1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 20 Syys 2016, 11:20

Ihan tämmöinen tiedustelu, että onko kiinnostuneita 2,0 ohc:hen rullanokka yläpäälle? Joko vapariin, tai sitten ahdettuun. Molemmissa tapauksissa konetta voi yläkerran puolesta pyörittää päälle 9000rpm:n.

Avatar
JNN
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3798
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JNN » 24 Syys 2016, 22:01

Kiinnostustahan olisi, mutta tällä hetkellä rahat menee tuon 16v:n ajoon saantiin. Mutta ihan uteliaisuuttani kiinnostaisi tulevaa ajatellen mitä moisella setillä mahtaisi suunnilleen olla hintaa? ylipaine 8v yhä tekeillä, mutta mallilla hiljaa hyvä tulee... :roll:
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"

Avatar
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 167
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 25 Syys 2016, 23:31

Millä tyylillä tämä on toteutettu? Olisko vastaavasta toteutuksesta kuvia?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 26 Syys 2016, 22:22

Taitanee helposti mennä osiin paritonnia ja siihen tietty kanavatyöt päälle. Kuvia löytynee yritykseni naamakirjasta galleriasta (kansiviritys j.kosunen).

Avatar
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 167
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 27 Syys 2016, 14:30

Sen takia kyselin, kun tuossa joskus vain mittailin miten onnistuisi jonkin muun koneen rullakeinun kanssa sovittaa palikoita kanteen, mutta mitat ei natsannut ainakaan sen keinun kans ollenkaan yhteen, joten unohdin sittemmin koko homman. Saako sen verran vielä kysellä, että minkä vehkeen keinulla tuo on toteutettu? Vai onko mittatilaus keinuja?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

JalluPaukku
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Loka 2016, 19:45

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JalluPaukku » 14 Loka 2016, 20:11

En ihan koko vitjaa lukenut läpi.

Olemme pojan kanssa rakennettu A-mallin Vectrasta jokkispeli.
Vecun vaihtoehtoinen määränpää oli paalaamo, joten katson tämän paremmaksi vaihtoehdoksi. Elämä jatkuu.

Nyt voimanlähteenä toimii 1.8i ja siinä huimat 90hp, laatikko F18.. kummasti silläkin kerkesi eka kisassa.
Semifinaaliin olis menty ilman syylärin halkeamista.
Nyt tarjolla on sekä Ecotec 2.0 16V 130hp sekä 2.0 8v 115hp.. Molemmat aion hankkia.
Tuo ecotec houkuttaa helppoudellaan, plug and play, paxi huuleen ja baanalle. Toisaalta tuon kasitappisen
luottettavuus houkuttaa käyttämään siihen euroja voiman lisäämiseksi. Tavoitteena ~ 150hp
Tavoitteena on myös se, ettei tehon kustannuksella hävitä alavääntöä kokonaan.
Samalla laitteella on tarkoitus ajaa myös jäärataa talvisin.

Minkä verran B-mallista voi hyödyntää osia A-malliin. Onko esim alustan osat vaihtokelpoisia keskenään?

ARRNOW
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ARRNOW » 01 Huhti 2017, 12:22

Mitä venttiilinjousia kannattaa käytää mekaanisen nokan kanssa 2litrasen kannessa? Mistä saa tilattua? Miellällään ei tupla jousia, tai jos tuplajouset, niin mistä lautaset? Newmaniin jouset tilasin, mutta ovat asennus pituudeltaan pikkulohkoon käyvät.
kadett D GTE
kadett D GSi caravan

ARRNOW
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ARRNOW » 21 Huhti 2017, 18:18

ARRNOW kirjoitti:Mitä venttiilinjousia kannattaa käytää mekaanisen nokan kanssa 2litrasen kannessa? Mistä saa tilattua? Miellällään ei tupla jousia, tai jos tuplajouset, niin mistä lautaset? Newmaniin jouset tilasin, mutta ovat asennus pituudeltaan pikkulohkoon käyvät.
Kiitos vinkeistä! tilasin dbilakselta.
kadett D GTE
kadett D GSi caravan

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 18 Touko 2017, 19:51

Eli kysyn nyt vielä kerran, onko kellään mielenkiintoa toteuttaa OHC rullanokka kantta? Tämmöinen lähtee ihan lähiaikoina toteutumaan ja samalla voisi teettää useammankin nokka-akselin ja hankkia kaikki liikkuvat osat. Venttiilit tulevat hieman suurentumaan vakioista ( pakopuolelle tulee suuremmat istukkarenkaat, mutta vakioimurengas sallii maltillisen suurentamisen). Venttiilijouset tulevat olemaan mallia tupla ( jousivakiot asettuvat 6,5-7,5 kg/1mm ), myös jousilautaset muuttuvat.

Kansi tulee kanaviltaan, sekä palotiloiltaan muuttumaan vakiosta todella paljon.

Tehoa tällä saanee varovasti arvioiden ja riippuen ahtimesta jne. 600-800hp. Vaparitehoa saanee 225-230hp luokkaa esim. XE alakerralla. Liukunokalla ahdettuna 2L:n kellarilla ajettu varttimaili 9,3s / 236-237 km/h vakioventtiileillä. Joten 8s ajat+250km/h+ ovat tavoitteena tällä uudella yläkerralla.

Jos jotain hyvää, niin kansi aihiot eivät pitäisi olla kovin kalliita :)

Hinnoista kiinnostuneet voivat soittaa 0400-510138.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 5117
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 18 Touko 2017, 21:33

kosunen kirjoitti:Eli kysyn nyt vielä kerran, onko kellään mielenkiintoa toteuttaa OHC rullanokka kantta? Tämmöinen lähtee ihan lähiaikoina toteutumaan ja samalla voisi teettää useammankin nokka-akselin ja hankkia kaikki liikkuvat osat. Venttiilit tulevat hieman suurentumaan vakioista ( pakopuolelle tulee suuremmat istukkarenkaat, mutta vakioimurengas sallii maltillisen suurentamisen). Venttiilijouset tulevat olemaan mallia tupla ( jousivakiot asettuvat 6,5-7,5 kg/1mm ), myös jousilautaset muuttuvat.

Kansi tulee kanaviltaan, sekä palotiloiltaan muuttumaan vakiosta todella paljon.

Tehoa tällä saanee varovasti arvioiden ja riippuen ahtimesta jne. 600-800hp. Vaparitehoa saanee 225-230hp luokkaa esim. XE alakerralla. Liukunokalla ahdettuna 2L:n kellarilla ajettu varttimaili 9,3s / 236-237 km/h vakioventtiileillä. Joten 8s ajat+250km/h+ ovat tavoitteena tällä uudella yläkerralla.

Jos jotain hyvää, niin kansi aihiot eivät pitäisi olla kovin kalliita :)

Hinnoista kiinnostuneet voivat soittaa 0400-510138.
Multa saa matkahuollon rahteja vastaan c20ne kannen ja nokkakehdon jos haluat teettää itsellesi vaikka hyllyyn.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 21 Touko 2017, 23:22

Katso ettei ole venttiilien välistä halki. Halkinaisia en tarvitse. Jos ehjä, niin soita tai laita viestiä.

Avatar
Anttuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Anttuu » 15 Syys 2017, 16:05

Kadetin 20seh moottorissa alkup. nokka-akseli on jo sen verran kulahtanut, että taitaa olla pikkuhiljaa vaihdon aika.

Onko kellään kokemuksia Cat Camsin sport nokka-akselista?

https://www.opel-tuning.nl/sport-camsha ... 44881.html

Väittävät että toimii ihan vakiomoottorissa jossa vakio venttiilit ja jouset, ECU, nokkapyörä ja imu-/pakosarjat.

Käykö moottori tämän nokan kanssa ihan normaalisti edelleen, että voi ajaa kevyttä kylähuru-ajoakin vielä niinkuin vakionokalla?


Omassa moottorissa ei vielä suurempia virityksiä. Kannesta on edellisen omistajan mukaan otettu "vähän pois", mutta ei ota kyllä venttiilit vielä edes mäntiin kiinni.
Kadett GSi 20seh

Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 562
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Kettunen » 16 Syys 2017, 02:46

Sen verran mieto nokka että en usko olevan vaikutusta normiajoon kautta päästöihin. Toki plaanatulla kannella kannattaa venttiilin ja männän etäisyydet mitata.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq

Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 631
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja JokkeJ » 16 Syys 2017, 10:07

Mulla mantassa about samanlainen nokka paitsi kentcamsin tekele ja se toimi vakio motronic:illakin paras vääntö löytyy 4000rpm kohdalta. Saa tosta kannesta ottaa tavaraa ennenkuin venttiilit ja männät kohtaa omasta lohkosta 0,5 ja kannesta 1mm.

ps. saattais olla lexmaul imusarja myynnissä jos tarvetta?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER

Avatar
Anttuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 15:53
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 SEH moottoriin CatCams Sport nokka-akseli.

Viesti Kirjoittaja Anttuu » 16 Syys 2017, 11:50

Kyllä kyllä.

Joo kylhän tommonen nokka vois olla ihan ok korvaamaan ton vakion.

Varsinkaan kun ei ole hakusessa mitään suuria tehonlisäyksiä, niin varmasti mulle riittäis tollanen.


Ja olisi ainakin ihan laadukas tuote, eikä mikään motonetin -mistälie- metallista tehty halpisnokka.
Kadett GSi 20seh

Vastaa Viestiin