V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja telwin »

Eipähän näy mitään kuvaa...

Ja palatakseni tuohon aikaisempaan kysymykseeni.
Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukitustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?

Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä, pakonokan myöhäistäminen vielä käy järkeen mutta imunokan ei, koska silloin tullaan tilanteeseen jossa venttiili on vielä auki eikä sylinterissä ole enään imua.
Toki vakionokilla nuo erot on kovin pieniä.
juggaus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Loka 2015, 22:01
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja juggaus »

nyt kun vuosien seuraamisen jälkeen liityin tähän klubiin, ni kirjotellaan sit jotain jos osaan... elikkäs ensinnäkin aatteilin ens viikolla vaihdella omegaani (x25xe) g nokat imupuolelle. ni uskaltaako irrottaa nuo nokat ajotukset kohdillaan yläkuolokohdassa? vai pitäskö kääntää vähän kampea että ei nokat/kiinnikkeet vaurioituisi? ja toisekseen kun katselin tossa vauxhallin manuaalia ni siellä luki että jos hihnankiristinyksikössä on merkintä D, on hihnan vaihtoväli 60000km/4v. mutta jos on merkintä E tai 01 ni vaihtoväli olisi 120000/8v.... ja tossa gatesin sarjassa tosiaan on merkintä 01... eikös noissä yli 2001vm vaihtoväli ole 120000km. vaikka onhan konekkin tietty 2.6... mutta luulis että tolla vaihtovälin lisäyksellä ole lähinnä vahvistettu rullia/jakohihnaa.... antaakohan gates 120000km takuun :)
juggaus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Loka 2015, 22:01
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja juggaus »

tarkennus kysymykseeni... kun en ole näistä v6 koneista ikinä nokkia irrotellu ni päteekö sama ku rivikoneessa, että käännettään 60 astetta vastapäivään yläkuolokohdasta ettei ainakaan tuu vaurioita? ilmeisesti irroitus ja kiinnitys samassa järjestyksessä ku neloskoneessa... jännä nähdä hyötyykö noista nokista jotain vai ei... mutta onpahan ainakin ajankulua :)
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Merkkeihin olen itse aina pyöritellyt koneen suoraan, ei sieltä pitäisi minkään venttiilin niin paljoa aueta että mäntään ottaa vaikka joku nokka vähän pyörähtäisikin, tosin se on ihan asentajasta kiinni kuinka paljon nokkia pyörittelee :D
Eli jos on apuna kaveri joka pitää nokan varmasti paikoillaan niin uskaltaa jättää yläkuolokohtaan.

Nykyään se vaihtoväli on kaikille 60tkm/4vuotta. Eikä noilla muutenkaan niin paljoa ole eroa noilla taustalevyillä että se nyt ihan tuplaisi remmin kestoikää. Käytännössä kyllä remmi ja rullat monesti kestävät tuon 120tkm (pari kertaa todettu) mutta se on ihan omalla vastuulla, ei sitä kukaan varmasti pysty takaamaan. Ja onhan niitä joillakin katkennutkin...
juggaus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Loka 2015, 22:01
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja juggaus »

kiitos vastauksesta :) ja eihän toiremmin vaihto oo omegaan pahakaan homma ettei viittis 60000 välein tehä... taidanpa sitten irrotella ne nokat ykk.ssa. ollaan varovaisia :)
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

telwin kirjoitti:Eipähän näy mitään kuvaa...

Ja palatakseni tuohon aikaisempaan kysymykseeni.
Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukistustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?
No miksi ihmeessä sen sama pitäisi sitten olla? Sehän tässä nyt on oleellista, että se nokan tappi on ollut molemmissa mittauksissa samassa nokkapyörän hahlossa.
telwin kirjoitti:Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä, pakonokan myöhäistäminen vielä käy järkeen mutta imunokan ei, koska silloin tullaan tilanteeseen jossa venttiili on vielä auki eikä sylinterissä ole enään imua.
Toki vakionokilla nuo erot on kovin pieniä.
No ei se ilman liike saman tien pysähdy kun mäntä pysähtyy. Massan hitaus..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

telwin kirjoitti: Kaivoin tuolta esiin nuo 3 / 4 numeroilla olevat nokkapyörät ja tosiaankin se nokan lukitustapin suhde ajoitusmerkkiin ei ole sama imu ja pakopuolella ainakaan silmämääräisesti katsottuna.
Eli kummassa lovessa tuo nokka oli kun mittaus tehtiin, imu vai pako ?

Tuntuu nimittäin kovin erikoiselta että teho kasvaisi nokkien ajoitusta myöhäistämällä
Ei tässä mittauksessa ole haettu nokkia mihinkään tiettyyn asentoon. Ainut tarkoitus oli mitata todelliset erot A- ja G-nokkien ajoituksissa - ja sitä varten käytin ajoitustyökalua apuna. Molemmissa mittauksissa tappi oli tietenkin samassa nokkapyörän hahlossa. Muistaakseni se oli numerossa 4.

Infoa ajoituksen merkitykestä: http://www.auto-ware.com/combust_bytes/valvetiming.html
Nokkaa myöhäistämällä eli tässä tapauksessa G-nokalla saadaan RAM-efektiä yläkierroksille. Alakierroksilla vääntö vähän laskee.

edits... jaa no niin myöhästyin, mutta jääköön tämäkin vastaus näkyviin.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja telwin »

Joo... tunnustan tyhmyyteni minä kun en noista laskukaavoista ym teorioista ymmärrä niin eihän mun kannata mitään kysellä.

Olisitte sanoneet että älä idiootti siellä huutele.
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

No eikös tän foorumin tarkotus juuri ole, että voi kysyä jos ei tiedä tai ymmärrä? Täällä nyt tosin valitettavan harvoin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, enää kukaan asioista oikeasti tietävä viitsii vastata tai kirjoittaa mitään. Vievät ilmeisesti tiedon ennemmin mukanaan hautaan, kuin kertovat muille. Niinkuin niillä tiedoilla nyt olisi tässä vaiheessa enää sen enempää rahallista arvoa kuin näillä vehkeillä yleensäkään :D

Noh, asiasta kukkaruukkuun. Meinasin ite nyt tosiaan seuraavaks kun jakopään suunnalla jotain touhuan, niin heittää nuo pakonokat hampaan myöhemmälle. Tällöin siis imupuolen ollessa edelleen puoli hammasta aikasella on pakonokat puoli hammasta myöhäistettynä alkuperäiseen nähden. Tällöin overlappia tulee aika reilusti lisää, tiedä sitten onko se jo liikaa, tai onko siitä mitään hyötyä. Sen näkee sitten, ellen innostu teettämään kunnollisia nokkia ennen sitä..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
juggaus
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Loka 2015, 22:01
Paikkakunta: Lahti

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja juggaus »

nyt ois sitte oikeen suuret "viritykset" tehty :) x25xe sai g imunokat.... ei kyllä mitään taianomaista omegaan tehny ku on tollanen sotalaiva.... jossain vaiheessa jos hommais vaikka x30xe koneen ja tekis sille ihan ajankanssa jotaki ajankuluks :) toimii vaan liiankin hyvin toi nykyinen motti ettei heti viiti vaihdella... kiitos kaikille täällä tietoa jakaneille on meinaa reilu 10vuodessa oppinu timpurikin varsin paljon autoista tai tietty opeleista:) joista en kyllä ikinä luovu.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 70236.html
En tiedä mitä noi 3.0 kampurat maksaa noin normaalisti, mutta hintana tuo 1300SEK = ~145e uudesta akselista kuulostaa aika edulliselta?
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja telwin »

Keme kirjoitti:http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 70236.html
En tiedä mitä noi 3.0 kampurat maksaa noin normaalisti, mutta hintana tuo 1300SEK = ~145e uudesta akselista kuulostaa aika edulliselta?
No ei tolla hinnalla saa edes hiontaa kaikille kauloille jos vanhaa kunnostaa.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Näyttäisi kuvien perusteella Saabin kampurakin olevan valmistettu eri tavalla kuin Opel/Vauxhall. Sellaista kannattanee käyttää, jos lähtee enemmän virittämään näitä koneita.
NIls AslakJotunheim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 23:12

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja NIls AslakJotunheim »

Tämöinen pakoputkisto löytyi omegan alta. Lie joku oma viritys tuo ruosteinen osa.
Kuva
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Se on x-pipe muutos.
Vastaa Viestiin