V6 koneiden viritys
Re: X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
Eipä kestä. Oma peli seisoo telakalla. Nokkapyörien välissä oleva välirulla päätti antautua huiman 1000km:n jälkeen ja oli vielä orkkis tavaraa. Onneksi katselin ajoissa, mikä siellä mekkaloi... Eli nyt on uusi rulla paikoillaan (ihan vinkiksi, että niitä välirullia ei saa irtokappaleina vaan täytyy ostaa koko jakopään sarja kerralla, itsellä tosin kävi mäihä ja löytyi).kiitokset vielä Jopelle
Jäämme odottamaan testituloksia
[17.6] Viallisen välirullan numero 90571636, nyt odottelen mitä Opelilta sanotaan...
Re: X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
ostin tossa vähän aikaa sitten calibran 2.5 V6 koneella ja nyt on tehty putkisto katista taaksepäin kokoaan 2.5" putkella ja simonssin pöntöllä ... olisi kivaa saada vähän lisää tehoa onko mitään "helppoa" tapaa saada tähän lisää potkua ja vielä niin että minäkin osaisin sen tehdä
onko vapaavirtaussuodattimesta mitään apua ? (epäilen)
onko vapaavirtaussuodattimesta mitään apua ? (epäilen)
Re: X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
Ei. Laita rahat johonkin muuhun. Isonna sitä putrarikotelosta lähtevää putkea.miller kirjoitti: onko vapaavirtaussuodattimesta mitään apua ? (epäilen)
Re: X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
3 litraisen (x30xe) imunokissa 1mm enemmän nostoa. Pidä tosiaan se alkuperäinen ilmanputsarikotelo, koska lämpöä riittää konehuoneessa. Putkisto jo olikin. Kaasuläppäkotelo isommaksi. Sumujen saarella suosivat bensanpaineen nostoa (4bar) mutta kyllä sitä soppaa tuntuu muutenkin tulevan. Vauhtipyörän kevennys on ehdoton, vakiolimppu painaa yli 15kg ja jos otat siitä 10kg pois (en tiedä kärsiikö kestävyys), niin et usko autoa samaksi.miller kirjoitti:onko mitään "helppoa" tapaa saada tähän (2.5 v6) lisää potkua
Re: X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
selvä kai sitä pitää alkaa laittaa jos vaikka purkais vauhtipyörän irti kesälomalla ja keventäis sitä vähänJope kirjoitti:3 litraisen (x30xe) imunokissa 1mm enemmän nostoa. Pidä tosiaan se alkuperäinen ilmanputsarikotelo, koska lämpöä riittää konehuoneessa. Putkisto jo olikin. Kaasuläppäkotelo isommaksi. Sumujen saarella suosivat bensanpaineen nostoa (4bar) mutta kyllä sitä soppaa tuntuu muutenkin tulevan. Vauhtipyörän kevennys on ehdoton, vakiolimppu painaa yli 15kg ja jos otat siitä 10kg pois (en tiedä kärsiikö kestävyys), niin et usko autoa samaksi.miller kirjoitti:onko mitään "helppoa" tapaa saada tähän (2.5 v6) lisää potkua
edit. onkos muuten lahden seudulla ketää kuka voisi auttaa ton kaasuläppäkotelon kanssa
Ensimmäisellä sivulla löpistyä ja uusia mietteitä:
Kevyempää vauhtipyörää myy Lautamäki Motorsport http://www.lautamakimotorsport.fi/
Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuperäisestä) 215 €
Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni. Etuvetoisissa (F25:ssä) kytkinakseli on 14 hampainen ja alkup. kytkinlevy 228mm ja paineasetelman pitäisi olla sellainen, että sopisi suoraan tasaiseen vauhtipyörään eli jos paineasetelman ottaisi esim. c20let:stä, niin homma voisi toimia.
Itsellä on tuo vp. ja F20 (kytkinakseli 24 hampainen), jossa vanhempi paineasetelma.
Jos tuo vp. halutaan laittaa takavetoiseen v6:een, niin homma menee astetta hankalammaksi. Esim. x30xe kytkinlevyn halk. on 240mm ja tuohon vauhtipyörään käy max. 230mm levy. x30xe alkup. vaihteiston kytkinakselissa on 14 hammasta eli siihen voisi mennä c20let kytkinpaketti olettaen, että paineasetelma on sopiva -> paineasetelman täytyy olla sellainen, että vakiovauhtipyörässä ei ole mitään "poteroa" vaan se on suht sileä, niin homma voisi toimia. Koska ainakin c20xe:tä on kahdella eri vauhtipyörällä ja tuohon ei käy poterollisen paineasetelma -> on kokeiltu...
Onko muuten takavetoisissa 2-massainen vp?
Kevyempää vauhtipyörää myy Lautamäki Motorsport http://www.lautamakimotorsport.fi/
Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuperäisestä) 215 €
Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni. Etuvetoisissa (F25:ssä) kytkinakseli on 14 hampainen ja alkup. kytkinlevy 228mm ja paineasetelman pitäisi olla sellainen, että sopisi suoraan tasaiseen vauhtipyörään eli jos paineasetelman ottaisi esim. c20let:stä, niin homma voisi toimia.
Itsellä on tuo vp. ja F20 (kytkinakseli 24 hampainen), jossa vanhempi paineasetelma.
Jos tuo vp. halutaan laittaa takavetoiseen v6:een, niin homma menee astetta hankalammaksi. Esim. x30xe kytkinlevyn halk. on 240mm ja tuohon vauhtipyörään käy max. 230mm levy. x30xe alkup. vaihteiston kytkinakselissa on 14 hammasta eli siihen voisi mennä c20let kytkinpaketti olettaen, että paineasetelma on sopiva -> paineasetelman täytyy olla sellainen, että vakiovauhtipyörässä ei ole mitään "poteroa" vaan se on suht sileä, niin homma voisi toimia. Koska ainakin c20xe:tä on kahdella eri vauhtipyörällä ja tuohon ei käy poterollisen paineasetelma -> on kokeiltu...
Onko muuten takavetoisissa 2-massainen vp?
On 2-massainen. Läppäkotelo auttoi 80-120 kiihdytyksessä n. 0,5 sekunttia (kasipelillä mitattu) ja kone on hiukan kierrosherkempi. Tyhjäkäynti nousi n. 150 kierrosta ylöspäin, kun läpät eivät ole ihan tiiviit, mutta muuten pelitti ihan ok. Kuvia laitan vanhasta kotelosta, kun ehdin. Koneen päällä oleva litteä imusarja on kyllä melkoinen kötöstys ja se oli täynnä mustaa paskaa. Sille täytyy seuraavaksi tehdä jotain ja isompaa pakettia löytyy mm. täältä -> http://www.regal-shop.co.uk/asps/ShowDe ... sp?id=1885Jope kirjoitti:Ensimmäisellä sivulla löpistyä ja uusia mietteitä:
Onko muuten takavetoisissa 2-massainen vp?
Täälläkin ihan kivat sivut -> http://www.valvers.com/v6/. Jos vaikka vääntäisi tuollaiset imusarjat...
- Lallevihtinen
- 'Diplomat'
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 03 Touko 2004, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: V6 koneiden viritys.
Oliskos tosta jotain hyötyäkin laittaa X25XE koneeseen X30XE imusarjan alaosa?? Ja tarviiko niitä ruveta sovitteleen jotenkin vai vaan pulttaa kiinni tyylillä? Joudun meinaan "uuden" imusarjan hommaan niin..Jope kirjoitti: 2.5:iin on saatavilla viriosana alinta imusarjan osaa, joka on sama kuin 3.0:ssa vakiona
Astra J OPC
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
Re: V6 koneiden viritys.
onkos täällä lahdessa päin ketään kuka auttais ton läppäkotelon kanssa ? :O
Re: V6 koneiden viritys.
Tarviit alumiinihitsausta (tai riippuu siitä kuinka paljon meinaat ottaa siivua pois) ja sorvausta, joten aloita vaikka näistä:miller kirjoitti:onkos täällä lahdessa päin ketään kuka auttais ton läppäkotelon kanssa ? :O
http://www.lahtikonepalvelut.fi/
Automaattisorvaamo Ky Ikonen Seppo
J T Koneistus Oy
Kajanor Oy
Koneistuspalvelu Lindeman Ky
Lahden Metallityö Oy
Special Steel Oy Lahti
EIK-Hitsaus Oy
Taitaa olla ihan bolt-on homma, hyödystä vaikea sanoa mitään. Onhan se ainakin avarampi kuin alkuperäinen c25xe koneessa oleva vastaava osa.Lallevihtinen kirjoitti:Oliskos tosta jotain hyötyäkin laittaa X25XE koneeseen X30XE imusarjan alaosa?? Ja tarviiko niitä ruveta sovitteleen jotenkin vai vaan pulttaa kiinni tyylillä? Joudun meinaan "uuden" imusarjan hommaan niin..
Re: V6 koneiden viritys.
tota mites paljon noi vaikuttaa
putkisto katista perälle(tehty) = yläkierroksilla vetää paremmin
kaasuläppäkotelon suurennus = ?
vauhtipyörän kevennys -10kg = ?
putkisto katista perälle(tehty) = yläkierroksilla vetää paremmin
kaasuläppäkotelon suurennus = ?
vauhtipyörän kevennys -10kg = ?