Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Voimansiirron paranteluun liittyvää keskustelua
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Eli tänään soittelin C20NE sopivasta sintterikytkimestä yhteen putiikkiin ja sieltä mainittiin, että asetelma pitäisi säätää sitten sintterilevylle ? Hetken aikaa olin "joo-o" :roll: En ole kuullut kyllä puhuttavan tälläisestä, mutta pitääkös tuo paikkansa ? En ole kyllä niissä asetelmissa joita itse olen hypistellyt omissa kätösissäni, niin huomannut mitään säätö mahdollisuutta :o

Itselle tulossa siis uusi asetelma ( Sasch Race varmaankin... ) ja uusi sintterikytkin ( pari vaihtoehtoa, Ape Importin yksi niistä )
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Sintterilevy todennäkösesti on eri korkuinen kuin alkuperäinen massalevy. Täten asetelman puristusvoima ja liikealue ei enää ole kohdallaan uudella levyllä. Säätö tapahtuu vauhtipyörää koneistamalla.
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

motorsport kirjoitti:Sintterilevy todennäkösesti on eri korkuinen kuin alkuperäinen massalevy. Täten asetelman puristusvoima ja liikealue ei enää ole kohdallaan uudella levyllä. Säätö tapahtuu vauhtipyörää koneistamalla.

tai rikkaa asetelman ja vauhtipyörän väliin. riipuen siittä mihin suuntaa asetelmaa pitää siirtää.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Ok, kiitän jo asiallisista vastauksista :worship:

Mitenkäs tuon voisi sitten varmistaa pitääkö esim. vauhtipyörää koneistaa tai vaikkapa niitä prikkoja laittaa asetelman ja vauhtiksen väliin ? Ei taida kotikonstein onnistua ?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Mittaa työntömitalla uuden ja vanhan kytkinlevyn paksuus. Jos uusi on paksumpi, niin laitat paksuuseron verran shimmiä asetelman kiinnityspisteiden alle.

Jos oikein hienosti haluaa tehdä, niin pitäisi mitata asetelman jousen optimi jännitys ja koneistaa/shimmailla vauhtipyörä tätä silmälläpitäen.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

motorsport kirjoitti:Mittaa työntömitalla uuden ja vanhan kytkinlevyn paksuus. Jos uusi on paksumpi, niin laitat paksuuseron verran shimmiä asetelman kiinnityspisteiden alle.

Jos oikein hienosti haluaa tehdä, niin pitäisi mitata asetelman jousen optimi jännitys ja koneistaa/shimmailla vauhtipyörä tätä silmälläpitäen.
Ok, eli noinkin helposti se onnistuu. Tehdään nyt tällä helpommalla tapaa ainakin aluksi :)
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja madi »

race engineering asetelmissa ei väliä onko potero vai tasainen vauhtipyörä pitää olla levyn paksuus 7.3mm
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Mitäs se madi nyt oikein mahtaa tarkoittaa ?

Kyllähän jokainen asetelma on suunniteltu tietylle esikiristyksen määrälle ja siihen vaikuttaa levyn paksuus sekä kiinnityspinnan/kitkapinnan korko toisiinsa nähden.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja madi »

Sachsin luettelossa o molempiin poteroon malliseen ja tasaiseen samanlainen kytkinlevy ja se on 7.3mm paksu
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Kysytään tässä nyt viellä kun vähän samaan asiaan liittyy... XEn asetelma 215mm levylle ? Hyödyttääkö tuo asetelman vaihto yhtään kytkimen väännönkestoon ? Eli verrataan nyt vaikka 215mm sintterilevy + vakio NE asetelma VS 215mm sintterilevy + vakio XE asetelma ?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sintteri, asetelma, säätö(kö) ?

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Jos XE asetelman jousi on jäykempi kuin NE asetelmassa niin toki kestää vääntöä enemmän. Kytkimen väännönkestoon olennaisimmin vaikuttavat asiat on asetelman/levyn halkaisija, jousen jäykkyys ja levyn materiaali.
Vastaa Viestiin