V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja Jope »

kaasuläppäkotelon suurennus = vaikutus selviää, kun saan vehkeen penkitettyä
vauhtipyörän kevennys -10kg = herää nopeammin ja rääkäisee isommille kierroksille välittömästi, hauskempi ajaa mutta saatat saada kaupan päälle muutaman haittapuolen...
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Viesti Kirjoittaja woof »

Jope kirjoitti:B-vectran V6 2.5 modeja ja dynopapereita: http://www.vvoc.com/forum/showthread.ph ... t=ossypete

1. kuva: muuten vakio mutta 4 bar bensanpaineen säädin (173,5 bhp 6190 rpm / 227,8 Nm 3530 rpm)

2. kuva: 3ltr nokat, 4bar bensanpaineen säädin (184,5 bhp 6150 rpm / 229,1 Nm 3650 rpm)

3. kuva: 4 bar regulator , a full set of omega cams , and now a cat back magnex exhaust system. Here are the results hope you are impressed with them , cos i was !!!!!! (210,5 bhp 6450 rpm / 226,4 Nm 3630 rpm)

Taisi vakioputkisto ahdistaa aika lailla mutta vääntö tipahti???

Kun ei suomeksikaan lähellekään kaikkea älyä niin voisiko joku valaista näitä muutoksia vähän. Alkoi meinaan kiinnostaa :)
miller
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja miller »

Jope kirjoitti:kaasuläppäkotelon suurennus = vaikutus selviää, kun saan vehkeen penkitettyä
vauhtipyörän kevennys -10kg = herää nopeammin ja rääkäisee isommille kierroksille välittömästi, hauskempi ajaa mutta saatat saada kaupan päälle muutaman haittapuolen...
ja haittapuolet on ? käy epätasaisesti ?
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja wille »

miller kirjoitti:
Jope kirjoitti:kaasuläppäkotelon suurennus = vaikutus selviää, kun saan vehkeen penkitettyä
vauhtipyörän kevennys -10kg = herää nopeammin ja rääkäisee isommille kierroksille välittömästi, hauskempi ajaa mutta saatat saada kaupan päälle muutaman haittapuolen...
ja haittapuolet on ? käy epätasaisesti ?
Haittapuolia on varmaan vaikeampi liikkeellelähtö, paitsi kadetilla, kun se ei paina paljon mitään. Kun kiihdytät täysiä, ja painat kytkimen pohjaan ja löysäät kaasun, niin kone voipi sammua eli ei jää tyhjäkäynnille. Normaali tyhjäkäynti omegassani ilmastointi päällä on 500 rpm eli onhan tuossa sitten varmaan vara nostaa ylemmäs, jos alkaa kovin nytkyttämään tyhjäkäynnillä esim. Tällä hetkellä n. 700-750 isomman kaasuläppäkotelon ja ei niin tiiviiden kaasuläppien takia... Sivulla 2 kuvia vanhasta ja uudesta kotelosta ja vaikutuksista sivulla 3... ;)
miller
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja miller »

wille kirjoitti:
miller kirjoitti:
Jope kirjoitti:kaasuläppäkotelon suurennus = vaikutus selviää, kun saan vehkeen penkitettyä
vauhtipyörän kevennys -10kg = herää nopeammin ja rääkäisee isommille kierroksille välittömästi, hauskempi ajaa mutta saatat saada kaupan päälle muutaman haittapuolen...
ja haittapuolet on ? käy epätasaisesti ?
Haittapuolia on varmaan vaikeampi liikkeellelähtö, paitsi kadetilla, kun se ei paina paljon mitään. Kun kiihdytät täysiä, ja painat kytkimen pohjaan ja löysäät kaasun, niin kone voipi sammua eli ei jää tyhjäkäynnille. Normaali tyhjäkäynti omegassani ilmastointi päällä on 500 rpm eli onhan tuossa sitten varmaan vara nostaa ylemmäs, jos alkaa kovin nytkyttämään tyhjäkäynnillä esim. Tällä hetkellä n. 700-750 isomman kaasuläppäkotelon ja ei niin tiiviiden kaasuläppien takia... Sivulla 2 kuvia vanhasta ja uudesta kotelosta ja vaikutuksista sivulla 3... ;)
pitäisköhän harkita sitten jos keventäis vauhtipyörän johonki 7kg kohdalle ? sekin olisi jo puolet alkuperäisestä
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

miller kirjoitti: pitäisköhän harkita sitten jos keventäis vauhtipyörän johonki 7kg kohdalle ? sekin olisi jo puolet alkuperäisestä
7 kiloisesta haaveilen itsekin tuon x30xe: perään, mutta kiven alla nuo pyörät ovat. tuota kasois massa pyörää kun ei voi keventää :cry: :evil: -(z)- tai voi keventää, mutta tasapainotuksen kanssa tulee ongelmat.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
miller
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja miller »

Jerzey kirjoitti:
miller kirjoitti: pitäisköhän harkita sitten jos keventäis vauhtipyörän johonki 7kg kohdalle ? sekin olisi jo puolet alkuperäisestä
7 kiloisesta haaveilen itsekin tuon x30xe: perään, mutta kiven alla nuo pyörät ovat. tuota kasois massa pyörää kun ei voi keventää :cry: :evil: -(z)- tai voi keventää, mutta tasapainotuksen kanssa tulee ongelmat.
hmm eli tätä calibran vauhtipyörääkin on vaikea tasapainoittaa ? hmm mistähän sais 6-8kg
Snowman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 940
Liittynyt: 28 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Seinäjoki City

Viesti Kirjoittaja Snowman »

20XE koneen vauhtipyörä taitaa olla siinä 7-8kg....

Joka on oman V6:sen peräs.
BMW E46 318 Touring "2.8"
BMW E46 328i "3.0" limo projekti
BMW E46 330D Touring -03
BMW E30 Touring 320
BMW E30 Touring 318 "2.0"
BMW E30 Touring 325i 4x4
Saab 9-3 2.0 -01
Avatar
Lallevihtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2003
Liittynyt: 03 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys.

Viesti Kirjoittaja Lallevihtinen »

Lallevihtinen kirjoitti:
Jope kirjoitti: 2.5:iin on saatavilla viriosana alinta imusarjan osaa, joka on sama kuin 3.0:ssa vakiona
Oliskos tosta jotain hyötyäkin laittaa X25XE koneeseen X30XE imusarjan alaosa?? Ja tarviiko niitä ruveta sovitteleen jotenkin vai vaan pulttaa kiinni tyylillä? Joudun meinaan "uuden" imusarjan hommaan niin.. :D
No, eikö kukaan tiä asiasta?? Kohta pitäis ruveta imusarjaa hommaan..
miller
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja miller »

Snowman kirjoitti:20XE koneen vauhtipyörä taitaa olla siinä 7-8kg....
Joka on oman V6:sen peräs.
käykö suoraan tähän calibraan ? :O
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

miller kirjoitti:
Snowman kirjoitti:20XE koneen vauhtipyörä taitaa olla siinä 7-8kg.... Joka on oman V6:sen peräs.
käykö suoraan tähän calibraan ? :O
Miksi et tilaisi täältä, niin menisi ainakin heittämällä paikoilleen: http://www.courtenaysport.co.uk/page18.html
We have managed to reduce the weight of the V6 flywheel to 5.6 kilos, that's a saving of 9.4 kilos. To achieve this we started with a block of billet steel. This is machined to the profile required. Using billet is the only way to get such a light unit whilst retaining maximum strength. These flywheels are outright purchase and no exchange unit is required.

This is the ultimate in V6 Flywheels.

2.5 V6 Lightweight Billet Steel Flywheel - £275. Fitting £240
2.6 V6 Lightweight Billet Steel Flywheel - £275. Fitting £240
3.0 V6 Lightweight Billet Steel Flywheel - £275. Fitting £260
Kuva

Saa sieltä ilmeisesti myös takapotkuihinkin (3.0 v6) vauhtipyöriä. Ainakaan ei ole erikseen mainittu, että kävisivät vain etuvetoiseen: http://www.courtenaysport.co.uk/page90.html
miller
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 239
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja miller »

mites lastu ? kyllähän se vaparissakin auttaa ?
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No eikös kevennetty vauhtipyörä tuo näihinkin moottoreihin lievää jyrinää isolla vaihteella vedättäessä pienillä kierroksilla? Ja moottorit auki ja tekemään muutoksia jos kerran tehoa pitää saada. Eihän pelkällä läppien muutoksilla mitään kauheita tapahdu. Se tietysti on näitä moottoreita rakentelevien/ harrastelevien akilleen kantapää, kun päästöt muuttuvat esim. nokkien ajoituksesta/ vaihdosta. Peltipakosarjojen vaikutustakaan ei juuri huomaa, jos huuhtelupuoleen ei puututa( nokkien ajoitus, nokkien vaihto kireämpiin, kansien parantelu ym ym). Autot joissa näitä V6 koneita esiintyy, olisi kai järkevintä saada moottorista sellainen joka vääntää alhaalta ja laajalla alueella. Omega B kun sattuu olemaan aika painava laite. Tai jos joku innostuisi laittamaan ei vähäpäästöiseen A Omegaan 3.0 V6 kahdella ahtimella, siinähän olisi jo vähän otetta? Taikka sitten ahtimen/ahtimet B koppaiseen ja teettämään kalliit päästömittaukset. T: Kansiviritys J.Kosunen
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

kosunen kirjoitti:No eikös kevennetty vauhtipyörä tuo näihinkin moottoreihin lievää jyrinää isolla vaihteella vedättäessä pienillä kierroksilla?
Juu kyllähän tuota jyrinää / hienoista tärinää tulee tuolloin (vp. 4,25kg).
Ja moottorit auki ja tekemään muutoksia jos kerran tehoa pitää saada. Eihän pelkällä läppien muutoksilla mitään kauheita tapahdu.
Täytyy tehdä budjetin myötä pikkuhiljaa ja tuosta oli hyvä aloittaa.
Autot joissa näitä V6 koneita esiintyy, olisi kai järkevintä saada moottorista sellainen joka vääntää alhaalta ja laajalla alueella. Omega B kun sattuu olemaan aika painava laite.
E-Kadetissa potkii ihan hyvin :)
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Mantzelin power resonatorin mitat ja kuvat

Viesti Kirjoittaja wille »

Moni on kysellyt tuosta kyseisestä rekkulasta tietoa ja kuvia ja tässä niitä nyt sitten olisi... Likainenhan se on kuvissa, mutta eiköhän noista selvän saa ja toivottavasti myös mitoista. ;)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kysyä saa, jos tuosta on jotain kysyttävää... -(z)-
Vastaa Viestiin