Quiafe ATB LSD
Lähetetty: 11 Tammi 2018, 12:10
Mun OPC Astran M32-laatikkoon vaihdettiin sivuakselin ulkolaakeri neljä vuotta ja 50 tkm sitten. Ei vaihdettu mitään muita laakereita. Nyt on taulussa n. 120 tkm.
RedLinen öljyt olen pari kertaa sinne uudet laittanut ja kivasti on pelannut.
Uumoilen, että nyt olis tasauspyörästö alkanut ääntämään? Mitään vaihdekepin vatkausta tms. ei ilmene. Ääni alkaa kuulua vaimeasti n. 45 km/h ja on ehkä selkeimmin kuultavissa n. 85 km/h nopeudella vitosella/kutosella kevyellä pintakaasulla körötellessä. Sen suuremmissa nopeuksissa häviää tuulen suhinaan/nastarengasmeluun yms.
Melkoisesti muistuttaa pyöränlaakeriääntä, mutta esim. kurvailut ei voimista/vaimenna ääntä, vaan se on tasainen hurina koko ajan, myös kytkin pohjaan painettaessa.
Alustava arvaukseni olisi siis tasauspyörästön laakerit?
Tuo Quaifen "rataslukkoperä" taitais muutoinkin olla aika passeli tähän vekottimeen alkuperäisen tilalle, mutta paria asiaa pohdiskelen mielessäni...
Miten mahtaa lisätä vetoakselien murrosnivelien rasitusta ja vaikkapa raidetangonpäiden rasitusta? Renkaiden kulutushan saattaisi jopa vähentyä tahattoman sutimisen loputtua? Entäs alapalloihin kohdistuva rasitus? Onko kokemusperäistä tietoa tai hyviä arvauksia kellään, kantsisko tuollaista alkaa funtsimaan.
RedLinen öljyt olen pari kertaa sinne uudet laittanut ja kivasti on pelannut.
Uumoilen, että nyt olis tasauspyörästö alkanut ääntämään? Mitään vaihdekepin vatkausta tms. ei ilmene. Ääni alkaa kuulua vaimeasti n. 45 km/h ja on ehkä selkeimmin kuultavissa n. 85 km/h nopeudella vitosella/kutosella kevyellä pintakaasulla körötellessä. Sen suuremmissa nopeuksissa häviää tuulen suhinaan/nastarengasmeluun yms.
Melkoisesti muistuttaa pyöränlaakeriääntä, mutta esim. kurvailut ei voimista/vaimenna ääntä, vaan se on tasainen hurina koko ajan, myös kytkin pohjaan painettaessa.
Alustava arvaukseni olisi siis tasauspyörästön laakerit?
Tuo Quaifen "rataslukkoperä" taitais muutoinkin olla aika passeli tähän vekottimeen alkuperäisen tilalle, mutta paria asiaa pohdiskelen mielessäni...
Miten mahtaa lisätä vetoakselien murrosnivelien rasitusta ja vaikkapa raidetangonpäiden rasitusta? Renkaiden kulutushan saattaisi jopa vähentyä tahattoman sutimisen loputtua? Entäs alapalloihin kohdistuva rasitus? Onko kokemusperäistä tietoa tai hyviä arvauksia kellään, kantsisko tuollaista alkaa funtsimaan.