Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Eli nykyistä käyttöautoa olisi tarkoitus nykyaikaistaa vaihtamalla nuhaisen 1.3S moottorin tilalle ruiskumoottori, ja vieläpä 16-venttiilinen. Kori on melko hyväkuntoinen ja sillä on "tunnearvoa", joten siksi tämä kyseinen yksilö vuodelta 1986 pysyy aihiona. :peukku:

Yksi mielessä käynyt moottori on X18XE1, jota löytyy ainakin 1999-2000 G-Astroista ja B-Vectroista. Itselläni on ollut käytössä H-Astra Z18XE-koneella (joka on tämän lähisukulainen), ja moottori on ollut varsin miellyttävä tuollaisessa kaupunkiin painottuvassa ajossa. Pikkulohko myös tuntuisi varsin luonnolliselta seuraajalta nykyiselle padalle.

Ainakin britit ovat tätä B-Corsaan asentaneet, mutten ainakaan löytänyt kenenkään tehneen vastaavaa muutosta E-Kadettiin. Siksi mietinkin, onko tähän jokin erityinen syy tai este? Erityisesti kiinnostaa:

-Vaihdelaatikko ja vetoakselit. Ilmeisesti X18XE1 on useimmiten (aina?) F17-laatikolla, mutta mikäli tämä ei Kadettiin sovi, niin käsittääkseni esim. Kadettin oma F13 pitäisi sopia suoraan. Nykyinen on 4-vaihteinen (F13?), ja tilalle pitäisi joka tapauksessa saada 5-vaihteinen.

-Koneen kiinnikkeet. En ole päässyt näitä mitenkään livenä vertailemaan. Kuvien perusteella Astrassa näyttää ainakin olevan jotenkin erilainen kiinnitys moottorille kuin Vectrassa. Kyseessähän on pikkulohko, mutta menevätkö Kadettin (tai edes jonkun Opelin) omat iso- tai pikkulohkon kiinnikkeet suoraan vai onko muokkauksia tiedossa? Oletan, että kone mahtuu pellin alle suosiolla, kun se kerran Corsaankin menee.

-Sähköpuoli. Ovatko moottorin sähköt liitettävissä Kadettin korin sähköihin kuinka helposti, vai ovatko ollenkaan? Minulla ei ole liiemmin kokemusta näistä uudemmista moottoreista, eli ovatko johdot "suoraan yhdistettävissä"? Mittaristoksi olisi mukava saada GSi:n digiversio, mutta väliaikaisesti pärjää kyllä muullakin.

-Voiko tankin pitää samana, mikäli asentaa polttoaineelle ulkoisen sähköisen siirtopumpun? Tarvittaessa "ruiskutankki" löytynee helpoiten F-Astrasta.

Koska kyseessä on 16V-moottori, vertailumalliksi täytyy kai ottaa Kadett GSi 16V? Eli etutolpat vaihtoon, levyllinen taka-akseli jne. Etujarrusatulat ja -levyt ovat tällä hetkellä 1.8 GSi:n, käyvätkö nämä satulat isompien 2.0 GSi:n levyjen kanssa?

Onko tässä projektissa ylipäänsä järkeä? :D Mikäli haluaisi isolohkon, C20XE olisi tietysti ilmeinen valinta, mutta ovat hinnoissaan ja harvassa, eikä ehkä luonteeltaan sovi niin hyvin tällaiseen kauppakassiin. Yksi vaihtoehto olisi myös X20XEV (esim. Astra F), mutta tätä vaivaa hiukan sama ongelma kuin edellistä. Helpoimmalla pääsisi varmaankin laittamalla esim. 20SEH, mutta eihän projekti olisi silloin lainkaan niin mielenkiintoinen... :wink:

Paljon asiaa tuli, jotain varmasti unohtui. Odottelen vastauksia!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

F13 tilalle käy f13 5vaihteisena tai f15 tai f17 suoraan. F17 on eri kuofet g astrassa ja b vectrassa mutta nilemmissa pitäisi olla sama korvake. F13 lienee paras koska siinä on mittarinvaijerille pyöritin.

Kone pitäisi mennä samalla tai ainakin 1,6 pikkkijkon etukannakkeella.

Tuossa on ajonesto ja heikko ecu joten harkitsisin samanmoista z18xe konetta ennemmin. Toki siittäkin joudut siirtää ajoneston hilppeet ja melkoisesti johtosarjoja.

Polttoainepumpulle pitää muuttaa ja voihan tuohon laittaa ulkoisenkin pumpun.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Keme »

pettep kirjoitti: 08 Huhti 2019, 02:03 C20XE olisi tietysti ilmeinen valinta, mutta ovat hinnoissaan ja harvassa, eikä ehkä luonteeltaan sovi niin hyvin tällaiseen kauppakassiin. Yksi vaihtoehto olisi myös X20XEV (esim. Astra F), mutta tätä vaivaa hiukan sama ongelma kuin edellistä.
Niin siis mikä sitä X20XEV konetta vaivaa? Molemmat noi on vakioauton moottoreita ja soveltuu aivan täysin kauppakassiin. XE nyt on sentään vähän terävämpi, mutta toi XEV on semmonen pullataikina kaikilla kierrosalueilla.
JEEEEEEEEEEEEE!
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Huhti 2019, 06:56 Tuossa on ajonesto ja heikko ecu joten harkitsisin samanmoista z18xe konetta ennemmin. Toki siittäkin joudut siirtää ajoneston hilppeet ja melkoisesti johtosarjoja.
Joo, tuota ajonestoa mietinkin. Niistä ei oikein kokemusta, joten pitää perehtyä. Z18XE on sähköisellä kaasuläppäkotelolla, joten vaatisi siltä osin enemmän muutoksia. Toki mahdollinen sekin.
Keme kirjoitti: 08 Huhti 2019, 09:28 Niin siis mikä sitä X20XEV konetta vaivaa? Molemmat noi on vakioauton moottoreita ja soveltuu aivan täysin kauppakassiin. XE nyt on sentään vähän terävämpi, mutta toi XEV on semmonen pullataikina kaikilla kierrosalueilla.
Kirjoitin tuon kohdan huonosti. Tarkoitin lähinnä, että tällainen uudempi pikkulohko olisi kiinnostavampi projekti, kuin nuo perinteiset isolohkoiset. Mutulla ajattelin myös, että polttoaineenkulutus olisi noissa kaksilitraisissa suurempi. Saatan kuitenkin yhä päätyä noista jompaankumpaan, jos kiinnostus tähän lopahtaa. :D

Jokatapauksessa tämän ketjun tarkoitus on käsitellä näitä jo mainittuja pikkulohkoja.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kannatan oikeasti tuota pikulohko ideaa kun niitä ei juuri ole ja paino pysyy varsin matalana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Jep. Tulee varmaankin tuo tekniikka hankittua tuossa touko-kesäkuussa. Siihen asti yritän selvitellä mahdollisimman paljon etukäteen, että hommat etenisi edes jotenkuten suoraviivaisesti. Olisi sitten tarkoitus päivitellä tänne enemmänkin, ehkä jopa projektitopikin muodossa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuosta projektipuoli löytykin ja autetaan mitä osataan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Keme »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Huhti 2019, 16:11 paino pysyy varsin matalana
Keveys on toki aina hyvä juttu.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja ?! »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Huhti 2019, 06:56 F13 tilalle käy f13 5vaihteisena tai f15 tai f17 suoraan. F17 on eri kuofet g astrassa ja b vectrassa mutta nilemmissa pitäisi olla sama korvake. F13 lienee paras koska siinä on mittarinvaijerille pyöritin.

Kone pitäisi mennä samalla tai ainakin 1,6 pikkkijkon etukannakkeella.

Tuossa on ajonesto ja heikko ecu joten harkitsisin samanmoista z18xe konetta ennemmin. Toki siittäkin joudut siirtää ajoneston hilppeet ja melkoisesti johtosarjoja.

Polttoainepumpulle pitää muuttaa ja voihan tuohon laittaa ulkoisenkin pumpun.
Z18xe on vähintään yhtä heikko ecun puolesta kuin edeltäjä,tuskin on montaa autoa jossa alkuperäinen korjaamaton ecu kiinni.Tosin onhan siinä paperilla ainakin hieman enempi hv lukemia kuin vanhemmassa versiossa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Löytyi varastosta isolohkoisen tolpat. Navat tosin telottu käyttökelvottomiksi. Saakohan pelkkiä napoja oikein mistään, vai hankinko suosiolla jostain toiset kokonaiset tolpat? Uudet iskarit, jouset ym. tulee hankittua joka tapauksessa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Navat on samat mm astra f vectra a ja calibra joten käytetyistå ei ole pulaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mää laittasin X16XEL:n. Kestävämpi mitä X/Z18XE eikä rikkoutuvia ECUja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vanhempi x16xel johon tehdä imusarjan yläosa uusiksi ja uudet venttiiliohjurin kumit ja kevyt porttaus sekä 1,6 kadetista kevyempi vauhtipyörä ja kytkin niin on ainakin edullinen budjetti. Toki tuo kadetin vauhtipyörä ja kytkin taitaa sopia 1,8 16v pikkulohkoonkin suoraan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1.3 vauhtipyörä on pienempi halkasijaltaan joten strttimoottori ei ylety hampaille.

1.8 on oikukas kannentiivisteen kanssa koska porausbon viety niin äärimmilleen.

Mää laittasin G Astran x16xel:n ku siinä on hyvä imusarja jo vakiona.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Ihan potentiaalisen oloinen tuokin motti. Päätin päivittää alustan ensin, joten tässä on hyvin aikaa vielä harkita, minkä koneen lopulta nostaa keulalle.
Vastaa Viestiin