..kuskin ja apukuskin kanssapeukuttaja kirjoitti: Mutta, kovaa se kulkee Corsa 600 hv:n tehoilla siltikin, vaikka painaisikin sen 800 - 850 kg.
Käytiin Jarruttamassa ex Firges Corsa kuukausi sitten, video
Alumiinikaaret painavat tietääkseni noin 2,7 kg/dm3 tai 2700 kg/m3, miten sen asian nyt haluaa ilmoittaa. Teräskaaret noin 7,8 kg/dm3. Ainavahvuuden täytyy alumiinilla olla teräskaaria selvästi suurempi, mikäli pyritään samaan vahvuuteen. Eli kyllä ne kaaret sitä painoa aika paljon lisäävät, materiaalista riippumatta. Veikkaisin painoksi 20kg luokkaa, mikäli kaaret ovat kunnolliset.
Olen myös tietoinen siitä, että ilman imeytyskangasta ja tyhjiömenetelmää hiilikuidulla ei saavuteta juurikaan painoetua lasikuituun nähden, koska hartsin osuus kokonaispainosta kasvaa liian suureksi. Olen myös nähnyt jokusen lasikuidusta tehdyn kone"pellin", joiden paino on 2/3 peltisen pellin painosta. Painonsäästö on siis usein kohtuullisen pieni lasikuitua käytettäessä. Erittäin kevyeksi (lue ohueksi) tehty lasikuitupelti ei välttämättä edes pysy ehjänä kovin pitkälle yli 200km/h vauhdeissa, joten kovin kevyeksi sitä ei kyseisellä materiaalilla voi tehdä, mikäli sen olisi tarkoitus kestää myös käyttöä.
Tarkoitus ei ole millään lailla väheksyä kyseistä autoa, koska tiedän hyvin, että moottorissa on ihan oikeastikin voimaa ja auto kulkee sen mitä renkaat pitävät. Tehoa en siis kyseenalaista mitenkään. Tuo väitetty paino vaan kuulostaa niin utopistiselta, että en sitä oikein purematta niele. Muistaakseni (voin muistaa kyllä väärinkin) edellinen omistaja mainitsi auton painoksi jossakin yhteydessä 900kg (ilman isompia kevennystoimenpiteitä). Tuosta on vain kohtuullisen vaikea tulla 300kg alaspäin.
Voin punnita Corsan luukkujen ja lasien painoja viikonloppuna, jos ehdin, niin voidaan laskea, mitä Vakio Gsi Corsa painaisi kokonaan ilman laseja ja luukkuja.
Anteeksi vielä tämä vääntäminen ja vänkääminen aiheesta, mutta en tosiaan ihan heti usko tuota 600 kg painoa tuolla tekniikalla ilman luotettavampaa todistusaineistoa. Pelkkä maininta "autoa on kevennetty" ei oikein vielä riitä vakuuttamaan...
Olen myös tietoinen siitä, että ilman imeytyskangasta ja tyhjiömenetelmää hiilikuidulla ei saavuteta juurikaan painoetua lasikuituun nähden, koska hartsin osuus kokonaispainosta kasvaa liian suureksi. Olen myös nähnyt jokusen lasikuidusta tehdyn kone"pellin", joiden paino on 2/3 peltisen pellin painosta. Painonsäästö on siis usein kohtuullisen pieni lasikuitua käytettäessä. Erittäin kevyeksi (lue ohueksi) tehty lasikuitupelti ei välttämättä edes pysy ehjänä kovin pitkälle yli 200km/h vauhdeissa, joten kovin kevyeksi sitä ei kyseisellä materiaalilla voi tehdä, mikäli sen olisi tarkoitus kestää myös käyttöä.
Tarkoitus ei ole millään lailla väheksyä kyseistä autoa, koska tiedän hyvin, että moottorissa on ihan oikeastikin voimaa ja auto kulkee sen mitä renkaat pitävät. Tehoa en siis kyseenalaista mitenkään. Tuo väitetty paino vaan kuulostaa niin utopistiselta, että en sitä oikein purematta niele. Muistaakseni (voin muistaa kyllä väärinkin) edellinen omistaja mainitsi auton painoksi jossakin yhteydessä 900kg (ilman isompia kevennystoimenpiteitä). Tuosta on vain kohtuullisen vaikea tulla 300kg alaspäin.
Voin punnita Corsan luukkujen ja lasien painoja viikonloppuna, jos ehdin, niin voidaan laskea, mitä Vakio Gsi Corsa painaisi kokonaan ilman laseja ja luukkuja.
Anteeksi vielä tämä vääntäminen ja vänkääminen aiheesta, mutta en tosiaan ihan heti usko tuota 600 kg painoa tuolla tekniikalla ilman luotettavampaa todistusaineistoa. Pelkkä maininta "autoa on kevennetty" ei oikein vielä riitä vakuuttamaan...
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Touko 2003, 03:00
Ihan hyviä pointteja ja järkevästi pohdittuMarkus kirjoitti:Alumiinikaaret painavat tietääkseni noin 2,7 kg/dm3 tai 2700 kg/m3, miten sen asian nyt haluaa ilmoittaa. Teräskaaret noin 7,8 kg/dm3. Ainavahvuuden täytyy alumiinilla olla teräskaaria selvästi suurempi, mikäli pyritään samaan vahvuuteen. Eli kyllä ne kaaret sitä painoa aika paljon lisäävät, materiaalista riippumatta. Veikkaisin painoksi 20kg luokkaa, mikäli kaaret ovat kunnolliset.
Olen myös tietoinen siitä, että ilman imeytyskangasta ja tyhjiömenetelmää hiilikuidulla ei saavuteta juurikaan painoetua lasikuituun nähden, koska hartsin osuus kokonaispainosta kasvaa liian suureksi. Olen myös nähnyt jokusen lasikuidusta tehdyn kone"pellin", joiden paino on 2/3 peltisen pellin painosta. Painonsäästö on siis usein kohtuullisen pieni lasikuitua käytettäessä. Erittäin kevyeksi (lue ohueksi) tehty lasikuitupelti ei välttämättä edes pysy ehjänä kovin pitkälle yli 200km/h vauhdeissa, joten kovin kevyeksi sitä ei kyseisellä materiaalilla voi tehdä, mikäli sen olisi tarkoitus kestää myös käyttöä.
Tarkoitus ei ole millään lailla väheksyä kyseistä autoa, koska tiedän hyvin, että moottorissa on ihan oikeastikin voimaa ja auto kulkee sen mitä renkaat pitävät. Tehoa en siis kyseenalaista mitenkään. Tuo väitetty paino vaan kuulostaa niin utopistiselta, että en sitä oikein purematta niele. Muistaakseni (voin muistaa kyllä väärinkin) edellinen omistaja mainitsi auton painoksi jossakin yhteydessä 900kg (ilman isompia kevennystoimenpiteitä). Tuosta on vain kohtuullisen vaikea tulla 300kg alaspäin.
Voin punnita Corsan luukkujen ja lasien painoja viikonloppuna, jos ehdin, niin voidaan laskea, mitä Vakio Gsi Corsa painaisi kokonaan ilman laseja ja luukkuja.
Anteeksi vielä tämä vääntäminen ja vänkääminen aiheesta, mutta en tosiaan ihan heti usko tuota 600 kg painoa tuolla tekniikalla ilman luotettavampaa todistusaineistoa. Pelkkä maininta "autoa on kevennetty" ei oikein vielä riitä vakuuttamaan...
Lasikuidusta saa hyvin usein hyvin kevyen ja kestävät tekemällä kaksipuoleinen muotti/rakenne käyttämällä korkkia yms. Lasikuituosan jäykkyys määräytyy osan lasikuidun paksuusvahvuudesta ja lasikuituseosmaterista ja sen painosta. Lopputuloksen lujuuteen vaikuttaa positiivisesti "lasikuidunkuidun jäykkyys", "lasikuidunkuidun pituus" ja "lasikuidunkuidun sitoutumiskyky" Teoriassa lasikuituosan jäykkyys on verrannollinen sen paksuuden kolmanteen potenssiin. Eli siis jos paksuus kaksinkertaistuu niin sen jäykkyys kasvaa kahdeksankertaiseksi. Huomattavaan on myös, että täyteaineen ominaisuudet vaikuttavat jäykkyyteen..esim korkki, tiikki, jne ovat erilaisia ominaisuuksiltaan
Alumiini kaaret on heikot niiden paino pultteineen päivineen on 5kg(ei 20kg) ja niitä löytyy täältä
http://www.heigo.de/ASP/index.asp
Mitäpä jos olet arvoinut jotain muutakin yhtä paljon pieleen? ..Pputkistossa titaania, pyörivissä osissa magnesiumia, kisarenkaat, uniboolit, jne..jne..(tiisausta) (aikaisempia ei ollut edellisen omistajan aikaan)
Heittelen näitä juttuja nyt omana itsenäni, eli euroopanunionilla, suomenvaltiolla, päämisterillä, autonomistajalla tai auton virittelijöillä ei ole osaa näihin kommentteihini
Minä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
En kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
En kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
Vääntöä oli 720Nm tuossa videolla on kuvattu selvästi dynolappuaMinä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
..niinpä kai, ehkä ei ole kyse uskonasiasta? Vai löytyykö sulta tietoa? Pistä osalista jakoon jos onEn kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
Samalla satasella oltaisiin jokatapauksessa. Olihan tuossa 603 hevosvoimaa vaikka ilmoitin vaan 600 eli en ollut liian tarkka heppojenkaan kanssaJohnny kirjoitti:Mulla on rekisteri otteessa omapaino 780kg kattoluukullinen A1 Gsi.
En kyllä minäkään usko ilman todisteita että tuo painaisi 600kg.Tuokin on aika laaja käsite, 699kg osuu vielä tohon välinpainoa autolla 600kg - 700kg väliin
Latasiko kukaan sitä videota? Tomiko?
- VecculiOoppeli
- OCF Member 2017
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 08 Huhti 2005, 11:35
- Paikkakunta: Kajaani
Ekalla sivulla kirjoitit kyl että reilu 600 heppaa,jos ruvetaan pilkkua viilaamaanjkorpi kirjoitti:Samalla satasella oltaisiin jokatapauksessa. Olihan tuossa 603 hevosvoimaa vaikka ilmoitin vaan 600 eli en ollut liian tarkka heppojenkaan kanssaJohnny kirjoitti:Mulla on rekisteri otteessa omapaino 780kg kattoluukullinen A1 Gsi.
En kyllä minäkään usko ilman todisteita että tuo painaisi 600kg.Tuokin on aika laaja käsite, 699kg osuu vielä tohon välinpainoa autolla 600kg - 700kg väliin
Latasiko kukaan sitä videota? Tomiko?
Ja siks toisekseen olitko tosissasi kun kirjoitit että kiertää 10000 rpm?
Johnny, la gente esta muy loca.
Tuo mitä mitä laitoin kävi ekana vaan mielessä kunjkorpi kirjoitti:Vääntöä oli 720Nm tuossa videolla on kuvattu selvästi dynolappuaMinä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
..niinpä kai, ehkä ei ole kyse uskonasiasta? Vai löytyykö sulta tietoa? Pistä osalista jakoon jos onEn kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
näin tuon tiedoston nimen.
Kyllähän se vääntö siellä videolla näkykin.
Ja sama se sille mitä tuo painaa, kovaa se varmasti kulkee silti...
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo