V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 14 Elo 2018, 10:33

XE ja LET koneiden vauhtipyörä käy
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17350
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen » 14 Elo 2018, 15:24

Timonen kirjoitti:
04 Elo 2018, 14:17
Tämä selvä. Rohkein mielin siis kohti konerikkoa! :lollis: :lollis: :lollis:
Päädyin kuitenkin kokonaiseen X30XE-mottiin.

Vaikka puristussuhde X25XE-kansilla nousisi 10,8:1 -> 11,5:1, niin kannen palotilojen reunamia olisi pakko avartaa, jotta nakutusherkkyys vähenisi. Pääsee palotiloja modaamatta, kun käyttää X30XE-kansia.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

hawso
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2013, 18:03

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hawso » 15 Elo 2018, 18:58

Juho M-P kirjoitti:
14 Elo 2018, 10:33
XE ja LET koneiden vauhtipyörä käy
Käykö siis muistakin kun 3l? Z20let ym?

Sämä
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 3433
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Sämä » 15 Elo 2018, 19:40

hawso kirjoitti:
15 Elo 2018, 18:58
Juho M-P kirjoitti:
14 Elo 2018, 10:33
XE ja LET koneiden vauhtipyörä käy
Käykö siis muistakin kun 3l? Z20let ym?
Ei käy z20let, se on 6 pulttisella jaolla.

C20XE ja C20LET on 8 pulttisella jaolla. Mutta jos kevyempää etsit niin vanhempi C20XE littana koska uudemmissa XEssä ja LET:ssä on poteropyörät vakiona jollei ole vaihdettu ohkasempaan.
Kadett C -75, Omega B2 -01

hawso
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2013, 18:03

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hawso » 25 Elo 2018, 02:44

vecculi92 kirjoitti:
16 Kesä 2018, 21:05
Ei nyt ehkä varsinaisesti tänne kuulu mutta tarviiko joku 5.2kg vauhtipyörää?


Minä tarviin mv6 omegaan!

vecculi92
'Senator'
'Senator'
Viestit: 607
Liittynyt: 18 Maalis 2006, 19:49
Paikkakunta: rauma

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vecculi92 » 25 Elo 2018, 08:38

hawso kirjoitti:
25 Elo 2018, 02:44
vecculi92 kirjoitti:
16 Kesä 2018, 21:05
Ei nyt ehkä varsinaisesti tänne kuulu mutta tarviiko joku 5.2kg vauhtipyörää?


Minä tarviin mv6 omegaan!
Ehti mennä jo
Z28nel vectra c vm-07
X25xe vectra b vm -98 ( osina myynnissä)
X25xe omega b vm-99 at (myyty)

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 133
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po » 25 Syys 2018, 15:17

Vapari x30xe, vakiokanget vai h-profiili? Vaparissa ehkä turhat mutta jos tekis kerralla hyvän?
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3653
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tuuri
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola » 26 Syys 2018, 11:00

Riippuu vamaan vähän kokoonpanosta, jos on jotain kevyttä viritystä tulossa niin vakioilla pärjää ihan hyvin. Laakerit kyllä kannattaa uusia.

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 133
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po » 26 Syys 2018, 11:33

Pultit, laakerit ja männänrenkaat menee uusiksi tietenkin. Tarkotus kasata vaan ihan 4xA nokka yms perus bolt on romut. Ajotapa on vaan aika sporttinen ja mitä oon asiaa tutkinu ni 3 litrasen kanget olis heikommat kun 2.5 :roll: H-kankisetti toki on 600€ mutta nälkä kasvaa syödessä ja tiedä sitten mitä sitä tulee..
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 26 Syys 2018, 11:56

Riippuu aika paljon maksimikierroksista.

Jos menee yli 100hv/Litra niin sitte H Kanget. Ei muuten.kunnontasapainotus riittää ja hyvät öljyt
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17350
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen » 26 Syys 2018, 19:00

@@po kirjoitti:
26 Syys 2018, 11:33
Pultit, laakerit ja männänrenkaat menee uusiksi tietenkin. Tarkotus kasata vaan ihan 4xA nokka yms perus bolt on romut. Ajotapa on vaan aika sporttinen ja mitä oon asiaa tutkinu ni 3 litrasen kanget olis heikommat kun 2.5 :roll: H-kankisetti toki on 600€ mutta nälkä kasvaa syödessä ja tiedä sitten mitä sitä tulee..
Eikös paras nokkasetti ollut (X30XE) G-nokat imuiksi ja pakonokiksi (X25XE) F-nokat?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Järkiliitto?
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? » 29 Syys 2018, 20:52

Mittasin nuo kanget, 14 mm oli paksuus. Volvon turbon kiertokanget on 13 mm ja kestävät 150-200 hepan litratehoja. Jos materiaali lähellekään samaa laatua niin aika vahvat. Itse vain tasapainotin ne ja pidän peukun pystyssä.

Hyllyssä olisi vielä ylimääräisenä yksi sarja bemarin M3 Mäntiä, omaan laitoin sellaiset. Kevyemmät ja kestävät, tapista männän päälle alle millin lisää. Eli puristusta lisää tai sitten palotilaa mahdollista muokata.
Omasta otettiin vielä vähän lohkosta tasoa pois lisäksi, puristukset nyt 12,5.

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3353
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! » 21 Loka 2018, 13:31

@@po kirjoitti:
25 Syys 2018, 15:17
Vapari x30xe, vakiokanget vai h-profiili? Vaparissa ehkä turhat mutta jos tekis kerralla hyvän?
Opelissa vakiokiertokanget kyllä kestää ihan kaiken minkä vaparina saat ulos,ihan sama mitenkä käytät.

Jos tarkoitus kierrättää yli 7krpm jatkuvasti niin painotukseen kaikki pyörivät ja arp pultit.
Tosin jos vakio nokat/imari niin ei yli vakio rajoittajan ole mitään järkeä pyörittää kun ei tehokaan tehtaan vakiosta juuri poikkea.
Kadett C 16V
Omega A 24V

Nieppe
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 390
Liittynyt: 01 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Nieppe » 30 Loka 2018, 00:53

Nyt on sitten noi omat 2.5 kannet avarrettu ja koneistamolla. Laitetaan uudet imu ohjurit, käydään seetit ja venttiilit läpi, plaanataan ja mitataan paljonko virtaa 10mm nostolla. Tarkoitus olis kokeilla 3.0 imu ja 2.5 xei pakonokilla. Osaako joku sanoo mitä eroo on noilla imu ja pakonokilla, ku päälleppäin näyttää ihan samalta ainaki noi xei nokat?

Laitetut 3.0 kannet olis sit myynnissä jos jollain tarvetta. ja alumiiniset venakopat.

Nyt kun kannet on irti,ni olisko jotain tsekattavaa ennen kasausta, esim. öljynlauhdutin?
Ja onko kaikki vaihtanu noi kannenpultit? ei ne ny kalliit oo, mut mitä vaihtaa jos turhaa?
Tosta kun noi venttiilit oli vääränä, ni meinasin heittää uudet kiertokangen laakerit, kun ei varmaks tiedä onko ne kärsiny..

Ihan mielenkiinnosta käyn vielä ton kans penkissä,ni näkee mitä toi kansien kuopiminen vaikutti :roll: :lol:

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17350
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen » 30 Loka 2018, 18:22

Kannenpultit on VENYVIÄ pultteja ja ne pitää vaihtaa!
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Vastaa Viestiin