Käytiin Jarruttamassa ex Firges Corsa kuukausi sitten, video

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Jartsa kirjoitti:
P. Lanttola kirjoitti:No huiput dynossa on vähän eri asia kuin huiput tien päällä. Että voihan se rullilla 380km/h kulkea.
vaikka nyt 225/35-18 rengastuksella pitää kutosella saada 9400rpm,niin vauhtia on 380.
Kyllä se iloisesti kiertää tuon 9400 ja yli 10 000


edit: 10 000 (joutui varmistamaan)
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Johnny kirjoitti:Onko tämä vaihtanut omistajaa?
Kuulin tuossa huhua että aikasempiin ~600hv tehoihin ei olisi välttämättä uskomista,tiedä sitten :roll:
Omistajaa auto on vaihtanut, mutta virittäjä pysynyt samana. On siinä autossa ollut ihan tuo sama teho edelliselläkin omistajalla. Mitään niin suurta muutosta koneeseen ei ole tehty. Tosin uusi omistaja ehkä pelottomammin säädättänyt.
E:Unohtu kysyä että mitä kaikkea on tehty että paino on saatu 600kg?Ja onko laatikkona vielä F20?
Sitä on kevennelty... Painoksi on lisäksi tullut alumiini kaaret


Tuolla korsan omistajalla on myös noin 600hp viritetty RS4 Audi ja se jäi kuin hankeen seisomaan kiihdytyksessä corsaa vastaan. Onhan se Audi 3-kertaa painavampikin mutta silti (opelille ei tuolla, joka päivä tarvitse jäädä)
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Johnny »

XE+turbo hilppeet+F28+Alukaaret ja silti paino vaan 600kg :o
Niinno kai se on mahdollista,hiilikuidusta konepelti,lokarit,takaluukun kansi,ovet jne...
Johnny, la gente esta muy loca.
Avatar
kurttu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 753
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 10:18
Paikkakunta: Jollimäki

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Jollette ole sattunut huomaamaan, niin tavallisissa henkilöautoissa (etenkin uudemmissa) on MIELETTÖMÄT määrät tavaraa, joka ei ole välttämätöntä auton kulkemisen kannalta.

En kuitenkaan väitä, että corsasta voisi poistaa tuosta vaan 300kg. Monesta uudesta autosta kyllä voisi.
kurttu
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

No nyt pääsin minäkin katsomaan videon,ei voi sanoa kun että jo on mylly!!
Jos olisi hattu niin nostaisin kyllä korkealle,300hv litrateho alkaa olla kohillaan "katu autossa" 8)
J_R
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 268
Liittynyt: 05 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: E-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja J_R »

:D Täydellinen osalista tekniikasta, kiitos! :hypocrite:
Calibra C20LET 4WD -93
Mondeo ST200 Turnier -00
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

no ei siinä moottorissa juuri mitään ihmeempää sisällä ole...ihan normi viritysosaa eli parempaa palikkaa ku vakio-osat.

Teho puhukoon puolestaa, rakentaa on kyllä osattu + riittävästi painetta :)
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Corsan keventämisestä:

Takaluukussa ei ole sisällä alunperin juuri mitään, takapenkki ei montaa kiloa paina, äänieristeitä ei juurikaan ole, bitumia ehkä max. 15kg, hattuhylly, oviverhoilut, lattiaverhoilu ja takasivuverhoilut ovat todella kevyet, joten sisustasta ei saa kyllä kevennettyä painoa ainakaan yhtään enempää kuin alumiinikaaret painavat. Alustamassaakaan tuskin löytyy yli 10kg tehtaan jäljiltä, ja konehuoneesta paino ei tuollaisen turbomoottorin kanssa ainakaan vähene, vaan pikemminkin lisääntyy 50kg alkuperäiseen 1,6 8v moottoriin verrattuna. Alustarakenteet ja jarrut eivät myöskään varmasti ole juurikaan kevyemmät kuin alunperin.

Keulan peltejähän tuosta on karsittu, mutta toisaalta ne paksut putket tuovat melkein saman painon takaisin. Eli jonkin verran Corsan koritakenteita ja osia katselleena, enkä kyllä keksi juurikaan mitään keinoa saada paino tuonne 600kg lukemiin edes alkuperäisella tekniikalla saatika sitten tuolla tekniikalla. Ainoa keino päästä edes lähelle olisi vaihtamalla kaikki lasit muovisiin ja tekemällä kaikki luukut ovia myöten hiilikuidusta. Peltiset etulokarit taisivat painaa maalattuna ja massattuna 6kg/kpl, joten niistäkään ei suuria säästöjä saada, vaikka tehtäisiin kuidusta. Tekemällä puskurit hiilikuidusta ja jättämällä teräsrungot pois voisi saada reilut 10kg painosta pois.

Eli kevennysvinkkejä vaan kehiin, laihdutan kyllä mielelläni omaa Corsaanikin 200kg.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Ei montaa sekuntia kestä veto boschin penkissä :D :D

Mikäs on corsan paino vakiona?
Mulla on sellainen käsitys että se olisi vain ~740kg
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tämän topicin Corsan aihiona oli käsittääkseni alkuperäinen Gsi. Jos en ihan väärin muista, niin Gsi painaa vakiona noin 840kg, kattoluukullinen vielä aika paljon enemmän. 740kg taitaa olla jonkun aivan pikkukoneisen 4-vaihteisen karvalakkimallin paino. Tuohon ns. kevyimpään koriin tulisi sitten tässä tapauksessa päälle vielä C20XE:n + F28:n + turbon +coolerin + ahtoputkien ja öljynjäähdyttimen jne. tuoma lisäpaino, turvakaaret, Gsi:n korijäykisteet, isommat jarrut, paksummat kallistuksenvakaajat, isommat puskurit, takaspoileri, painavammat pyörät jne. Lähtökohtana ollaan siis varmaankin vähintään 900kg painossa, mistä aloitetaan keventämään, eli paljon on tehtävä että päästään tuonne 600kg lukemiin.

Joku A1 Gsi:n omistaja voisi kertoa mitä rekisteriotteeseen on alun perin merkitty painoksi.

Eli tietoa tehdyistä kevennyksistä vain jakoon, niin loppuu spekulointi (ehkä) :wink: .
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Markus kirjoitti:Corsan keventämisestä:

Takaluukussa ei ole sisällä alunperin juuri mitään, takapenkki ei montaa kiloa paina, äänieristeitä ei juurikaan ole, bitumia ehkä max. 15kg, hattuhylly, oviverhoilut, lattiaverhoilu ja takasivuverhoilut ovat todella kevyet, joten sisustasta ei saa kyllä kevennettyä painoa ainakaan yhtään enempää kuin alumiinikaaret painavat. Alustamassaakaan tuskin löytyy yli 10kg tehtaan jäljiltä, ja konehuoneesta paino ei tuollaisen turbomoottorin kanssa ainakaan vähene, vaan pikemminkin lisääntyy 50kg alkuperäiseen 1,6 8v moottoriin verrattuna. Alustarakenteet ja jarrut eivät myöskään varmasti ole juurikaan kevyemmät kuin alunperin.

Keulan peltejähän tuosta on karsittu, mutta toisaalta ne paksut putket tuovat melkein saman painon takaisin. Eli jonkin verran Corsan koritakenteita ja osia katselleena, enkä kyllä keksi juurikaan mitään keinoa saada paino tuonne 600kg lukemiin edes alkuperäisella tekniikalla saatika sitten tuolla tekniikalla. Ainoa keino päästä edes lähelle olisi vaihtamalla kaikki lasit muovisiin ja tekemällä kaikki luukut ovia myöten hiilikuidusta. Peltiset etulokarit taisivat painaa maalattuna ja massattuna 6kg/kpl, joten niistäkään ei suuria säästöjä saada, vaikka tehtäisiin kuidusta. Tekemällä puskurit hiilikuidusta ja jättämällä teräsrungot pois voisi saada reilut 10kg painosta pois.

Eli kevennysvinkkejä vaan kehiin, laihdutan kyllä mielelläni omaa Corsaanikin 200kg.

Paljonko veikkaat, että tuollaiset alumiini kaaret painaa? :)

Lasikuitu ei ole juurikaan sen painavempaa, kuin kotioloissa tehty hiilikuitu. Ovissa saattaa säästää kilon tekemällä ne lasikuidun sijaan hiilikuidusta (kotioloissa)

Etulokasuojat on edelleen peltiä ja painoa autolla 600kg - 700kg väliin
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Ei muutakun puntarilliset pumppukärryt alle,auto ilmaan ja video materiaalia näytille niin näkee sen tarkan painon,eikä tarvi enää väitellä?
Eikö tuollaiset puntarilla varustetut pumppukärryt,tai jokin iso puntari jonkun tutun,kaverin/sukulaisen typaikalta löytyisi.
jkorpi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Ei kaikkee saa mitä haluu, se on mystiikkaa. Aina pitää olla joku mitä epäillä :)

Mulla ei ole arpaa siihen mitä autolle tapahtuu ja mitä sillä tehdään olen vain kuvannut sekä täällä aihetta tiisannut ja auton ympärillä pissaliisannut.

Pakko mainita, että oli yksi kiinnostavimmista autovideointiprojekteista muutamaan vuoteen


Tämä taisi olla vuonna 2002-2003 edellinen:

http://www2.radalle.com/imanager/?kat=3 ... va_id=3062
peukuttaja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja peukuttaja »

A1 Corsa 1.3 koneella rekisteriotteessa omapaino 770 kg. Hankala sitä on siitä alaspäin saada painavemmalla tekniikalla ja suuremmilla jarruilla yms. yms. yms. Kaaretkin voisi olla vaikka uretaania, niin paino sen kuin nousee. :D

Mutta, kovaa se kulkee Corsa 600 hv:n tehoilla siltikin, vaikka painaisikin sen 800 - 850 kg.
Vastaa Viestiin