Opel astra G moottorin vaihto

Keskustelua tekniikan vaihdoista
TurboUnderpants
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Loka 2012, 02:16

Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TurboUnderpants » 09 Loka 2012, 02:42

Elikkä tilanne on se että omistan Opel Astra G -99 1.6 6v mallisen auton ja mieleen sujahti ajatus moottorin vaihdosta koska kori ja auto moottoria lukuun ottamatta on todella hyvässä kunnossa. Asiaan .. Onko mahdollista/"laillista" vaihtaa tuohon koriin turbolla varustettua konetta (onko edes olemassa?) toisesta Astrasta ja pitääkö muutoksia tehdä vaihteiston, jarrujen tai jonkun muun osalta? Sekä jos on joitain ehdotuksia koneen suhteen niin voi esittää =) Kiitos jo etukäteen ja pahoittelen jos topickki löytyy jo muualta :oops:

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19021
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx » 09 Loka 2012, 07:27

On olemassa turbolla varustettu kone... tyyppimerkintä Z20LET( 141 tai 147 kW) .
Kannattaa ensin etsiä ja katsoa, mitä kyseinen moottori maksaa, jos niitä löytyy.
Muita mahdollisia vaihtoehtoja ovat Z18XE (90 kW) , X20XEV (100 kW) ja Z22SE (108 kW).
Kannattaa Trafista kysellä ja katsurilta... joudut kuitenkin muutoskatsastamaan.
Jos/kun vaihdat Z20LET - koneen X16SZR - koneen tilalle , joudut uusimaan kytkimen, vaihteiston, jarrut(levyt pitää olla edessä ja takana ja ABS- järjestelmä, eli edestä vetoakselit uusiksi ja takaa takanavat) . Edessä ja takana pitää olla kallistuksenvaimentimet ja voi olla, että tukivarsiakin pitää vaihtaa... jousitus todennäköisesti myös. Bensapumppu ja pakoputki menevät uusiksi. Samoin uusiksi menee moottorin johdinsarja ja mahdollisesti osa korin johdinsarjasta.
Kaikenkaikkiaan alustan ja tekniikan pitää vastata turbo - Astraa. Missään nimessä moinen muutos ei tule halvemmaksi kuin käytetyn vastaavan vuosimallisen turbo - Astran osto.
Kannattaa siis harkita vakavasti.
Itse en ole mikään tekniikanvaihtospesialisti, mutta nuo nyt tuli mieleen. Pistäköön muut foorumilaiset lisää kommenttia.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas » 09 Loka 2012, 12:11

Eikös foorumilla ollut tapaus missä G Astraan vaihdettiin 2,2-litraisen tilalle turbokone? Sähköt taisi teettää aika julmasti työtä...

Jos tuohon tekniikanvaihtoon lähtee niin esimerkiksi Saabin turbokoneita saa todennäköisesti helpommin ja halvemmalla kuin Opelin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B

TurboUnderpants
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Loka 2012, 02:16

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TurboUnderpants » 10 Loka 2012, 22:09

Juu itellä oli myös jo ennalta hieman kutinaa että laatikko ja jarrut menevät uusiksi (levyt eteen- taakse) ja hommaa riittää perkuleesti. Ja olenkin tullut tulokseen että taidan metsästää autoa jossa tuo x20let on jo valmiina. Tallilla kun tuli puhetta juuri noista sähköistä, että vaativat jo jonkun verran. Kiitos kuitenkin vastauksista !! :worship:

Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5879
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Zafira » 11 Loka 2012, 00:39

Jos löydät jostain luovuttaja-auton, niin eihän tuo ole homma eikä mikään. Jos taas pitää joka osa erikseen hankkia niin kalliiksi taitaa käydä.
Brittein saarilla tätä on harrastettu melkoisen paljon ja melko helposti näkyy homma onnistuvan. Moottoritilan johtosarja ja ajonestopalikka + avaimen siru vaihtoon niin moottori hyrähtää käyntiin.
ABS-yksikön saattaa joutua vaihtamaan.
Robertx kirjoitti:joudut uusimaan kytkimen, vaihteiston, jarrut(levyt pitää olla edessä ja takana ja ABS- järjestelmä, eli edestä vetoakselit uusiksi ja takaa takanavat) . Edessä ja takana pitää olla kallistuksenvaimentimet ja voi olla, että tukivarsiakin pitää vaihtaa... jousitus todennäköisesti myös. Bensapumppu ja pakoputki menevät uusiksi.
Eteen 308mm ja taakse 264mm jarrut, tässä tapauksessa vaihtoon menee myös pyörännavat (4 -> 5 pulttia). Takakallistuksenvaimenninta ei ole ollut missään mallissa.
Tukivarsia tuskin joutuu vaihtamaan. Turbomalleissa on ollut -15mm jouset, mutta onko niillä nyt niin merkitystä...?
Vanteiden pitää olla vähintään 16" isompien jarrujen takia.

TurboUnderpants
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Loka 2012, 02:16

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TurboUnderpants » 11 Loka 2012, 23:23

No nyt alkaa kuulostaa lupaavammalta .. otin tuossa lisää tietoa netistä ja ja huomasin myös että autossa on jo ABS - jarrut ? Onko yhtään kotiin päin? .. oikeastaan jarrut saan hommattua ja nuo vanteetkaan mikään temppu ole .. mutta mitenkäs kun tuolla netissä kun katselin nuita koneita briteistä kun myydään moottori + vaihdelaatikko (vissiin myös moottorin mukana johdot?). Ja mitä tuollainen käynnistyksen estopakka kustantaa ja eikö vanhasta ole apua? Kiitos edelleen vastauksista!

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19021
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx » 12 Loka 2012, 20:48

Kannattaa selvittää , tuleeko moottorin johtosarja mukana. ECU , käynnistykseneston keskusyksikkö ja avaimien sirut samasta autosta, niin ei tarvitse kuin asentaa ja toimii. Muussa tapauksessa vaatii ohjelmoinnin. Vanhasta siis voi olla apua, jos ECU tulee moottorin mukana... silloin vaatii ohjelmoinnin.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas » 12 Loka 2012, 21:17

Kannattaa muistaa myös, että se ECU juttelee moottorin lisäksi myös ohjaustehostimen ja ilmastoinnin kanssa ja ohjaa flektejä. Ei siis riitä että vaihtaa pelkän moottorin ja ecun. Esimerkisi Vectran Z16XE ei edes toimi Astran Z16XE:n ohjelmalla kun eroja on niin paljon, ja nuo erot tulevat vastaan myös moottoria vaihtaessa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B

Avatar
juzze
OCF Member 2016
Viestit: 2752
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja juzze » 13 Loka 2012, 22:48

eikös tuota 1.8 ole 140hv versionakin? Vai oliko vasta H-astrassa?
Saab 9-5 Biopower
Vuoden ympäristöteko :thumbsup:

TurboUnderpants
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Loka 2012, 02:16

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TurboUnderpants » 17 Loka 2012, 16:00

Taisi tuossa paketissa olla tuo ECU, mukana ja muutkin moottorin johdot yms. mutta niin onko tuosta ABS- järjestelmästä yhtään apua jos se on valmiina vai pitääkö hommata toinen?

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19021
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx » 17 Loka 2012, 17:35

Ok. Saattaa olla , että Z20LET - koneisessa pitää olla ABS - järjestelmä, joka sisältää myös luistoneston. Tosin toiminee ilman sitäkin... voi olla , että vikavalo kuitenkin palaa.
Kannattaa tarkistaa olemassaolevan ABS- järjestelmän tyyppi. Saattaa olla eroja myös johdotuksessa... ABS- järjestelmien tyypit muuttuu myös vuosimallien mukaan.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

TurboUnderpants
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Loka 2012, 02:16

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja TurboUnderpants » 17 Loka 2012, 22:35

Juup ... pitänee ottaa selvää. Mutta kiitos kaikile vastauksista ja kyselen varmasti vielä lisää! :thumbsup:

Avatar
JNN
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3796
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja JNN » 28 Heinä 2016, 06:41

Jatketaas tähän kun vastaava homma edessä, paitti että x18xe1 -> x20xev
Eli mottorin johtosarjanko pitäs mennä heittämällä auton sähköihin, vai onko tiedossa muutoksia? (Johtosarja, ecu, ajonestosiru, vetarit, jarrut loota tulee ainakin mukana paketissa)

Tuleeko moottori ja loota helpommin ulos yhtenä pakettia ylä-vai alakautta? Muuta huomioitavaa? Ja mitä tarttee konttorille mukaan todisteeksi, vai riittääkö vaan että moottorin koodi näkyy? G-astrasta purettu tuleva setti myös.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5018
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 31 Heinä 2016, 13:13

Mikä vaihteisto on x18xe1 pikkulohkon perässä?

Järkevin ostaa kolari g astra ja kaikki siittä vaihtoon
Ja kilomerien mukaan sitten samalla perushuollot ja vaikka venavarren kumit jos rankasti kilometrejä.

Molemmissa on 5-pulttiset navat ja mahdollisesti samat jarrut
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
JNN
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3796
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Opel astra G moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja JNN » 01 Elo 2016, 21:34

F17 tuossa on perässä, mutta kuten sanottu moottorissa on loota ja muut tykötarpeet kiinni. Myös yläkerta on rempattu jo hiljattain, sillä tuon ostinkin kun sai koko läjän edulisemmin kuin osat ja koneistustyöt tuon nykyisen piristämiseksi... :roll:
Ja G-astran keulalta tiputettu apurunkoineen päivineen, kuulemma alakautta liikkuu vaivattomimmin. Sillä (hope so) pitäs olla kohtuullisen bolt-on homma...
Navat tosiaan 5-pulttiset, jarruasia pitää vielä varmistaa mutta isommat tuohon oli suunnitteilla muutenkin sovittaa, joko turbo astrasta, tai sitten jos jouten olevat 6-koneisen omegan jarrut sattuisivat sopimaan. Sais vähän täytettä vanteisiin :lollis:
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"

Vastaa Viestiin