Takavetoisten tekniikanvaihdot
Takavetoisten tekniikanvaihdot
Meinasin tällaisen topicin kasata vanhojen takavetoisten tekniikanvaihtajille tai siitä haaveileville.
Kuitenkin joka viikko aiheesta tulee n.7kysymystä.
Otetaan esimerkki autoksi Kadett C, koska se on ainoa johon itseltä löytyy ns. tietoa.
(mutta suurin osa ohjeista ja osista sopii myös a/b manta/ascona osastollekkin)
Heti alkuun tietona ettei muutokseen tarvita mitään lupia eikä kanta-autotarkastuksia!
Dynolappuja tarvitset ainoastaan, jos pellinalta löytyy ns.omavalmiste, esim 20xx 16v tai turbotettuna oleva kone.
Tällöin c-kadetissa tehoraja on 85kWX1,2=102kW eli 138,72hv
Kuutioita saa maksimissaan olla 1979cm3X1,25=2473,75cm3 eli 2,47L
Painoa moottorilla saa olla 136kgX1,20=163,2kg
Kaikki 1.0-1,2L C-Kadetit ovat "pikkulohkoisia"
Kaikki 1,6-2,0L C-Kadetit ovat "isolohkoisia"
1,5-2,4L CIH-muutos 1,0-1,2L tilalle.
Tarvittavat osat:
Moottori
ISO Etuakseli(minkään muun mallin etuakseli ei sovellu kadettiin "heittämällä")
ISON ja PIENEN akselin poikkeamat.
Ison akselin(1,6 ja 1,9?) tunnistaa eri olka-akseleista, alapalloista/tukivarsista, vahvikeista sekä moottorinkumien kiinnitysmuttereiden sijainnista.
Vahvikkeet sijaitsevat akselin "mutkissa", eli siinä kohdassa jossa tasainen osuus päättyy ja päät alkavat nousta ylöspäin. http://i5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-12.jpg http://s5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-11.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... adettC.JPG
Kiinnitysmutterit ovat toisessa päädyssä. http://s5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-15.jpg
Alapallot ovat samat kuin b-mallin ascona/manta malleissa.
Lisäksi ISOSTA akselista on ns.rallimalli, joka on "boxattu", tätä mallia on tavattu viimeisissä 2,0 Kadeteissa?.Tässä palkissa on hammastangon eteen ylettyvä suojapanssari, joka on hitsattu palkin tasaiseen osaan. http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... 001931.JPG http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... 001956.JPG
Kuvallista ja mahdollisesti köyhdyttävää materiaalia ISO vs PIENI akseli asiasta http://www.cae-racing.de/achsumbau.htm
ISO Taka-akseli, A ascona/manta akselit ovat muutaman sentin leveämpiä kuin isolohko Kadetissa, mutta sopivat hyvin alle.
Lisäksi B asco/manta akselit menevät myös, mutta nämä ovat taas muutaman sentin a-mallejakin leveämpiä.
Näissä akseleissa eroavaisuutena kadetin akseliin on panhartin kiinnitys, jonka saa helposti siirrettyä oikealta vasemmalle.
HUOM.OMEGAN PERÄ EI MENE MILLÄÄN PIKKUTYÖLLÄ KADETTIIN!!-->Erillisjousitettu vs Jäykkä
Jarrut päivitettävä vastaamaan isolohko kadetin jarruja, eli käytännössä a/b askona/manta, rekord osastoa jos haluaa "äkkiä läjään ratkaisun".
Usein on käytetty jäähdytettyjä rekordin jarrulevyjä ja vanhempien volvon satuloita
Parempi ratkaisu riittävän pysähtymisvoiman saavuttamiseen--> http://www.opel6070club.com/tekniset_ti ... /index.htm
Myös takapään jarruja laittaessa voi miettiä muita ratkaisuja, tässä eräs http://www.opel6070club.com/astranjarrut/index.htm
Takajarrulevyn valinassa on myös tarjolla hieman miedompi levy.
G-Astran/Zafiran "pikkulevy" sopii heittämällä paikoilleen(4X100)
Jarrutehostin ja pääsylinteri, löytyy jälleen muista, jo isommalla tekniikalla varustetuista sisarmalleista.
Vaihteisto,
joko 4-lovinen "ns.soppakauha" näitä siis liikenteessä paljon.(1,6-2.8L? kaikki 4v 60/70 takaveto ooppelit)
Tai suositeltavampi vaihtoehto 5vaihteinen 240 Getrag joka on huomattavasti kestävämpi.
Lisäksi muutamia muita hieman harvinaisempia laatikoita(ZF,IsoGetrag,CIH-tyyppisten A-omegoiden R-laatikot)
Automaatit, sopivalla kaavelilla.
Kardaani, lähes poikkeuksetta kardaanin joutuu tekemään/TEETTÄMÄÄN
Etukallistuksen vakaajatanko
Ainoa suoraan paikalleen sopiva vakaajatanko löytyy isolohko mallisen keulalta, mutta jälleen niiden saatuvuus tilanne on hieman nihkeä.
Vallilan takomo on vastaavia ainakin joskus tehnyt.
Vakaajatanko ongelmaan on myös muita ratkaisuja, jonka jokainen saa itse keksiä, kunhan ottaa simmun käteen ja miettii hetken siellä auton alla.
Lisäksi on mahdollista että joudut hieman muokkailemaan lisää tilaa laatikolle, tekemään putken uusiksi, hieman selvittelemään johtoja, sekä muokkaamaan jäähdyttimen paikan uusiksi jne jne...
Kaiken tämän säätämisen jälkeen osista tarvitsee olla todistus niiden oikeanlaisuudesta ja sopivuudesta kyseiseen autoon, jonka jälkeen konttorille tekemään muutoskatsastus.
Joudut mahdollisesti menenään paikalliselle merkkikorjaamolle hakemaan todistuksen osien sopivuudesta.
Toiset konttorit siis VAATIVAT tämän käytännön!!Käy keskustelemassa asiasta paikallisella konttorilla ennen leimalle menoa.
OHC-Muutokset
Kaikki CIH-muutokset pätevät edelleen.
Eroina tulee "pienet" lisänäpertelyt.
Koneenkorvat, joudut valmistamaan itse. http://i67.photobucket.com/albums/h315/ ... G_0359.jpg itse veistelin tuollaiset.
Öljypohjaa joutuu myös muokkaamaat, jotta se ei ota kiinni etuakseliin.
Helpoimmat muokkaus aihiot löytyvät etuvetoisten ohc-moottorien öljypohjista, joissa se kyhmy on takaosassa. http://www.teammadmax.com/gallery/v/MAD ... 4.jpg.html
Muista hommata myös pohjaan sopiva imuputki.
Virranjakaja tuottaa myös muutamissa moottori/välikansi tyypeissä ongelmia, jotka jokainen saa ratkaista parhaalla näkemällään tavalla(laikkakone,remmijakaja,suorasytkä)
Vaihdelaatikko
R25 omegasta
OHC Getrag (kivenalta)1,8L manta/rekord autosta
Automaatti
Välilaipalla lähes mikä vaan.
V.laatikolle on tehtävä jonkun verran lisää tilaa, etenkin jos käytetään R25 laatikkoa tai Automaattia.
Kardaani(r25,tomaatti)
Jos käytät laippalähdöllä olevaa vaihdelaatikkoa tarvitsee silloin kardaaniin veistellä liuku.
Tee/TEETÄ, hommaa kardaani esim 740volvo
lisää juttu--> http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... ight=liuku
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 9&start=15
Edellä olevat ohjeet olivat siis niille, jotka eivät ole saaneet elinten luovuttajaksi 1,8L mantaa tai reksaa.(tai toisin sanoen ovat niin persauki ettei rahaa hiposteluihin)
Näissä malleissa on valmiiksi sopivat koneenkorvat,öljypohja(mantassa),jakaja,240Getrag laatikko ohc kaavelilla jne...
http://www.opelclubfinland.fi/tekniikka ... muutos.tif <--GM vaatimuslappu
Muutama projekti jossa kuvallista informaatiota asiasta
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=120184 vilderin Kadett C Farmari
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=86479 omega16T Kadett C Sedan
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=91556 pecun Manta A
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=111459 ice Reksa C
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... sc&start=0 tässä sivulta 4 alkaen, http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=134932 Villen Manta B:t
C-Kadetin tekniset tiedot (moottori), nämä ovat aivan virallinen lappunen jota voi konttorillakin heilutella.
Lisäksi vastaava lappu vectrasta, jos haluaa vaikka xev tai jotakin muuta pellinalle.
Lue myös nämä
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
Tähän saa ja pitää sitten lisäillä niitä asioita, jotka unohdin laittaa tai mitkä meni päin V****a.
Ja sitten noita hyväksymislappuja voisi linkittää lisää!
Kuitenkin joka viikko aiheesta tulee n.7kysymystä.
Otetaan esimerkki autoksi Kadett C, koska se on ainoa johon itseltä löytyy ns. tietoa.
(mutta suurin osa ohjeista ja osista sopii myös a/b manta/ascona osastollekkin)
Heti alkuun tietona ettei muutokseen tarvita mitään lupia eikä kanta-autotarkastuksia!
Dynolappuja tarvitset ainoastaan, jos pellinalta löytyy ns.omavalmiste, esim 20xx 16v tai turbotettuna oleva kone.
Tällöin c-kadetissa tehoraja on 85kWX1,2=102kW eli 138,72hv
Kuutioita saa maksimissaan olla 1979cm3X1,25=2473,75cm3 eli 2,47L
Painoa moottorilla saa olla 136kgX1,20=163,2kg
Kaikki 1.0-1,2L C-Kadetit ovat "pikkulohkoisia"
Kaikki 1,6-2,0L C-Kadetit ovat "isolohkoisia"
1,5-2,4L CIH-muutos 1,0-1,2L tilalle.
Tarvittavat osat:
Moottori
ISO Etuakseli(minkään muun mallin etuakseli ei sovellu kadettiin "heittämällä")
ISON ja PIENEN akselin poikkeamat.
Ison akselin(1,6 ja 1,9?) tunnistaa eri olka-akseleista, alapalloista/tukivarsista, vahvikeista sekä moottorinkumien kiinnitysmuttereiden sijainnista.
Vahvikkeet sijaitsevat akselin "mutkissa", eli siinä kohdassa jossa tasainen osuus päättyy ja päät alkavat nousta ylöspäin. http://i5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-12.jpg http://s5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-11.jpg http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... adettC.JPG
Kiinnitysmutterit ovat toisessa päädyssä. http://s5.photobucket.com/albums/y162/o ... -28-15.jpg
Alapallot ovat samat kuin b-mallin ascona/manta malleissa.
Lisäksi ISOSTA akselista on ns.rallimalli, joka on "boxattu", tätä mallia on tavattu viimeisissä 2,0 Kadeteissa?.Tässä palkissa on hammastangon eteen ylettyvä suojapanssari, joka on hitsattu palkin tasaiseen osaan. http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... 001931.JPG http://kotisivu.dnainternet.net/vill512 ... 001956.JPG
Kuvallista ja mahdollisesti köyhdyttävää materiaalia ISO vs PIENI akseli asiasta http://www.cae-racing.de/achsumbau.htm
ISO Taka-akseli, A ascona/manta akselit ovat muutaman sentin leveämpiä kuin isolohko Kadetissa, mutta sopivat hyvin alle.
Lisäksi B asco/manta akselit menevät myös, mutta nämä ovat taas muutaman sentin a-mallejakin leveämpiä.
Näissä akseleissa eroavaisuutena kadetin akseliin on panhartin kiinnitys, jonka saa helposti siirrettyä oikealta vasemmalle.
HUOM.OMEGAN PERÄ EI MENE MILLÄÄN PIKKUTYÖLLÄ KADETTIIN!!-->Erillisjousitettu vs Jäykkä
Jarrut päivitettävä vastaamaan isolohko kadetin jarruja, eli käytännössä a/b askona/manta, rekord osastoa jos haluaa "äkkiä läjään ratkaisun".
Usein on käytetty jäähdytettyjä rekordin jarrulevyjä ja vanhempien volvon satuloita
Parempi ratkaisu riittävän pysähtymisvoiman saavuttamiseen--> http://www.opel6070club.com/tekniset_ti ... /index.htm
Myös takapään jarruja laittaessa voi miettiä muita ratkaisuja, tässä eräs http://www.opel6070club.com/astranjarrut/index.htm
Takajarrulevyn valinassa on myös tarjolla hieman miedompi levy.
G-Astran/Zafiran "pikkulevy" sopii heittämällä paikoilleen(4X100)
Jarrutehostin ja pääsylinteri, löytyy jälleen muista, jo isommalla tekniikalla varustetuista sisarmalleista.
Vaihteisto,
joko 4-lovinen "ns.soppakauha" näitä siis liikenteessä paljon.(1,6-2.8L? kaikki 4v 60/70 takaveto ooppelit)
Tai suositeltavampi vaihtoehto 5vaihteinen 240 Getrag joka on huomattavasti kestävämpi.
Lisäksi muutamia muita hieman harvinaisempia laatikoita(ZF,IsoGetrag,CIH-tyyppisten A-omegoiden R-laatikot)
Automaatit, sopivalla kaavelilla.
Kardaani, lähes poikkeuksetta kardaanin joutuu tekemään/TEETTÄMÄÄN
Etukallistuksen vakaajatanko
Ainoa suoraan paikalleen sopiva vakaajatanko löytyy isolohko mallisen keulalta, mutta jälleen niiden saatuvuus tilanne on hieman nihkeä.
Vallilan takomo on vastaavia ainakin joskus tehnyt.
Vakaajatanko ongelmaan on myös muita ratkaisuja, jonka jokainen saa itse keksiä, kunhan ottaa simmun käteen ja miettii hetken siellä auton alla.
Lisäksi on mahdollista että joudut hieman muokkailemaan lisää tilaa laatikolle, tekemään putken uusiksi, hieman selvittelemään johtoja, sekä muokkaamaan jäähdyttimen paikan uusiksi jne jne...
Kaiken tämän säätämisen jälkeen osista tarvitsee olla todistus niiden oikeanlaisuudesta ja sopivuudesta kyseiseen autoon, jonka jälkeen konttorille tekemään muutoskatsastus.
Joudut mahdollisesti menenään paikalliselle merkkikorjaamolle hakemaan todistuksen osien sopivuudesta.
Toiset konttorit siis VAATIVAT tämän käytännön!!Käy keskustelemassa asiasta paikallisella konttorilla ennen leimalle menoa.
OHC-Muutokset
Kaikki CIH-muutokset pätevät edelleen.
Eroina tulee "pienet" lisänäpertelyt.
Koneenkorvat, joudut valmistamaan itse. http://i67.photobucket.com/albums/h315/ ... G_0359.jpg itse veistelin tuollaiset.
Öljypohjaa joutuu myös muokkaamaat, jotta se ei ota kiinni etuakseliin.
Helpoimmat muokkaus aihiot löytyvät etuvetoisten ohc-moottorien öljypohjista, joissa se kyhmy on takaosassa. http://www.teammadmax.com/gallery/v/MAD ... 4.jpg.html
Muista hommata myös pohjaan sopiva imuputki.
Virranjakaja tuottaa myös muutamissa moottori/välikansi tyypeissä ongelmia, jotka jokainen saa ratkaista parhaalla näkemällään tavalla(laikkakone,remmijakaja,suorasytkä)
Vaihdelaatikko
R25 omegasta
OHC Getrag (kivenalta)1,8L manta/rekord autosta
Automaatti
Välilaipalla lähes mikä vaan.
V.laatikolle on tehtävä jonkun verran lisää tilaa, etenkin jos käytetään R25 laatikkoa tai Automaattia.
Kardaani(r25,tomaatti)
Jos käytät laippalähdöllä olevaa vaihdelaatikkoa tarvitsee silloin kardaaniin veistellä liuku.
Tee/TEETÄ, hommaa kardaani esim 740volvo
lisää juttu--> http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... ight=liuku
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 9&start=15
Edellä olevat ohjeet olivat siis niille, jotka eivät ole saaneet elinten luovuttajaksi 1,8L mantaa tai reksaa.(tai toisin sanoen ovat niin persauki ettei rahaa hiposteluihin)
Näissä malleissa on valmiiksi sopivat koneenkorvat,öljypohja(mantassa),jakaja,240Getrag laatikko ohc kaavelilla jne...
http://www.opelclubfinland.fi/tekniikka ... muutos.tif <--GM vaatimuslappu
Muutama projekti jossa kuvallista informaatiota asiasta
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=120184 vilderin Kadett C Farmari
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=86479 omega16T Kadett C Sedan
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=91556 pecun Manta A
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=111459 ice Reksa C
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... sc&start=0 tässä sivulta 4 alkaen, http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=134932 Villen Manta B:t
C-Kadetin tekniset tiedot (moottori), nämä ovat aivan virallinen lappunen jota voi konttorillakin heilutella.
Lisäksi vastaava lappu vectrasta, jos haluaa vaikka xev tai jotakin muuta pellinalle.
Lue myös nämä
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
Tähän saa ja pitää sitten lisäillä niitä asioita, jotka unohdin laittaa tai mitkä meni päin V****a.
Ja sitten noita hyväksymislappuja voisi linkittää lisää!
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
Spikey kirjoitti:Ja sitten noita hyväksymislappuja voisi linkittää lisää!
Manta A -> http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... 7BF-47.jpg http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... 7BF-47.jpg
Manta B -> http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uutos2.jpg http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uutos1.jpg
Ascona B -> http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... d88290.jpg http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... ffecb9.jpg
Moottorilappu -> 18SEH,20SE,C20NE,C20NEJ,C24NE
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
tässä olisi b-asconan muutoslappu 1.3N-> 1.9 tai 2.0 eli siis se pikkuperäisen lappu mitä aika monet joskus ovat kyselleet... ja sama käy myös 1.3S moottoriin
http://opel.desteem.org/displayimage.php?album=2&pos=0
http://opel.desteem.org/displayimage.php?album=2&pos=0
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
Takavakaajan tanko kummittelee aina noissa muutos lapuissa? Kadetissahan ei varsinaista kallistuksen vakaajaa ole, kuten esim. mun elinten luovuttajassa a-asconassa. Taka kallistuksen vakaajaa ei siis c- kadettiin tarvitse erikseen väkästellä?
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
Kyllä niissä on takavakaajia ollut, jopa pikkukoneisissa, ei tosin kaikissa.
Mutta asia on taas konttori/tulkinta kysymys.
Mutta asia on taas konttori/tulkinta kysymys.
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
En siis tarkoita suoraa tankoa, joka on toisesta päästä kiinni korissa ja toisesta taka-akselistossa. Vaan meinaan oikeaa kallistuksen vakainta välitangoin, ns. koiranluin. Omassa pikkukadetissa, joka on viimeisiä malleja, ei ainakaan moista ole?
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
kyllä tarkoitan oikein vakaajaa, en panharttia.
ja kyllä niitä on ollut pikkukoneisissakin.
ja kyllä niitä on ollut pikkukoneisissakin.
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
Pikku koneisissa taisi olla pelkästään GL "varustelun" kanssa, vai oliko kaikissa 1.2 S koneisissa jopa...
Jotain tämän tapaista taisin jostain lueskella.. En nyt kyllä äkkiseltään löytänyt varmistusta tälle.
Minkä paksuinen tuo ison tekniikan vakaaja on ollut ?
Jotain tämän tapaista taisin jostain lueskella.. En nyt kyllä äkkiseltään löytänyt varmistusta tälle.
Minkä paksuinen tuo ison tekniikan vakaaja on ollut ?
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
mitä muutoksia vaatii 1.3 alkuperäinen B-ascona että vaihdetaan omegan 2litranen ohc. mitä kaikkea joutuu laittaa leimalle?
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
http://opel.desteem.org/displayimage.php?album=2&pos=2
Tuossa lappu mistä selviää jo aika paljon asian tiimoilta (siis sama mikä tuola ketjun kolmannessa postauksessa on, linkki aavistuksen muuttunut).
Lisää kannattaa koittaa vaikka haulla...
Tuossa lappu mistä selviää jo aika paljon asian tiimoilta (siis sama mikä tuola ketjun kolmannessa postauksessa on, linkki aavistuksen muuttunut).
Lisää kannattaa koittaa vaikka haulla...
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
kuulin villiä huhua että satuloitten pitäs käydä suoraan kadettii? mut epäilen vähä? elikkäs millaisilla muutoksilla b asconan jarrut käy c kadettiin?
Opel Kadett C
Opel commodore GS 2.8
Opel commodore GS 2.8
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
vanhojen irroittamisella...eli sopii suoraan.
samoin myös rekord,manta.
pikkutyöllä astra,kadett,vectra yms...
samoin myös rekord,manta.
pikkutyöllä astra,kadett,vectra yms...
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
ok. kiitos. se helpottikii... ja tuo b asconan perä pitäs käydä kadettii aika pienil muutoksilla?
Opel Kadett C
Opel commodore GS 2.8
Opel commodore GS 2.8
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
Käy sedaniin ja coupeen panhardin kiinnityksen muutoksella, farkussa ja cityssä lisäksi iskareiden kiinnityksessä eroa.seppis kirjoitti:ok. kiitos. se helpottikii... ja tuo b asconan perä pitäs käydä kadettii aika pienil muutoksilla?
On vaan melko törkeen näkönen ainaki omaan silmään, ilman vanteitten ET kikkailuja tai muuta. Saattaa tulla myös ahtautta kaarissa jos madallettu ? Basconan perä siis n. 6cm leveempi kuin Kadetin.
Re: Takavetoisten tekniikanvaihdot
jep kiitos. se voi olla vähä törkeen näkönen, mut ku A asconan perien saatavuus on aika kortilla
Opel Kadett C
Opel commodore GS 2.8
Opel commodore GS 2.8