1.2-1.6 OHC koneen viritys
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
En pikaisella haulla löytänyt tietoa seuraavaan kysymykseen: löytyykö jostain 77.60mm takomäntiä Opelin 1.2 tai 1.4 ohc-moottoreihin? Vastaus "laita sinne 1.6 tai isompi" ei nyt auta. Ja kyllä, teidän että aihio ei ole järkevin mahdollinen mihinkään käyttöön.
Tässä pitäisi selvitellä mäntien saatavuutta moottoriin jossa olisi maltillisesti ylipainetta (tiedän, tämä on vapaastihengittävien osasto) ja jota tultaisiin kierrättämään alkuperäistä huomattavasti enemmän. Samoin kestävämmät kiertokanget tulisivat kysymykseen. Tarkemmat speksit selvinnevät myöhemmin, jos selviävät.
Tässä pitäisi selvitellä mäntien saatavuutta moottoriin jossa olisi maltillisesti ylipainetta (tiedän, tämä on vapaastihengittävien osasto) ja jota tultaisiin kierrättämään alkuperäistä huomattavasti enemmän. Samoin kestävämmät kiertokanget tulisivat kysymykseen. Tarkemmat speksit selvinnevät myöhemmin, jos selviävät.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Haeppas käyttäjän TR81 viestejä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Niin kumpia nyt hait 77.6mm vai 77.5mm mäntiä? 77.5mm takomäntiä saa kyllä ebaysta n.600€ setti, 77.6mm voi joutua teetättään eli ei halpa ratkaisu sekäänsamppa750 kirjoitti:Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Jos budjettiratkaisua haet, niin x14xe mäntä 77,6. Niitä saa halvalla ja niissä pitäis olla x16xe tyyliin öljyrenkaan voitelu reijillä, eli kestää huomattavasti enemmän. Omin silmin en tämmöistä ole nähnyt, mutta näin oletan. Maksaisko tommonen setti 50-100€ jostain purkaamolta?? Jotain duralipaskaahan nuokin on varmasti materiaaliltaan, mutta kokemuksesta voin sanoa et 8v vakoit menee aina poikki öljyvoitelu-urista, joten siinä on yks heikko lenkki pois.
Jos maltillisesti ylipainetta on alle kilo, niin nuo kestää, jos ei tee mitään tyhmyyksiä ja pystyy säätään kohdilleen.
Huomiona että 1.2-1.3-1.4 moottoreiden mäntä/kankisuhde on huono. Tuohon on parempi ratkaisu jokin toinen mäntä, jossa tappi ylempänä. Multa löytyy semmosiin h-prof kankia jos kiinnostaa.
Jos maltillisesti ylipainetta on alle kilo, niin nuo kestää, jos ei tee mitään tyhmyyksiä ja pystyy säätään kohdilleen.
Huomiona että 1.2-1.3-1.4 moottoreiden mäntä/kankisuhde on huono. Tuohon on parempi ratkaisu jokin toinen mäntä, jossa tappi ylempänä. Multa löytyy semmosiin h-prof kankia jos kiinnostaa.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Mistä tuo 77.60mm tuli? 1.3 ohc:n 75mm halkaisijalle onnistuin löytämään useammankin mahdollisen aihion, esim. Polon G40. Puristuskorkeudesta en sano vielä juuta enkä jaata kun ei ole lohkon korkeuttakaan vielä tiedossa.Lakkatinneri kirjoitti:Niin kumpia nyt hait 77.6mm vai 77.5mm mäntiä? 77.5mm takomäntiä saa kyllä ebaysta n.600€ setti, 77.6mm voi joutua teetättään eli ei halpa ratkaisu sekäänsamppa750 kirjoitti:Siltä vaikuttaa että 77.50mm mäntiä ei kasva puissa. Jos alle 1400cc haluaa pysytellä, 1.3 ohc taitaa olla lohkona fiksuin ja kustannustehokkain. Kanget näyttivät olevan vakionakin ihan käypäisiä. Jatkan suunnittelua. Kiitos.
Mutta on hyvä tietää ettei 77.50mm ole sekään mahdoton.
Kovasti näyttää siltä että kilo ei riitä. Jos mäntäsarjan saisi alle 400€ se olisi halpa. Myllyä saa kuitenkin pyörittää ihan kohtalaisilla kierroksilla joten ihan kehveleitä mäntiä ei jaksaisi kokeilla.TR81 kirjoitti:Jos budjettiratkaisua haet, niin x14xe mäntä 77,6. Niitä saa halvalla ja niissä pitäis olla x16xe tyyliin öljyrenkaan voitelu reijillä, eli kestää huomattavasti enemmän. Omin silmin en tämmöistä ole nähnyt, mutta näin oletan. Maksaisko tommonen setti 50-100€ jostain purkaamolta?? Jotain duralipaskaahan nuokin on varmasti materiaaliltaan, mutta kokemuksesta voin sanoa et 8v vakoit menee aina poikki öljyvoitelu-urista, joten siinä on yks heikko lenkki pois.
Jos maltillisesti ylipainetta on alle kilo, niin nuo kestää, jos ei tee mitään tyhmyyksiä ja pystyy säätään kohdilleen.
Huomiona että 1.2-1.3-1.4 moottoreiden mäntä/kankisuhde on huono. Tuohon on parempi ratkaisu jokin toinen mäntä, jossa tappi ylempänä. Multa löytyy semmosiin h-prof kankia jos kiinnostaa.
Laita vaikka yv:llä tietoa noista kangista, minulla voisi olla muutama kysymys 1.3 ohc:n sielunelämästä jos kehtaat vastailla.
- Lakkatinneri
- 'Senator'
- Viestit: 523
- Liittynyt: 07 Maalis 2007, 21:05
- Paikkakunta: Sastamala
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Kun tsekkaat nuo omat kirjotukses hieman ylempää niin ensin kyselit 77.6 mäntiä, siksi kysyin
Opeleita laidasta laitaan -70 -> -10
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
TR81 käytti vw golf mäntiä. Nehän kesti ihan perkeleellistä rääkkiä muttei 3bar ahtopaineen karkausta...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Mites kuplan männät? Niitä aikoinaan käytettiin ahtovehkeissä ihan hyvällä menestyksellä, tuli vaan mieleen tuosta golf männistä.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Niin olikin. Eli 77.60mm oli tuo 1.4 vakikoko.Lakkatinneri kirjoitti:Kun tsekkaat nuo omat kirjotukses hieman ylempää niin ensin kyselit 77.6 mäntiä, siksi kysyin
Taitaa kuplan männät olla aikuisten kokoja...jarkkis kirjoitti:Mites kuplan männät? Niitä aikoinaan käytettiin ahtovehkeissä ihan hyvällä menestyksellä, tuli vaan mieleen tuosta golf männistä.
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Terve
Kasailin omaan C-kadett farmariin 1440cc motin 12ST kannella, 38/33 venat 14SE:stä.
Nimim. TR81 kautta sain 135mm pitkät H-profiilikiertokanget.
14nz lohko porattiin 79mm. Männät tulevat dekkitason yli n 0,15mm, joten squish:in korkeus vakiotiivisteellä n.1,12mm.
Teetin Wisecot mittatilauksena, ahdonkestävät 22cc ammepalotilalla, 5mm leveä squish-band.
4 mäntää maksoi reilun tonnin, toimitusaika oli kyllä tosi pitkä...
Nyt kun Wisecolla on kuvat valmiina, voisin veikata hieman nopeampaa toimitusta seuraaville tilauksille.
Pakoventtiilin väistö ei osunut ihan nappiin, 1,5mm piti snurrata lisää tilaa sivusuunnassa...
Mäntien max rpm 8500 73.4mm iskunpituudella ja ko. kiertokangilla. Laskekoon maksimi männänopeuden ken haluaa.
13S motin kampura nitrattuna kaveriks, kun sattui sopimaan hyvään öljypumppuun. Nitraus turvotti vakion alamitalla olleen kampuran mukavasti kohti STD-kokoa. Alakerta ja laakerivälykset.
Tänään koneesta savut ja sisäänajo suoritettu, seuraavaks dynoon...siis vaparina ny aluks, mun kannes vaan 7cc palotilat. Staattinen puristussuhde n.11,5:1, dynaaminen 9 tienoilla. 98bensa. Ei nakuttanu, voi ajaa lähes ku siviiliautoa, luonnetta löytyy 3k rpm eteenpäin. 7500 limit, koska toistaiseksi hydraulinokka Schrick 296/112/10,5.
Sorry pitkät selostukset.
T Antti
lisä-edit: nyt näkyy kuvat, user (t)error.
Lauantaina 27.2 tuli käytyä Pukkilassa jääradalla "viimeistelemässä" sisäänajo, hyvin toimi .
Ei ongelmaa moottorin kans, tosin Mitsuba:n bensapumppu hajos, onneks oli kontissa uus mukana.
Kasailin omaan C-kadett farmariin 1440cc motin 12ST kannella, 38/33 venat 14SE:stä.
Nimim. TR81 kautta sain 135mm pitkät H-profiilikiertokanget.
14nz lohko porattiin 79mm. Männät tulevat dekkitason yli n 0,15mm, joten squish:in korkeus vakiotiivisteellä n.1,12mm.
Teetin Wisecot mittatilauksena, ahdonkestävät 22cc ammepalotilalla, 5mm leveä squish-band.
4 mäntää maksoi reilun tonnin, toimitusaika oli kyllä tosi pitkä...
Nyt kun Wisecolla on kuvat valmiina, voisin veikata hieman nopeampaa toimitusta seuraaville tilauksille.
Pakoventtiilin väistö ei osunut ihan nappiin, 1,5mm piti snurrata lisää tilaa sivusuunnassa...
Mäntien max rpm 8500 73.4mm iskunpituudella ja ko. kiertokangilla. Laskekoon maksimi männänopeuden ken haluaa.
13S motin kampura nitrattuna kaveriks, kun sattui sopimaan hyvään öljypumppuun. Nitraus turvotti vakion alamitalla olleen kampuran mukavasti kohti STD-kokoa. Alakerta ja laakerivälykset.
Tänään koneesta savut ja sisäänajo suoritettu, seuraavaks dynoon...siis vaparina ny aluks, mun kannes vaan 7cc palotilat. Staattinen puristussuhde n.11,5:1, dynaaminen 9 tienoilla. 98bensa. Ei nakuttanu, voi ajaa lähes ku siviiliautoa, luonnetta löytyy 3k rpm eteenpäin. 7500 limit, koska toistaiseksi hydraulinokka Schrick 296/112/10,5.
Sorry pitkät selostukset.
T Antti
lisä-edit: nyt näkyy kuvat, user (t)error.
Lauantaina 27.2 tuli käytyä Pukkilassa jääradalla "viimeistelemässä" sisäänajo, hyvin toimi .
Ei ongelmaa moottorin kans, tosin Mitsuba:n bensapumppu hajos, onneks oli kontissa uus mukana.
Kadett C caravan 1975 ohc, Kardinalrot (Opel-Farbcode L508) + rostex-rot
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
ej nävy.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Ei näy vieläkään.Paska Omena kirjoitti:ej nävy.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Tuo 1,3 kansi suorastaan huutaa isompia venttiilejä Ite oon laittanu nuo 1,4se venat pakopuolelle ja muokatut 2,0ne pakovenat (36mm) imupuolelle. Venttiilien ympäriltä palotilasta vaan miralla niin paljon tavaraa pois ku poraus antaa myöten. 1,4 ja 1,6 alakertoihin oon noita laittanu ja koneet laulaa mukavasti
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Säästövinkkinä: Tein ite yhteen 1.3 kanteen pakovenat 1.3:sen imuvenoista ja ostin pelkästään uudet 1.4SE imuvenat, jotka tais olla tiskiltä jotain 40-60 € välillä?
Taitaa tulla c.caravanin koneesta aika hyvät teholukemat. Veikkaan et noilla hiluilla uskaltaa päästää pitkästi 9000 rpm päälle, kun ajattelee minkälaisilla romuilla sitä ite veteli 8500 rpm asti 1.5 bar ahdoilla. Hyvältä näyttää
Taitaa tulla c.caravanin koneesta aika hyvät teholukemat. Veikkaan et noilla hiluilla uskaltaa päästää pitkästi 9000 rpm päälle, kun ajattelee minkälaisilla romuilla sitä ite veteli 8500 rpm asti 1.5 bar ahdoilla. Hyvältä näyttää
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic