1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

OCF2945 kirjoitti:Onko kukaan koittanut ahtaa c16se moottoria vakio moottorin ohjauksella?

Kun siinä on pelkkä map anturi niin toimiikohan se mitenkään päin?

Max 0,5 paineita ajatuksena kokeilla Let suuttimien kanssa, mutta jos joku on kokeillut niin olis hyvä tietää meneekö koko vehje sekaisin eikä toimi mitenkään päin ennen kun näkee vaivan toteuttaa =D

pikkubroidilla oli vakio c16se ahdettuna 0,4-0,5 ahdoilla ja 20xe suuttimilla viinaa tankissa, tehoa 156hp mitattuna . kesti jonkun 15tkm kunnes motarilla kaasupohjassa mäntä sulas, mutta jos olis ollu välijäähdytin niin olis varmaan toiminu pidempäkin
opel astra K sportstourer business matrix
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Siis c16se on eri ohjauksilla. Vanhemmissa ilmamäärämittari
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

mulkkari kirjoitti:
OCF2945 kirjoitti:Onko kukaan koittanut ahtaa c16se moottoria vakio moottorin ohjauksella?

Kun siinä on pelkkä map anturi niin toimiikohan se mitenkään päin?

Max 0,5 paineita ajatuksena kokeilla Let suuttimien kanssa, mutta jos joku on kokeillut niin olis hyvä tietää meneekö koko vehje sekaisin eikä toimi mitenkään päin ennen kun näkee vaivan toteuttaa =D

pikkubroidilla oli vakio c16se ahdettuna 0,4-0,5 ahdoilla ja 20xe suuttimilla viinaa tankissa, tehoa 156hp mitattuna . kesti jonkun 15tkm kunnes motarilla kaasupohjassa mäntä sulas, mutta jos olis ollu välijäähdytin niin olis varmaan toiminu pidempäkin
Ok :) Eli täytyy koittaa välijäähyn kera kuinka monta vartti kiihdytystä tuo keväällä kestää :D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

blex84 kirjoitti:Luultavasti mappi menee sekaisin / vaihtoon mutra mitenhän purkki älyää jos vaihtaa anturin
Toivottavasti toimii jotenkin.... Ei huvittaisi joka projektiin ostaa uutta moottorin ohjausta jos ei nyt sitten löydä jotain käytettyä megaa tyyliin 100€ =D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
mulkkari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 936
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 15:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja mulkkari »

kannattaa ostaa sitten kuitenkin laajakaistalambdamittari tohon kaveriks että saa seokset edes sinnepäin säädettyä
opel astra K sportstourer business matrix
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

Juu kyllä sellanen löytyy. Olis kyllä letin moottorin ohjaus ylimääräsenä, mutta sitä tuskin saa toimimaan tuos konees millään lailla ainakaan mun älykkyysosamäärällä
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 »

Hei!
Tallissa nyt ensimmäinen viritysprojekti, joten suht noviisina tässä kyselen hieman opelixin virittämisestä.

Autona Corsa A -89, tekniikkana -94 Si Astran c1.6se.
2" putkisto simonsin vaimentajalla, työstetyllä kannella ja imusarjan/pakosarjan kanavat viimeistelty portaattomiksi.
Virtauspenkin mukaan pitäis saaha noin 120-125hp irti mutta...
...penkitetty vaivaiset 112hp, koska ilmeisesti ei enää ohjaus riitä isommalle virtaukselle.

Kysymys kuuluukin, miten tästä lähdetään etenemään kohti uusia lukuja?
Ja toistaiseksi ilman ahtamista, opetellaan nimittäin ensin tämä vaparin viritys, ennen siihen siirtymistä. :)

Nokka-akselia? Jos, niin minkälaista ja mistä?
Ohjelmoitavaa boxia? Jos, niin minkälaista ja mistä?
Läppärunkoa?
Peltisarjaa?

Ja onkos tässä -94 koneessa jo map anturi vai onko vielä maf?
Map anturillista ilmeisesti hankalampi virittää!?

Ja jos joltain nuita palikoita löytyy sitten ihan myydä asti niin ei muuta kuin viestiä tulemaan: osmodraama@gmail.com
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

Osmo1234 kirjoitti:Hei!
Tallissa nyt ensimmäinen viritysprojekti, joten suht noviisina tässä kyselen hieman opelixin virittämisestä.

Autona Corsa A -89, tekniikkana -94 Si Astran c1.6se.
2" putkisto simonsin vaimentajalla, työstetyllä kannella ja imusarjan/pakosarjan kanavat viimeistelty portaattomiksi.
Virtauspenkin mukaan pitäis saaha noin 120-125hp irti mutta...
...penkitetty vaivaiset 112hp, koska ilmeisesti ei enää ohjaus riitä isommalle virtaukselle.

Kysymys kuuluukin, miten tästä lähdetään etenemään kohti uusia lukuja?
Ja toistaiseksi ilman ahtamista, opetellaan nimittäin ensin tämä vaparin viritys, ennen siihen siirtymistä. :)

Nokka-akselia? Jos, niin minkälaista ja mistä?
Ohjelmoitavaa boxia? Jos, niin minkälaista ja mistä?
Läppärunkoa?
Peltisarjaa?

Ja onkos tässä -94 koneessa jo map anturi vai onko vielä maf?
Map anturillista ilmeisesti hankalampi virittää!?

Ja jos joltain nuita palikoita löytyy sitten ihan myydä asti niin ei muuta kuin viestiä tulemaan: osmodraama@gmail.com
http://smg.photobucket.com/user/Ste_Nov ... s.jpg.html Jos moottori on tuon näköinen niin siinä on pelkkä MAP anturi.

Virittäminen riippuu paljon siitä kuinka paljon haluaa moottoriin sijoittaa, mutta Moottorin ohjaus, nokka, kannen lasku ja läppikset niin varmasti pääsee 150 paikkeille moottoritehossa
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 »

OCF2945 kirjoitti:
http://smg.photobucket.com/user/Ste_Nov ... s.jpg.html Jos moottori on tuon näköinen niin siinä on pelkkä MAP anturi.

Virittäminen riippuu paljon siitä kuinka paljon haluaa moottoriin sijoittaa, mutta Moottorin ohjaus, nokka, kannen lasku ja läppikset niin varmasti pääsee 150 paikkeille moottoritehossa
Tuollainenhan se, koituuko tuo MAP anturi nyt ongelmaksi jos tavoitteena tuo max 150hp?

Minkälaista nokkaa ja moottorin ohjausta voisi ko. pirssiin sitten suositella?

Mikä c16se nokan kulmat vakiona? Ebaystä näyttäis saavan esim. dbilaksen nokkia 270/262... 276 ja 288 asteisina.
Vai kannattaisiko vain laittaa vakionokka hiotettavaksi?
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja blex84 »

1.3 oohooceen nokka
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tässäkin ketjussa Kirjoittelee nimimerkki TR81 jolla on 16SE moottori viimeistellyllä kannella ja 1.3S nokalla. Imusarja on omavalmiste isommalla kaasuläpällä. Ruiskuna Megasquirt ohjelmoitava. Tehopenkissä irtosi muistaakseni 137hv ja 160Nm vaikka puristussuhde on vain 9:1.

Mulla on vastaava paketti B Asconassa mutta korkeapuristeisena. Imusarjana on C16SE oma mutta Omegan kaasuläpällä. Ruiskuna sankavitunaikanen LE2-Jetronic ilmämäärämittarilla.
Vetoja on ihan vitusti siihen nähden että kone on tehty täysin vakio-osista. Kantta on laskettu n.1mm. Mutta ongelmana onkin nakutus. Ilmeisesti mulla tuli ajatusvirhe tai sitten kantta oli jo laskettu.
TR81 teki myös silmämääräistä vertailua C16SE ja 13S nokka-akseleiden välillä. C16SE nokassa on vähemmän overlappia päästöjen takia. Nosto on sama. Asteista ei tietoa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 »

blex84 kirjoitti:1.3 oohooceen nokka
Mitkäs on 1.3 nokan asteet?
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Kuten Juho jo laittoi asteista ei tietoa
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Osmo1234
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2012, 22:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Osmo1234 »

Juho M-P kirjoitti:Tässäkin ketjussa Kirjoittelee nimimerkki TR81 jolla on 16SE moottori viimeistellyllä kannella ja 1.3S nokalla. Imusarja on omavalmiste isommalla kaasuläpällä. Ruiskuna Megasquirt ohjelmoitava. Tehopenkissä irtosi muistaakseni 137hv ja 160Nm vaikka puristussuhde on vain 9:1.

Mulla on vastaava paketti B Asconassa mutta korkeapuristeisena. Imusarjana on C16SE oma mutta Omegan kaasuläpällä. Ruiskuna sankavitunaikanen LE2-Jetronic ilmämäärämittarilla.
Vetoja on ihan vitusti siihen nähden että kone on tehty täysin vakio-osista. Kantta on laskettu n.1mm. Mutta ongelmana onkin nakutus. Ilmeisesti mulla tuli ajatusvirhe tai sitten kantta oli jo laskettu.
TR81 teki myös silmämääräistä vertailua C16SE ja 13S nokka-akseleiden välillä. C16SE nokassa on vähemmän overlappia päästöjen takia. Nosto on sama. Asteista ei tietoa.

Onko olemassa muita kaasuläppiä kuin tuo omegan mikä sopii suoraan ko. koneen imusarjaan? Ja minkä vuosimallin ompun kaasuläppä itselläsi on paikoillaan jos sellaiseen päätyisi ennemmin kuin uuteen dbilaksen kalliiseen versioon!?
Mitenkäs sitten tuo megasqruit, nuita näyttää saavan sekä rakennussarjana, että valmiiksi koottuna, onko perus tee-se-itse miehelle mahdoton juotostyö tuollaisen kokoaminen vai onko parempi jättää suosiolla ammattilaisille?

Kyselen tyhmiä kun ei oikein ole auton virityksestä kokemusta. :bonk:
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Nimimerkki madi kasaa niitä se teki minullekin megan
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Vastaa Viestiin