x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

Kysymys c20xe:n pakosarjan laipan vaihdosta xev:lle sopivaan. Kuinka tuo nelospytyn pakokanava, josta jatkuu se egr:n kolo, miten tämän kanssa on menetelty? Ei löytynyt edes kuvaa kannesta miten se kolo sieltä alkaa eikä viitti irti käyttää tuostakaan. Pitäis laippa piirtää tiivisteestä, mutta vetääkö tuon vikan kanavan reiän sitten samanlaiseksi kun muutkin, vaikka tiivisteessä on leveempi kolo?


Niin ja kuinka oleellista tuon loppu putkiston kasvatus, meinasin sitäkin uusia niin tehdäkö 2,25" vai 2,5" rännistä? Moottorissa nyt kiinteä imusarja, c18xe nokat ja kevyt vauhtipyörä. More to come...
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Se kanava menee syvennyksenä alkuperäisessä valurautaisessa pakosarjassa. Tiivisteeseen sitten leikata tilkepala kaveriksi.

Laskin a corsaan c18xe putken kooksi sopivan 2"
Putkisto saa olla lopussa vaikka 1 3/4 koska pakokaasut jäähtyvät ja niiden tilavuus pienenee matkallaan.

Varmaankin laittaisin 2,5" sport katin esim mangnaflow ja keskivaimentajan jälkeen supistaisin vakioksi.

Oletan että puhumme katuautosta astra G
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

Ok, tänks :thumbsup:
Juu ihan leimavärkki tuo on, ja kyllä g-Astra. Korvausputken katille (laipoilla) ja keskelle vain joku renonanssipytty alkuperäisen tilalle, taakse sitten joku rosterisumppu kun kirkkaasta meinasin tuon uuden tehdä. Martelius myi tuohon 2,5" viritysputkistoa, mutta oli niin kalllis että teen ite. Sitä vaan jäin miettimään ettei liika väljksikään jää, alkuperäinen on 2"
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

JNN kirjoitti:Ok, tänks :thumbsup:
Juu ihan leimavärkki tuo on, ja kyllä g-Astra. Korvausputken katille (laipoilla) ja keskelle vain joku renonanssipytty alkuperäisen tilalle, taakse sitten joku rosterisumppu kun kirkkaasta meinasin tuon uuden tehdä. Martelius myi tuohon 2,5" viritysputkistoa, mutta oli niin kalllis että teen ite. Sitä vaan jäin miettimään ettei liika väljksikään jää, alkuperäinen on 2"
Astrassa on hyvin tilaa tehdä pitkä keski vaimennin. Mätänetistä musta rejitetty sisäputki sekä villaa ja liikkeestä rosteripeltiä rosteri aina kaikuu niin mielummin vaimennan varmanpäälle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Minkähän verran olisi hyvä olla ventiilin ja männän välissä rakoa? Imu ja pakopuolella eri lukema, mutta...?

Vaikuttaakos tähän nokan asteet noston lisäksi?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
jepulis69
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2017, 20:05

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja jepulis69 »

Onko C18Xe ja X18XE kansissa muuta eroa kuin nokat? Palotila ja venttiilit samankokoiset? kanavat samanlaiset? Onko 1.8 kansissa samankokoiset venttiilit ja samanlaiset kanavat kuin 2.0 mutta palotilapienempi? 2.2 ja 2.0 kannet samat? miten puristussuhteet 2.0/2.2 koneissa 1.8 kannella. Pari kysymystä lähinnä sen takia koska ei mahdollsita päästä tutkimaan 1.8 kantta. Varmasti löytyy tietoa aiemmin mutta jos kerralla sais tietoon ettei tarvitse selata, vaikka tuota on tullut pariinkertaan selattua läpi.
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja smppa »

jepulis69 kirjoitti:Onko C18Xe ja X18XE kansissa muuta eroa kuin nokat? Palotila ja venttiilit samankokoiset? kanavat samanlaiset? Onko 1.8 kansissa samankokoiset venttiilit ja samanlaiset kanavat kuin 2.0 mutta palotilapienempi? 2.2 ja 2.0 kannet samat? miten puristussuhteet 2.0/2.2 koneissa 1.8 kannella. Pari kysymystä lähinnä sen takia koska ei mahdollsita päästä tutkimaan 1.8 kantta. Varmasti löytyy tietoa aiemmin mutta jos kerralla sais tietoon ettei tarvitse selata, vaikka tuota on tullut pariinkertaan selattua läpi.
Täysin eri kannet. C18XE on "isolohko" ja X18XE(1) "pikkulohko".
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

X18XE on isolohko ja ihan sama kansi
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Ville »

Poistettu
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja smppa »

Juho M-P kirjoitti:X18XE on isolohko ja ihan sama kansi
Niinhän se olikin, sekoilin ton ykkösen kanssa... :oops:
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

jepulis69 kirjoitti:Onko C18Xe ja X18XE kansissa muuta eroa kuin nokat? Palotila ja venttiilit samankokoiset? kanavat samanlaiset? Onko 1.8 kansissa samankokoiset venttiilit ja samanlaiset kanavat kuin 2.0 mutta palotilapienempi? 2.2 ja 2.0 kannet samat? miten puristussuhteet 2.0/2.2 koneissa 1.8 kannella. Pari kysymystä lähinnä sen takia koska ei mahdollsita päästä tutkimaan 1.8 kantta. Varmasti löytyy tietoa aiemmin mutta jos kerralla sais tietoon ettei tarvitse selata, vaikka tuota on tullut pariinkertaan selattua läpi.
Samaa tässä miettinyt, juurikin c18xe ja x20xev kansien eroja, lähinnä kumpi olisi parempi aihio viedä koneistajalle viritykseen? x20xev alakerran päälle tulossa.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
jepulis69
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2017, 20:05

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja jepulis69 »

Kuinka isoksi kestää 2.2 lohko porata? 88mm? vai vielä isommaksi :-? :)
Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 570
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Kitcar männät on 88mm, eli eiköhän tuo se maksimi aikalailla ole.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq
ilkka_89
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 14:35

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja ilkka_89 »

Jos x20xev/22xe koneeseen istuttaa suoraan c18xe nokat kantta ja nostimia vaihtamatta, alkaakohan pata pitämään kauheaa mekkalaa, oisko viisain vaihtaa samaan syssyyn koko kansi? Kuulin tarinaa et erinostoiset nokat orggiskannen nostimilla ym. hiluilla ei istuis 1:1.... ku ois tiedossa c18xe nokat mut ei oikeen nappaa käyttiksestä kantta purkaa 😕
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mulla on c18xel koneessa c18xe nokat.
Ja noita on monessa xev koneessakin. Näissä on sanat venttiilit ja hilppeet. C18xe oli milli enempi nostoa.

Samaan urakkaan paineistat pytyt ja vaihdat ohjarin kumit kansipaikoillaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin