Saa poistaa!!!! apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Voimansiirron paranteluun liittyvää keskustelua
Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Saa poistaa!!!! apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Garretti » 14 Heinä 2015, 18:11

Morjes apuja kardaanin suunnitteluun!!
-moottori b204 (saab)
-kori on kadett c,
-perä on ascona b jossa omega a:n 45% kitkalukko,
-vaihdelaatikko omegan r25

Tarkoitus olisi käyttää 740 volvon kardaania?!?

Voiko kadetin peränjatkeen poistaa, vai toimiiko se jonkunlaisena "tukivartena"

Minkälaisia kardaani/peränjatke viritelmia olete itse tehneet? kuvia, infoo :thumbsup:

Sikäli mikäli jos aiheesta jo muualla ja joku muistaa missä, niin ohjatkoon minut sinne :worship:

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14441
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 15 Heinä 2015, 00:52

Peränjatke on nimenomaa tukivarsi joka estää perää kiertymästä ja välittää "työntövoiman" korii
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3891
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ?! » 15 Heinä 2015, 16:36

Varmaankin tarviit kolme jordaania aihioksi,omegasta laatikon pääty,Asconasta/Mantasta/Cih Kadetista perän ristikko ja siitä vollen jordaanista liuku.
Kaikki eivät ole sitä liukua siihen tehneet ja osa hitsannut omassa tallissa menestyksellisesti kardaanin kasaan.Itse olen aina vienyt mitat ja mahdolliset osat KO-MET puljuun ja hakenut viikon sisällä ehjän ja tasapainotetun kardaanin kohtuu rahalla.
Kadett C 16V
Omega A 24V

ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1156
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ascona77 » 15 Heinä 2015, 18:26

Tuo liuku ois hyvä olla. Tietenkin jos joustot lyhyet ja ajelee kuin papparaiset niin voi mennä ilmankin. Itse en ainakaan pitäisi siitä jos liuun puuttumisen takia lähtisi peränjatkeen akseli irti pooristaan :o
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14441
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 15 Heinä 2015, 18:29

Eipä se paljoa liu'u.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1156
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ascona77 » 15 Heinä 2015, 19:03

kylläpä yhden tapauksen tiiän kun asconasta lähti se jatkeakseli irti huoltoaseman pihalla kun oli laatikon vaihdossa jäänyt se jousi välistä....
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14441
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 15 Heinä 2015, 20:06

Juu liikkuu se noin itelläki on kokemuksia. Mutta R25 kiinteähäntäisenä ei tota aiheita. Ja joustossa se kardaanin pituuden muutos on aina marginaaalista. Eli mitoittaa niin että peränjatke suorana(kardaani "pisimmillään") on oikea mitta niin ei tuu ongelmia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Garretti » 15 Heinä 2015, 20:10

eniten mietityttääkin se jatkeen sisäisen karttaanin paksuus.. jotain 20mm.? :lol: Mitenkähän mahtaa kestää 150-200hv :lollis:
Tietysti olisihan se yksi vaihtoehto tehdä kokonaan uusi peränjatke sen alumiinisen kuoren ja ohuen akselin tilalle :D
Ja olisihan se liuku minustakin hyvä olla sielä välissä vaikkei se paljoa liuúkkaan muttta, kaikenvaralta :thumbsup:

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14441
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 15 Heinä 2015, 20:12

Se peränjatkeakseli kyllä liukuu sen muutaman millin mitä tarviiki ja nuo tehot se akseli kyllä kestää. Vääntö sen tappaa. Eli isot 2,4L-> vaparit tai ahdetut pienemmät.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1156
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ascona77 » 15 Heinä 2015, 21:05

Kestää ne sen 200hp tehot, onhan niillä vakio jatkeilla ajettu jo yli 40vuotta kilpaa. Eikä se paksuus ole ongelma vaan materiaali. Karpiolan tekemä vahvempi jatke ei ole sen paksumpi vaan lujemmasta teräksestä tehty :wink:
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.

Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Garretti » 16 Heinä 2015, 10:24

onko tietoa paljonko tuollainen karpiolan tekemä maksaa?
Mutta jos nyt kuitenkin innostun räätälöimään peränjatkeen jonka sisässä menisi volvon kardaani niin onko hyötyä,
mitäs tehoja se volvon 50mm ontto akseli kestää? :lol:

Nimimerkillä nälkä kasvaa syödessä... :food:

ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1156
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ascona77 » 16 Heinä 2015, 10:38

Soita karpiolalle. Se tekee sen niin että ottaa vanhasta poori osan. Suosittelen unohtamaan tuon peräjatke johon volvon kardaani sisään jo heti alkuunsa :lollis: Sama jo laittaa koko volvon akseli opelin omilla tukivarsilla ja peränjatkeen korvikkeeksi laittaa kolmio tukivarren, niin kuin volvo 740..
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.

Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Garretti » 16 Heinä 2015, 12:27

järkevämpihä se olisi ollut laittaa volvolaisen akseli sinne suoraan...
Muttaku kerkesin rakentamaan jo b-ascon perän uusilla laakereilla ja stefoilla ja omegan kitkalla ja saabin jarrusatuloilla :lol:
ei kehtais hylätä sitä aihioo enää :roll:

Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja Garretti » 20 Heinä 2015, 18:43

Suosittelen unohtamaan tuon peräjatke johon volvon kardaani sisään jo heti alkuunsa :lollis:
Eihän sitä nyt noin vaa voinu unohtaa ku kerkes jo ajatuksen siemen itämään :lol:
Joten katsotaan mitä tulee, tällä viikkoo tarkoitus saada valmiiksi teräksinen peränjatke jossa volvon karttaani lymyää :lovin:

ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1156
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: apuja kardaanin suunnitteluun! kadett c

Viesti Kirjoittaja ascona77 » 20 Heinä 2015, 20:24

Helpoimmalla pääsisit kun hitsaisit sopivan kokosen putken siihen orkkis jatkeen päälle vahvikkeeksi!
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.

Vastaa Viestiin