CIH R4 -koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikä se 22/24 kansikaan ole avain onneen jos käyttää 2.0 alakertaa. Puristussuhteen nostaminen takaisin järkevälle tasolle vaatii aika rajun kannen höyläyksen joka taas vaikuttaa jakoketjun kiristykseen. Pattipäämännät auttaa tuohon ongelmaan, mutta ne ei ole ilmasia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

2.0 litraisen virittäminen on aika kustannustehotonta joka tapauksessa (hauskaa ja opettavaista se silti voi olla). Vuosi vuodelta autojen moottorien viritysasteet tuppaa nousemaan. Parin litran turbodieseleissä on nykyään vakiona semmosta 180 heppaa :o . Ja ainahan sitä verrataan, että miten kovaa mikin vie.

90-luvulla tuommonen 170hv 2.4 CIH oli vielä hirveä tykki Asconan tai Kadetin korissa. Muistan elävästi kun olin ekaa kertaa semmoisen kombinaation vietävänä. Voi että se tuntu väännökkäältä.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

motorsport kirjoitti:2.0 litraisen virittäminen on aika kustannustehotonta joka tapauksessa
Tuo ei minusta pidä paikkaansa, 2-litraisia aihioitahan saa puoli-ilmaiseksi toisin kuin noita pidempi-iskuisia. Muutama satanen kansigurulle ja nokkaan niin uskoisin kyllä että siinä tuli ne kaikkein edullisimmat lisähevoset CIH:iin (~ 40-50 hp).
No toki 2.4:ia saa joskus edullisestikin, mutta yleensä niiden hintapyynnöt tässä maassa on älyttömiä. Ja ne 2.4:n vakiomännät ei kestä viritetyssä kun taas 2-litraisen kestää ihan ok, joten siinäkin 2-litrainen on kustannustehokkaampi.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
J.Koivumäki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:36
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja J.Koivumäki »

minkä auton ruiskun osat tuohon cih 2l koneeseen menis?
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja telwin »

J.Koivumäki kirjoitti:minkä auton ruiskun osat tuohon cih 2l koneeseen menis?
B Asconan
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja LUMI »

telwin kirjoitti:
J.Koivumäki kirjoitti:minkä auton ruiskun osat tuohon cih 2l koneeseen menis?
B Asconan
B Asconoita ruiskulla tehtiin/on jäljellä enää aika vähän
niin B Manta E Rekord käy ja on helpompi löytää 8)
2.2 E Rekord ja 2.4 Omega/Frontera saa käymään kans imusarja ja termarikoppa vaihtamalla

mutta ennemmin ne 40 sivuimut ja jyrkkä nokka koneeseen niin alkaa pelittään
2.0 alakerralla 50 Weberitkin on ihan sopivat kun muu kone on rakennettu samassa suhteessa (mulla 2.46litranen CIH jossa 48 Weberit 44mm kurkuilla ja käy nätisti)
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
Avatar
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 830
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 14:28
Paikkakunta: Turku

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JUKSU »

gm 90209809 76h 240 Tollasilla stansseilla oleva kansi pyörii nurkissa eikä tietoa minkä cih koneen tuo on ja netistäkään en löytänyt niin oisko kellään tietoa?
Manta-B-83
J.Koivumäki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:36
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja J.Koivumäki »

osaisko kukaa neuvoa minkälaisen nokan tarvisin opelin 2l cih koneeseen vakio kannelle ku tuplakaasarit on solexin addhe 40
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

JUKSU kirjoitti:gm 90209809 76h 240 Tollasilla stansseilla oleva kansi pyörii nurkissa eikä tietoa minkä cih koneen tuo on ja netistäkään en löytänyt niin oisko kellään tietoa?
Ei tuo numero kerro mitään. Mutta katsoppa mitä lukee tulppien puoleisella sivulla keskellä kantta olevan teräslevyllä peitetyn kurkistusaukon vasemmalla puolella olevassa tasaiseksi hiotussa kohdassa.
J.Koivumäki kirjoitti:osaisko kukaa neuvoa minkälaisen nokan tarvisin opelin 2l cih koneeseen vakio kannelle ku tuplakaasarit on solexin addhe 40
Joku mieto katunokka, esimerkiks Enem Y12, P13 tai Y12/P13.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Simo kirjoitti:Muutama satanen kansigurulle ja nokkaan niin uskoisin kyllä että siinä tuli ne kaikkein edullisimmat lisähevoset CIH:iin (~ 40-50 hp).
Kuuluisa "muutama satanen". Paljonko se sitten onkaan reaalimaailmassa ja verollisina hintoina.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

J.Koivumäki kirjoitti:osaisko kukaa neuvoa minkälaisen nokan tarvisin opelin 2l cih koneeseen vakio kannelle ku tuplakaasarit on solexin addhe 40
enem X1 ainakin toimi mulla yhdes B-mantas 40 tuplakaasareiden kans
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
J.Koivumäki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:36
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja J.Koivumäki »

paljokohan menee kyseiseen 2l vakio kossuun moottoriöljyä?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kossusierrasta en tiiä, mutta 2.0CIH:iin menee ~3,8L riippuen öljypohjasta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Colabi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2009, 22:32

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Colabi »

Päivää hyvät Opel gurut :bye:

Olen tässä puuhastellut pikkuhiljaa koneen b asconaan yhdessä kaverin kans. Säätöä ja penkkiä vaille.
Autosta löytyy 2.4 alakerta joka porattiin 1,5mm isommaksi. Sisääne meni eaglen veivit ja wössnerin pattimännät. Kampura hiottiin kauloilta seuraavaan alikokoon ja tietty koneessa uudet laakerit ja tiivisteet. 2litrasen vauhtipyörällä ja sintteri kytkimellä. Kansi on 2,2recordista johon tehty pystymmät seetikulmat. Ns. A-ryhmäläisen nokka ja kovat nostajat, tulpajouset. Marteliuksen iso pakosarja ja imupuolella 50 weberit 42 kurkuilla. Kannesta muokattiin myös kanavia hiukan.
Veikkauksia palonko tehoa löytyy nuin suurinpiirtein?
Parin kk sisällä pitää penkkiin saaha. Itse en odota liikoja, mutta onko kellään ehotuksia/tietoa olisko jotaki voinu tehä toisin? Pöljää kysyä näin jälkikäteen, mutta saahan sitä aina kysyä... Jos vaikka jää tehot omasta mielestä liian alhaseks nii voi yrittää toisenlaista kompinaatiota.
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Colabi kirjoitti: Veikkauksia palonko tehoa löytyy nuin suurinpiirtein?
Tuohon ei varmaa osaa kukaan vastata. Vastaavista 170-190hp




Minkä kokoset venttiilit siinä on?
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Vastaa Viestiin