V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 17:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Tuota, miten sisäpuoli? Näyttäisi tuosta yhdestä kuvasta, että sisällä on jotain muotoja (vika valokuva).. Kait niillä jotain vaikutusta on? Tietysti niitä on äkkisiltään vähän hankala purkkia avaamatta ruveta mittaamaan ja mallaamaan.. :o
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

D-Ma kirjoitti:Tuota, miten sisäpuoli? Näyttäisi tuosta yhdestä kuvasta, että sisällä on jotain muotoja (vika valokuva).. Kait niillä jotain vaikutusta on? Tietysti niitä on äkkisiltään vähän hankala purkkia avaamatta ruveta mittaamaan ja mallaamaan.. :o
Itse asiassa sisällä ei ole mitään muuta kuin tyhjää eli ei mitään muotoja. Kuvasta näyttää siltä, mutta ei siellä mitään ole...
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 17:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Oho, jep, nyt meni kuvakin jakeluun, salamahan se sieltä takanurkasta paistaa takaisin! Kiitoksia!

Miten tuon hyödyn kanssa? Eli kuinka paljon noin perstuntuma muutosta tuolla sait autoon? Tuollaisen väsäämiseen ei kovasti aikaakaan kuluisi.. ;)
päälikkö
'Senator'
'Senator'
Viestit: 369
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 02:00

reso

Viesti Kirjoittaja päälikkö »

mikähän tuon resonaattorin seinämä vahvuus on
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

D-Ma kirjoitti:Oho, jep, nyt meni kuvakin jakeluun, salamahan se sieltä takanurkasta paistaa takaisin! Kiitoksia!

Miten tuon hyödyn kanssa? Eli kuinka paljon noin perstuntuma muutosta tuolla sait autoon? Tuollaisen väsäämiseen ei kovasti aikaakaan kuluisi.. ;)
Kiertää paremmin rajoittimelle asti ja tuntuu myös vetävän sinne paremmin. Kyllä tuosta jonkinlaista apua on. Ei se ihan turha peli ole... :lol: Yläkierroksilla auttaa kyllä hyvinkin.
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: reso

Viesti Kirjoittaja wille »

päälikkö kirjoitti:mikähän tuon resonaattorin seinämä vahvuus on
Se taisi olla 4-5 mm vahvaa alumiinia. Kai sen voisi esim. vapaa ajan metallistakin tehdä ja silloin ainakin on kunnon virtausäänet... Nimimerkillä kokemusta on putkistosta. :oops:
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 17:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Alumiinista saisi aika coolin näköisen, mutta oma sauma alumiinissa ei vielä ole niin siisti, että kehtaisi näyttää muillekin. :oops:

Toisaalta ei kun touhulevyä ja hitsailemaan. ;)
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

D-Ma kirjoitti:Alumiinista saisi aika coolin näköisen, mutta oma sauma alumiinissa ei vielä ole niin siisti, että kehtaisi näyttää muillekin. :oops:

Toisaalta ei kun touhulevyä ja hitsailemaan. ;)
Kertoile sitten täälläkin miten pelitti ja saa muutenkin turista jos on jotain kikkoja ym. mielessä... Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoisiakin pönttöjä.
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Terve taas. Löytyi juttua x30xe:stä.

Tuning the X30XE

The most common mods for this engine are replacing the oil/water heat exchanger with an air/oil cooler, as the oil/water one has a tendancy to die and leak oil into the water system, lightening the flywheel, as the std one is very heavy (in the region of 15 kg), a mild set of cams, and enlarging the inlet butterfly. These are all mods which can be done without cracking open the engine.

Tuning the engine further than some bolt on mods is quite an undertaking as the engine has quite a few weak spots.

The rods are quite weak due to their (lack of) width, the water pump is too small for forced induction, the bearings need replacing with stronger items, and the rear cylinders overheat.

The rods can be resolved by replacing with saab 3.0L rods which have an oil squirter drilled into them (to lube the small end, the std rods rely on splash lubrication), welding strengthening strips onto them (yuck! lol), or by getting some steel rods made. Steel rods are expensive (Arrow Precision quote £200/rod for a batch of 6). Ouch! Still, they should be good to around 9000rpm. If you've won the lottery, Swindon Race Engines will make a custom steel crank and rods for £3700 + VAT. They can also stroke it out to 3.4L Tästä olisi hauska kuulla miten se on saatu aikaiseksi???

The cooling can be resolved by cutting slots between the water jacket in the center so that water can flow out of block cooling jacket and into the radiator outlet/engine water inlet. Onko kukaan kuullut tästä? I'll post up some more information and photo's on this mod when I've modded my 3.0L block. Many thanks to Frank Denker for this information.

I've not investigated a solution to the bearing problem yet, I'll update when I know more.

It isn't all bad news thought. The pistons have nice deep pockets, the heads can be opened up nicely, and valvetrain tuning parts from the X16XE (1.6 16v ecotec) can be fitted. The engine has lots of potential, it'll just take a lot of work to achieve it.

The engine will really benefit from headwork (some details of my work here http://www.valvers.com/v6/v6headwork.html ). bigger valves (+1mm) can be fitted (standard is 32mm inlet and 28mm exhaust) if the seats are cut carefully. This would put it nearly on a par with the C20XE head design, the main difference being the steeper angle of the exhaust valves

The standard intake system is quite restrictive, and can be improved on. Here's a link to my home grown design..... http://www.valvers.com/v6/inductionsystem.html

The engine has been tuned up to around 420BHP in a normally aspirated state of tune by Swindon Race Engines though this will set you back £18k + vat. SRE also have developed a very compact roller barrel induction kit for it, which enables a standardish engine to produce 320BHP@7000rpm, the only other mods being solid lifters and a set of mild cams. The solids are put in to aid accurate cam timing, and to stop belt kick-back if the engine's been standing for any length of time and the hydraulic lifters have drained. However, this induction kit isn't cheap, and at 4000GBP+vat (just the throttles, trumpets and injectors), it's a remortgage the house and pimp the cat job.

The engine's also been supercharged to good effect by a dutch nutter called Frank Denker, who achieved 400bhp+100bhp of nitrous. It was his tuner which solved the cooling problems that forced induction conversions have.

Lähde: http://www.valvers.com/v6/x30xe.html
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 17:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

wille kirjoitti:
D-Ma kirjoitti:Alumiinista saisi aika coolin näköisen, mutta oma sauma alumiinissa ei vielä ole niin siisti, että kehtaisi näyttää muillekin. :oops:

Toisaalta ei kun touhulevyä ja hitsailemaan. ;)
Kertoile sitten täälläkin miten pelitti ja saa muutenkin turista jos on jotain kikkoja ym. mielessä... Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoisiakin pönttöjä.
Katsotaan, saa nyt odottaa loppukesään/alku syksyyn tuo homma. Pitää talveksi ottaa kuprut pois maalin alta ja saada muutenkin talven kestäväksi mopo.. Eli lohkolämmitin ja sisäpistoke ensin. Webasto rahat meni noihin isompiin vanteisiin ja kumeihin.. ;)

Yksi asia on mielessä siintänyt, eli stroukkaus ja poraus. Sitä kun on tullut harrastettua noitten seevyjen kanssa (350cid -> 383cid).. Eli onko kellään tietoa löytyyko suoraan sarjaa tolle x30xe myllylle? Mantzelilla kait on jotain, mutta hinta voikin siten olla jo vähän hurjempi? Toisaalta mitenkäs konttorilla? Kun ei ole ennestään kokemusta vähäpäästöisen rakentelusta ja tuntuu että monet asiat vaatii kaiken maailman todistelut ja testit. Tuossa stroukkauksessahan känetta kuitenkin muutetaan..

Joo, jokuhan ehättää heti sanomaan ettei tartte kertoa mitä koneen sisällä on, mutta jotenkin ylpeys sanoo, että kaikki pitäs saada otteeseen. ;)
Omega MV6 -94
Kuva
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos kaikki pitää saada otteeseen et kyllä voi tehdä sille koneelle enää juuri mitään. Mitä käytännössä voit tehdä luvallisesti, rajoittuu suunnilleen vapaavirtaussuodattimeen, peltisarjoihin, putkistoon ja stroukkaamiseen max 10 % (~3,3 litraa). Peltisarjatkin kai ovat vähän rajatapaus. Kaikki muu vaatii koneen päästötyypitystä, mikä ei ole mitenkään helposti toteutettu eikä varsinkaan halpa temppu. Ensiksi kone pitäisi saada säädettyä oikeisiin arvoihin, mutta voi olla vaikea löytää tekijää jolla olisi välineet ja taito tehdä sitä. Sitten siihen itse mittaukseenkin saa menemään tuhansia euroja tuohta, vähintäänkin sen 1500 euroa, todennäköisesti mittauksen saa uusiakin eli siitä voi sitten arvioida montako kertaa tuonkin saa maksaa.

Sinänsä ihan kunnioitettava ajatus tehdä kaikki lain kirjaimen mukaan, mutta käytännössä siitä aiheutuu melko julmasti lisäkustannuksia.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ajatuksia etuvedon (saa toki laittaa mietteitä takavedostakin) pakosarjoista ja putkistosta yleensä:

Pakosarjat itsessään taitavat olla suht toimivat mutta ahdistavatko downpipet? Jos tuohon väsäilisi 3-1 pakosarjat mutta pitäisikö öljypohjan alta tuleva olla hieman isompaa rööriä kuin takimmainen, jotta saisi virtaukset kohtaamaan edes jossain määrin? Nyt molemmat taitavat olla samanpaksuisia.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No huh huh! Johan kaveri heilui porakoneen kanssa tehden kansia! Olikos tuo jostain Englannin maalta kuvattu V6:sen viritysjuttu? Niin sitä vaan on monenlaista tapaa tehdä näitäkin juttuja :o :o . No kyllä kait tuosta koneesta saisi vakionokillakin ( uudelleen ajoitus) ja maltillisella kansityöllä, sekä boxin päivityksellä+ putkistolla ihan kivasti ajettavaa tehoa/vääntöä. Veikkaisin tehon nousevan jonnekin 240-245 HP:n tienoille ja väännön 335-340Nm paikkeille. Ja tietysti hävitettyä lähes kokonaan sen kiusallisen kuopan vääntökäyrästä. Voin toki olla väärässäkin. T: Kansiviritys J.Kosunen
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

Jope kirjoitti:Ajatuksia etuvedon (saa toki laittaa mietteitä takavedostakin) pakosarjoista ja putkistosta yleensä:

Pakosarjat itsessään taitavat olla suht toimivat mutta ahdistavatko downpipet? Jos tuohon väsäilisi 3-1 pakosarjat mutta pitäisikö öljypohjan alta tuleva olla hieman isompaa rööriä kuin takimmainen, jotta saisi virtaukset kohtaamaan edes jossain määrin? Nyt molemmat taitavat olla samanpaksuisia.
Takavedon pakosarjat ovat ainakin ihan "paskat" suoraan sanottuna. Ei nyt ole kuvia laittaa, mutta täytyy ottaa kun käy maalla...
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 17:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Tuomas kirjoitti:Jos kaikki pitää saada otteeseen et kyllä voi tehdä sille koneelle enää juuri mitään. Mitä käytännössä voit tehdä luvallisesti, rajoittuu suunnilleen vapaavirtaussuodattimeen, peltisarjoihin, putkistoon ja stroukkaamiseen max 10 % (~3,3 litraa). Peltisarjatkin kai ovat vähän rajatapaus. Kaikki muu vaatii koneen päästötyypitystä, mikä ei ole mitenkään helposti toteutettu eikä varsinkaan halpa temppu. Ensiksi kone pitäisi saada säädettyä oikeisiin arvoihin, mutta voi olla vaikea löytää tekijää jolla olisi välineet ja taito tehdä sitä. Sitten siihen itse mittaukseenkin saa menemään tuhansia euroja tuohta, vähintäänkin sen 1500 euroa, todennäköisesti mittauksen saa uusiakin eli siitä voi sitten arvioida montako kertaa tuonkin saa maksaa.

Sinänsä ihan kunnioitettava ajatus tehdä kaikki lain kirjaimen mukaan, mutta käytännössä siitä aiheutuu melko julmasti lisäkustannuksia.
No perhana, noille seiskyt-luvun raadoille kun päästöt ei tunnu niin ei ole tosiaan tarvinnut ajatella. Eli vähäpäästöisellä ei moottorin koko saa kasvaa kuin 10%??? Tämäkö siis vain jos vakio konetta vai yleensäkin.. ..kun tuo 25% lisää tilavuutta ja 20% lisää tehoa rajat ovat mieleen iskostuneet.

Eli tämähän nyt meni mielenkiintoiseksi. ;)

Lähinnä tässä vaiheessa on mielessä käynyt tuollainen "mantsellin murina purkki", peltisarjat, vena-osastolla kansien avartaminen ja kiillottaminen, chip puoli kuntoon (mitään kokemuksia T.Muukkosen RPM seteistä?) ja ehkä soveltamaan muutamaa tämän threadin niksiä..


Pitänee aloittaa ooppeli virityksien harjoitteleminen otteeseen laitettavien osalta tuohon sorsaan joka seisoo tyhjänpanttina parkissa.. ;)
Omega MV6 -94
Kuva
Vastaa Viestiin