F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Voimansiirron paranteluun liittyvää keskustelua
NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim » 17 Tammi 2015, 22:34

Kokemuksia ja näkemyksiä lootan vaihdosta. Onko noissa F20 laatikoissa eri vuosimalleissa eroja?
Tarkoitus laittaa a-malin 2,5 vectraan.

Noita F20 laatikoita näkyy olevan myytävänä muillakin kuin Sami Sinisalolla ja muilla prepaidnumeron omistajilla :D

Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2541
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja temetsy » 18 Tammi 2015, 00:09

F20 löytyy x20xev:n päästä ja F25 löytyy x25xe:n päästä, b omegassa noiden molempien koneiden perässä on R25-R28 joten uskoisin että menis suoraan. Tosin F20 väännönkesto 200Nm ja x25xe tuottaa reilut 220Nm joten metsästä suoraan F25. Myös saabin T5 koneen perästä menee laatikko ja vetarin tuohon suoraa jos vaihdat saabin etutolpat..
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3303
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 18 Tammi 2015, 00:30

Hei temetsy, ei sotketa Omegaa ja saabeja nyt tähän asiaan. Tulee vain turhaa hämmennystä :wink:

F16 F18 ja F20 ovat kytkinkopan osalta lyhyempiä kuin F25. Muutamalla keinolla saa kyllä sopimaan.

Tarvitaan soviteholkit joilla kompensoidaan moottorin siirtyminen kuskin puolelle päin. Tämä onnistuu holkeilla, joista olen tehnyt piirustuksen seuraavan sivun loppuun http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 9#p2177192.

Iso holkki tulee apukuskin puoleisen vetoakselin tukilaakerille. Tämä tarvitaan jos aiot käyttää F25:n alkuperäistä 2-osaista vetoakselia. Yksiosaistakin vetoakselia (esim C20NE koneisesta) voi periaatteessa käyttää, mutta muistaakseni saattaa joutua laturin kuoreen tekemään koloa.

Pienemmät kolme holkkia menevät moottorin etupään kannakkeen juureen. Niillä saadaan koneen kannake ulottumaan korin runkopalkin kohdalle.

Kytkinlevyn, paineasetelman ja vauhtipyörän pitää sitten olla uuteen yhdistelmään sopivat. Vauhtipyöräksi käy 8-pulttinen C20XE koneisesta autosta. Näitä on kahta versiota. Litteää ja syvempää eli ns. potero mallia. Kytkinlevy ja paineasetelma valitaan sitten vauhtipyörän mukaan sopiviksi. En osaa sanoa, että mahtaisiko F25:n levy ja asetelma sopia jomman kumman vauhtipyörän kanssa suoraan yhteen...

Etuvetoisten F20 vaihteistoja on saatavilla kahdella eri perävälityksellä: 3.42 - 3.55. Löytyy myös semmoinen välitys kuin 3.72, mutta vain 4x4 Vectrasta ja Calibrasta. Nelikon laatikkoa ei kannata laittaa. Turhan tiheät välitykset ja lisäksi tarvitaan soviteosat jakolaatikon tilalle.

Vaihteensiirtovivuston saattaa joutua myös vaihtamaan... Ainakin seuraavan sivun mukaan
http://www.tssduk.webspace.virginmedia. ... ithF20.htm

Niin ja ilmeisesti uuden vaihteiston mukana tarvitaan myös sen omat kannakkeensa.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

Re: F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim » 18 Tammi 2015, 09:59

Käykö calibra 2,5 laatikko?

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3303
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 18 Tammi 2015, 15:00

Käy. Calibran ja A-Vectran tekniikoissa ei ole mitään eroavaisuuksia.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Wasu
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2026
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: F25 tilalle F20 Vectra A 2,5

Viesti Kirjoittaja Wasu » 21 Tammi 2015, 23:29

F20 kestää ihan hyvin 300nm vääntöjä kunhan laatikko itsessään on tikissä. Ainakin itellä on kestänyt ja on vedetty varttia ja rataa. Laturia ei tartte loveta jos meinaat yksiosaista vetaria käyttää. Riittää kun siirtää vetarin limpun tai viskaa kokonaan mäkeen.

Vastaa Viestiin