teholastu omega,calibra?????

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
makesara1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 29 Joulu 2005, 17:49
Paikkakunta: Oulu

teholastu omega,calibra?????

Viesti Kirjoittaja makesara1 » 27 Tammi 2007, 13:09

kannattako tuota lastua laittaa omegaan??
onko kdellään kokemuksia et vaikuttaako se mitään??
linkki
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... find_agent
vectra c 2.0t

Avatar
Tumppi82
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tumppi82 » 27 Tammi 2007, 13:20

Ahtamattomaan autoon ei ole järkeä pistää lastuja. Tehoa ei tule kuin pari pollea jos sitäkään..
Ahdettuun autoon lastu tuokin jo lisää potkua..
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4

Avatar
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1290
Liittynyt: 19 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja calluman » 27 Tammi 2007, 13:20

kusetus.fi

Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra » 27 Tammi 2007, 13:31

Kyllä se lastu sinne vapariinkin menee. Riippuu täysin koneesta, lastusta, moottorin kunnosta kuinka paljon sinne tulee. Vapareihin näyttäis nuo väännöt yleensä paremmilta kuin tehot, joten riippuu myös mitä hakee. Toki ahdettuun tuli jonkin verran enemmän, mutta lähinnä hymyilyttää kun kuvitellaan käsittämättömiä tehoja pelkästä lastusta ahdetussa moottorissa :wink: Mitä nyt noita eri foorumeja selaillut, niin about nelisenkymmentä hevosvoimaa putkiston kanssa ahdettuun.
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.

Avatar
Tumppi82
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tumppi82 » 27 Tammi 2007, 13:49

Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4

Caliisuttaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 109
Liittynyt: 12 Syys 2006, 10:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Caliisuttaja » 27 Tammi 2007, 18:33

Tumppi82 kirjoitti:Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Mut se onki ekoteekki :wink: Itteänikin kiinnostais samat tiedot C20NE:stä kun se on perus 8-tappitekniikalla. Toisaalta siinä voi tehohäviöt olla "viri-lastulla" vielä suuremmat :lol: Mutta oisko kellään tai löytyiskö mistään faktaa eli dynolappua C20NE:n lastutuksesta? Täälläkin jossain toisessa topikissa pari kertoi kokeilleensa mut eipä taida kellää olla kanttia testata tehoja ennen ja jälkeen lastunvaihdon.

Eli tuolla siis keskustelua samasta aiheesta jo entuudestaan -> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=113942

NoFear
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1674
Liittynyt: 05 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NoFear » 27 Tammi 2007, 23:06

Ja vaikka sillä lastulla vapariin saisikin jonkun vaikka 5hv lisää, mikä toki on liikaa odotettu sekin, niin eihän tommosta 5hv:n lisäystä huomaa edes aina niin tarkalla persdynolla. Hukkaan menee rahat ei auta mitään :-?

Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra » 28 Tammi 2007, 02:12

Tumppi82 kirjoitti:Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Onpas onneton ohjelma/lastu. Kenen mahtaa olla? Riippuu aika pitkälti siitä, tää on ehkä huonoin tulos jonka olen "kuullut" ylipäätään ohjelmalla/lastulla
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.

Avatar
Wlooffy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 22:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wlooffy » 28 Tammi 2007, 09:11

Löytyy jo tuolta viritysosastolta:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=113942
Omega A -90 20SE, EX. Astra F -92

Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2433
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JukeN » 28 Tammi 2007, 11:39

Tumppi82 kirjoitti:Edessäni on dyno tulos Opelin 2litraisesta ecotec-moottorin tehoista

a-kohdassa on vakio ohjelma sekä 96okt bensa
b: virilastu 100okt bensa
c: vakiolastu 100okt bensa

A:
Max teho:139hv@5500rpm
vääntö: 195nm@3000rpm

B:
teho: 139hv@5000rpm
vääntö: 198nm@5000rpm

C:
teho: 141hv@5500
vääntö: 199nm@3000rpm sekä sama vääntö myös 5000rpm.

Lastutetun auton (b-kohdan) teho alkaa ylempää ja laskee aikaisemmin kuin vakio ohjelmalla.
Eli tässäkin tapauksessa lastu laski huipputehoa kahdella hummalla sekä 1nm vääntöä.

Eli eiköhän ole aivan selvä asia että lastulla ei saa opelin vapariin mitää 10humman lisätehoja.
Uusi moottoritekniikka(Graham A. Bell) on näköjään luettu. Ei siinä mitään, hyvä kirja sinäänsä, mutta ei yksittäiseen tulokseen kannata silti liikaa tuijottaa.

liteFun
'Senator'
'Senator'
Viestit: 568
Liittynyt: 29 Touko 2005, 12:52

Viesti Kirjoittaja liteFun » 28 Tammi 2007, 12:57

calluman kirjoitti:kusetus.fi
Erittäin osuvasti sanottu.
Useampi sata euroa lastun vaihtamiseen ja ehkä pari heppaa lisää jos sitäkään..
Eikö ennemmin joku Valmetin traktorista irti ruuvattu turbo huutamaan konepellin alle amis-tyyliin?

P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3653
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuuri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola » 28 Tammi 2007, 16:25

liteFun kirjoitti:
calluman kirjoitti:kusetus.fi
Erittäin osuvasti sanottu.
Useampi sata euroa lastun vaihtamiseen ja ehkä pari heppaa lisää jos sitäkään..
Eikö ennemmin joku Valmetin traktorista irti ruuvattu turbo huutamaan konepellin alle amis-tyyliin?
Hintahan oli 60e, joten mun puolesta saa kokeilla jos siltä tuntuu. Muutama heppa varmaan tulee ja jos ei enempää odotakaan niin ei varmaan pahasti pety.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91

Artsi2
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 134
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja Artsi2 » 28 Tammi 2007, 16:36

Osa ns "teholastuista" vetää seokset niin laihalle, että vaarana on mäntien palaminen. Toki siten saadaan muutama hevosvoima lisää...
Suosittelen kääntymistä todellisten lastuttajien puoleen ( Harinen, Karala) jos sä haluat oikeesti lastuttaa, lastutuksesta saatava hyöty vaparissa onkin sitten toinen asia.

Turbokoneen lastuttaminen jo kannattaakin, omassa lastulla 163--200hp pelkällä lastulla.
Parhaat lastut saat mieltymyksestä riippuen joko Taffelilta tai Estrellalta, mukaan vielä hyvä dippi :)

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT » 28 Tammi 2007, 17:00

Artsi2 kirjoitti:Osa ns "teholastuista" vetää seokset niin laihalle, että vaarana on mäntien palaminen. Toki siten saadaan muutama hevosvoima lisää...
Näinhän se on.

Autobild suomessa(ainakin muistaakseni oli tuo lehti) oli taannoin vertailua eri lastujen kesken.
Aika harva lastu vastasi todellisuudessa teholupauksia ja osalla lastuista moottorivaurio oli mahdollinen ellei peräti todennäköinen.

Joukossa oli muistaakseni ihan turbokoneitakin.

Paras ja turvallisin lastutus on tosiaan käydä penkissä säädättämässä juuri omalle moottorille sopiva ohjelma,sillä kahdella näennäisesti samanlaisella koneella voi olla paljonkin eroja.

Avatar
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1389
Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion » 31 Tammi 2007, 11:33

=) Kaikki suurpiirtein kysyy samaan myllyyn.
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion

Vastaa Viestiin