1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Makkone
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:19
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Makkone »

itse jouduin pirraan pultin reikiä sivulle ettei jää 3 ja 4 pytyn kanavat vuotamaan. ja sain justiin äsken kasaan ja piru että tuli vihanen :wink: .
Avatar
Farkku_Kadett
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 270
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Farkku_Kadett »

up
Opel, fresh thinking, better cars
Astra J Sport Tourer 1.4T
Opel Corsa C
uitto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Syys 2005, 17:50
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja uitto »

mikäs sitten olis se paras vaihtoehto tohon kokoon panoon pikkupudjetilla? 1.6 alakerta, 1.3 nokka ja pakosarja. mistä kansi(1.3)? jos pysytään kaasari linjalla niin mistä se? onko eri kokosia eri kokosissa koneissa, ja sopiiko ne ristiin? tietysti ruisku tai tuplat olis parempi, mutta...
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

1,3:n kansi on mahdollinen, mutta teettää töitä. Puristussuhde on julma eli pitää laskea, lisäksi venttiilit on pikkuruiset eli tarvitsisi isommat. 1,2:n kansi olisi varmaan parempi lähtökohta palotilan muotoilun takia, muuten on samanlainen kuin 1,3:n kansi. SE-koneen kansi olisi toki paras, mutta niitä ei ihan joka nurkalla ole Suomessa tarjolla.

Jos kaasaria haluaa käyttää niin tuplat on toki paras ratkaisu tehon kannalta. Toinen vaihtoehto on kaksikurkkuinen Weber DGV. DGV sopii välilaipalla Varajet II -mehumaijan tilalle, eli jostain metsästämään varajeesuksen imusarjaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
uitto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Syys 2005, 17:50
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja uitto »

Tuomas kirjoitti:1,3:n kansi on mahdollinen, mutta teettää töitä. Puristussuhde on julma eli pitää laskea, lisäksi venttiilit on pikkuruiset eli tarvitsisi isommat. 1,2:n kansi olisi varmaan parempi lähtökohta palotilan muotoilun takia, muuten on samanlainen kuin 1,3:n kansi.


ei kai sitä kantta enää parane laskee jos puristukset on muutenki kovat
:lol: elikkä siis 1.2 kansi sitä kairailla ja isommat venat, sopiiko venttiilit jostain muusta? mikäs nokka(vakio vai vakion hionta, mihinkään merkkipeliin ei oo varaa)? pakosarja,mistä? pelli olis paras mutta nekin on kovin kalliita :-? löytyy kaikkia, 1.2 , 1.3 ja 1.6 koneta tosta kotoo.. elikkä niistä jos sais jonkun kunnolisen kasailtua. ja kai se ruisku tai tuplat olis sitten paras vaihtoehto kumminki , vaikka hintavia ovatkin..
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Puristuksia minä käskinkin laskemaan enkä kantta.

Paras vakiopakosarja taitaa löytyä 1,6-litraisista SV- ja SE-koneista. Venttiilit löytyy vaikka C14SE:stä, pakopuolen seetirengas on riittävän iso joten siihen saa suoraan koneistettua isommalle venttiilille seetin, imuventtiili on isompi kuin vakio seetirengas eli pitää vaihtaa isompaan.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Farkku_Kadett
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 270
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Farkku_Kadett »

Jos kaasaria haluaa käyttää niin tuplat on toki paras ratkaisu tehon kannalta. Toinen vaihtoehto on kaksikurkkuinen Weber DGV. DGV sopii välilaipalla Varajet II -mehumaijan tilalle, eli jostain metsästämään varajeesuksen imusarjaa.


Onkohan noi weberit minkähintaisia?
Opel, fresh thinking, better cars
Astra J Sport Tourer 1.4T
Opel Corsa C
Avatar
Farkku_Kadett
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 270
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Farkku_Kadett »

Ei täältä löytyis keltään ylimääräistä virranjakajaa(lucas) 1.6 kaasari vectraan? en tarvis ku pelkän rungon!
Opel, fresh thinking, better cars
Astra J Sport Tourer 1.4T
Opel Corsa C
C caddy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Etelä Suomi

Viesti Kirjoittaja C caddy »

Tässä oman moottorini kokoonpano.

1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.

Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
Avatar
kingiz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 669
Liittynyt: 11 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kingiz »

C caddy kirjoitti:Tässä oman moottorini kokoonpano.

1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.

Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.

Nyt alkaa kuulostaa asialliselta :)

Pitääpä kattoo mitä omaan 16sv:hen saa aikaseks sihte..
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

Isäni osti alle sata tonnia ajetun 1.6i munakupin.

käytettiin sitä oman kulkineen kanssa samaan aikaan jarrussa, tässä 100% vakion käyrä Solaksen Jannen jarrussa (Vihdissä) mitattuna:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/P2260018.JPG

..eli 0.5hp yli valmistajan ilmoittamasta =)

sittemmin autoon tehtiin kytkinremontti ja samalla kevennettiin vauhtipyörä. Kuulemma auttoi todella paljon 1 & 2 vaihteiden kiihtyvyyteen ja väittipä äijä että huomasi kolmosellakin eroa.. liikkeelle lähtö ei kuulemma hankaloitunut yhtään.

Hommattiin siihen toinen kansi ja faija otti siitä SORVISSA muistaakseni 0.5 tai 1.0mm (ei viitsitty laskea puristus suhdetta kiireessä):
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Vakio.JPG

Mä porttasin kannesta imukanavat ja siistin pakokanavat sekä muotoilin palotiloja ja kansiin mirattiin venturiseetit:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Rassattu.JPG

Tällä isäni ajeli muutaman kuukauden ja oli tosi otettu tehoon ja kulutuskin oli kuulemma talvi ajossa ~6L.. eli tippui noin 1L vakiosta.

sittemmin autosta on otettu katti vielä pois ja sekin antoi pers tuntumalta voimaa koko skaalalle.

Kadettia ei ole saatu vielä uudelleen jarruun ja olenkin sitä mieltä että kone kaipaisi vielä säädettävän bensaregun jolloin jarrussa voisi vielä säädellä polttoaineen paineita.

Tallilla on vanha kansi nurkassa ja on ollut vielä puhetta että jos siitä palotiloja hieman täytehitsattaisiin jotta saisin järkeä palotilan muotoon.. se tosin voi jäädä toteuttamatta.

pistelen tuloksia jahka niitä saadaan.
mrraven
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 15:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja mrraven »

Olis sellainen irmsherin 4 pisteruisku vieläkin jouten. Sitä en viitsi laittaa tuohon vaimon sorsaan (vähäpäästöinen). Vain bensapumpun rele puuttuu.

Sorsan virityksiä C14NZ motti varustettuna 13SE kannella ja nokalla.
Kaikista autoista tulee joskus ooppeleita. Ooppeleista vaan vähän aikaisemmin.
Avatar
VilleJ
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eli Tuomas kun noista tietää niin hyvin, ni käykö se 1.2 kansi 16SV alakertaan ilman että tarttee puristuksia laskea? Millä niitä sitten laskee, jos laskee? Itellä olis 1.2, 1.3 ja 1.6 koneet ja niistä vois kehittää jonku sekasikiön. Mites eikö ykskolmosissa oo eri nokkia vai missä ne erot on ku niitä on vähä eritehosia vakionaki.
Opel saa muovin ruostumaan. Kadett 16SV -88 Golf LX Diesel -83
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

mrraven kirjoitti:Olis sellainen irmsherin 4 pisteruisku vieläkin jouten. Sitä en viitsi laittaa tuohon vaimon sorsaan (vähäpäästöinen). Vain bensapumpun rele puuttuu.

Sorsan virityksiä C14NZ motti varustettuna 13SE kannella ja nokalla.
Mitenkä päästöt?
pup77
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Loka 2005, 10:48

Viesti Kirjoittaja pup77 »

C caddy kirjoitti:Tässä oman moottorini kokoonpano.

1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.

Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
Ihan onnistunut viritys. Mulla 16se kone, hiottu nokka, laskettu kansi, tuplat kyljessä ja peltisatsi perässä.
Tulos. 150hp@6854rpm ja 196nm@6017rpm
Tosin tuntu pumppu hyytyvän ja sytkä sekoilee, mut parannellaa..... :D
Vastaa Viestiin