Sivu 1/2

teholastu omega,calibra?????

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 13:09
Kirjoittaja makesara1
kannattako tuota lastua laittaa omegaan??
onko kdellään kokemuksia et vaikuttaako se mitään??
linkki
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... find_agent

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 13:20
Kirjoittaja Tumppi82
Ahtamattomaan autoon ei ole järkeä pistää lastuja. Tehoa ei tule kuin pari pollea jos sitäkään..
Ahdettuun autoon lastu tuokin jo lisää potkua..

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 13:20
Kirjoittaja calluman
kusetus.fi

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 13:31
Kirjoittaja Wannabecalibra
Kyllä se lastu sinne vapariinkin menee. Riippuu täysin koneesta, lastusta, moottorin kunnosta kuinka paljon sinne tulee. Vapareihin näyttäis nuo väännöt yleensä paremmilta kuin tehot, joten riippuu myös mitä hakee. Toki ahdettuun tuli jonkin verran enemmän, mutta lähinnä hymyilyttää kun kuvitellaan käsittämättömiä tehoja pelkästä lastusta ahdetussa moottorissa :wink: Mitä nyt noita eri foorumeja selaillut, niin about nelisenkymmentä hevosvoimaa putkiston kanssa ahdettuun.

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 13:49
Kirjoittaja Tumppi82
Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 18:33
Kirjoittaja Caliisuttaja
Tumppi82 kirjoitti:Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Mut se onki ekoteekki :wink: Itteänikin kiinnostais samat tiedot C20NE:stä kun se on perus 8-tappitekniikalla. Toisaalta siinä voi tehohäviöt olla "viri-lastulla" vielä suuremmat :lol: Mutta oisko kellään tai löytyiskö mistään faktaa eli dynolappua C20NE:n lastutuksesta? Täälläkin jossain toisessa topikissa pari kertoi kokeilleensa mut eipä taida kellää olla kanttia testata tehoja ennen ja jälkeen lastunvaihdon.

Eli tuolla siis keskustelua samasta aiheesta jo entuudestaan -> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=113942

Lähetetty: 27 Tammi 2007, 23:06
Kirjoittaja NoFear
Ja vaikka sillä lastulla vapariin saisikin jonkun vaikka 5hv lisää, mikä toki on liikaa odotettu sekin, niin eihän tommosta 5hv:n lisäystä huomaa edes aina niin tarkalla persdynolla. Hukkaan menee rahat ei auta mitään :-?

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 02:12
Kirjoittaja Wannabecalibra
Tumppi82 kirjoitti:Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Onpas onneton ohjelma/lastu. Kenen mahtaa olla? Riippuu aika pitkälti siitä, tää on ehkä huonoin tulos jonka olen "kuullut" ylipäätään ohjelmalla/lastulla

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 09:11
Kirjoittaja Wlooffy
Löytyy jo tuolta viritysosastolta:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=113942

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 11:39
Kirjoittaja JukeN
Tumppi82 kirjoitti:Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Uusi moottoritekniikka(Graham A. Bell) on näköjään luettu. Ei siinä mitään, hyvä kirja sinäänsä, mutta ei yksittäiseen tulokseen kannata silti liikaa tuijottaa.

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 12:57
Kirjoittaja liteFun
calluman kirjoitti:kusetus.fi
Erittäin osuvasti sanottu.
Useampi sata euroa lastun vaihtamiseen ja ehkä pari heppaa lisää jos sitäkään..
Eikö ennemmin joku Valmetin traktorista irti ruuvattu turbo huutamaan konepellin alle amis-tyyliin?

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 16:25
Kirjoittaja P. Lanttola
liteFun kirjoitti:
calluman kirjoitti:kusetus.fi
Erittäin osuvasti sanottu.
Useampi sata euroa lastun vaihtamiseen ja ehkä pari heppaa lisää jos sitäkään..
Eikö ennemmin joku Valmetin traktorista irti ruuvattu turbo huutamaan konepellin alle amis-tyyliin?
Hintahan oli 60e, joten mun puolesta saa kokeilla jos siltä tuntuu. Muutama heppa varmaan tulee ja jos ei enempää odotakaan niin ei varmaan pahasti pety.

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 16:36
Kirjoittaja Artsi2
Osa ns "teholastuista" vetää seokset niin laihalle, että vaarana on mäntien palaminen. Toki siten saadaan muutama hevosvoima lisää...
Suosittelen kääntymistä todellisten lastuttajien puoleen ( Harinen, Karala) jos sä haluat oikeesti lastuttaa, lastutuksesta saatava hyöty vaparissa onkin sitten toinen asia.

Turbokoneen lastuttaminen jo kannattaakin, omassa lastulla 163--200hp pelkällä lastulla.
Parhaat lastut saat mieltymyksestä riippuen joko Taffelilta tai Estrellalta, mukaan vielä hyvä dippi :)

Lähetetty: 28 Tammi 2007, 17:00
Kirjoittaja TJT
Artsi2 kirjoitti:Osa ns "teholastuista" vetää seokset niin laihalle, että vaarana on mäntien palaminen. Toki siten saadaan muutama hevosvoima lisää...
Näinhän se on.

Autobild suomessa(ainakin muistaakseni oli tuo lehti) oli taannoin vertailua eri lastujen kesken.
Aika harva lastu vastasi todellisuudessa teholupauksia ja osalla lastuista moottorivaurio oli mahdollinen ellei peräti todennäköinen.

Joukossa oli muistaakseni ihan turbokoneitakin.

Paras ja turvallisin lastutus on tosiaan käydä penkissä säädättämässä juuri omalle moottorille sopiva ohjelma,sillä kahdella näennäisesti samanlaisella koneella voi olla paljonkin eroja.

Lähetetty: 31 Tammi 2007, 11:33
Kirjoittaja 2slow4motion
=) Kaikki suurpiirtein kysyy samaan myllyyn.