Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri » 01 Kesä 2019, 11:29

Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa. Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.

pettep
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep » 10 Kesä 2019, 13:51

lauantaijokeri kirjoitti:
01 Kesä 2019, 11:29
Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa.
Noh, tehonlisäys on ainakin 1.8 koneen kohdalla itselleni riittävä. Corsan tapauksessa aiheeseen liittyillä foorumeilla kerrotaan Z18XE-istutetun auton (Corsan) vastanneen C20XE-istutettua Corsaa kulkupuoleltaan. Vaikkei tämä olisikaan täysin totta, on moottori vastannut vaatimuksiani tehon ja väännön osalta, kun olen sillä varustettua Astra H:ta kuljettanut. Kadetin kevyessä korissa meno on varmaankin vielä parempi. Nuo mainitut ongelmat ECU:sta ja porauksesta eivät itseäni niin säikäytä, mutta pidän ne kyllä mielessä.
Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.
Alustan joutuu kuitenkin päivittämään 16-venttiilistä vastaavaksi (mikäli tätä tarkoitit). Tämä operaatio tehdään joka tapauksessa, ja osien metsästys onkin tällä hetkellä meneillään. On toki sellainen mahdollisuus, että jos satun hankkimaan "alustan lahjoittajaksi" auton, jossa on keulilla X20XEV tai C20XE, niin varsin todennäköisesti se myös päätyy pellin alle, enkä erikseen lähde metsästämään tuollaista pikkulohkoista.

Etutolpat tosiaan löytyy jo. Aiemmin kirjoitin että navat on telottu, mutta niitä saa nähtävästi ihan uutenakin Autodocilta. Eniten päänvaivaa ja etsintätyötä aiheuttavat levyllinen taka-akseli sekä jarrusatulat. Niihin liittyen onkin muutamia kysymyksiä:

-GSi-Kadetin taka-akselin olen lukenut olevan kahdella vakaajalla. Näitä Kadetin omia levyllisiä taka-akseleita en ainakaan minä löydä mistään. Onko siis esim. GSi-Astran akseli kahdella vakaajalla varustettu ja näin suoraan katsastuskelpoinen? Mitenkäs A-Vectran (levyllisen) akselin vakaajat?

-Jarrusatulat pitäisi saada joka nurkkaan. Olen löytänyt vain ATE-tyyppisiä satuloita, kun taas jarrupääsylinterit ovat lähes kaikki Delco (nykyinen 1.3-moottorin jarrupääsylinteri menee siis vaihtoon myös). Eivät mahda käydä ristiin? Astran jarruissa taas on lähes kaikissa ABS. Voisi kai nekin asentaa, jos koko pakettina saisi. Muita ideoita?

Jonkinlainen lista/yhteenveto näistä eri mallien alustanosien yhteensopivuuksista olisi kyllä avuksi. Vie paljon aikaa selailla foorumeita läpi tietojen toivossa.

Näillä mennään nyt. Ilman asiaankuuluvaa alustaa ei "uudesta" tekniikasta ole liiemmin iloa, joten täytyy nyt mennä se edellä. Intoa olisi tehdä enemmänkin, mutta Kadetin osia ei taida enää liikaa maailmassa olla... :-?

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3632
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja ?! » 10 Kesä 2019, 16:32

Heh.
z18xe vs c20xe on kyllä vaikea verrata keskenään,varsinkaan saada se jotenkin tuon pikkulohkon voitoksi😁

Toinen on perus käyttöauton moottori ja toinen enempi kilpa-auton moottori.

Kyllähän siihen joku syykin on miksi toinen maksaa kympeistä ylöspäin ja toinen lähempänä tonnia normi hinnoitteluilla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Crown 24v

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 6532
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 10 Kesä 2019, 17:08

pettep kirjoitti:
10 Kesä 2019, 13:51
lauantaijokeri kirjoitti:
01 Kesä 2019, 11:29
Itse laittaisin x20xev ecotykin tai tehokkaamman suosiolla. Tai sitten turboa kehiin. Jos viitsii vaihtaa tekniikan niin jotain eroa entiseenhän pitäisi olla. Opelin 2l 16V koneet ovat niin taloudellisia ettei sen takia pienempää kannata vaihtaa. Isommassa koneessa on myös alavääntöä paremmin joten normaali ajelu on leppoisaa.
Noh, tehonlisäys on ainakin 1.8 koneen kohdalla itselleni riittävä. Corsan tapauksessa aiheeseen liittyillä foorumeilla kerrotaan Z18XE-istutetun auton (Corsan) vastanneen C20XE-istutettua Corsaa kulkupuoleltaan. Vaikkei tämä olisikaan täysin totta, on moottori vastannut vaatimuksiani tehon ja väännön osalta, kun olen sillä varustettua Astra H:ta kuljettanut. Kadetin kevyessä korissa meno on varmaankin vielä parempi. Nuo mainitut ongelmat ECU:sta ja porauksesta eivät itseäni niin säikäytä, mutta pidän ne kyllä mielessä.
Tosin katsastukseen voi joutua muuta kampetta enemmän vaihtamaan.
Alustan joutuu kuitenkin päivittämään 16-venttiilistä vastaavaksi (mikäli tätä tarkoitit). Tämä operaatio tehdään joka tapauksessa, ja osien metsästys onkin tällä hetkellä meneillään. On toki sellainen mahdollisuus, että jos satun hankkimaan "alustan lahjoittajaksi" auton, jossa on keulilla X20XEV tai C20XE, niin varsin todennäköisesti se myös päätyy pellin alle, enkä erikseen lähde metsästämään tuollaista pikkulohkoista.

Etutolpat tosiaan löytyy jo. Aiemmin kirjoitin että navat on telottu, mutta niitä saa nähtävästi ihan uutenakin Autodocilta. Eniten päänvaivaa ja etsintätyötä aiheuttavat levyllinen taka-akseli sekä jarrusatulat. Niihin liittyen onkin muutamia kysymyksiä:

-GSi-Kadetin taka-akselin olen lukenut olevan kahdella vakaajalla. Näitä Kadetin omia levyllisiä taka-akseleita en ainakaan minä löydä mistään. Onko siis esim. GSi-Astran akseli kahdella vakaajalla varustettu ja näin suoraan katsastuskelpoinen? Mitenkäs A-Vectran (levyllisen) akselin vakaajat?

-Jarrusatulat pitäisi saada joka nurkkaan. Olen löytänyt vain ATE-tyyppisiä satuloita, kun taas jarrupääsylinterit ovat lähes kaikki Delco (nykyinen 1.3-moottorin jarrupääsylinteri menee siis vaihtoon myös). Eivät mahda käydä ristiin? Astran jarruissa taas on lähes kaikissa ABS. Voisi kai nekin asentaa, jos koko pakettina saisi. Muita ideoita?

Jonkinlainen lista/yhteenveto näistä eri mallien alustanosien yhteensopivuuksista olisi kyllä avuksi. Vie paljon aikaa selailla foorumeita läpi tietojen toivossa.

Näillä mennään nyt. Ilman asiaankuuluvaa alustaa ei "uudesta" tekniikasta ole liiemmin iloa, joten täytyy nyt mennä se edellä. Intoa olisi tehdä enemmänkin, mutta Kadetin osia ei taida enää liikaa maailmassa olla... :-?
Tosiaan z18xe on kevyempi ja sen yhteydessä käy myös kevyempi vaihteisto. Itellä on a corsassa c18xel ja f18 ja painoa taisi tulla lähemmäs 100kg lisää verrattuna 4-vaihteiseen 1,2ohc tekniikkaan. Olen tuon z18xe koneen kannalla myöskin sen taloudellisuuden takia sekä sen ettei sellaista ole taidettu vielä tehdä.

F astrasta käy vetarit tai sitten kaupasta ulommat vetonivelet ja takalaakerit abs varten mitä kadetissa ei ole.
Sähkötkin abs lienee tehtävissä.

Ja satulat käy isompi koneisista astroista kyllä. Katsot vain että levyt on samaa halkaisijaa mitä gsi verrokissa.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13553
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 10 Kesä 2019, 18:12

X18XE1 ja Z18XE näyttää muutenkin niin pahasti X16XEL moottorilta että sitämyötenkin hyvä vaihtoehto. ;-)
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

pettep
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: Kadett E 1.3S --> X18XE1?

Viesti Kirjoittaja pettep » 14 Kesä 2019, 16:07

?! kirjoitti:
10 Kesä 2019, 16:32
Heh.
z18xe vs c20xe on kyllä vaikea verrata keskenään,varsinkaan saada se jotenkin tuon pikkulohkon voitoksi😁

Toinen on perus käyttöauton moottori ja toinen enempi kilpa-auton moottori.

Kyllähän siihen joku syykin on miksi toinen maksaa kympeistä ylöspäin ja toinen lähempänä tonnia normi hinnoitteluilla.
Jepjep... Tällä "punaraidalla" on selkeästikin sellainen kulttimaine, että lienee parempi varoa sanojaan. Kirjottamani ei kuitenkaan ollut pelkkää omaa mutuilua. Ohessa pari lainausta tältä foorumilta, josta idea tähän vaihdokseen alunperin lähtikin:
At present she goes very well, its on par with my mates Redtopped GSi..
Its on par with a local XE'd corsa and pushed a TypeR up the road... So what more can I say.
Tuohon keskustelun autoon toki tehty joitain muitakin muutoksia. Jokatapauksessa, olivat nuo sitten brittien pubijuttuja tai ei, tarkoituksena ei ole tuota kaksilitraista mitenkään "päihittää". Enkä väitä Z18XE:n olevan C20XE:tä tehokkaampi. Ja edelleenkin, noille isolohkoille löytyy jo omat keskustelunsa.

Tilannepäivitystä sen verran, että alustan metsästys jatkuu. Taka-akseleita (GSi-Kadettin omia) olen viimein löytänyt käyttämällä saksankielisiä hakusanoja. Jospa vielä joku toimittaisi sellaisen kotiovelle :worship:

Vastaa Viestiin