1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
samppa750
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Helmi 2016, 10:41
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

En pikaisella haulla löytänyt tietoa seuraavaan kysymykseen: löytyykö jostain 77.60mm takomäntiä Opelin 1.2 tai 1.4 ohc-moottoreihin? Vastaus "laita sinne 1.6 tai isompi" ei nyt auta. Ja kyllä, teidän että aihio ei ole järkevin mahdollinen mihinkään käyttöön.

Tässä pitäisi selvitellä mäntien saatavuutta moottoriin jossa olisi maltillisesti ylipainetta (tiedän, tämä on vapaastihengittävien osasto) ja jota tultaisiin kierrättämään alkuperäistä huomattavasti enemmän. Samoin kestävämmät kiertokanget tulisivat kysymykseen. Tarkemmat speksit selvinnevät myöhemmin, jos selviävät.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Haeppas käyttäjän TR81 viestejä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
samppa750
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Helmi 2016, 10:41
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
Avatar
Lakkatinneri
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
Paikkakunta: Sastamala

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Lakkatinneri »

samppa750 kirjoitti:Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
Niin kumpia nyt hait 77.6mm vai 77.5mm mäntiä? 77.5mm takomäntiä saa kyllä ebaysta n.600€ setti, 77.6mm voi joutua teetättään eli ei halpa ratkaisu sekään
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Jos budjettiratkaisua haet, niin x14xe mäntä 77,6. Niitä saa halvalla ja niissä pitäis olla x16xe tyyliin öljyrenkaan voitelu reijillä, eli kestää huomattavasti enemmän. Omin silmin en tämmöistä ole nähnyt, mutta näin oletan. Maksaisko tommonen setti 50-100€ jostain purkaamolta?? Jotain duralipaskaahan nuokin on varmasti materiaaliltaan, mutta kokemuksesta voin sanoa et 8v vakoit menee aina poikki öljyvoitelu-urista, joten siinä on yks heikko lenkki pois.
Jos maltillisesti ylipainetta on alle kilo, niin nuo kestää, jos ei tee mitään tyhmyyksiä ja pystyy säätään kohdilleen.
Huomiona että 1.2-1.3-1.4 moottoreiden mäntä/kankisuhde on huono. Tuohon on parempi ratkaisu jokin toinen mäntä, jossa tappi ylempänä. Multa löytyy semmosiin h-prof kankia jos kiinnostaa.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
samppa750
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Helmi 2016, 10:41
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Lakkatinneri kirjoitti:
samppa750 kirjoitti:Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
Niin kumpia nyt hait 77.6mm vai 77.5mm mäntiä? 77.5mm takomäntiä saa kyllä ebaysta n.600€ setti, 77.6mm voi joutua teetättään eli ei halpa ratkaisu sekään
Mistä tuo 77.60mm tuli? 1.3 ohc:n 75mm halkaisijalle onnistuin löytämään useammankin mahdollisen aihion, esim. Polon G40. Puristuskorkeudesta en sano vielä juuta enkä jaata kun ei ole lohkon korkeuttakaan vielä tiedossa.

Mutta on hyvä tietää ettei 77.50mm ole sekään mahdoton.
TR81 kirjoitti:Jos budjettiratkaisua haet, niin x14xe mäntä 77,6. Niitä saa halvalla ja niissä pitäis olla x16xe tyyliin öljyrenkaan voitelu reijillä, eli kestää huomattavasti enemmän. Omin silmin en tämmöistä ole nähnyt, mutta näin oletan. Maksaisko tommonen setti 50-100€ jostain purkaamolta?? Jotain duralipaskaahan nuokin on varmasti materiaaliltaan, mutta kokemuksesta voin sanoa et 8v vakoit menee aina poikki öljyvoitelu-urista, joten siinä on yks heikko lenkki pois.
Jos maltillisesti ylipainetta on alle kilo, niin nuo kestää, jos ei tee mitään tyhmyyksiä ja pystyy säätään kohdilleen.
Huomiona että 1.2-1.3-1.4 moottoreiden mäntä/kankisuhde on huono. Tuohon on parempi ratkaisu jokin toinen mäntä, jossa tappi ylempänä. Multa löytyy semmosiin h-prof kankia jos kiinnostaa.
Kovasti näyttää siltä että kilo ei riitä. Jos mäntäsarjan saisi alle 400€ se olisi halpa. Myllyä saa kuitenkin pyörittää ihan kohtalaisilla kierroksilla joten ihan kehveleitä mäntiä ei jaksaisi kokeilla.

Laita vaikka yv:llä tietoa noista kangista, minulla voisi olla muutama kysymys 1.3 ohc:n sielunelämästä jos kehtaat vastailla.
Avatar
Lakkatinneri
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
Paikkakunta: Sastamala

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Lakkatinneri »

Kun tsekkaat nuo omat kirjotukses hieman ylempää niin ensin kyselit 77.6 mäntiä, siksi kysyin
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

TR81 käytti vw golf mäntiä. Nehän kesti ihan perkeleellistä rääkkiä muttei 3bar ahtopaineen karkausta...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mites kuplan männät? Niitä aikoinaan käytettiin ahtovehkeissä ihan hyvällä menestyksellä, tuli vaan mieleen tuosta golf männistä.
samppa750
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Helmi 2016, 10:41
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Lakkatinneri kirjoitti:Kun tsekkaat nuo omat kirjotukses hieman ylempää niin ensin kyselit 77.6 mäntiä, siksi kysyin
Niin olikin. Eli 77.60mm oli tuo 1.4 vakikoko.
jarkkis kirjoitti:Mites kuplan männät? Niitä aikoinaan käytettiin ahtovehkeissä ihan hyvällä menestyksellä, tuli vaan mieleen tuosta golf männistä.
Taitaa kuplan männät olla aikuisten kokoja...
Avatar
c.caravan
OCF Member 2020
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 20:08
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja c.caravan »

Terve

Kasailin omaan C-kadett farmariin 1440cc motin 12ST kannella, 38/33 venat 14SE:stä.
117
118

Nimim. TR81 kautta sain 135mm pitkät H-profiilikiertokanget.
115

14nz lohko porattiin 79mm. Männät tulevat dekkitason yli n 0,15mm, joten squish:in korkeus vakiotiivisteellä n.1,12mm.
120

Teetin Wisecot mittatilauksena, ahdonkestävät 22cc ammepalotilalla, 5mm leveä squish-band.
4 mäntää maksoi reilun tonnin, toimitusaika oli kyllä tosi pitkä...
Nyt kun Wisecolla on kuvat valmiina, voisin veikata hieman nopeampaa toimitusta seuraaville tilauksille.

Pakoventtiilin väistö ei osunut ihan nappiin, 1,5mm piti snurrata lisää tilaa sivusuunnassa...

Mäntien max rpm 8500 73.4mm iskunpituudella ja ko. kiertokangilla. Laskekoon maksimi männänopeuden ken haluaa.
112
113
114

13S motin kampura nitrattuna kaveriks, kun sattui sopimaan hyvään öljypumppuun. Nitraus turvotti vakion alamitalla olleen kampuran mukavasti kohti STD-kokoa. Alakerta ja laakerivälykset.
119
116

Tänään koneesta savut ja sisäänajo suoritettu, seuraavaks dynoon...siis vaparina ny aluks, mun kannes vaan 7cc palotilat. Staattinen puristussuhde n.11,5:1, dynaaminen 9 tienoilla. 98bensa. Ei nakuttanu, voi ajaa lähes ku siviiliautoa, luonnetta löytyy 3k rpm eteenpäin. 7500 limit, koska toistaiseksi hydraulinokka Schrick 296/112/10,5.

Sorry pitkät selostukset.

T Antti

lisä-edit: nyt näkyy kuvat, user (t)error.

Lauantaina 27.2 tuli käytyä Pukkilassa jääradalla "viimeistelemässä" sisäänajo, hyvin toimi :ruoska: .
Ei ongelmaa moottorin kans, tosin Mitsuba:n bensapumppu hajos, onneks oli kontissa uus mukana.
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

ej nävy.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19320
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Paska Omena kirjoitti:ej nävy.
Ei näy vieläkään.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuo 1,3 kansi suorastaan huutaa isompia venttiilejä :food: Ite oon laittanu nuo 1,4se venat pakopuolelle ja muokatut 2,0ne pakovenat (36mm) imupuolelle. Venttiilien ympäriltä palotilasta vaan miralla niin paljon tavaraa pois ku poraus antaa myöten. 1,4 ja 1,6 alakertoihin oon noita laittanu ja koneet laulaa mukavasti :lol:
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Säästövinkkinä: Tein ite yhteen 1.3 kanteen pakovenat 1.3:sen imuvenoista ja ostin pelkästään uudet 1.4SE imuvenat, jotka tais olla tiskiltä jotain 40-60 € välillä?
Taitaa tulla c.caravanin koneesta aika hyvät teholukemat. Veikkaan et noilla hiluilla uskaltaa päästää pitkästi 9000 rpm päälle, kun ajattelee minkälaisilla romuilla sitä ite veteli 8500 rpm asti 1.5 bar ahdoilla. Hyvältä näyttää :peukku:
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Vastaa Viestiin