x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En usko että hyödyttää. Nakuherkkyys kasvaa vain. Vaatis huuhtelevamman nokka-akselin ettei dynaaminen puristussuhde karkaa liian kovaksi kierroksilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Juho M-P kirjoitti: 27 Maalis 2018, 21:16 En usko että hyödyttää. Nakuherkkyys kasvaa vain. Vaatis huuhtelevamman nokka-akselin ettei dynaaminen puristussuhde karkaa liian kovaksi kierroksilla.
Vähän sellaista ajatusta itsellänikin on, sillä kyselen. Jos sitten laittaa kireämpää nokkaa on laitettava ohjelmoitava moottorinohjaus ja sitten ahdistaa imusarja-> vaatii läppärungot ja sen jälkeen pyörivät osat tasapainotettava, jne kannen työstöä... halpa viritys jäärata-autoon ei enää olekaan halpa.. :no:
Vähän on sellainen käsitys että tämä Ecotec ei ole kestävyydeltään viritettäessä punakantisen luokkaa.
Ehkä tyydyn alkuun vakio kanteen ja C18XE nokkiin(jos saan käsiin) ja panostan ensin alustaan ja tasauspyörästönlukkoon.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

lauantaijokeri kirjoitti: 27 Maalis 2018, 20:06 Nihkeästi tänne tulee kokemuksia eri konekombinaatioista. Itsellä vähän mietinnässä laitaisinko C18XE nokat X20XE kanteen vaiko C18XE nokat ja X18XE kansi(sama kuin C18XE kansi). Tuossa X20XEV:ssä kun on jo vakiona 10,8:1 puristukset. Että onko tuosta isommasta puristuksesta mitään hyötyä noin loivalla nokka-akselilla?
Konetta oikeasti virittäviä ei ole aivan älyttömästi. Siinä suurin syy. Monilla riittää se, että C18XEn 10.2mm noston nokat ja peltisarja ( vaikka C20XEn peltisarja laippamuutoksella ) niin ollaan siellä 160hv tietämillä. Tietysti imusarjan vaihdosta m(j)uuttuva pituiseen tai siitä pois saa erilailla käyttäytyvän koneen tai sitten Z20LET/H virisarjaa tilalle Ebaysta.

Jos rahatilanne antaa myöden tulevana kesänä niin tuo yksi Z22XE lohko pitäisi porauttaa 88mm jonka ansiosta tilavuus nousee 2.2l -> 2.3l. Tähän sit pitäisi istuttaa X20XEV männät joilla puristukset nousevat 10.5:1 -> 11:1. Joulun alla meni kaupat mettään X20XER nokista jotka 10.6mm (?) nostolla ja ne sopivat näihin kansiin suoraan, mutta ei X20XEV mäntien kanssa ilman venttiilikolojen lievää syventämistä. Mutta tästä projektista sitten lisää jos varallisuus antaa myöden.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Kobbel kirjoitti: 28 Maalis 2018, 05:37
Tietysti imusarjan vaihdosta m(j)uuttuva pituiseen tai siitä pois saa erilailla käyttäytyvän koneen tai sitten Z20LET/H virisarjaa tilalle Ebaysta.
Tuo Zletiin tarkotettu dbilaksen kopio viri-imusarja aika huonosti pelaa vapari xevissä.
Vetoa tuli ylärekisteriin ihan selvästi enemmän, MUTTA se tuli keskialueen kustannuksella eli käytännössä sillä jolla ajetaan. N. 30km jaksoin ajaa sillä kunnes takaisin kiinni vakio kiinteäpituuksinen.


Itsellä tosiaan Kadettissa tuo DEAD:n vanha moottori, eli 20xev 18xe kannella+nokilla. Megalla ohjaus, pakosarja kämänen itse väännelty. n.160heppaa siitä lähti ennen sen kummempia säätämisiä. Ja kone oli tosiaan ajussa vakiomoottorinohjauksella Calibran kopassa.

Laakerien vaihdon jälkeen ei ole konetta säästelty mitenkään, hyvin pelaa.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Sämä kirjoitti: 28 Maalis 2018, 09:11
Kobbel kirjoitti: 28 Maalis 2018, 05:37
Tietysti imusarjan vaihdosta m(j)uuttuva pituiseen tai siitä pois saa erilailla käyttäytyvän koneen tai sitten Z20LET/H virisarjaa tilalle Ebaysta.
Tuo Zletiin tarkotettu dbilaksen kopio viri-imusarja aika huonosti pelaa vapari xevissä.
Vetoa tuli ylärekisteriin ihan selvästi enemmän, MUTTA se tuli keskialueen kustannuksella eli käytännössä sillä jolla ajetaan. N. 30km jaksoin ajaa sillä kunnes takaisin kiinni vakio kiinteäpituuksinen.
Juurikin noin. Brittien foorumeilla muutamat dynolaputkin joista näkee että alle 3500 ei tosiaan tapahdu sitäkään vähää mitä vakiolla.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Yksi kysymys on että onko 18XE palotila miten optimaalinen X20XEV:n päällä kun 18XE:n sylinterin halkaisija on pienempi kuin X20XEV:ssä? Ei ole tullut näitä vierekkäin vertailtua.
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Nuo 1,8 palotilat kannattaa avartaa sylinterin poraukseen asti venttiilien kohdalta, vakiona on aika ahtaat.
Se uudempi kaksosanen imusarja toimii hyvin kun ottaa sisukset sieltä muuttuvien läppien kohdalta pois ja jättää vaan sen alkuosan sinne. Vähän suppilon tapasta hitsailee sinne ja kaasuläpän alapuolelta porttailee. Tuollanen imusarja, kairattu kansi, 18xe 10mm nokat, punahatun pakosarja ja megalla ohjaus on tytön peltocorsassa. 180hv/6000rpm ja yli 200nm 2700rpm eteenpäin, erittäin joustava moottori.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

hukkis kirjoitti: 29 Maalis 2018, 07:45 Nuo 1,8 palotilat kannattaa avartaa sylinterin poraukseen asti venttiilien kohdalta, vakiona on aika ahtaat.
Mutta mikä hyöty tästä on? Siitähän tulee sitten tavallinen X20XEV tällä muutoksella?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Venttiilin ja palotilan reunan väli on noissa aika pieni. Avartamalla noita alueita virtaus helpottuu. Eikä se palotila kasva lähellekkään xev mittoja. On noita useempi tehty ihan kohtuullisella menestyksellä...
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Onko X20XEV moottorissa männäntappi puristussovitteella kiertokankeen vai liukuvalla männäntapilla(sokat)? Eli käykö (C)20XE:n tai LET kanget X20XEV mäntiin? XEV:iin ei taida saada h-profiilikankia mistään?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ainakin c18xe ilman sokkia. Puristettu kankeen.

Ja varmasti saa. Toisaalta punakantisen männät ja virikanget lienee edullisempi ratkaisu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

1,2sorsa kirjoitti: 15 Huhti 2018, 20:34 Ainakin c18xe ilman sokkia. Puristettu kankeen.

Ja varmasti saa. Toisaalta punakantisen männät ja virikanget lienee edullisempi ratkaisu
Jaa että mistähän saa h-profiilikankia xeviin? mitenkä XE mäntien venttiilikolot käy xeviin?

Tässä on harkinnassa ottasko nokilla, pakosarjalla ja imusarjalla hieman lisätehoa xevista mutta ilman läppärunkoja ja ohjelmoitavaa ecua ei kierrokset ja teho taida nousta sille tasolle että kanget tarvitsisi vaihtaa. Ehkä kallistun tuohon XE-koneeseen ja teenkin siitä sen jääratakoneen kerralla sinne parinsadan hevosen pintaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Punakantinen maksaa jo aihiona hunajaa.
Punakantisen mäntiä on ollu kyllä miedoilla nokilla käytössä xev koneissakin. Ja tuon venttiilin toleranssin pystyy muovailuvahalla mittamaan.

Xev vakiohilpeetkin kestää. Punakantisen vermeet taas kestää ahdettunakin +300hv
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

1,2sorsa kirjoitti: 16 Huhti 2018, 19:18 Punakantinen maksaa jo aihiona hunajaa.
Punakantisen mäntiä on ollu kyllä miedoilla nokilla käytössä xev koneissakin. Ja tuon venttiilin toleranssin pystyy muovailuvahalla mittamaan.

Xev vakiohilpeetkin kestää. Punakantisen vermeet taas kestää ahdettunakin +300hv
No yksi sellainen punakantinen aihio, virinokilla ja Lexmaul imusarjalla löytyy tallista, on pari vuotta ollut A-Vectran keulilla, nyt nostettuna pois ja ei enää maksa minulle mitään itse aihio.
Joo mittaamalla tietysti saa asiat selville mutta kyselenkin valmista tietoa..
TPL
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 210
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:55
Paikkakunta: Parainen

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja TPL »

lauantaijokeri kirjoitti: 15 Huhti 2018, 19:57 Onko X20XEV moottorissa männäntappi puristussovitteella kiertokankeen vai liukuvalla männäntapilla(sokat)? Eli käykö (C)20XE:n tai LET kanget X20XEV mäntiin? XEV:iin ei taida saada h-profiilikankia mistään?
On puristussovitteella. Tilasin xev:in männät ja piti laittaa xe:n kankiin. Männissä ei ollutkaan sokka-uria, joten purin yhen ecotecin, että sain kanget :lol:
Corsa A, Corsa B
Vastaa Viestiin