x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Timonen »

JNN kirjoitti:Joo, tuli kans aamusta mieleen. Löytyy takavetoiseen tarkoitettu soviteholkki etuveto vp:lle, mutta sekin vaijerikytkimelle ja R25:een. Tuo tarttis semmosen korokekupin laakerin päälle, kiinnitys reunoilta ruuvein. Tarvis vaan jotain kovempaa tavaraa tuohon keksiä, kun tulee laakerin paininpinnan päälle. Tuo takavedon holkki kun tulee laakerin ja käpälän väliin.
Entäs jos kevennät sen XEV:n vp:n, niin et tartte mitään holkkeja?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

jos asetelman käpälästä kampiakselin laippaan mitta on 2mm matalampi niin eiköhän toimi ilman mitään holkkeja. sen verran pitkä isku siinä työsylinterissä kuitenkin on.
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Jos sulla on se työsylinteri sama kuin omegassa mulla löytyy laser leikattuja spacereita sinne painelaakerin alle. En vaan millään jaksa muista minkä vahvuisia mutta muutamaa eri paksuutta on. Joudut ne alkuperäiset pultit tuurnalla naputteleen auki mutta pystyy kasaamaan 6mm kuusiokolopulteilla.

Siellä mun heimo projektissa saattaa olla kuva noista.
Opel on pop
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

haarold hirmuinen kirjoitti:Jos sulla on se työsylinteri sama kuin omegassa mulla löytyy laser leikattuja spacereita sinne painelaakerin alle. En vaan millään jaksa muista minkä vahvuisia mutta muutamaa eri paksuutta on. Joudut ne alkuperäiset pultit tuurnalla naputteleen auki mutta pystyy kasaamaan 6mm kuusiokolopulteilla.

Siellä mun heimo projektissa saattaa olla kuva noista.
Kävin katsomassa ja juurikin samalta näytti. :peukku: (Edit1: Työsylinteristä lähti F18 askissa vain yksi putki, tuohon kun näytti tulevan/menevän vielä toinen jonekin..?) Eli voisin kyllä ostaa pois jos toisaan läytyy, tarkistan vielä mitan mutta jos sulla noita eri vahvuisia oli niin voisin kyllä ottaa useammankin kokeiluun. Duunissa olsi kanssa cnc plasmaleikkuri, mutta jälki ei tietty ole ihan laserin asoa..
Mitä tarkoiitit rtuolla tuurnalla naputtelulla? Ihn torx avaimella irtosi sylinteri, pitempää pulttia sitten vaan perään kait?

Themazgu kirjoitti:jos asetelman käpälästä kampiakselin laippaan mitta on 2mm matalampi niin eiköhän toimi ilman mitään holkkeja. sen verran pitkä isku siinä työsylinterissä kuitenkin on.
Kun tuon on nestekytkin jossa laakeri on suoraan työsylinterin perässä, eli ei ole käpälää ollenkaan tuossa.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

F16 /f18/f20 a vectra ja astra f on vaijerilla,
Astra g nesteellä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

Eipä Calbraankaan löytynyt tarjolle muita laakereita kuin vaijerikytkimelliseen... Toki tämä ei tarkoita etteikö olisi olemassa, mutta epäilys elää. Josko noi Omegaan tarkoitetut sovitehokit sopis niin pääsis toivorikkaana niputteleen jos ny pysyis mehut sisässä.. :roll:
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

niin se laakeri tulee sylinterin kanssa tarkoitin vp+asetelma(asetelman yläpinnasta kampiakselin laipan pintaan) korkeutta sillä että kahen millin heitto siinä suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitään. työsylinteri yltää silti toimimaan kytkinakselin ympärillä. ei pullahda vielä. kokeilin tuossa omassa lada projektissa muutaman eri paksuisia holkkeja 20ne etuveto vp+r25 nestekytkimen kanssa. epäilin ensin että tuli liian paksu holkki, muistaakseni 28mm ja lyhennin sitä sitten 24mm eikä toiminnassa ollut mitään muutosta. tuli siis se hokki painelaakerin ja sylinterin väliin. toiset tykkää laittaa sen sylinterin alle, mutta ainakin mulla olis joutunu tekemän korokkeeseen stefalle paikan niin helpompi oli laittaa se tuohon väliin.

ja jos sinne sylinteriin menee kaksi putkea toinen on vaan ilmausruuville menevä.
e:mittoja muutettu, muistin väärin
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

Aa juu nyt käsitin mitä tarkoitit :) Hyvä juttu, koska sittenhän tuo näyttäis olevan sama kumman moottorin levyllä ja asetelmalla tuon kasaa. (kumman saa halvemmalla :lollis: ) Juu ilmausruuvi se toinen putki tais tosiaankin olla, f18 ilmaruuvi on siinä nesteliittimen kyljessä.
Mutta se laakeriko lähtee siitä sylinterin päästä jotenkin näppärästi irti että saa tavaraa väliin?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

juu, ainakin r25 se lähti ihan helposti irti vetämällä/ meisselillä kampeamalla. eikös se xevin pyörä ole se poteromalli, eli joudut kyllä käyttämään NE asetelmaa.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4174
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja JNN »

JNN kirjoitti:Aa juu nyt käsitin mitä tarkoitit :) Hyvä juttu, koska sittenhän tuo näyttäis olevan sama kumman moottorin levyllä ja asetelmalla tuon kasaa. (kumman saa halvemmalla :lollis: ) Juu ilmausruuvi se toinen putki tais tosiaankin olla, f18 ilmaruuvi on siinä nesteliittimen kyljessä.
Mutta se laakeriko lähtee siitä sylinterin päästä jotenkin näppärästi irti että saa tavaraa väliin?
Otetaas tää takasiin, puhuin omiani. Eli tuo xev asetelma kompensoi tuota vp:n korkeutta siinä määrin, että lopputulos oli sama.

Laitoin siis 20xev poteropyörä+levy+asetelma nippuun, ja 20ne hiluilla sama homma. Ja kas, korkeus oli molemmissa 61mm.

Eli ei muuta kuin kevennetty 20ne vauhtipyörä+levy ja asetelma samasta 20nes:stä ja bolt-on, tuolla xev laakeri-sylinteri yhdistelmällä. Tästä vinkistä kiitos Telwin:ille kun viitsi oikein soittaa ja valistaa. :peukku:
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Tuota imusarjahommaa pohdiskellut

Dbilakselta sais Omegaan tämmöstä settiä:
Kuva
http://www.dbilas-shop.com/Products/Flo ... ::147.html
Ebayssa taaseen ois tämmösiä LET koneeseen meinattuja settejä:
Kuva
http://www.ebay.com/itm/High-Flow-Inlet ... gs&vxp=mtr

Mahtaiskohan se tuo LET koneen setti miten pelata tuossa vaparikäytössä, tuohan on saman tyylinen kuitenkin mitä Omegaan meinattu setti, hintaero vain on aika merkittävä (699eur vs 255eur)
Kopan puolesta ei tässä tapauksessa tarvitse miettiä mitään tyyppihyväksyntöjä...

Edit. Dbilaksen setti ilman ohjelmointia 699eur, 999eur ohjelmoinnin kera ja nähtävästi tuo Omegaan meinattu setti on sama mitä myytäisiin nuihin LET koneisiin Dbilaksellakin
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Hyvin samanoloisia näyttäs nuo sarjat olevan. Hinta alkaa olla kohillaan,eikun kokeiluun vaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

C18xel/xe

48tkm alakerta. Tasapainotettu kampiakseli +vp+asetelma. Kiilahihnapyörää ei painotettuMännät kankineen painoero laskettu kahdeksasta kolmeen grammaan. (Tahdit saman painoiset. Lisäilmakanava kannesta tulpattu rosteripultilla ja nystyrä muotoitu. Pakokanavakiillotettu. Uudet pakopuolen venttiiliohjarit, vakioseetit pakopuolella uudet ja imupuolella läpätty. Vakio imusarja ja 58mm kaasuläppä josta akseli hiottu ja uppokanta ruuvit. 4-1 pakosarja mallia lyhyt. 63mm 1,5metriä 54mm 0,5metriä loput 45mm. Ei kattia. Vauhtipyörä ulkokehältä -1kg. Nokat c18xe ne isompinostoiset. Uudet hydrot. Ei laturia penkityksessä eikä ohjaustehostimen pumppua.

148,5hp 5600rpm
170-197nm 2400-5500rpm (3500kohdalla noin 15-20nm monttu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Moottoritehoa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: x20xev/22xe koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kuva

Edelliseen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin