Veikataan vaikka 215 / 295.Tehdas ilmoittaa 211hp ja 270nm ja jos ne koneesta löytyy täytyy olla tyytyväinen
V6 koneiden viritys
- omegamv6manual
- 'Admiral'
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Naantali
Pistetään nyt tännekin: MV-6 vakiona penkissä 159.9 kW / 283.4 Nm, siihen vapaavirtaus putsari niin ei mitään eroa, ja putkisto vaihdettuna kateista taaksepäin 1x3" rosteriseksi 169.3 kW / 289.6 Nm. Plussana vielä, kuoppa n.4500 rpm tehoissa lähes katosi. Dynopaperit on mutta en saa tänne näkyviin, voin lähettää mailina jollekin joka laittais näkyviin...
eipävoi olla ihan tyytyväinen. 216hp/259nm.Jope kirjoitti:Veikataan vaikka 215 / 295.Tehdas ilmoittaa 211hp ja 270nm ja jos ne koneesta löytyy täytyy olla tyytyväinen
Putsari oli/on vielä aika lähellä lokasuojaa, ja imee ilman lämpimästä (mittauksessa pelti kylläkin auki). Viimeiset pöntöt oli korvattu suorilla putkilla, koska pönttjen huilut oli irti ja välillä tukki kaasujen kulun, mutta mielenkiintoinen huomio oli heti vaihdon jälkeen, että aivankuin vääntöä olis puuttunut, se tuntui sekä persdynolla että kellolla, 80-120 aika huononi n. puolella sekunnilla jopa reilulla, ja samaa osoitti oikea penkityskin... mielenkiintoista. Toisaalta kun Harisen juttuja kuunteli putkistoista, niin pako- kuin imukin, niin en toisaalta ihmettele sitä.
No alkuun imu ilma viileästä, ja viimeiset änkkärit takas...
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
No laita mulle, niin laitan näkyviin. juken@nic.fiomegamv6manual kirjoitti:Pistetään nyt tännekin: MV-6 vakiona penkissä 159.9 kW / 283.4 Nm, siihen vapaavirtaus putsari niin ei mitään eroa, ja putkisto vaihdettuna kateista taaksepäin 1x3" rosteriseksi 169.3 kW / 289.6 Nm. Plussana vielä, kuoppa n.4500 rpm tehoissa lähes katosi. Dynopaperit on mutta en saa tänne näkyviin, voin lähettää mailina jollekin joka laittais näkyviin...
Ihme homma??? Kyllähän tuon kokoisesta koneesta luulisi n.300Nm irtoavan? Lähteekös omegassa omat putket erikseen suoraan pakosarjoilta vai yhtyvätkö ne ensin ja sen jälkeen kahdentuvat?216hp/259nm. Viimeiset pöntöt oli korvattu suorilla putkilla, koska pönttjen huilut oli irti ja välillä tukki kaasujen kulun, mutta mielenkiintoinen huomio oli heti vaihdon jälkeen, että aivankuin vääntöä olis puuttunut, se tuntui sekä persdynolla että kellolla, 80-120 aika huononi n. puolella sekunnilla jopa reilulla, ja samaa osoitti oikea penkityskin... mielenkiintoista. Toisaalta kun Harisen juttuja kuunteli putkistoista, niin pako- kuin imukin, niin en toisaalta ihmettele sitä.
No alkuun imu ilma viileästä, ja viimeiset änkkärit takas...
- omegamv6manual
- 'Admiral'
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Naantali
- omegamv6manual
- 'Admiral'
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Naantali
Jep. Omassa ompussa tehot oli 223 hp ja 279 Nm. Viritys oli onnistunut, kun ei tehot ollut vakiosta laskenut, vaikka oli Mantzelin ilmanpörräin kiinni... Yhdessä ompussa oli tehot olleet reilun 200 pintaa, mutta vääntöä oli ollut n. 290 Nm ison kuopan kanssa ja tämä oli mitattu eri paikassa. Käppyrät tulevat näkyviin ainakin OCF:n lehteen tai ehkäpä jo tänne aikaisemmin.
Sehän on nyt selvää, että esim, kun 2,5 litran etuvedon koneessa, putket yhdistyvät aika pian, niin sillä saa V koneissa lisää tehoa. Eli ompun koneessa kannattaisi miettiä putkien yhdistämistä vaikka ennen katteja, koska sillä saa oikeasti vääntöä keskialueelle reilusti lisää ja edullisesti... Varmaan olisi myös fiksua väsätä ihan uudenlaiset imusarjat jne. jos vaikka apua löytyisi. Onhan tuossa koneessa mahdollisuuksia vaikka mihin. Siihen vain menee rahaa aika paljon, mutta sellaistahan se elämä on... Hiljaa hyvä tulee... Kohta voisi olla Mantzeli myynnissä paljon halvemmalla kuin uusi!?!
Sehän on nyt selvää, että esim, kun 2,5 litran etuvedon koneessa, putket yhdistyvät aika pian, niin sillä saa V koneissa lisää tehoa. Eli ompun koneessa kannattaisi miettiä putkien yhdistämistä vaikka ennen katteja, koska sillä saa oikeasti vääntöä keskialueelle reilusti lisää ja edullisesti... Varmaan olisi myös fiksua väsätä ihan uudenlaiset imusarjat jne. jos vaikka apua löytyisi. Onhan tuossa koneessa mahdollisuuksia vaikka mihin. Siihen vain menee rahaa aika paljon, mutta sellaistahan se elämä on... Hiljaa hyvä tulee... Kohta voisi olla Mantzeli myynnissä paljon halvemmalla kuin uusi!?!
- omegamv6manual
- 'Admiral'
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Naantali
No niin, nyt on isompi kaasuläppäkotelo. Vakioläppä (c25xe) 63mm mutta kotelo kuristaa sen vielä pienemmäksi (60mm). Nyt kotelo on läpeensä 72mm. Sorvi oli rouhinut koteloon melkoiset urat, joita sitten tasoittelin mutta nyt läppä ei tiivistä kunnolla, joten tyhjäkäynti (lämmin kone) on nyt korvakuulolta 1000-1200rpm. Vakiokoteloa ei saa noin isoksi (menee siitä vesikierron kohdalta puhki) ilman hitsaamista. Imusarjaa joutui myös käsittelemään, niin sai portaan pois sen ja kotelon välistä.
Oliko hyötyä? Aikaisempi testipätkä: 40:n vauhdista kakkosella läpyskä pohjaan ja seuraavan merkin kohdalla katse mittariin. Isommalla kotelolla joutui hölläämään n.100m aikaisemmin, kun väkeä alkoi tulla perä edellä vastaan mutta mittarissa oli jo silloin 6 km/h enemmän. Eli merkin kohdalla olisi ollut arviolta 10-15 km/h aiempaa enemmän. Kaasu pohjassa kävi aikaisemmin paksulla, joten sen suhteen ei huolta.
Oliko hyötyä? Aikaisempi testipätkä: 40:n vauhdista kakkosella läpyskä pohjaan ja seuraavan merkin kohdalla katse mittariin. Isommalla kotelolla joutui hölläämään n.100m aikaisemmin, kun väkeä alkoi tulla perä edellä vastaan mutta mittarissa oli jo silloin 6 km/h enemmän. Eli merkin kohdalla olisi ollut arviolta 10-15 km/h aiempaa enemmän. Kaasu pohjassa kävi aikaisemmin paksulla, joten sen suhteen ei huolta.
Aikaisemmin löpistyä ennen kuin mopo lähti lapasesta (2.5 v6):
Mistä löytäisi säädettäviä nokkapyöriä kohtuuhintaan? Jossain oli niiden tekemisestäkin juttua mutta kun ei löydä???
Onkohan tuohon 204 hp versioon vaihdettu 3 litraisen imunokat?Sen verran ainakin että kyseiseen koneeseen saa jo pelkillä putsari putkisto (katit mäkeen)yhdistelmillä varsin mukavasti lisä tehoja. Tuntuu ahdistusta olevan tehtaan jäljiltä reilusti. Kaverin vastaavasta (vakiona 170hv) pelkillä perus muutoksilla penkissä 204 hv.
Oliko penkitetty vakiona 170hp ??
Itte oon pitänyt noita ooppelin ilmottamia tehoja suuntaa antavina ja näin ollen voi olla ,että noi perusmuutokset ei olisikaan tuoneet kun ne 10hp?
Nuo peltisarjat kiinnostaisivat, niin saisi painoakin pois.Viritin sellaista moottoria asiakkaalle viime keväänä( kannet, imusarjan ym). Nyt teon alla peltisarjat ja pakoputkisto( tulee myöhemmin Lyssholmin ruuvikompura tai Rotrex). Auto menee dynoon ensi kuun puolella/säätöihin.En suosittele ainakaan poistamaan alkuperäistä suodatinkoteloa, siihen kannattaisi tehdä suurempi imuputki halkaisijaltaan sileäseinämäisestä putkesta. Ja ilmanotto joka tapauksessa keulalta, jotta moottori saa viileää ilmaa. Kansiviritys J.Kosunen
Mistä löytäisi säädettäviä nokkapyöriä kohtuuhintaan? Jossain oli niiden tekemisestäkin juttua mutta kun ei löydä???
X30XE isonnettu kaasuläppäkotelo
Tässäpä muutama kuva X30XE koneen isonnetusta kaasuläppäkotelosta. Aukot on sorvattu 55 mm:ksi ja siihen sitten sopivat läpät (kiitokset vielä Jopelle ). Menee paikalleen ehkä jopa tänä iltana jos ehtii ja viimeistään viikonlopun aikana ja sitten kertoilen kokemuksia tänne ja laittelen samalla kuvat vanhoista...
Vanha kotelo:
Imusarja (huono kuva, mutta kertonee jotain)
Pitäisi varmaan pestä koko imusarja ja mutenkin ehostella, kun on aika likainen ja aika ihmeen muotoinekin sisältä. Paras olisi kun tekisi uuden imusarjan kokonaan, mutta saappa nähdä...
Vanha kotelo:
Imusarja (huono kuva, mutta kertonee jotain)
Pitäisi varmaan pestä koko imusarja ja mutenkin ehostella, kun on aika likainen ja aika ihmeen muotoinekin sisältä. Paras olisi kun tekisi uuden imusarjan kokonaan, mutta saappa nähdä...