Käytiin Jarruttamassa ex Firges Corsa kuukausi sitten, video

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

peukuttaja kirjoitti: Mutta, kovaa se kulkee Corsa 600 hv:n tehoilla siltikin, vaikka painaisikin sen 800 - 850 kg.
..kuskin ja apukuskin kanssa
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Alumiinikaaret painavat tietääkseni noin 2,7 kg/dm3 tai 2700 kg/m3, miten sen asian nyt haluaa ilmoittaa. Teräskaaret noin 7,8 kg/dm3. Ainavahvuuden täytyy alumiinilla olla teräskaaria selvästi suurempi, mikäli pyritään samaan vahvuuteen. Eli kyllä ne kaaret sitä painoa aika paljon lisäävät, materiaalista riippumatta. Veikkaisin painoksi 20kg luokkaa, mikäli kaaret ovat kunnolliset.

Olen myös tietoinen siitä, että ilman imeytyskangasta ja tyhjiömenetelmää hiilikuidulla ei saavuteta juurikaan painoetua lasikuituun nähden, koska hartsin osuus kokonaispainosta kasvaa liian suureksi. Olen myös nähnyt jokusen lasikuidusta tehdyn kone"pellin", joiden paino on 2/3 peltisen pellin painosta. Painonsäästö on siis usein kohtuullisen pieni lasikuitua käytettäessä. Erittäin kevyeksi (lue ohueksi) tehty lasikuitupelti ei välttämättä edes pysy ehjänä kovin pitkälle yli 200km/h vauhdeissa, joten kovin kevyeksi sitä ei kyseisellä materiaalilla voi tehdä, mikäli sen olisi tarkoitus kestää myös käyttöä.

Tarkoitus ei ole millään lailla väheksyä kyseistä autoa, koska tiedän hyvin, että moottorissa on ihan oikeastikin voimaa ja auto kulkee sen mitä renkaat pitävät. Tehoa en siis kyseenalaista mitenkään. Tuo väitetty paino vaan kuulostaa niin utopistiselta, että en sitä oikein purematta niele. Muistaakseni (voin muistaa kyllä väärinkin) edellinen omistaja mainitsi auton painoksi jossakin yhteydessä 900kg (ilman isompia kevennystoimenpiteitä). Tuosta on vain kohtuullisen vaikea tulla 300kg alaspäin.

Voin punnita Corsan luukkujen ja lasien painoja viikonloppuna, jos ehdin, niin voidaan laskea, mitä Vakio Gsi Corsa painaisi kokonaan ilman laseja ja luukkuja.

Anteeksi vielä tämä vääntäminen ja vänkääminen aiheesta, mutta en tosiaan ihan heti usko tuota 600 kg painoa tuolla tekniikalla ilman luotettavampaa todistusaineistoa. Pelkkä maininta "autoa on kevennetty" ei oikein vielä riitä vakuuttamaan...
peukuttaja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja peukuttaja »

jkorpi kirjoitti:
peukuttaja kirjoitti: Mutta, kovaa se kulkee Corsa 600 hv:n tehoilla siltikin, vaikka painaisikin sen 800 - 850 kg.
..kuskin ja apukuskin kanssa
Pakko jotakin moitittavaa keksiä, kun corsassa on kuitenkin vain vaatimattomat 528 hv enempi tehoa kuin omassani. :D
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Markus kirjoitti:Alumiinikaaret painavat tietääkseni noin 2,7 kg/dm3 tai 2700 kg/m3, miten sen asian nyt haluaa ilmoittaa. Teräskaaret noin 7,8 kg/dm3. Ainavahvuuden täytyy alumiinilla olla teräskaaria selvästi suurempi, mikäli pyritään samaan vahvuuteen. Eli kyllä ne kaaret sitä painoa aika paljon lisäävät, materiaalista riippumatta. Veikkaisin painoksi 20kg luokkaa, mikäli kaaret ovat kunnolliset.

Olen myös tietoinen siitä, että ilman imeytyskangasta ja tyhjiömenetelmää hiilikuidulla ei saavuteta juurikaan painoetua lasikuituun nähden, koska hartsin osuus kokonaispainosta kasvaa liian suureksi. Olen myös nähnyt jokusen lasikuidusta tehdyn kone"pellin", joiden paino on 2/3 peltisen pellin painosta. Painonsäästö on siis usein kohtuullisen pieni lasikuitua käytettäessä. Erittäin kevyeksi (lue ohueksi) tehty lasikuitupelti ei välttämättä edes pysy ehjänä kovin pitkälle yli 200km/h vauhdeissa, joten kovin kevyeksi sitä ei kyseisellä materiaalilla voi tehdä, mikäli sen olisi tarkoitus kestää myös käyttöä.

Tarkoitus ei ole millään lailla väheksyä kyseistä autoa, koska tiedän hyvin, että moottorissa on ihan oikeastikin voimaa ja auto kulkee sen mitä renkaat pitävät. Tehoa en siis kyseenalaista mitenkään. Tuo väitetty paino vaan kuulostaa niin utopistiselta, että en sitä oikein purematta niele. Muistaakseni (voin muistaa kyllä väärinkin) edellinen omistaja mainitsi auton painoksi jossakin yhteydessä 900kg (ilman isompia kevennystoimenpiteitä). Tuosta on vain kohtuullisen vaikea tulla 300kg alaspäin.

Voin punnita Corsan luukkujen ja lasien painoja viikonloppuna, jos ehdin, niin voidaan laskea, mitä Vakio Gsi Corsa painaisi kokonaan ilman laseja ja luukkuja.

Anteeksi vielä tämä vääntäminen ja vänkääminen aiheesta, mutta en tosiaan ihan heti usko tuota 600 kg painoa tuolla tekniikalla ilman luotettavampaa todistusaineistoa. Pelkkä maininta "autoa on kevennetty" ei oikein vielä riitä vakuuttamaan...
Ihan hyviä pointteja ja järkevästi pohdittu

Lasikuidusta saa hyvin usein hyvin kevyen ja kestävät tekemällä kaksipuoleinen muotti/rakenne käyttämällä korkkia yms. Lasikuituosan jäykkyys määräytyy osan lasikuidun paksuusvahvuudesta ja lasikuituseosmaterista ja sen painosta. Lopputuloksen lujuuteen vaikuttaa positiivisesti "lasikuidunkuidun jäykkyys", "lasikuidunkuidun pituus" ja "lasikuidunkuidun sitoutumiskyky" Teoriassa lasikuituosan jäykkyys on verrannollinen sen paksuuden kolmanteen potenssiin. Eli siis jos paksuus kaksinkertaistuu niin sen jäykkyys kasvaa kahdeksankertaiseksi. Huomattavaan on myös, että täyteaineen ominaisuudet vaikuttavat jäykkyyteen..esim korkki, tiikki, jne ovat erilaisia ominaisuuksiltaan

Alumiini kaaret on heikot niiden paino pultteineen päivineen on 5kg(ei 20kg) ja niitä löytyy täältä
http://www.heigo.de/ASP/index.asp

Mitäpä jos olet arvoinut jotain muutakin yhtä paljon pieleen? ..Pputkistossa titaania, pyörivissä osissa magnesiumia, kisarenkaat, uniboolit, jne..jne..(tiisausta) (aikaisempia ei ollut edellisen omistajan aikaan) :)
Heittelen näitä juttuja nyt omana itsenäni, eli euroopanunionilla, suomenvaltiolla, päämisterillä, autonomistajalla tai auton virittelijöillä ei ole osaa näihin kommentteihini
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4673
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Mulla on rekisteri otteessa omapaino 780kg kattoluukullinen A1 Gsi.

En kyllä minäkään usko ilman todisteita että tuo painaisi 600kg.
painoa autolla 600kg - 700kg väliin
Tuokin on aika laaja käsite, 699kg osuu vielä tohon väliin :roll:
Johnny, la gente esta muy loca.
Teme X-2
OCF Member 2016
Viestit: 392
Liittynyt: 16 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Minä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.

En kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"

Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Minä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
Vääntöä oli 720Nm tuossa videolla on kuvattu selvästi dynolappua
En kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
..niinpä kai, ehkä ei ole kyse uskonasiasta? Vai löytyykö sulta tietoa? Pistä osalista jakoon jos on
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Johnny kirjoitti:Mulla on rekisteri otteessa omapaino 780kg kattoluukullinen A1 Gsi.

En kyllä minäkään usko ilman todisteita että tuo painaisi 600kg.
painoa autolla 600kg - 700kg väliin
Tuokin on aika laaja käsite, 699kg osuu vielä tohon välin :roll:
Samalla satasella oltaisiin jokatapauksessa. Olihan tuossa 603 hevosvoimaa vaikka ilmoitin vaan 600 eli en ollut liian tarkka heppojenkaan kanssa :bye:

Latasiko kukaan sitä videota? Tomiko?
Timo.S
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Timo.S »

Hienoa, että näitä viitsitään tehdä. Hyvä video ja näitä lisää. Hyvin toimi.
Kai sitä jokunen muukin latas, näytti lähetysnopeus olevan puolipäivää tapissa.
Avatar
VecculiOoppeli
OCF Member 2017
Viestit: 1989
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 11:35
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja VecculiOoppeli »

Ladattu on ja toimi hyvin. :wink:
Vectra A V6
Corsa E OPC
Cupra Born
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4673
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Johnny »

jkorpi kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Mulla on rekisteri otteessa omapaino 780kg kattoluukullinen A1 Gsi.

En kyllä minäkään usko ilman todisteita että tuo painaisi 600kg.
painoa autolla 600kg - 700kg väliin
Tuokin on aika laaja käsite, 699kg osuu vielä tohon välin :roll:
Samalla satasella oltaisiin jokatapauksessa. Olihan tuossa 603 hevosvoimaa vaikka ilmoitin vaan 600 eli en ollut liian tarkka heppojenkaan kanssa :bye:

Latasiko kukaan sitä videota? Tomiko?
Ekalla sivulla kirjoitit kyl että reilu 600 heppaa,jos ruvetaan pilkkua viilaamaan :wink:

Ja siks toisekseen olitko tosissasi kun kirjoitit että kiertää 10000 rpm?
Johnny, la gente esta muy loca.
Teme X-2
OCF Member 2016
Viestit: 392
Liittynyt: 16 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

jkorpi kirjoitti:
Minä kun luulin että se ois 600hp ja 600Nm,
ettai ois ollu vaan väärä yksikkö lipsahtanu.
Mutta kun tämän lueskelin niin kait se painoa
tarkotti.
Vääntöä oli 720Nm tuossa videolla on kuvattu selvästi dynolappua
En kyllä minäkään oikeen usko tuommoseen
painoon. Pitäs olla putki runko ja kuitukori siinä
päällä.
..niinpä kai, ehkä ei ole kyse uskonasiasta? Vai löytyykö sulta tietoa? Pistä osalista jakoon jos on
Tuo mitä mitä laitoin kävi ekana vaan mielessä kun
näin tuon tiedoston nimen.

Kyllähän se vääntö siellä videolla näkykin.

Ja sama se sille mitä tuo painaa, kovaa se varmasti kulkee silti... :ruoska:
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!"

Insignia Sport Tourer cdti
EX Kadett E GT
Ikuisuus projekti Monza GSE
Ja Mopo
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1982
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

jos auto olisi minun niin lisäisin siihen heti vähintään 300kg painoa että sillä pystyisi edes ajamaan. :D
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
outo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 16 Huhti 2007, 17:03

Viesti Kirjoittaja outo »

Ladattu DVD ja hienosti toimii.

Aika peli. =)

Ihmettelen vaan, miksi ihmiset jaksaa nussia sitä koiraa. Nooh, miten vain. :no:


Keep up the good work! :worship:
ventora
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 19:48
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja ventora »

madin laittama pätkä ei aukee ton toisen avaamisesta ei hajuakaan :lol:
Vastaa Viestiin