V6 koneiden viritys
Re: V6 koneiden viritys
Eipähän näy mitään kuvaa...
Ja palatakseni tuohon aikaisempaan kysymykseeni.
Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukitustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?
Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä, pakonokan myöhäistäminen vielä käy järkeen mutta imunokan ei, koska silloin tullaan tilanteeseen jossa venttiili on vielä auki eikä sylinterissä ole enään imua.
Toki vakionokilla nuo erot on kovin pieniä.
Ja palatakseni tuohon aikaisempaan kysymykseeni.
Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukitustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?
Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä, pakonokan myöhäistäminen vielä käy järkeen mutta imunokan ei, koska silloin tullaan tilanteeseen jossa venttiili on vielä auki eikä sylinterissä ole enään imua.
Toki vakionokilla nuo erot on kovin pieniä.
Re: V6 koneiden viritys
nyt kun vuosien seuraamisen jälkeen liityin tähän klubiin, ni kirjotellaan sit jotain jos osaan... elikkäs ensinnäkin aatteilin ens viikolla vaihdella omegaani (x25xe) g nokat imupuolelle. ni uskaltaako irrottaa nuo nokat ajotukset kohdillaan yläkuolokohdassa? vai pitäskö kääntää vähän kampea että ei nokat/kiinnikkeet vaurioituisi? ja toisekseen kun katselin tossa vauxhallin manuaalia ni siellä luki että jos hihnankiristinyksikössä on merkintä D, on hihnan vaihtoväli 60000km/4v. mutta jos on merkintä E tai 01 ni vaihtoväli olisi 120000/8v.... ja tossa gatesin sarjassa tosiaan on merkintä 01... eikös noissä yli 2001vm vaihtoväli ole 120000km. vaikka onhan konekkin tietty 2.6... mutta luulis että tolla vaihtovälin lisäyksellä ole lähinnä vahvistettu rullia/jakohihnaa.... antaakohan gates 120000km takuun
Re: V6 koneiden viritys
tarkennus kysymykseeni... kun en ole näistä v6 koneista ikinä nokkia irrotellu ni päteekö sama ku rivikoneessa, että käännettään 60 astetta vastapäivään yläkuolokohdasta ettei ainakaan tuu vaurioita? ilmeisesti irroitus ja kiinnitys samassa järjestyksessä ku neloskoneessa... jännä nähdä hyötyykö noista nokista jotain vai ei... mutta onpahan ainakin ajankulua
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Re: V6 koneiden viritys
Merkkeihin olen itse aina pyöritellyt koneen suoraan, ei sieltä pitäisi minkään venttiilin niin paljoa aueta että mäntään ottaa vaikka joku nokka vähän pyörähtäisikin, tosin se on ihan asentajasta kiinni kuinka paljon nokkia pyörittelee
Eli jos on apuna kaveri joka pitää nokan varmasti paikoillaan niin uskaltaa jättää yläkuolokohtaan.
Nykyään se vaihtoväli on kaikille 60tkm/4vuotta. Eikä noilla muutenkaan niin paljoa ole eroa noilla taustalevyillä että se nyt ihan tuplaisi remmin kestoikää. Käytännössä kyllä remmi ja rullat monesti kestävät tuon 120tkm (pari kertaa todettu) mutta se on ihan omalla vastuulla, ei sitä kukaan varmasti pysty takaamaan. Ja onhan niitä joillakin katkennutkin...
Eli jos on apuna kaveri joka pitää nokan varmasti paikoillaan niin uskaltaa jättää yläkuolokohtaan.
Nykyään se vaihtoväli on kaikille 60tkm/4vuotta. Eikä noilla muutenkaan niin paljoa ole eroa noilla taustalevyillä että se nyt ihan tuplaisi remmin kestoikää. Käytännössä kyllä remmi ja rullat monesti kestävät tuon 120tkm (pari kertaa todettu) mutta se on ihan omalla vastuulla, ei sitä kukaan varmasti pysty takaamaan. Ja onhan niitä joillakin katkennutkin...
Re: V6 koneiden viritys
kiitos vastauksesta ja eihän toiremmin vaihto oo omegaan pahakaan homma ettei viittis 60000 välein tehä... taidanpa sitten irrotella ne nokat ykk.ssa. ollaan varovaisia
Re: V6 koneiden viritys
No miksi ihmeessä sen sama pitäisi sitten olla? Sehän tässä nyt on oleellista, että se nokan tappi on ollut molemmissa mittauksissa samassa nokkapyörän hahlossa.telwin kirjoitti:Eipähän näy mitään kuvaa...
Ja palatakseni tuohon aikaisempaan kysymykseeni.
Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukistustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?
No ei se ilman liike saman tien pysähdy kun mäntä pysähtyy. Massan hitaus..telwin kirjoitti:Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä, pakonokan myöhäistäminen vielä käy järkeen mutta imunokan ei, koska silloin tullaan tilanteeseen jossa venttiili on vielä auki eikä sylinterissä ole enään imua.
Toki vakionokilla nuo erot on kovin pieniä.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: V6 koneiden viritys
Ei tässä mittauksessa ole haettu nokkia mihinkään tiettyyn asentoon. Ainut tarkoitus oli mitata todelliset erot A- ja G-nokkien ajoituksissa - ja sitä varten käytin ajoitustyökalua apuna. Molemmissa mittauksissa tappi oli tietenkin samassa nokkapyörän hahlossa. Muistaakseni se oli numerossa 4.telwin kirjoitti: Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukitustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?
Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä
Infoa ajoituksen merkitykestä: http://www.auto-ware.com/combust_bytes/valvetiming.html
Nokkaa myöhäistämällä eli tässä tapauksessa G-nokalla saadaan RAM-efektiä yläkierroksille. Alakierroksilla vääntö vähän laskee.
edits... jaa no niin myöhästyin, mutta jääköön tämäkin vastaus näkyviin.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: V6 koneiden viritys
Joo... tunnustan tyhmyyteni minä kun en noista laskukaavoista ym teorioista ymmärrä niin eihän mun kannata mitään kysellä.
Olisitte sanoneet että älä idiootti siellä huutele.
Olisitte sanoneet että älä idiootti siellä huutele.
Re: V6 koneiden viritys
No eikös tän foorumin tarkotus juuri ole, että voi kysyä jos ei tiedä tai ymmärrä? Täällä nyt tosin valitettavan harvoin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, enää kukaan asioista oikeasti tietävä viitsii vastata tai kirjoittaa mitään. Vievät ilmeisesti tiedon ennemmin mukanaan hautaan, kuin kertovat muille. Niinkuin niillä tiedoilla nyt olisi tässä vaiheessa enää sen enempää rahallista arvoa kuin näillä vehkeillä yleensäkään
Noh, asiasta kukkaruukkuun. Meinasin ite nyt tosiaan seuraavaks kun jakopään suunnalla jotain touhuan, niin heittää nuo pakonokat hampaan myöhemmälle. Tällöin siis imupuolen ollessa edelleen puoli hammasta aikasella on pakonokat puoli hammasta myöhäistettynä alkuperäiseen nähden. Tällöin overlappia tulee aika reilusti lisää, tiedä sitten onko se jo liikaa, tai onko siitä mitään hyötyä. Sen näkee sitten, ellen innostu teettämään kunnollisia nokkia ennen sitä..
Noh, asiasta kukkaruukkuun. Meinasin ite nyt tosiaan seuraavaks kun jakopään suunnalla jotain touhuan, niin heittää nuo pakonokat hampaan myöhemmälle. Tällöin siis imupuolen ollessa edelleen puoli hammasta aikasella on pakonokat puoli hammasta myöhäistettynä alkuperäiseen nähden. Tällöin overlappia tulee aika reilusti lisää, tiedä sitten onko se jo liikaa, tai onko siitä mitään hyötyä. Sen näkee sitten, ellen innostu teettämään kunnollisia nokkia ennen sitä..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: V6 koneiden viritys
nyt ois sitte oikeen suuret "viritykset" tehty x25xe sai g imunokat.... ei kyllä mitään taianomaista omegaan tehny ku on tollanen sotalaiva.... jossain vaiheessa jos hommais vaikka x30xe koneen ja tekis sille ihan ajankanssa jotaki ajankuluks toimii vaan liiankin hyvin toi nykyinen motti ettei heti viiti vaihdella... kiitos kaikille täällä tietoa jakaneille on meinaa reilu 10vuodessa oppinu timpurikin varsin paljon autoista tai tietty opeleista:) joista en kyllä ikinä luovu.
Re: V6 koneiden viritys
http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 70236.html
En tiedä mitä noi 3.0 kampurat maksaa noin normaalisti, mutta hintana tuo 1300SEK = ~145e uudesta akselista kuulostaa aika edulliselta?
En tiedä mitä noi 3.0 kampurat maksaa noin normaalisti, mutta hintana tuo 1300SEK = ~145e uudesta akselista kuulostaa aika edulliselta?
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: V6 koneiden viritys
No ei tolla hinnalla saa edes hiontaa kaikille kauloille jos vanhaa kunnostaa.Keme kirjoitti:http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 70236.html
En tiedä mitä noi 3.0 kampurat maksaa noin normaalisti, mutta hintana tuo 1300SEK = ~145e uudesta akselista kuulostaa aika edulliselta?
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: V6 koneiden viritys
Näyttäisi kuvien perusteella Saabin kampurakin olevan valmistettu eri tavalla kuin Opel/Vauxhall. Sellaista kannattanee käyttää, jos lähtee enemmän virittämään näitä koneita.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 97
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12
Re: V6 koneiden viritys
Se on x-pipe muutos.