1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No ehkäpä juuri siksi, kun luullaan ettei 2v tekniikalla voida saavuttaa voimaa riittävän paljon. Mutta kyllä se on ainakin väärä luulo sen osalta. Ja voihan sen kellarin tehdä 16v vastaavasta, jos niin kovasti epäilyttää. Jos molemmat konetyypit viritetään hyvin pitkälle, niin eroa ei tule käytännössä olemaan juurikaan 100hp enempää vaparina, jos ihan sitäkään. Ja sama ero tulee olemaan lähes tulkoon ahdetussakin.

Muutenhan tämä ei ole mikään uskon asia millään muotoa. Ja sitä paitsi ohc:n voi toteuttaa rullavipoilla, mikäli pelkää laahaimien pettävän tuosta vaan. Ja venttiilinjouset joutuu sovittamaan jousilautasiin, kun ei ole mitään valmista ja järkevää tarjolla. Olen tehnyt yhden rullakannen joskus ja kauppasinkin sitä täällä, mutta oli varmaan liian kova hinta (ilmaiseksi olisi kai pitänyt antaa).

Tästä 2v mosasta tulee vapaastihengittävänä suht järkevästi 110-115 hp/L. Tähän hyvä ahdin ja 2-3 bar ahtoa. Laskekaa siitä, mitä voi olla saavutettavissa. Ei tämä ole sen kummempi, kuin mikä tahansa muukaan 2 venttiilinen. Vai onko kone ulkoisesti liian ruma, ei ns katu-uskottava??? :D

Ja jos ei olla nähty tehokkaampaa ohc:tä kuin tuo etuvetoinen on ollut, niin tarkoittaako se sitä ettei sellaista voi tehdä, tai että se pitäisi löytyä tämän kerhon piiristä? On teillä kummia uskomuksia näistä asioista :)

Miksi muuten laitat edelleen hydronokan Asconaan, kun voisit laittaa mekaanisenkin? Sitten voisit alkaa kierrättääkin sitä isommilla paineilla oikein kunnolla ja tulisi sitä tehoakin kivasti. Tee sinä ensimmäisenä se 600 hp ohc, tai ylikin. Saattaisin jopa olla kiinnostunut kehittämään sitä kanssasi, ellet halua tehdä kaikkea itse.
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

kosunen kirjoitti: Ja jos ei olla nähty tehokkaampaa ohc:tä kuin tuo etuvetoinen on ollut, niin tarkoittaako se sitä ettei sellaista voi tehdä
No nyt lähti visiot itsellä pyörimään :food: Aina pyrin johonkin, mitä ei ole vielä tehty.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
JonZZonI
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 72
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:16
Paikkakunta: Raahe

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JonZZonI »

Nyt ois 2,0 Ohc käytetty St Heikkilällä kalajoella. T.Siuruan tekemä kansi.
Catcams 287° 12,15 nostolla hydrauli nokka.
Dellorto 40 tuplat Ilman imutorvia.
2" putki ja loppu 2,5"
Vakio pakosarja.
Vakio venttiilit.
Alakerta vakio seh männät.
164,3hp 209,1nm.
Ei pitäs olla mikään liiotteleva penkki.
Ite oon kyllä tyytyväinen ja toimii hyvin ku kaasarit on nyt säädöissä! liikuttaa D kadettia tihiämmällä f16 laatikolla joka toimii kesäfiilistely autona :D Näillä mennään taas jonki aikaa ja pähkäillä sitte miten saa lisää :thumbsup:
Kadett D
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

En tiedä mistäpäin olet, mutta käytä piruuttas Motorsetilla Kannuksessa tuo auto, niin saadaan vähän vertailupohjaa.
JonZZonI
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 72
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:16
Paikkakunta: Raahe

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JonZZonI »

kosunen kirjoitti:En tiedä mistäpäin olet, mutta käytä piruuttas Motorsetilla Kannuksessa tuo auto, niin saadaan vähän vertailupohjaa.

Kaveri onki calibraa viemässä sinne säätöön. Voishan siellä käyttää melkeen samalla ku tosiaan ei oo kun reilu 100 kilsaa sinne niin näkisi samalla eron!
Kadett D
JonZZonI
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 72
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:16
Paikkakunta: Raahe

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JonZZonI »

kosunen kirjoitti:En tiedä mistäpäin olet, mutta käytä piruuttas Motorsetilla Kannuksessa tuo auto, niin saadaan vähän vertailupohjaa.

Kysäsinki kannen tekijältä että ovat käyttäneet kilpa-autoja kalajoella ja kannuksessa. Meinas että päivästä riippuu mutta muutaman hepan ja muutaman nm eroja ollu vaan nuissa! Että liekkö tossa mullaki aika lähelle tulis nuita tehoja kannuksessaki? Sanohan tuo että se lindvall on suomen parhaita paikkoja.
Kadett D
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

kosunen kirjoitti:No ehkäpä juuri siksi, kun luullaan ettei 2v tekniikalla voida saavuttaa voimaa riittävän paljon. Mutta kyllä se on ainakin väärä luulo sen osalta. Ja voihan sen kellarin tehdä 16v vastaavasta, jos niin kovasti epäilyttää. Jos molemmat konetyypit viritetään hyvin pitkälle, niin eroa ei tule käytännössä olemaan juurikaan 100hp enempää vaparina, jos ihan sitäkään. Ja sama ero tulee olemaan lähes tulkoon ahdetussakin.

Muutenhan tämä ei ole mikään uskon asia millään muotoa. Ja sitä paitsi ohc:n voi toteuttaa rullavipoilla, mikäli pelkää laahaimien pettävän tuosta vaan. Ja venttiilinjouset joutuu sovittamaan jousilautasiin, kun ei ole mitään valmista ja järkevää tarjolla. Olen tehnyt yhden rullakannen joskus ja kauppasinkin sitä täällä, mutta oli varmaan liian kova hinta (ilmaiseksi olisi kai pitänyt antaa).

Tästä 2v mosasta tulee vapaastihengittävänä suht järkevästi 110-115 hp/L. Tähän hyvä ahdin ja 2-3 bar ahtoa. Laskekaa siitä, mitä voi olla saavutettavissa. Ei tämä ole sen kummempi, kuin mikä tahansa muukaan 2 venttiilinen. Vai onko kone ulkoisesti liian ruma, ei ns katu-uskottava??? :D

Ja jos ei olla nähty tehokkaampaa ohc:tä kuin tuo etuvetoinen on ollut, niin tarkoittaako se sitä ettei sellaista voi tehdä, tai että se pitäisi löytyä tämän kerhon piiristä? On teillä kummia uskomuksia näistä asioista :)

Miksi muuten laitat edelleen hydronokan Asconaan, kun voisit laittaa mekaanisenkin? Sitten voisit alkaa kierrättääkin sitä isommilla paineilla oikein kunnolla ja tulisi sitä tehoakin kivasti. Tee sinä ensimmäisenä se 600 hp ohc, tai ylikin. Saattaisin jopa olla kiinnostunut kehittämään sitä kanssasi, ellet halua tehdä kaikkea itse.
no jos ensin kokeilen tällä "idealla" ja bensalla. katsotaan voiko tuosta saada sen 400hp/500nm ja niin että kone kestäis. kiertää ei tarvis ku 7500rpm ja pehmeä rajotin 7200rpm--> ni pitäis yläkerran pysyä mukana...

palaan asiaan jos sulla kiinnostusta kerran on :peukku:

ois mulla aihio yhestä "tehokkaasta" astrasta josta täälläki on puhuttu josta vois alkaa tekemään...
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Tuo ilmoittamasi 400 hp tulee helposti ja riippuen ahtimesta, jossain 6400-6600 ja jopa alempaakin mikäli kone hengittää kohtuullisen hyvin. Painetta 1,5-1,6 bar. Mutta jos nostetaan kierrosluku päälle 8000:iin,niin tehoa tulee jo todella hyvin edellyttäen jotta kone hengittää riittävästi. Nimittäin potentiaalia tässä on.
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

tiedän että tehoa tulee kierroksien kautta, mutta tarkotus väännöllä kiihdyttää.

tuo 400hp helposti on aika suhteellisesti otettava käsite. tiedän että viimeksikin se olisi tullut jos olisi ollut ehjä puola eli kipinä ei ois loppunu. nyt se kunnossa ja suuttimetki on isommat niin jo niillä tuo 400 pitäis rikkoontua.

kierroksien noston myötä tulee paljon muuttujia ja lisää rahaa vieviä asioita eteen ni meen nyt tällä kokoonpanolla.
osat kuitenki jo hankittu ja mitotettu sinne 450hp asti heikoimmalta osalta...

koneen hengitys on kunnossa ja sen kertoo jo edellisen koneen kestävyys 380hp/480nm:lla. eli kone ei puutunut ja pakopaine eikä pakolämpö noussut...
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Typeriä kysymyksiä part 1722. Eli jos on vapari OHC Opel ja 80-luvulta niin mikä siinä on ettei saa lailliseks ahdettuna jos alusta ja jarrut tyyliin säädettävä alusta ja Wilwoodin uritetut isohkot jarrut?
Siis jollain lupakikkailulla saattaisi saada ahdettua vai onko se Suomessa lähes mahdotonta? Ja juu en oo ite ahtamassa OHC, kunhan utelen kun en ymmärrä Suomen lainsäädäntöjä...
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Minä taas kysyn että miksi ei saisi ahdettua laillisesti?
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Juho M-P kirjoitti:Minkään moottorin jälkikäteen ahtaminen ei ole mahdollista niin et tieliikennekelpoisuus säilyy.
Nooo jotenkin taisin tulkita tuon väärin... :oops:

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 6&t=248628
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Juutas kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Minkään moottorin jälkikäteen ahtaminen ei ole mahdollista niin et tieliikennekelpoisuus säilyy.
Nooo jotenkin taisin tulkita tuon väärin... :oops:

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 6&t=248628
Juho puhuu omiaan ;DD
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei puhu vaan lause on irroitettu asiayhteydestä. Tuloksena väärinymmärrys.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
opelixxii
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Touko 2015, 10:53

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opelixxii »

Onko jollain kokemusta lastusta c20ne koneeseen? Tai miten se asennetaan.?
Vastaa Viestiin