V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Siis toivottavasti
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Vakionahan on se 211hp@6000rpm 270nm@3400rpm koneteho
Nuo tehot on rengastehot
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Tos alkaa olee aika hyvä henki jo, jos tuo virtual dyno on edes suunnilleen kartalla :thumbsup:

Mitäs tost tulis sitte 274 hp ja 396 Nm kampiakselilta jos voimansiirron hyötysuhde ois 0.85
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

madi kirjoitti:Vakionahan on se 211hp@6000rpm 270nm@3400rpm koneteho
Nuo tehot on rengastehot
Vakio X30XE-nokillako?


Matthiessen myy 1000€:lla spagettipeltipakosarjaa V6:iin. C25XE, X25XE ja X30XE -versiot.

http://www.opel-tuning.nl/indexx.php?Vi ... 1249&l=219
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

No sitten tuohan on tosi hyvin.
Mielenkiintoista miten oma tulee hönkimään kun puristukset nostettu ja männät vaihdettu. Toivottavasti imu ja pakosarjat onnistuu. Imusarjasta sain jännän idean miten tehdä. Katsotaan onnistuuko kun saan runnerit. Päätin että tehdään ensin pakosarjat pakoputkipaloista niin saa muuteltua tarpeen mukaan ja sitten vasta rosterista lopulliset.
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Miten Madi kannet virtasi viilauksen jälkeen?
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Kansien virtauksesta ei oo faktaa mutta paremmin varmana kuin vakiot
Kyllä tuo voimansiirto häviö on vaan joku 7-8%
Katsoin tuommosen koneen vakio ennakko karttoja on ne aika miedot
Koneessa on vakio nokat vakiomerkeissä
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Toi 15 % voimansiirron tehohäviö on sama jota käytetään ainakin DynoDynamicsin penkeissä moottoritehoa 2-vetosesta mitattaessa. Eli tulokset on tällöin vertailukelpoiset ns. Shoot out 4 ja 6 moodeissa tehtyjen mittausten kanssa.

Eihän se tietenkään ole mikään absoluuttisen tarkka arvo, se kun vaihtelee voimansiirtokohtaisesti jonkin verran. Useimmiten noissa lappusissa kuitenkin moottoriteho ilmeisesti omistajan hyvän mielen takaamiseksi esiintyy, niin tuollasella 85 % hyötysuhteella se pyöräteho yleensä moottoritehoksi muutetaan.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Nyt kun mulle tulee kampuran takastefan vaihdon yhteydessä uusi kytkinpaketti ja MTechin 5,6kg vauhtipyörä, niin olisiko syytä tasapainottaa koko paska kampura mukaan luettuna yhtenä pakettina?

Olen siitä varma, että LuK on hoitanut kytkinpaketin tasapainotuksen ja MTech puolestaan vauhtipyörän. Itse olen ajatellut lyödä hilut kiinni ilman tasapainotusta, mutta tänään töissä yksi työkaveri toi ilmi tuon, että suositteli ehdottomasti myös kampiakselin + koko höskän tasapainotusta.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Ei tarvi tasapainottaa, kaikki osat on puntitettu erikseen, ellei toisin mainita.

Toki jos moottoria on tarkoitus kierrättää jatkuvasti yli 7000rpm niin sitten tasapainotus on aiheellista.

Ei siitä tosin ole haittaakaan, mutta ehkä vähän turhaa vakio katuautoon
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

?! kirjoitti:Ei tarvi tasapainottaa, kaikki osat on puntitettu erikseen, ellei toisin mainita.

Toki jos moottoria on tarkoitus kierrättää jatkuvasti yli 7000rpm niin sitten tasapainotus on aiheellista.

Ei siitä tosin ole haittaakaan, mutta ehkä vähän turhaa vakio katuautoon
Ok, noin mäkin sen aattelin. Ja eihän toi enää vakio ole, kun tossa on ne CatCamssin nokat vaihdettuna.
Rajoitin taitaa tulla jossain 6500rpm paikkeilla, ja yleensä vaihdan viimeistään 6000rpm kohdalla, kun max. teho on 5800rpm.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Jos motti olis levällään niin saattaisin tasapainottaa (ei kyllä tullu painotettua vaikka oli levällään) mutta en sen takia ainakaan rupeis konetta aukomaan.

Ehkä mä sitte seuraavaan koneeseen tasapainotan kun tuon saa joskus rikki :hypocrite:
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13461
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itellä kävi c18xe /xel tasapainotuksessa
Kampura heitti kahden 4x3mm reiän verran
Sorvattu vp 5x2mm
Ja lukin käytetty asetelma järkyttävästi
Painotettiin siten että ensin kampura sitten vp kiinni ja sitten asetelma nolliin
Painotus + kiillotus + laakerit ja plastigue yht 297euroa

Penkkissä ei oo käyty eikä kone ole vielä autossa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Missä onnistui painotus? ProEnginessillä?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Racersplace tekee Keravalla moottorin tasapainoitukset myös.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin