Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Vauxhallisti
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2015, 20:04

Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Vauxhallisti » 05 Touko 2015, 20:38

Tässä on tulossa rakenteluun oikein vuosikerta Vauxhall mallia Cavalier -79. Tavoitteena on päivittää tekniikka autoon Omega A:sta, jotta saadaan löylyä pellin alle kruisailuun ja satunnaiseen rata-ajoon. Perä tullee Volvosta, jotta kestää polkea lappua lattiaan.

Katsastusmies oli harrasteautoilulle myönteinen ja kehotti hommaamaan vastaavuustodistuksen Cavalierin ja Ascona B:n välille. Tällöin onnistuu vertailu Asconan mallisarjan tehokkaimpaan versioon ja konehuoneeseen voisi sovitella keskivertoa riuskempaa moottoria. Ahtaminen on toki mahdollista, mutta vaan armottoman kallista.

Onko vastaavasta hankkeesta kokemusta, jotta auton saisi vielä kilpiin? Liikenteeseen saisi verrattain harvinaisen laitteen, kun ko. mallia on Suomessa enää liikenteessä alle 20.

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Keme » 06 Touko 2015, 10:20

GM tuskin kirjoitaa tommosta lappua, koska vauxhall on vauxhall ja opel on opel.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 858
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja opelmeister » 06 Touko 2015, 14:27

Miksi tuohon tarvii Opelin vastaavuuksia, kun eikös Vauxiin saanut 2.3 litraista OHC:tä?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-

Keme
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Keme » 06 Touko 2015, 15:26

opelmeister kirjoitti:Miksi tuohon tarvii Opelin vastaavuuksia, kun eikös Vauxiin saanut 2.3 litraista OHC:tä?
absoluuttinen tietolähde wikipedia kirjoitti:Vauxhall engineers built Cavalier prototypes using the 2.3 L Vauxhall Slant-4 engine, for use in a future high performance variant, but the proposals did not get past GM Europe management, and as a result the larger engined Cavaliers were exclusively powered by the Opel CIH engine.
Tuon tietolähteen mukaan tohon Vauxiin ei ois sotkettu mitään hömpötysmoottoreita vaan pysytty Cunnon CIH Woimassa. FORZA CIH!
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 858
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja opelmeister » 06 Touko 2015, 18:47

No jopas. Kuitenkin siinä Chevette/C Kadettissa semmonen oli. Ainakin luokittelumäärän verran. Ihme ettei isompaan autoon tohtineet laittaa.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-

Vauxhallisti
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2015, 20:04

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Vauxhallisti » 06 Touko 2015, 18:51

Isoin moottori oli justiinsa tuohon malliin 2,0 (=1979 cm3). Joten siitä kun laskeskelee, niin 2,2 L:n kone olis isoin mitä saa käyttää jos ed. mainittua käytetään vertailumoottorina. Kuitenkin 2.4 l:n moottori (Ascona 400) kävisi vertalumoottoriksi jos vastavuustodistuksen saa Ascona B:n kanssa. Sitten saisikin laittaa 6-koneen Omegasta, kunhan huolehtii samalla esim. pyöräntuennan ja jarrut samalle tasolle. 6-koneella Omegoita kun saa aika halvalla, josta hilppeet siirrettäisiin Vauxhalliin. Nykyinen 1,9 on aika laiska

Jos lupaa ei heltiä ja muu ei auta, niin sitten lykätään jokin sopiva 2.0 l:n kone pellin alle ahtimella. Tiedä häntä kannattaako nykyiseen 1.9 S koneeseen puhaltaa turbolla ilmaa, kestääkö paikat? Siihen jos hyviä vinkkejä / sopivia ehdotuksia moottorista löytyy, niin neuvot otetaan ilolla vastaan. 2.0 l:n Omegan kone tässä ensin oli mielessä, jos tuohon suunnilleen 160 - 170 pollea saisi ja vääntöä hyvin niin kruisailuhan sillä käy kuin luomisen työ. Saastepäästöt eivät onneksi ole esteenä tuon ikäiselle autolle. Ja hyvä niin jotta voi vapaammin harrastaa.

Cavalier tuli aikanaan samalta hihnalta Ascona B:n kanssa, muistaakseni Belgiasta. Ainoa ero niiden välillä on erilainen nokka, jota Mantassakin joskus käytettiin. Projekti se vaan etenee. Hyvällä tuurilla ensi kesänä ollaan liikenteessä, oikein hyvällä tuurilla..

Vauxhallisti
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2015, 20:04

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Vauxhallisti » 06 Touko 2015, 20:54

Siltä se nyt näyttää selvitysten jälkeen, että 2.2 l moottori on todellakin maksimi mitä laittaa voi ja tehoja saa olla (110x1,2) hp = 132 hp . Ei se Ascona B 400 sitten kuitenkaan käy verrokiksi vaikka itkua vääntäisi konttorilla. Eri mallisarja ja sillä hyvä. Uudempaa 4-konetta pellin alle tai porataan entistä hiukan isommaksi, 5-vaihteinen laatikko ja paremmat jarrut. Niillä mennään tässä vaiheessa ja jatkossa siten kuten kun lompakko antaa myöten.

Avatar
telwin
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 8694
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja telwin » 07 Touko 2015, 00:01

2.4 on kylläkin suurin mitä voi laittaa, tilavuus saa kasvaa 25%...

Vauxhallisti
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Touko 2015, 20:04

Re: Vastaavuustodistus Vauxhall Cavalier Mk1 - Opel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Vauxhallisti » 07 Touko 2015, 18:47

Aivan oikein 2,4 on suurin moottori mitä saa laittaa. Meni vähän säännökset sekaisin.

Vastaa Viestiin