16V ECOTEC - viritys.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Saa noita voima lippiksiä Ecotec-myllyihinkin, mutta hintaa 300e. Aika kova hinta jostain muovinpalasta.

Taannoin tuli kyseltyä kokemuksia nokkien ajoittamisesta, suunnitelmissa oli imunokkaa aikaistaa. Jakohihnan vaihdossa selvisi, että molemmat nokat oli ajoitettuna, nimittäin väärin. Imunokka hampaan verran aikaisella ja pako vastaavasti pykälän myöhässä! Muistaakseni nokkapyörässä on 46 hammasta, eli tuo tekee melkein kahdeksan astetta! Aika rankalla kädellä on entinen omistaja säätänyt tai sitten edellisen huollon tehnyt Rinta-Jouppi on kämmännyt aika pahasti.

Ajoitus kohdalleen ja alavääntö parani tuntuvasti, mutta samalla myös yläkierroksilta hävisi ehkä hieman vetoja. Ihme, että meni ajoitus pielessä katsastuksessa päästöistä läpi, oli kyllä ihan siinä ja siinä.

Nyt jos joutuu jakopään taas purkamaan, niin täytyy kokeilla aikaistaa imunokkaa pari-kolme astetta. Tuskin vaikutusta, mutta kaikkea sitä täytyy kokeilla. :)

btw. Eikös ecoteceissä rajoittaja tule jossain 6600-6700rpm paikkeilla?
Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

Juken kirjoitti:Saa noita voima lippiksiä Ecotec-myllyihinkin, mutta hintaa 300e. Aika kova hinta jostain muovinpalasta.

Taannoin tuli kyseltyä kokemuksia nokkien ajoittamisesta, suunnitelmissa oli imunokkaa aikaistaa. Jakohihnan vaihdossa selvisi, että molemmat nokat oli ajoitettuna, nimittäin väärin. Imunokka hampaan verran aikaisella ja pako vastaavasti pykälän myöhässä! Muistaakseni nokkapyörässä on 46 hammasta, eli tuo tekee melkein kahdeksan astetta! Aika rankalla kädellä on entinen omistaja säätänyt tai sitten edellisen huollon tehnyt Rinta-Jouppi on kämmännyt aika pahasti.

Ajoitus kohdalleen ja alavääntö parani tuntuvasti, mutta samalla myös yläkierroksilta hävisi ehkä hieman vetoja. Ihme, että meni ajoitus pielessä katsastuksessa päästöistä läpi, oli kyllä ihan siinä ja siinä.

Nyt jos joutuu jakopään taas purkamaan, niin täytyy kokeilla aikaistaa imunokkaa pari-kolme astetta. Tuskin vaikutusta, mutta kaikkea sitä täytyy kokeilla. :)

btw. Eikös ecoteceissä rajoittaja tule jossain 6600-6700rpm paikkeilla?
Hmm.. evt. harvemmin tulee kierrätettyä konetta noin paljon. :P
=) Jospa joku muu tietäisi...
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3028
Liittynyt: 03 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

No en ole koskaan revittäny rajotinta vastaan, mutta kyllä sinne lähemmäs 7.000 tulee joskus kiihdytettyä, eli siellä jossain se on. Eihän se hyvää tee, jos joka kerta kun valoista lähtee nakkaa sen vajaa 7.000 tonnia ruutuun, mutta jos aina silloin tällöin, niin ei pitäs hirveesti ikä lyhentyä.
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Piti oikein tarkistaa tuo ja 6600 rpm suurin sallittu jatkuva käyntinopeus ohjekirjan mukaan. Sillä vaan, kun ensimmäisen kerran tuli kierrätettyä oikein kunnolla ja ecoteccihän yllättäin kierti yli 7000rpm! Kakkosella meni päälle sataseen ja laatikkona f18cr. Joku ilmeisesti peukaloinut moottorin ohjausta. Täytyy joku päivä kurkistaa boksiin.
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Avatar
Eagle|
'Senator'
'Senator'
Viestit: 900
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 20:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

aika halpa, mutta onko toi hyvä? ;)
"Meillehän kelpaa vain paras!" :lol:
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

x20xev koneen laipasta malli vaan ja c20xe koneen peltisetti kiinni.. sitä en tiedä toimiiko tuo kys sarja kys koneen kanssa.

Itellä on käynyt mielessä nokkien vaihto talvella, jos tuota konetta aukomaan alkaa niin samalla vois jotkut kiremmät kepit laittaa..
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Vastaa Viestiin