1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
otto82
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Syys 2005, 08:26
Paikkakunta: Akaa

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Onhan ne kanavien seinämät melko ohuet, mutta kyllä siinä varaa on milli tai kaksi avartaa. Oma mielipide on että se kanavien pituus on tässä kohtaa oleellisempi juttu kuin kanavien halkaisija. Voihan siihen tehdä alumiinistä adapterin, että saa 18E imusarjan sopimaan 2.0 kanteen. On pitemmät ja isommat kanavat valmiina.
santtusäy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Joulu 2008, 12:05
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja santtusäy »

Jos siinä on varaa niin olis se mielenkiintoista kokeilla, vähän avartaa ja alumiiniä ettiä vaan paksua metalliliikkeistä, johon poraa pylväskoneella tiivisteen mukaan reiät. Sitten pidemmät pultit läpi laipasta ja alumiinista, kanteen kiinni. pitäis siellä pellin alla olla tilaa moiselle ratkasulle. Mitä se sitten vaikuttaa on eri asia ja tekeekö samalla vaivalla, sen sovitteen sille 18E imusarjalle. Tosin tuumanen alumiiniplootu ois aika reteen näkönen esitellä kanssaeläjille, varsinkin jos jättäs sen ulkoapäin polttoleikatuksi :lol:
Astra -91 GT c20ne
Avatar
tikkku
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Helmi 2006, 10:47
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja tikkku »

milläs mäntä-kanki paketilla sais oharin kestämään "ylipainetta" en tarkoita mtn visekoita ja eagleja.. xe:n paketilla pitkälle pötkitä?
Avatar
Mantautinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 19 Marras 2005, 13:33
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Mantautinen »

tikkku kirjoitti:milläs mäntä-kanki paketilla sais oharin kestämään "ylipainetta" en tarkoita mtn visekoita ja eagleja.. xe:n paketilla pitkälle pötkitä?
No ihan ooppelin omilla osilla, c20let männät ja kanget. Kanget on samat kuin 20xe:ssä. Tai sitten ainakin uudet männät saa halvemmalla c20get moottorista, tosin puristukset tippuu aikalailla. Kangiksi edelleen samat 20xe/let. Ja mielellään vaikka arp:n pultit niihin kankiin.
eiku...
Avatar
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 830
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 14:28
Paikkakunta: Turku

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JUKSU »

Löyty harvinaisen hyvä kuva mistä tunnistaa tuon SEH ja NE nokan eron niin laitetaan näkyville. Pätee varmaan ainakin gm tuotteen kohdalla.


Kuva
Manta-B-83
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19319
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

santtusäy kirjoitti:Jos siinä on varaa niin olis se mielenkiintoista kokeilla, vähän avartaa ja alumiiniä ettiä vaan paksua metalliliikkeistä, johon poraa pylväskoneella tiivisteen mukaan reiät. Sitten pidemmät pultit läpi laipasta ja alumiinista, kanteen kiinni. pitäis siellä pellin alla olla tilaa moiselle ratkasulle. Mitä se sitten vaikuttaa on eri asia ja tekeekö samalla vaivalla, sen sovitteen sille 18E imusarjalle. Tosin tuumanen alumiiniplootu ois aika reteen näkönen esitellä kanssaeläjille, varsinkin jos jättäs sen ulkoapäin polttoleikatuksi :lol:
Ne kanavareiät pitää sitten porata vinoon. Korkeuseroa on n. 5mm. Huomaat tän, kun laitat päällekkäin 18E:n ja 20NE:n imusarjan tiivisteet. :wink:

Itse kun aikoinaan teetätin tuon laipan, niin siihen tuli jotain 8mm mustaa rautaa. Itse laippa tuli kanteen kiinni kartiokantaisilla kuusiokolopulteilla, ja niille oli siis läpireiät ja tehty tuolle kartiolle potero. Pultit oli 12.9:jä.

Sitten taas imusarjan kiinnitystä varten laippaan tuli kierteet pinnapulteille, joiden varaan imusarja kiinni.

Lisäksi laturinsäätötankoon oli hitsattava lisää pituutta n. 10mm. Muuten ei laturinhihna enää kiristynyt riittävästi.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
santtusäy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Joulu 2008, 12:05
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja santtusäy »

Kiitti vinkeistä. Olen kyllä sen verta apinan sukua ja utelias :D , että pitää päästä ite kokeilemaan tuota kanavan hoonausta ja jatkamista vakio ne:n imusarjaan. Otto82:n kanssa jos vielä saa sovittua jonkun ajan virtauspenkkiin, sitten kun kyhäelmät on valmiina, niin näkee onko niistä hyötyä. Näillä "minä ite" kokeiluilla on vaan paha tapa mennä metsään ja rankasti, mutta harrastuksen piikkiin. :lollis:
Astra -91 GT c20ne
radet
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 472
Liittynyt: 30 Huhti 2008, 01:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja radet »

Jollain kokemusta laittaa 2.0 8V gsi koneeseen 45mm dellortoi?

olis kiva tietää kestääkö ja mihin hevoslukemiin päästään. jyrkempi nokka löytyy...

vai onko fiksumpaa nähdä kauhee vaiva sähköjen kanssa ja laittaa lexmaulin imusarjal kiinni tuo 2.0 litranen pannu`?

tekniikan vaihto kysees... 1.3 kadetista 2.0 litranen ja mieluiten yli 150hp... en tiedä pääseekö jyrkäl nokal.
kannen koneistuksel, peltisatsil ja dellortoil yli 150hp... toivon mukaan :)
Astra F Turbo (B204)
santtusäy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Joulu 2008, 12:05
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja santtusäy »

Taas on tehty kaikki lopulliseen muotoon kanavissa :lollis: . Ellei joku kohta tarvisi kuitenkin, pienen pientä, parannusta. Ens viikolla olisi yritystä mittailla kantta vielä kerran otto82:n kanssa ja sitten pääsis KASAAMAAN! koneen.
Astra -91 GT c20ne
Avatar
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 830
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 14:28
Paikkakunta: Turku

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JUKSU »

Mikä on käytännössä parempi lexmaul , irmscher vai 18e imusarja ?
Manta-B-83
Avatar
Eryo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 26 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Eryo »

JUKSU kirjoitti:Mikä on käytännössä parempi lexmaul , irmscher vai 18e imusarja ?
Lexmaul:in imusarja
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja JNN »

JUKSU kirjoitti:Mikä on käytännössä parempi lexmaul , irmscher vai 18e imusarja ?
Minä olen kuullut joskus semmoisen väittämän, että tuo Irmscher imusarja on samanlainen kuin 18E, mutta 20ne laipalla sekä tietty logolla. 8) Tiä sitten näistä varmaks.. :-?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

JNN kirjoitti:
JUKSU kirjoitti:Mikä on käytännössä parempi lexmaul , irmscher vai 18e imusarja ?
Minä olen kuullut joskus semmoisen väittämän, että tuo Irmscher imusarja on samanlainen kuin 18E, mutta 20ne laipalla sekä tietty logolla. 8) Tiä sitten näistä varmaks.. :-?
no ei se ainakaan kaasuläpän puolelta ole lähellekkään tuota 18e
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja smppa »

Themazgu kirjoitti:
JNN kirjoitti:
JUKSU kirjoitti:Mikä on käytännössä parempi lexmaul , irmscher vai 18e imusarja ?
Minä olen kuullut joskus semmoisen väittämän, että tuo Irmscher imusarja on samanlainen kuin 18E, mutta 20ne laipalla sekä tietty logolla. 8) Tiä sitten näistä varmaks.. :-?
no ei se ainakaan kaasuläpän puolelta ole lähellekkään tuota 18e
Mitoista en osaa sanoa, ulkonäössä jonkun verran samaa. Kaasuläpän ja suuttimien kiinnitys on täysin erilainen.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
räpeltäjä
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 16:39

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja räpeltäjä »

ostettiin tos oranssi 91 vuoden vectra tolla 2.0 ohc myllyllä ja nyt aloin miettimään et jos heivais sen alkuperäsen putken pois ja uutta tilalle,niin mites kun siinä on katti?voiko sen katinki eivata pois ja lambdalle jonnekki ylemmäs kone huoneeseen rekä putkeen?ja kuinka sen kartosuodattimen saa siihe imusarjaan ronkattua? :) tyhmiä kysymyksiä taas kunnolla...
Opel Vectra A -89 2.0i kat. hatchback
Vastaa Viestiin