1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
opel-kardaani
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
Paikkakunta: jämsä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opel-kardaani »

oma "viritys moottori" vähän neuvoja kaipailisin elikkä pakettiin tulee c14nz kellari ja 1.2n kansi hieman siistittynä 1.3s nokalla ja kaasarilla tulee nii mitenkä sopan laita tuleeko vakio 1.2n kaasarilla miten soppaa vai pitäisikö aavistuksen isompi kaasutin esim weberin 32/34 korvaus kaasutin vai onko mitään merkittävää hyötyä tällä putkisto tulee hieman isompi 2"-2.5" läpi viraavilla simonsin pöntöillä ja 4-2-1 sarjalla.
ja en hae taloudellista autoa vaan piristystä autooni. kiitän jo etukäteen vastauksista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vähintään 1.3 kaasari. Ei ykskurkkusta 1.2 kaasaria.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Eikös 1,3 ole kahta eri kaasaria 70 ja 75hv
Ja menisikö tuphon esim 16sv imusarja kanteen ja siihen 1,6sv (82hv) kaasari? Toki 1,3 lienee lähempänä oikeaa iskutilavuutta mutta 16sv kaasaria voisi löytyä helpommalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

75hv malleissa on GM Varajett2. 70hv Pierpurg.

16SV kaasari olis varmasti paras vaihtoehto.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Onkos kukaan jo testannut? Nyt ei ole enää pussista kiinni.
Täytyy varmaan hitsata nostimet kiinteäksi ja kokeilla.

https://www.aliexpress.com/item/299-292 ... 4891fafc60
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
opel-kardaani
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
Paikkakunta: jämsä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opel-kardaani »

1,2sorsa kirjoitti:Eikös 1,3 ole kahta eri kaasaria 70 ja 75hv
Ja menisikö tuphon esim 16sv imusarja kanteen ja siihen 1,6sv (82hv) kaasari? Toki 1,3 lienee lähempänä oikeaa iskutilavuutta mutta 16sv kaasaria voisi löytyä helpommalla.

Juuri selviteltyäni asiaa nii ei kyllä mene 16sv imusarja 1.2s kanteen taino meneehän se mutta onko siinä enää mitään järkeä kanavat aivan eri kohassa ja pienemmät 16sv imusarjassa kuin 1.2s kannessa joten joutuisi suuria konestuksia tekemään näiden naittamiseksi yhteen :) :)
Mites on tämän 1.3s laita onko siinä kanavat lähempänä 1.2s kantta tai helpommin tehtävissä kuin 16sv
tietäisi alkaa etsimään 1.3s imusarjaa/kaasutin pakettia netin syövereistä. -(z)- :wink:
ja tosiaan tulossa edellä mainitsemaani c14nz kellari päälle 1.2s kansi kanavat siistittynä kaasari vain puuttuu käsiryyppy olisi enemmän kuin tarpeellinen :lol: :worship: :worship:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

16sv pakosarja on ollut mulla 12st kannessa paikoilaan.
Miten jos käytät 1,2s imusarjan mutta 16sv kaasuttimen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1.2 ja 1.3 on ihan samalaisilla kansilla. Ainoa ero palotilassa ja sekin johtuu männän koosta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

En lukenut koko ketjua lävitte, mutta jos joku osaisi suoraan valaista onko mahdollista saada viä helpolla päästöihin em. setupilla; c14nz alakerta, 1.3 kansi, imusarja ja nokka, pakosarja joko tästä kannesta myös tai sitten joku budjetti peltisatsi. c18nz kaasuläppäkotelo+suutin. Tähän päälle toki viä avarampi ilmanotto ja suodatin. Puristuksia tulis kuulemma 11,5
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Menee päästöistä läpi, on leimattu monta kertaa. Ja sillä miun tekemällä corsalla kummityttö päästeli varmaan 50000km tuolla tekniikalla. Välillä vaan piti kiristellä imusarjan ja läppärungon välisiä pultteja kun tahto löystyä ne ite väsätyt systeemit. Muistaakseni oli astran katti,on jonkun verran corsan vastaavaa avarampi. Peltisarjasta tuskin on mitään hyötyä tuolla viritysasteella.
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuo löytyi tuolta vanhoista viesteistä:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
ViestiKirjoittaja hukkis » 14 Kesä 2012 20:15

Ajettiin tuossa äsken "c14nz" corsaa penkissä.Koneessa on vakio alakerta,siistitty 1,3 kansi r-seeteillä ja muotoilluilla venttiileillä,1,3 nokka ja imusarja,1,8nz läppärunko,1,6sv pakosarja ja avarampi putki,moottorin ohjaus on vakio.Puristukset mittasin 11 pintaan ja nokka säädetty karvan verran aikaiselle.Sytkä on pari astetta ohjearvoa aikasemmalla,oktaanipistoke 95 ja pensana 98.Normiajossa pa-painetta laskettu jonkun verran,toimii hyvin ja seokset pysyy suht hyvin alueella.Täyskaasulla seokset on välialueella tosi rikkaalla ja loppupäässä taas laihalla,muilla kaasunasennoilla pelaa hyvin.
Penkissä tuli "suoraan ajosta" reilu 80 heppaa ja ilmanputsari irti,lukkopihdit paluuletkussa (pa-paine 1bar) 90 heppaa.Penkissä vetää välikierroksilla tosi paksulle (10-11) ja lopussa laihalle (15-16).Tuosta ois varmaan 100 hummaa otettavissa,jos viittis ruveta säätelemään.
opeliss
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:49

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opeliss »

Onko kukaan laittanut tai osaako neuvoa onnistuisko x16szr koneen ahtaminen?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sanoisin että joo mutta ei vakiolla moottorin ohjauksella kannata/onnistu/sovellu/säätö?/
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opeliss
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:49

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opeliss »

Okei. Minkäslainen moottorinohjaus siinä pitäis ?
Mites muut osat turbo ? Pakosarja yms voiko käyttää jonkun muun auton ahdinta ?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuolla tietotaidolla kannattaa unohtaa koko juttu. Ei pahalla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin