Keskustelua säädettävistä moottorinohjaus järjestelmistä

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Keskustelua säädettävistä moottorinohjaus järjestelmistä

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Aloitetaas keskustelu säädettävistä moottorinohjaus järjestelmistä.
Kenellä minkäkin merkkisiä ja missä moottoreissa?
Missä myydään?
Mihin hintaan?
Kuka säätää?
Kuinka helppo asentaa?
Toimiiko vakio antureilla?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

näitähän on puitu jo tuolla vertaillen btcf:llä, sieltä fiksumpi kaveri osaa lukea rivien välistä jo jotain.
useimmiten asennuksen laatu määrää ohjainlaitteen toimivuuden, jotenka sen tärkeyttä ei voi olla painottamatta.
siltä varalta että en vaikuta liian tupuuttavalta niin kannattaa lukea pq:n kirjoittelut läpi.

osa siellä kirjoitetusta muusta tekstistä on sitä mun maa mun lupa-tyylistä minkä informaatio-arvo on täysi nolla. mukaan myös mahtuu hyvää tietoakin.

-itselläni on 2:ssa eri autossa sama boksi, eri johtosarjalla. tuotteena toki tämä tatech.
(pitää joskus ottaa orkkis-ohjaimilla teholaput ja verrata näihin itte tehtyhin polttoaine/sytytyskarttoihin).

-tatechia myydään joko suoraan tampereelta tai sitten jälleenmyyjien kautta suomen läpi. kotimaisuusaste kutakuinkin 100%.

-hinnasto näkyy sivuistoilla tatech.fi, hintahan määräytyy sen mukaan mitä ohjaimeen halutaan mukaan/mitä ominaisuuksia siihen haluaa, esimerkiksi sähkökaasuläpän ohjauksen, ilmastoinnin ohjaus jne jne.

-itse säätää, tampereella penkissä tai ympäri suomen edustajien luona.

-taitaa olla kaikissa ruiskuissa asennuksen helppous(vaikeus/vaativuus) samaa tasoa. sähkökuvien taso vaihtelee ruiskumerkittäin. jos ei mitään tiedä sähköstä kannattaa homma jättää itse tekemättä.
useimmiten huonosti ruiskastu johtosarja aiheuttaa omituisia häiriöitä johtosarjaan jotka tulkitaan viallisesti ecun sekoilun viaksi. näitä on kautta aikain korjattu jopa auton alkuperäisistä ohjainlaitteista (esim hapettunut maapiste, vääränlaiset tulpanjohdot jne).

-tatech toimii omilla antureilla, noihin omiin opeleihin olen tehnyt autokohtaiset adapterit että voin käyttää yhtä samaa boksia kaikkine koneen orkkis-antureineen. ilmamäärämittarin oon kyllä korvannu map-anturilla, pakko ei kyllä olisi.

listaan voisi lisätä vertailun vuoksi myös aem:n boksin sekä nira:n boksin.

edit : laitetaan samaan tyyliin hintatietoja kuin tunari-82 viestissä :

ohjain 890e jos lite
vr-adapteri opelia varten (orkkis kampuran anturointi) 300e
adapterijohtosarja 300e / ns flying-leads-johtosarja 150e http://takaisin.fi/~repsa/johto.jpg
hukkakipinäpuola 80e
kipinäyksikkö 75e
säädön hinta on 75e/h, oman sinikan säädöissä meni bensojen osalta 1h, ennakoitten haku ja tyhjäkäyntivenan osalta 1h. (vaparihan toi on)
asennuksen hinta on 49e/h, sinikan tapauksessa jos uusisi kaiken tulisi työtä arviolta 2-3pv. opelin sähköt on kuitenkin miltei yhtä vaikeat kuin vanhan raisun ; yksi johto edestä taakse.

lisäksi ottaisin itse kyllä laajakaistalambdan boksin sisälle / ulkoisen aem/plx tms muu hyvä, saa polttoainetaloudellisuuden kohdalleen. hintaahan tuolla sisäisellä laajakaistalla on anturin kanssa 300e, mutta maksaa itsensä takaisin säädön nopeutumisena sekä tulevaisuudessa polttoainekulujen muodossa.
henk.koht. en enää tule koskemaan normilambdalla varustettuihin järjestelmiin, tämä vain sen takia koska oikeasti tietää paremmasta.

johtosarja sarja alussa näyttää tältä : http://takaisin.fi/~repsa/ennen.JPG
ja kutakuinkin valmiina tältä : http://takaisin.fi/~repsa/jalkeen.JPG

noilla tarvikkeilla pärjää jo pitkälle. softa pc:lle ohjelmointikaapeleineen on ilmaista päivityksineen.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Mulla on vectrassa c20ne koneella,moottorin ohjauksena hestec.kki,hukkakipinä puolalla.
Kyselin silloin(noin 2v sitten) Hariselta tarjousta pelkistä osista.
Tarvittavat osat ilman hestecin säätö-ohjelmaa ja johtoa yht. ~1600€
Ja ohjelman/johdon kanssa yht.~1800€
Kopio sähköpostista:

Liitteenä tarjous Hestec tarvikkeista.
Hinta laskettu suorasytytyksellä, jolloin saadaan parempi sytytysteho.


Suorasytytyksellä virranjakajan voi jättää pois.

Hinta laskettu siten, että käytetään auton alkuperäinen
pyörintänopeustunnistin (kampiakselilla).

Jos kaasuläppätunnistin on alkuperäisesti potentiometrillä,
kaasunasentotunnistin voidaan jättää pois.(tätä ei siis c20ne.ssä tarvittu)

Hinnassa ei ole säätöohjelmaa / ohjelmointikaapelia.
Jos säätö tehdään täällä, niin näitä ei välttämättä tarvitse.
Winhestec säätöohjelma ovh. 175e, tarjous 162,75e
Ohjelmointikaapeli ovh. 34e, tarjous 31,60e

Säädön hinta täällä n. 250-300e.
Jos asennus tehdään täällä, asennuksen hinta 500e.

Vectraan asennuksen suoritti Vesimäen Timo ,Finranacolla Ala-Härmässä ja sieltä kautta otin myös tuon moottorin ohjauksen avaimet käteen periaatteella,ovat Hestecin jälleenmyyjiä.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=115170

Tuossa on tuo BTCF:n viestiketju, josta voi lukea monenlaista värittynyttä tai värittymätöntä mielipidettä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

MBE natsaa opeliin aikas hyvin.

j.h

http://www.mberaceengines.co.uk/

Taitaa kumminkin olla tämä linkki mitä minä ajattelin

http://www.sbdev.co.uk/Engine_Managemen ... U_Main.htm
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

Jarnona miettisin tatechia :)
multa saat ainakin toimivat kartat sitten jos laitat tatechin
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja export »

Mää taas miettisin Jarnona että ostais multa hestecin ;)
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Kale
OCF Member 2015
Viestit: 303
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Turbo Calibraan pitäisi asennuttaa moottorinohjaus.Olen ajatellut KMS:n systeemiä lähinnä hinnan takia. Alkuperäisen Motronicin takaisin asentaminen askarruttaa eli voidaanko auton alkuperäistä johtosarjaa käyttää hyväksi muissa kuin Hestecin tai Tatecin systeemeissä.

Jos ostan esim KMS moottorinohjauksen niin joudunko vetämään uudet piuhat kaikille antureille ja
juottamaan ne kiinni ? Jos taas ostan Hestecin / Tatecin niin käsittääkseni kytken sen alkuperäiseen ecun-liittimeen adapterilla ja vältyn uusien piuhojen vedoilta.
Jartsu
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2723
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Kale kirjoitti:Turbo Calibraan pitäisi asennuttaa moottorinohjaus.Olen ajatellut KMS:n systeemiä lähinnä hinnan takia. Alkuperäisen Motronicin takaisin asentaminen askarruttaa eli voidaanko auton alkuperäistä johtosarjaa käyttää hyväksi muissa kuin Hestecin tai Tatecin systeemeissä.

Jos ostan esim KMS moottorinohjauksen niin joudunko vetämään uudet piuhat kaikille antureille ja
juottamaan ne kiinni ? Jos taas ostan Hestecin / Tatecin niin käsittääkseni kytken sen alkuperäiseen ecun-liittimeen adapterilla ja vältyn uusien piuhojen vedoilta.
Kyllä kai se tuossakin onnistuu, se on eriasia onko siihen valmista adapteri settiä, vai tarviiko sellainen tehdä...
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin »

Tuossa KMS:än moottorinohjauksessakin voi käytää alkuperäistä johtosarjaa,tarvitsee vain adapterin boxin ja liittimen väliin.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Kyllä melkein kaikilla purkeilla voi tehdä tuollaisen väliadapterin. Tietysti jos alkuperäinen ruisku on joku ikivanha Motronic niin johdot ja liittimet voi olla semmoista haperoa, että koko johtosarjan uusiminen on järkevää.
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

joo, näino. miksei sitä vois millä tahansa eculla käyttää olemassaolevaa johtista välisarjan avulla ?
kysehän on siitä että löytää molempiin kuvat (orkkis johtis ja uus ecu), vähän taulukointia ja sitten tinaamista.

mutta kuten motorsport tuumasi, ongelmia voi tulla 20v vanhojen johtojen ja liittimien kanssa.

moni unohtaa sen että hankkii ruiskukseen minkä tahansa ja johtosarjan teon yms teetättää kuitillisena ulkopuolisella tulee se maksamaan kuitenkin jonkin verta joka tapauksessa. ...eihän liittimet, suojasukat jne suinkaan kenellekään ilmaisia ole, ellei niitä satu varastamaan jostain. sitä emme suosi.

ja ylläoleva huomioonottaen moni erehtyy ottamaan sitten itselleen liian ison homman ja tyrii kaiken. kumma juttu että ihmiset säästää auton sähkötöiden hinnoissa, kun kuitenkin ei moni sitten itse kasaa edes autonsa moottoria. tai laita taloonsa lisää pistorasioita. tai tai tai.... autosähkö tuntuu olevan niin turvallista kun on vain 12V mukana :lollis:

..ja monta autoa on suomenniemellä taas palanut. eio helppoo virittää.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

repsa kirjoitti:joo, näino. miksei sitä vois millä tahansa eculla käyttää olemassaolevaa johtista välisarjan avulla ?
kysehän on siitä että löytää molempiin kuvat (orkkis johtis ja uus ecu), vähän taulukointia ja sitten tinaamista.

mutta kuten motorsport tuumasi, ongelmia voi tulla 20v vanhojen johtojen ja liittimien kanssa.

moni unohtaa sen että hankkii ruiskukseen minkä tahansa ja johtosarjan teon yms teetättää kuitillisena ulkopuolisella tulee se maksamaan kuitenkin jonkin verta joka tapauksessa. ...eihän liittimet, suojasukat jne suinkaan kenellekään ilmaisia ole, ellei niitä satu varastamaan jostain. sitä emme suosi.

ja ylläoleva huomioonottaen moni erehtyy ottamaan sitten itselleen liian ison homman ja tyrii kaiken. kumma juttu että ihmiset säästää auton sähkötöiden hinnoissa, kun kuitenkin ei moni sitten itse kasaa edes autonsa moottoria. tai laita taloonsa lisää pistorasioita. tai tai tai.... autosähkö tuntuu olevan niin turvallista kun on vain 12V mukana :lollis:

..ja monta autoa on suomenniemellä taas palanut. eio helppoo virittää.
Oliko tämä mainostusta vai varoittelua? Nimim. sähköjä joskus ropannut
porakone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 387
Liittynyt: 26 Marras 2006, 02:36
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Keskustelua säädettävistä moottorinohjaus järjestelmistä

Viesti Kirjoittaja porakone »

Vähän mennyt pulinaksi mutta vastaampa nyt ihan tohon alkuperäseen viestiin. Silläkin uhalla että moottori on sen merkkinen kun on :-)

>Kenellä minkäkin merkkisiä ja missä moottoreissa?

Megasquirt Edis sytytyssysteemillä, Fordin 1.8 16v

>Missä myydään?

Partco myy rakennussarjaa ja finsquirtin foorumilla moni myy valmiiksi kasattuna - ja mun mielestä ihan turhan halvalla.

>Mihin hintaan?

En oo seurannu mutta käsittääkseni valmiita myydään jonkun matkaa alle kahden sadan, ja sillä rahalla saa usein vielä tarvittavat muutokset esim eri sytytysjärjestelmävaihtoehtoja varten. Jos jätetään moottori+sen mukana tulleet bensapuolen vehkeet budjetin ulkopuolelle niin kaasarista mega+edis -vehkeeseen maksoi pikaseen laskettuna vajaa 500e

>Kuka säätää?

Nakutusluureilla ja laajakaistalambdalla tuntuis pääsevän kotikonsteinkin tulokseen, täydellistä 'sinä säädät, minä maksan' -palveluakin löytyy mutten nyt just muista firman nimeä. Ainakin joku Turussa/Turun lähellä.

>Kuinka helppo asentaa?

Oma ainakin lähti tulille kertalaakista (!!) eikä oo ollu mitään vikaa - tosin kilometrejäkin takana vasta vajaa 2000 - joten en mä ainakaan voi vaikeaksi sanoa, en vaikka tein johtosarjatkin kokonaan itse.

>Toimiiko vakio antureilla?

Joo.
Vastaa Viestiin