V6 koneiden viritys
Re: V6 koneiden viritys
Hei. Olisiko jollakin mahdollisuutta ottaa V6 -koneesta pituusmittaa. Kiinnostaisi tietää lohkon pituus suurin piirtein, kun on hieman konehuoneesta ahdas projekti alkamassa. Kuvien perusteella tuo 54 asteen v6 on hyvinkin kompakti.
Re: V6 koneiden viritys
On kompakti. Voin mitata mutta vasta viikonloppuna
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: V6 koneiden viritys
Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300eLindemann kirjoitti: ↑16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Re: V6 koneiden viritys
Sehän on jo tosi sopiva hinta. Täytyy melkein olla sinne olla yhteydessä. Kiitos vinkistäWasu kirjoitti: ↑26 Heinä 2019, 10:18Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300eLindemann kirjoitti: ↑16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Re: V6 koneiden viritys
Pituus vaihteiston kiinnityspinnasta vesipumpun hihnapyörään ~49cm
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: V6 koneiden viritys
Iso kiitos mittatiedosta!
Re: V6 koneiden viritys
Eipä saanut yhteyksiä kylmäkoskelle. Nuo googlen näyttämät lukemat firman tuloksesta kieli vähän että on saatettu sorvi sammuttaa siellä.Lindemann kirjoitti: ↑27 Heinä 2019, 09:38Sehän on jo tosi sopiva hinta. Täytyy melkein olla sinne olla yhteydessä. Kiitos vinkistäWasu kirjoitti: ↑26 Heinä 2019, 10:18Kylmäkosken erikoismoottorissa hiottiin mun koneen nokat jokunen vuos sitten. Hintaa tuli muistaakseni karvan päälle 300eLindemann kirjoitti: ↑16 Heinä 2019, 11:25 Tuo saksalainen inssi tekee kyllä jokaisen hepan eteen töitä
Missä porukka on hiotuttanut nokkia näihin kutosiin? Topickin alkupäässä on puhetta, mutta tieto ei oikein ole ajantasalla.
Courtenay sport olis toki sopuhintainen, mutta jotenkin luulisi että maan rajojen sisäpuolellakin kyseinen homma onnistuisi (jossain) alle tonnilla.
Lähti sitten keravalle. Saas nähä miten käy.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Re: V6 koneiden viritys
Kyllä kylmäkosken ukko on tainnu viimein jäädä eläkkeelle
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2015
- Viestit: 592
- Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57
Re: V6 koneiden viritys
Pitkästä aikaa foorumilla, tarvisin tietoa. Onko kukaan sovittanut z32se koneeseen X30xe g nokkia pakopuolelle? Netin mukaan joku olisi näillä hieman tuloksiakin saanut. Kukaan?
Opel on pop
Re: V6 koneiden viritys
Ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta voisi jo alkaa alustavasti miettimään koko pakoputkiston rakentamista. Minkähänlaisilla mitoilla kannattaa tehdä 3.0 mottiin peltipakosarjat? Lähinnä primaarien halkaisija ja pituus kiinnostaisi. Marteliuksen J-putkissa kokovaihtoehtoja on mistä valita https://martelius.com/yleisosat/yleisosat-alle-2?p=2
Etuvetoasennuksessa primaarien pituus on tietysti rajallinen, jos tekee samantyyliset kuin Friedrichin sarjassa. Pitempien teko menisi aika työlääksi, lieneeköhän vaivan arvoista??
edit: halkaisijan yksinkertainen laskukaava täällä:
https://help.summitracing.com/app/answe ... d-i-buy%3F
sekä valmis taulukko, että laskentakaava antoivat tulokseksi 1½ tuumaiset primaarit (parhaan hyödyn kierrosluku 5000rpm, mikä on mielestäni järkevän oloinen).
Vielä kun löytäisi pituudelle jonkin suositusmitan mistä lähteä miettimään sopivuutta.
Etuvetoasennuksessa primaarien pituus on tietysti rajallinen, jos tekee samantyyliset kuin Friedrichin sarjassa. Pitempien teko menisi aika työlääksi, lieneeköhän vaivan arvoista??
edit: halkaisijan yksinkertainen laskukaava täällä:
https://help.summitracing.com/app/answe ... d-i-buy%3F
sekä valmis taulukko, että laskentakaava antoivat tulokseksi 1½ tuumaiset primaarit (parhaan hyödyn kierrosluku 5000rpm, mikä on mielestäni järkevän oloinen).
Vielä kun löytäisi pituudelle jonkin suositusmitan mistä lähteä miettimään sopivuutta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Tässä on selkeäkäyttöisin kalkulaattori jonka löysin: http://www.mezporting.com/exhaust_length.html
Laskurin alla hyvä kuva mitä milläkin pituudella tarkoitetaan (siis kuva jossa näkyy sekä 4-1 että 4-2-1 mallit).
MUTTA voiko 4-2-1 pakosarjalle laskettuja mittoja käyttää suoraan 6-2-1 sarjan rakentelussa???
Tuon laskurin mukaan primääriputkiksi taitaisi passata paremmin 41.5mm ulkomitalla olevat putket. Pitää kuitenkin vielä mittoa tallilla kannen kanavatkin, että mikä putkikoko siihen lyttyyn puristettuna ilman suurta pykälää parhaiten istuu.
Laskurin alla hyvä kuva mitä milläkin pituudella tarkoitetaan (siis kuva jossa näkyy sekä 4-1 että 4-2-1 mallit).
MUTTA voiko 4-2-1 pakosarjalle laskettuja mittoja käyttää suoraan 6-2-1 sarjan rakentelussa???
Tuon laskurin mukaan primääriputkiksi taitaisi passata paremmin 41.5mm ulkomitalla olevat putket. Pitää kuitenkin vielä mittoa tallilla kannen kanavatkin, että mikä putkikoko siihen lyttyyn puristettuna ilman suurta pykälää parhaiten istuu.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Tämmöisiä mittauksia.
41.5mm putki istuisi lyttyyn puristettuna suoraan pakoaukon muotoon ilman minkäänlaista pykälää kun patit on poistettuna.
38mm putkea puolestaan pitäisi jollakin konstilla venyttää kehämitaltaan 7% isommaksi, että istuisi ilman pykälää.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
41,5 on minusta sopiva. Ku aattelee CIH peltisarjaa nii siinä tai olla primäärit 45 tai jopa 48, sekundäärit 51mm ja kollektori 64mm
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: V6 koneiden viritys
Juu, 41.5 on varmaan se paras mitta lievästi piristettyyn mottiin. Sillä mennään. Tuota isommilla putkilla pitäs tehdä paljon korkeammalle kiertävä, mihin en ala panostamaan.
Sekundääreille olisi kiva löytää jotkut optimointi laskelmat nimenomaan 6-2-1 rakenteelle, mutta kaikki laskurit on 4- ja 8- koneille. Toisaalta eipä tuossa käytännössä ole juurikaan säätövaraa. Kunhan nyt edes tuon 15 tuumaa saisi sopimaan primääreille ja kait se on yritettävä tähdätä tuon laskurin antamaan kokonaispituuteen.
Eli: 6x 41.5mm x min.15" -> 2x 51mm x max.22" -> 1x 63mm -> katti -> vaimentimet.
Sekundääreille olisi kiva löytää jotkut optimointi laskelmat nimenomaan 6-2-1 rakenteelle, mutta kaikki laskurit on 4- ja 8- koneille. Toisaalta eipä tuossa käytännössä ole juurikaan säätövaraa. Kunhan nyt edes tuon 15 tuumaa saisi sopimaan primääreille ja kait se on yritettävä tähdätä tuon laskurin antamaan kokonaispituuteen.
Eli: 6x 41.5mm x min.15" -> 2x 51mm x max.22" -> 1x 63mm -> katti -> vaimentimet.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Toiha pitää tosiaan ajatella ikäänkuin kahtena kolmipyttysenä. Sekundäärien ei tarvi olla kauheen isot. Pulsseja tulee harvakseltaan verrattuna rivikoneeseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)