1.2-1.6 OHC koneen viritys
- Farkku_Kadett
- 'Admiral'
- Viestit: 270
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
- Paikkakunta: rovaniemi
1,3:n kansi on mahdollinen, mutta teettää töitä. Puristussuhde on julma eli pitää laskea, lisäksi venttiilit on pikkuruiset eli tarvitsisi isommat. 1,2:n kansi olisi varmaan parempi lähtökohta palotilan muotoilun takia, muuten on samanlainen kuin 1,3:n kansi. SE-koneen kansi olisi toki paras, mutta niitä ei ihan joka nurkalla ole Suomessa tarjolla.
Jos kaasaria haluaa käyttää niin tuplat on toki paras ratkaisu tehon kannalta. Toinen vaihtoehto on kaksikurkkuinen Weber DGV. DGV sopii välilaipalla Varajet II -mehumaijan tilalle, eli jostain metsästämään varajeesuksen imusarjaa.
Jos kaasaria haluaa käyttää niin tuplat on toki paras ratkaisu tehon kannalta. Toinen vaihtoehto on kaksikurkkuinen Weber DGV. DGV sopii välilaipalla Varajet II -mehumaijan tilalle, eli jostain metsästämään varajeesuksen imusarjaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tuomas kirjoitti:1,3:n kansi on mahdollinen, mutta teettää töitä. Puristussuhde on julma eli pitää laskea, lisäksi venttiilit on pikkuruiset eli tarvitsisi isommat. 1,2:n kansi olisi varmaan parempi lähtökohta palotilan muotoilun takia, muuten on samanlainen kuin 1,3:n kansi.
ei kai sitä kantta enää parane laskee jos puristukset on muutenki kovat
elikkä siis 1.2 kansi sitä kairailla ja isommat venat, sopiiko venttiilit jostain muusta? mikäs nokka(vakio vai vakion hionta, mihinkään merkkipeliin ei oo varaa)? pakosarja,mistä? pelli olis paras mutta nekin on kovin kalliita löytyy kaikkia, 1.2 , 1.3 ja 1.6 koneta tosta kotoo.. elikkä niistä jos sais jonkun kunnolisen kasailtua. ja kai se ruisku tai tuplat olis sitten paras vaihtoehto kumminki , vaikka hintavia ovatkin..
Puristuksia minä käskinkin laskemaan enkä kantta.
Paras vakiopakosarja taitaa löytyä 1,6-litraisista SV- ja SE-koneista. Venttiilit löytyy vaikka C14SE:stä, pakopuolen seetirengas on riittävän iso joten siihen saa suoraan koneistettua isommalle venttiilille seetin, imuventtiili on isompi kuin vakio seetirengas eli pitää vaihtaa isompaan.
Paras vakiopakosarja taitaa löytyä 1,6-litraisista SV- ja SE-koneista. Venttiilit löytyy vaikka C14SE:stä, pakopuolen seetirengas on riittävän iso joten siihen saa suoraan koneistettua isommalle venttiilille seetin, imuventtiili on isompi kuin vakio seetirengas eli pitää vaihtaa isompaan.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
- Farkku_Kadett
- 'Admiral'
- Viestit: 270
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
- Paikkakunta: rovaniemi
Jos kaasaria haluaa käyttää niin tuplat on toki paras ratkaisu tehon kannalta. Toinen vaihtoehto on kaksikurkkuinen Weber DGV. DGV sopii välilaipalla Varajet II -mehumaijan tilalle, eli jostain metsästämään varajeesuksen imusarjaa.
Onkohan noi weberit minkähintaisia?
Onkohan noi weberit minkähintaisia?
Opel, fresh thinking, better cars
Astra J Sport Tourer 1.4T
Opel Corsa C
Astra J Sport Tourer 1.4T
Opel Corsa C
- Farkku_Kadett
- 'Admiral'
- Viestit: 270
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 13:06
- Paikkakunta: rovaniemi
Tässä oman moottorini kokoonpano.
1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.
Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.
Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
C caddy kirjoitti:Tässä oman moottorini kokoonpano.
1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.
Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
Nyt alkaa kuulostaa asialliselta
Pitääpä kattoo mitä omaan 16sv:hen saa aikaseks sihte..
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Isäni osti alle sata tonnia ajetun 1.6i munakupin.
käytettiin sitä oman kulkineen kanssa samaan aikaan jarrussa, tässä 100% vakion käyrä Solaksen Jannen jarrussa (Vihdissä) mitattuna:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/P2260018.JPG
..eli 0.5hp yli valmistajan ilmoittamasta =)
sittemmin autoon tehtiin kytkinremontti ja samalla kevennettiin vauhtipyörä. Kuulemma auttoi todella paljon 1 & 2 vaihteiden kiihtyvyyteen ja väittipä äijä että huomasi kolmosellakin eroa.. liikkeelle lähtö ei kuulemma hankaloitunut yhtään.
Hommattiin siihen toinen kansi ja faija otti siitä SORVISSA muistaakseni 0.5 tai 1.0mm (ei viitsitty laskea puristus suhdetta kiireessä):
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Vakio.JPG
Mä porttasin kannesta imukanavat ja siistin pakokanavat sekä muotoilin palotiloja ja kansiin mirattiin venturiseetit:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Rassattu.JPG
Tällä isäni ajeli muutaman kuukauden ja oli tosi otettu tehoon ja kulutuskin oli kuulemma talvi ajossa ~6L.. eli tippui noin 1L vakiosta.
sittemmin autosta on otettu katti vielä pois ja sekin antoi pers tuntumalta voimaa koko skaalalle.
Kadettia ei ole saatu vielä uudelleen jarruun ja olenkin sitä mieltä että kone kaipaisi vielä säädettävän bensaregun jolloin jarrussa voisi vielä säädellä polttoaineen paineita.
Tallilla on vanha kansi nurkassa ja on ollut vielä puhetta että jos siitä palotiloja hieman täytehitsattaisiin jotta saisin järkeä palotilan muotoon.. se tosin voi jäädä toteuttamatta.
pistelen tuloksia jahka niitä saadaan.
käytettiin sitä oman kulkineen kanssa samaan aikaan jarrussa, tässä 100% vakion käyrä Solaksen Jannen jarrussa (Vihdissä) mitattuna:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/P2260018.JPG
..eli 0.5hp yli valmistajan ilmoittamasta =)
sittemmin autoon tehtiin kytkinremontti ja samalla kevennettiin vauhtipyörä. Kuulemma auttoi todella paljon 1 & 2 vaihteiden kiihtyvyyteen ja väittipä äijä että huomasi kolmosellakin eroa.. liikkeelle lähtö ei kuulemma hankaloitunut yhtään.
Hommattiin siihen toinen kansi ja faija otti siitä SORVISSA muistaakseni 0.5 tai 1.0mm (ei viitsitty laskea puristus suhdetta kiireessä):
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Vakio.JPG
Mä porttasin kannesta imukanavat ja siistin pakokanavat sekä muotoilin palotiloja ja kansiin mirattiin venturiseetit:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/kadetti/Rassattu.JPG
Tällä isäni ajeli muutaman kuukauden ja oli tosi otettu tehoon ja kulutuskin oli kuulemma talvi ajossa ~6L.. eli tippui noin 1L vakiosta.
sittemmin autosta on otettu katti vielä pois ja sekin antoi pers tuntumalta voimaa koko skaalalle.
Kadettia ei ole saatu vielä uudelleen jarruun ja olenkin sitä mieltä että kone kaipaisi vielä säädettävän bensaregun jolloin jarrussa voisi vielä säädellä polttoaineen paineita.
Tallilla on vanha kansi nurkassa ja on ollut vielä puhetta että jos siitä palotiloja hieman täytehitsattaisiin jotta saisin järkeä palotilan muotoon.. se tosin voi jäädä toteuttamatta.
pistelen tuloksia jahka niitä saadaan.
Eli Tuomas kun noista tietää niin hyvin, ni käykö se 1.2 kansi 16SV alakertaan ilman että tarttee puristuksia laskea? Millä niitä sitten laskee, jos laskee? Itellä olis 1.2, 1.3 ja 1.6 koneet ja niistä vois kehittää jonku sekasikiön. Mites eikö ykskolmosissa oo eri nokkia vai missä ne erot on ku niitä on vähä eritehosia vakionaki.
Opel saa muovin ruostumaan. Kadett 16SV -88 Golf LX Diesel -83
Ihan onnistunut viritys. Mulla 16se kone, hiottu nokka, laskettu kansi, tuplat kyljessä ja peltisatsi perässä.C caddy kirjoitti:Tässä oman moottorini kokoonpano.
1,6sv alakerralla + 16se kannella, mitä kansisetin jamppa vähän viilaillut, nokkaan kevyt hionta ja ajoitus, itse tehty peltisarja, motronicin säätö karalalla...
tuloksena 120hp 6050rpm 161Nm 4800rpm.
Tuli oikeen mukava moottori ajella. Vääntöä suht tasasesti 1750rpm jo 130Nm.
Tulos. 150hp@6854rpm ja 196nm@6017rpm
Tosin tuntu pumppu hyytyvän ja sytkä sekoilee, mut parannellaa.....