Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa. Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

lauantaijokeri kirjoitti: 01 Kesä 2019, 11:29 Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa.
Noh, tehonlisäys on ainakin 1.8 koneen kohdalla itselleni riittävä. Corsan tapauksessa aiheeseen liittyillä foorumeilla kerrotaan Z18XE-istutetun auton (Corsan) vastanneen C20XE-istutettua Corsaa kulkupuoleltaan. Vaikkei tämä olisikaan täysin totta, on moottori vastannut vaatimuksiani tehon ja väännön osalta, kun olen sillä varustettua Astra H:ta kuljettanut. Kadetin kevyessä korissa meno on varmaankin vielä parempi. Nuo mainitut ongelmat ECU:sta ja porauksesta eivät itseäni niin säikäytä, mutta pidän ne kyllä mielessä.
Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.
Alustan joutuu kuitenkin päivittämään 16-venttiilistä vastaavaksi (mikäli tätä tarkoitit). Tämä operaatio tehdään joka tapauksessa, ja osien metsästys onkin tällä hetkellä meneillään. On toki sellainen mahdollisuus, että jos satun hankkimaan "alustan lahjoittajaksi" auton, jossa on keulilla X20XEV tai C20XE, niin varsin todennäköisesti se myös päätyy pellin alle, enkä erikseen lähde metsästämään tuollaista pikkulohkoista.

Etutolpat tosiaan löytyy jo. Aiemmin kirjoitin että navat on telottu, mutta niitä saa nähtävästi ihan uutenakin Autodocilta. Eniten päänvaivaa ja etsintätyötä aiheuttavat levyllinen taka-akseli sekä jarrusatulat. Niihin liittyen onkin muutamia kysymyksiä:

-GSi-Kadetin taka-akselin olen lukenut olevan kahdella vakaajalla. Näitä Kadetin omia levyllisiä taka-akseleita en ainakaan minä löydä mistään. Onko siis esim. GSi-Astran akseli kahdella vakaajalla varustettu ja näin suoraan katsastuskelpoinen? Mitenkäs A-Vectran (levyllisen) akselin vakaajat?

-Jarrusatulat pitäisi saada joka nurkkaan. Olen löytänyt vain ATE-tyyppisiä satuloita, kun taas jarrupääsylinterit ovat lähes kaikki Delco (nykyinen 1.3-moottorin jarrupääsylinteri menee siis vaihtoon myös). Eivät mahda käydä ristiin? Astran jarruissa taas on lähes kaikissa ABS. Voisi kai nekin asentaa, jos koko pakettina saisi. Muita ideoita?

Jonkinlainen lista/yhteenveto näistä eri mallien alustanosien yhteensopivuuksista olisi kyllä avuksi. Vie paljon aikaa selailla foorumeita läpi tietojen toivossa.

Näillä mennään nyt. Ilman asiaankuuluvaa alustaa ei "uudesta" tekniikasta ole liiemmin iloa, joten täytyy nyt mennä se edellä. Intoa olisi tehdä enemmänkin, mutta Kadetin osia ei taida enää liikaa maailmassa olla... :-?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Heh.
z18xe vs c20xe on kyllä vaikea verrata keskenään,varsinkaan saada se jotenkin tuon pikkulohkon voitoksi😁

Toinen on perus käyttöauton moottori ja toinen enempi kilpa-auton moottori.

Kyllähän siihen joku syykin on miksi toinen maksaa kympeistä ylöspäin ja toinen lähempänä tonnia normi hinnoitteluilla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

pettep kirjoitti: 10 Kesä 2019, 13:51
lauantaijokeri kirjoitti: 01 Kesä 2019, 11:29 Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa.
Noh, tehonlisäys on ainakin 1.8 koneen kohdalla itselleni riittävä. Corsan tapauksessa aiheeseen liittyillä foorumeilla kerrotaan Z18XE-istutetun auton (Corsan) vastanneen C20XE-istutettua Corsaa kulkupuoleltaan. Vaikkei tämä olisikaan täysin totta, on moottori vastannut vaatimuksiani tehon ja väännön osalta, kun olen sillä varustettua Astra H:ta kuljettanut. Kadetin kevyessä korissa meno on varmaankin vielä parempi. Nuo mainitut ongelmat ECU:sta ja porauksesta eivät itseäni niin säikäytä, mutta pidän ne kyllä mielessä.
Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.
Alustan joutuu kuitenkin päivittämään 16-venttiilistä vastaavaksi (mikäli tätä tarkoitit). Tämä operaatio tehdään joka tapauksessa, ja osien metsästys onkin tällä hetkellä meneillään. On toki sellainen mahdollisuus, että jos satun hankkimaan "alustan lahjoittajaksi" auton, jossa on keulilla X20XEV tai C20XE, niin varsin todennäköisesti se myös päätyy pellin alle, enkä erikseen lähde metsästämään tuollaista pikkulohkoista.

Etutolpat tosiaan löytyy jo. Aiemmin kirjoitin että navat on telottu, mutta niitä saa nähtävästi ihan uutenakin Autodocilta. Eniten päänvaivaa ja etsintätyötä aiheuttavat levyllinen taka-akseli sekä jarrusatulat. Niihin liittyen onkin muutamia kysymyksiä:

-GSi-Kadetin taka-akselin olen lukenut olevan kahdella vakaajalla. Näitä Kadetin omia levyllisiä taka-akseleita en ainakaan minä löydä mistään. Onko siis esim. GSi-Astran akseli kahdella vakaajalla varustettu ja näin suoraan katsastuskelpoinen? Mitenkäs A-Vectran (levyllisen) akselin vakaajat?

-Jarrusatulat pitäisi saada joka nurkkaan. Olen löytänyt vain ATE-tyyppisiä satuloita, kun taas jarrupääsylinterit ovat lähes kaikki Delco (nykyinen 1.3-moottorin jarrupääsylinteri menee siis vaihtoon myös). Eivät mahda käydä ristiin? Astran jarruissa taas on lähes kaikissa ABS. Voisi kai nekin asentaa, jos koko pakettina saisi. Muita ideoita?

Jonkinlainen lista/yhteenveto näistä eri mallien alustanosien yhteensopivuuksista olisi kyllä avuksi. Vie paljon aikaa selailla foorumeita läpi tietojen toivossa.

Näillä mennään nyt. Ilman asiaankuuluvaa alustaa ei "uudesta" tekniikasta ole liiemmin iloa, joten täytyy nyt mennä se edellä. Intoa olisi tehdä enemmänkin, mutta Kadetin osia ei taida enää liikaa maailmassa olla... :-?
Tosiaan z18xe on kevyempi ja sen yhteydessä käy myös kevyempi vaihteisto. Itellä on a corsassa c18xel ja f18 ja painoa taisi tulla lähemmäs 100kg lisää verrattuna 4-vaihteiseen 1,2ohc tekniikkaan. Olen tuon z18xe koneen kannalla myöskin sen taloudellisuuden takia sekä sen ettei sellaista ole taidettu vielä tehdä.

F astrasta käy vetarit tai sitten kaupasta ulommat vetonivelet ja takalaakerit abs varten mitä kadetissa ei ole.
Sähkötkin abs lienee tehtävissä.

Ja satulat käy isompi koneisista astroista kyllä. Katsot vain että levyt on samaa halkaisijaa mitä gsi verrokissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

X18XE1 ja Z18XE näyttää muutenkin niin pahasti X16XEL moottorilta että sitämyötenkin hyvä vaihtoehto. ;-)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

?! kirjoitti: 10 Kesä 2019, 16:32 Heh.
z18xe vs c20xe on kyllä vaikea verrata keskenään,varsinkaan saada se jotenkin tuon pikkulohkon voitoksi😁

Toinen on perus käyttöauton moottori ja toinen enempi kilpa-auton moottori.

Kyllähän siihen joku syykin on miksi toinen maksaa kympeistä ylöspäin ja toinen lähempänä tonnia normi hinnoitteluilla.
Jepjep... Tällä "punaraidalla" on selkeästikin sellainen kulttimaine, että lienee parempi varoa sanojaan. Kirjottamani ei kuitenkaan ollut pelkkää omaa mutuilua. Ohessa pari lainausta tältä foorumilta, josta idea tähän vaihdokseen alunperin lähtikin:
At present she goes very well, its on par with my mates Redtopped GSi..
Its on par with a local XE'd corsa and pushed a TypeR up the road... So what more can I say.
Tuohon keskustelun autoon toki tehty joitain muitakin muutoksia. Jokatapauksessa, olivat nuo sitten brittien pubijuttuja tai ei, tarkoituksena ei ole tuota kaksilitraista mitenkään "päihittää". Enkä väitä Z18XE:n olevan C20XE:tä tehokkaampi. Ja edelleenkin, noille isolohkoille löytyy jo omat keskustelunsa.

Tilannepäivitystä sen verran, että alustan metsästys jatkuu. Taka-akseleita (GSi-Kadettin omia) olen viimein löytänyt käyttämällä saksankielisiä hakusanoja. Jospa vielä joku toimittaisi sellaisen kotiovelle :worship:
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Astra F:n levyllisestä taka-akselista sovittu kaupat alustavasti, joten asia etenee siltä osin. Hankin jo myös 256mm levyt eteen.

Mietiskelin vetoakseleita, ja mieleen tuli seikka, joka saattaa aiheuttaa ongelmia muutoskatsastuksessa. 16V-vertailulapussa on kohdat

-Etunavat vahvemmat 16V-mallissa
-Vetoakselit järeämmät ja eri mittaiset

Nuo F13, F15, ja F17 vaihteistot näyttävät kuitenkin (lähes?) kaikki olevan noilla ohuemmilla vetoakseleilla. Molemmin puolin akselien mitat ovat esim. F13 vaihteistossa (Kadett 1.3S):

Ulkohammastus, pyöränpuoli: 22
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 22
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 80
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 85

Kun taas F16/F20 vaihteistossa (Kadett GSi 16V):

Ulkohammastus, pyöränpuoli: 33
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 34
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 90
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 101

Tiedot peräisin Autodocin osaluetteloista. Eroja on hampaissa, läpimitoissa ja luonnollisesti myös akselien pituuksissa, joita tosin en tässä listannut. :)

1,2sorsa kirjoitti: 10 Kesä 2019, 17:08 F astrasta käy vetarit tai sitten kaupasta ulommat vetonivelet ja takalaakerit abs varten mitä kadetissa ei ole.
Sähkötkin abs lienee tehtävissä.

Tähän liittyen kysynkin siis, voinko käyttää noita Kadettin omia F13-vetareita, ja vaihtaa niihin ulommat (pyöränpuolen) vetonivelet, jotka sopivat isolohkoisen napoihin ja näin myös tolppiin? Tietämystä vetareiden ja vetonivelten yhteensopivuudesta ei juurikaan ole. Mikäli F13-vetareita joutuisi käyttämään sellaisenaan, pitäisi käyttää pienempiä napoja. Sopivatko nämä navat isoihin tolppiin? Vetareiden lyhentämisen/pidentämisen välttäisin mielelläni.

Nuo F13, F15, F17 vetarit ovat kai joka tapauksessa "laihemmat"; haittaako muutoskatsastuksessa, koska vertailulapussa vetareiden mainitaan olevan "järeämmät"? Vertailulapussa mainitaan myös voimansiirtopaketin olevan järeämpi. Ainakaan F13-vaihteistolla se ei sitä olisi.

Kun olin jo ehtinyt kirjoittaa tämän selostuksen, huomasin, että ainakin Kadett E dieselistä löytyy F13-kyljestä vetarit, joissa on nuo isommat pyöränpuolen nivelet. Noissa on varmaan ollut isot tolpat sitten? Pituuksissa on kuitenkin eroja. Tämän perusteella olettaisin myös, että nivelet ovat keskenään vaihdettavissa. Valaiskaa tyhmää? :bonk:

Elikkä Kadett E 1.6D F13:

Ulkohammastus, pyöränpuoli: 33
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 22
Nivelen läpimitta pyöräpuoli [mm]: 90
Nivelen läpimitta vaihteistopuoli [mm]: 85

Dieselissä vasemman vetarin ilmoitettu pituus 10mm pidempi ja oikean 31mm pidempi, kuin 1.3-mallissa.

Nyt täytyy lopettaa, menee pää sekaisin näistä mitoista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Käytä verranto mallina 101hv c16se mikä on f13 laatikolla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ne katsastuksessa ala vetareita mittaileen
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep »

Erinäisten vaiheiden jälkeen 16V-muutokseen vaadittavat alustan- ja jarruosat alkavat kaikki olla haalittuna. Osan olen itse käynyt purkamassa, osa tulee postitse Suomesta, osa maailmalta.

Kiitän kaikkia vastanneita tässä ketjussa saaduista neuvoista. Pellin alle tuleva moottori varmistuu vasta kun se on pihassa, mutta uskon saaneeni tarpeeksi tietoa tuon 16V-pikkulohkon sovittamisesta.

Alustava suunnitelma pikkulohkon tapauksessa olisi käyttää pieniä tolppia ja vetareita tuon F13-laatikon kanssa, jos konttorin kanssa päästään yhteisymmärrykseen.

Tämän auton osalta tarina jatkuu projektitopikissa, jonka avaan pian. Jatkokysymykset esitän sitten siellä projektin edetessä. Projektoinnin kohde Kadett on siirretty käyttöauton tehtävistä seisontaan odottamaan toimenpiteitä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Loistavaa!
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin