Sivu 1/1

Saa poistaa!!!! apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 18:11
Kirjoittaja Garretti
Morjes apuja kardaanin suunnitteluun!!
-moottori b204 (saab)
-kori on kadett c,
-perä on ascona b jossa omega a:n 45% kitkalukko,
-vaihdelaatikko omegan r25

Tarkoitus olisi käyttää 740 volvon kardaania?!?

Voiko kadetin peränjatkeen poistaa, vai toimiiko se jonkunlaisena "tukivartena"

Minkälaisia kardaani/peränjatke viritelmia olete itse tehneet? kuvia, infoo :thumbsup:

Sikäli mikäli jos aiheesta jo muualla ja joku muistaa missä, niin ohjatkoon minut sinne :worship:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 00:52
Kirjoittaja Juho M-P
Peränjatke on nimenomaa tukivarsi joka estää perää kiertymästä ja välittää "työntövoiman" korii

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 16:36
Kirjoittaja ?!
Varmaankin tarviit kolme jordaania aihioksi,omegasta laatikon pääty,Asconasta/Mantasta/Cih Kadetista perän ristikko ja siitä vollen jordaanista liuku.
Kaikki eivät ole sitä liukua siihen tehneet ja osa hitsannut omassa tallissa menestyksellisesti kardaanin kasaan.Itse olen aina vienyt mitat ja mahdolliset osat KO-MET puljuun ja hakenut viikon sisällä ehjän ja tasapainotetun kardaanin kohtuu rahalla.

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 18:26
Kirjoittaja ascona77
Tuo liuku ois hyvä olla. Tietenkin jos joustot lyhyet ja ajelee kuin papparaiset niin voi mennä ilmankin. Itse en ainakaan pitäisi siitä jos liuun puuttumisen takia lähtisi peränjatkeen akseli irti pooristaan :o

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 18:29
Kirjoittaja Juho M-P
Eipä se paljoa liu'u.

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 19:03
Kirjoittaja ascona77
kylläpä yhden tapauksen tiiän kun asconasta lähti se jatkeakseli irti huoltoaseman pihalla kun oli laatikon vaihdossa jäänyt se jousi välistä....

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 20:06
Kirjoittaja Juho M-P
Juu liikkuu se noin itelläki on kokemuksia. Mutta R25 kiinteähäntäisenä ei tota aiheita. Ja joustossa se kardaanin pituuden muutos on aina marginaaalista. Eli mitoittaa niin että peränjatke suorana(kardaani "pisimmillään") on oikea mitta niin ei tuu ongelmia.

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 20:10
Kirjoittaja Garretti
eniten mietityttääkin se jatkeen sisäisen karttaanin paksuus.. jotain 20mm.? :lol: Mitenkähän mahtaa kestää 150-200hv :lollis:
Tietysti olisihan se yksi vaihtoehto tehdä kokonaan uusi peränjatke sen alumiinisen kuoren ja ohuen akselin tilalle :D
Ja olisihan se liuku minustakin hyvä olla sielä välissä vaikkei se paljoa liuúkkaan muttta, kaikenvaralta :thumbsup:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 20:12
Kirjoittaja Juho M-P
Se peränjatkeakseli kyllä liukuu sen muutaman millin mitä tarviiki ja nuo tehot se akseli kyllä kestää. Vääntö sen tappaa. Eli isot 2,4L-> vaparit tai ahdetut pienemmät.

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 15 Heinä 2015, 21:05
Kirjoittaja ascona77
Kestää ne sen 200hp tehot, onhan niillä vakio jatkeilla ajettu jo yli 40vuotta kilpaa. Eikä se paksuus ole ongelma vaan materiaali. Karpiolan tekemä vahvempi jatke ei ole sen paksumpi vaan lujemmasta teräksestä tehty :wink:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 10:24
Kirjoittaja Garretti
onko tietoa paljonko tuollainen karpiolan tekemä maksaa?
Mutta jos nyt kuitenkin innostun räätälöimään peränjatkeen jonka sisässä menisi volvon kardaani niin onko hyötyä,
mitäs tehoja se volvon 50mm ontto akseli kestää? :lol:

Nimimerkillä nälkä kasvaa syödessä... :food:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 10:38
Kirjoittaja ascona77
Soita karpiolalle. Se tekee sen niin että ottaa vanhasta poori osan. Suosittelen unohtamaan tuon peräjatke johon volvon kardaani sisään jo heti alkuunsa :lollis: Sama jo laittaa koko volvon akseli opelin omilla tukivarsilla ja peränjatkeen korvikkeeksi laittaa kolmio tukivarren, niin kuin volvo 740..

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 12:27
Kirjoittaja Garretti
järkevämpihä se olisi ollut laittaa volvolaisen akseli sinne suoraan...
Muttaku kerkesin rakentamaan jo b-ascon perän uusilla laakereilla ja stefoilla ja omegan kitkalla ja saabin jarrusatuloilla :lol:
ei kehtais hylätä sitä aihioo enää :roll:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 20 Heinä 2015, 18:43
Kirjoittaja Garretti
Suosittelen unohtamaan tuon peräjatke johon volvon kardaani sisään jo heti alkuunsa :lollis:
Eihän sitä nyt noin vaa voinu unohtaa ku kerkes jo ajatuksen siemen itämään :lol:
Joten katsotaan mitä tulee, tällä viikkoo tarkoitus saada valmiiksi teräksinen peränjatke jossa volvon karttaani lymyää :lovin:

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Lähetetty: 20 Heinä 2015, 20:24
Kirjoittaja ascona77
Helpoimmalla pääsisit kun hitsaisit sopivan kokosen putken siihen orkkis jatkeen päälle vahvikkeeksi!