V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Jope » 19 Touko 2005, 23:31

Edellinen yritys ei ottanut tuulta purjeisiin, niin kokeillaas uudestaan.

Kansien ja nokkien eroista c/x25xe vs x30xe:

1) x30xe imunokissa 1mm enemmän nostoa kuin c/x25xe mutta onko asteet samat???
2) pakonokat molemmissa samat?
3) imuventtiilit molemmissa samat
4) pakoventtiilit x30xe natrium täytteiset
5) onko kansien palotilat samanlaiset vai onko c/x25xe pienemmät palotilat ja jos on, niin mihin puristukset nousevat, jos ne laittaa x30xe koneeseen???
6) mitkä olisivat nokille sopivat lukemat, jos hioo vakionokkia?

Virtaako etuvetoisen c25xe imusarja paremmin kuin takavetoisten vaikka c25xe:n kaasuläppäkotelossa on vain yksi läppä (vrt. takavetoisten kahteen läppään) jonka virtauspinta-ala on pienempi kuin takavetoisissa?

Männistä:

x30xe isku 85mm / halk. 86mm -> käykö tuohon takomäntä (c)20xe koneesta, jonka vast. luvut 86/86mm
c/x25xe 79,6/81,6mm -> miten paljon uskaltaa kairata tavaraa pois, että sylinterin seinämät pysyvät vielä kestävinä?

Kiertokangesta:

3.2:ssa teräskiertokanki, muissa v6:ssa raudasta. Onko 3.2 saatu aikaiseksi kasvattamalla iskua ja halkaisijaa vai miten???

2.5:iin on saatavilla viriosana alinta imusarjan osaa, joka on sama kuin 3.0:ssa vakiona Päivitys 29.12. HUOM! ainoastaan c25xe:n, koska x25xe:ssä ja x30xe:ssä se on jo vakiona
Kuva

V6:iin löytyy myös kevyempiä hihnapyöriä
Kuva

Kevyempää vauhtipyörää myy Lautamäki Motorsport http://www.lautamakimotorsport.fi/

Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuparäisestä) 215 €

Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni.

Suuttimista:

c25xe suuttimet ovat tuotoltaan joukon pienimmät

x30xe / x25xe (0 280 155 712) Mitattu virtaus 2.9 Bar, 85% aukiolo => 190 ml/min
c25xe (0 280 150 428) tuotto 196cc/min paineesta ei hajuakaan:

Täältä kopioituna
--------------------.42 BSFC /.47 BSFC / .52 BSFC /.57 BSFC
cc/min PSI BARS 80% 95% 80% 95% 80% 95% 80% 95%
196.0 ------ ------ 35.5 42.2 31.7 37.7 28.7 34.1 26.2 31.1

Eli c25xe suuttimilla max hp n.253-186 riippuen aukiolosta? Mihin arvoihin x25/30xe suuttimilla päästään?

Kuvat on linkitetty täältä: http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja wille » 20 Touko 2005, 08:45

Kevyempää vauhtipyörää myy Lautamäki Motorsport http://www.lautamakimotorsport.fi/

Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuparäisestä) 215 €

Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni.

Onko tietoa käykö suoraan V6:n vakiokytkinpakettiin vai nope? Ainakin tuolta sanottiin kun kyselin, että ei käy mutta tiedä sitten... Ei varmaan jaksanut selvittää... :)

Eli c25xe suuttimilla max hp n.253-186 riippuen aukiolosta? Mihin arvoihin x25/30xe suuttimilla päästään?

Ainakin noilla x30xe suuttimilla on päästy n. 260 hevosvoiman lukuihin, mutta ei tietoa pääseekö enempään vielä...

Nyt kaikki rohkeasti kirjoittelemaan... ;)

Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja Jerzey » 20 Touko 2005, 09:23

wille kirjoitti:Kevyempää vauhtipyörää myy Lautamäki Motorsport http://www.lautamakimotorsport.fi/

Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuparäisestä) 215 €

Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni.

Onko tietoa käykö suoraan V6:n vakiokytkinpakettiin vai nope? Ainakin tuolta sanottiin kun kyselin, että ei käy mutta tiedä sitten... Ei varmaan jaksanut selvittää... :)
epäilen suuresti ettei käy. Onko kehä sama?

Toisaalta tuo paino on aivan hemmetin kevyt, ongelmaksi tulee tyhjäkäynnille pudottaminen, esim liikennevaloihin tultaessa, auto yksinkertaisesti sammuu, ellei sitten ohjelmaa pysty muuttamaan siten että tk-kierrokset olisivat korkeammat.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t

wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 460
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja wille » 20 Touko 2005, 09:25

[/quote]

epäilen suuresti ettei käy. Onko kehä sama?

Toisaalta tuo paino on aivan hemmetin kevyt, ongelmaksi tulee tyhjäkäynnille pudottaminen, esim liikennevaloihin tultaessa, auto yksinkertaisesti sammuu, ellei sitten ohjelmaa pysty muuttamaan siten että tk-kierrokset olisivat korkeammat.[/quote]

Mielestäni pystyy muuttamaan esim. Autobestillä sillä lukulaitteella, minkä nimeä en nyt sitten muista oikein millään vaihteeksi... :roll:

Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja Jerzey » 20 Touko 2005, 09:46

wille kirjoitti:
epäilen suuresti ettei käy. Onko kehä sama?

Toisaalta tuo paino on aivan hemmetin kevyt, ongelmaksi tulee tyhjäkäynnille pudottaminen, esim liikennevaloihin tultaessa, auto yksinkertaisesti sammuu, ellei sitten ohjelmaa pysty muuttamaan siten että tk-kierrokset olisivat korkeammat.[/quote]

Mielestäni pystyy muuttamaan esim. Autobestillä sillä lukulaitteella, minkä nimeä en nyt sitten muista oikein millään vaihteeksi... :roll:[/quote]

Olisko se se Tech tai Tech2, tech 3:lla ei pysty kuin katsomaan vikakoodit (taiteltu klemmari :roll: )
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja Jope » 20 Touko 2005, 22:15

Toisaalta tuo paino on aivan hemmetin kevyt, ongelmaksi tulee tyhjäkäynnille pudottaminen, esim liikennevaloihin tultaessa, auto yksinkertaisesti sammuu, ellei sitten ohjelmaa pysty muuttamaan siten että tk-kierrokset olisivat korkeammat.
Muutaman kerran nyykähtänyt, kun on kiihdytyksen jälkeen runtannut kytkimen pohjaan. Normiajossa ei edes huomaa eli ei ryydy valoihin tultaessa ja lähtee liikkeelle ihan nätisti.

E: valoissa seisoessa, kun flektit hyrähtää käyntiin, niin hetken aikaa "pöpeltää" kunnes tyhjäkäynti tasoittuu.

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: V6 koneiden virityksestä ja osien sopivuudesta keskenään

Viesti Kirjoittaja Jope » 20 Touko 2005, 22:37

Teräsvauhtipyörät
Opel 2.0 16 valve
- paino 4,25 kg
- toimitetaan ilman hammaskehää (kehä helppo siirtää alkuparäisestä) 215 €

Tämä käy myös v6:iin, koska on 8:lla pultilla kiinni.

Onko tietoa käykö suoraan V6:n vakiokytkinpakettiin vai nope? Ainakin tuolta sanottiin kun kyselin, että ei käy mutta tiedä sitten... Ei varmaan jaksanut selvittää... :)
Ei käy, koska x30xe kytkinlevyn halk. on 240mm ja tuohon vauhtipyörään käy muistaakseni max. 230mm levy. x30xe kytkinakselissa on 14 hammasta eli siihen voisi mennä c20let kytkinpaketti (jossa kytkinakseli on myös 14 hampainen ja levy 228mm) olettaen, että paineasetelma on sopiva -> paineasetelman täytyy olla sellainen, että c20letin vakiovauhtipyörässä ei ole mitään "poteroa" vaan se on suht sileä, niin homma voisi toimia. Koska ainakin c20xe:tä on kahdella eri vauhtipyörällä ja tuohon ei käy poterollisen paineasetelma -> on kokeiltu...

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope » 21 Touko 2005, 20:13

Netistä löydettyä (todenperäisyydestä ei varmuutta):

regal (tarkoittaa ilmeisesti englantilaista viripajaa) say that if you put 2.5 heads onto a 3.0 block you need the early type block where the pistons dont rise out of the block

Osaako kukaan sanoa, pitääkö tämä paikkansa? Ja edelleen, mihin puristukset nousevat, jos käytetään 2.5:n kansia (joissa ilmeisesti pienemmät palotilat kuin 3ltr.) 3 litraisessa?

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope » 21 Touko 2005, 20:16

Osaako kukaan sanoa, pitääkö tämä paikkansa? Ja edelleen, mihin puristukset nousevat, jos käytetään 2.5:n kansia (joissa ilmeisesti pienemmät palotilat kuin 3ltr.) 3 litraisessa?
No niin, etsivä löytää :)

The 3.0 heads have a larger wider space for the compression so the 2.5 heads would raise the compression ratio to about 12.1 which does work but the car needs to be run on higher octane fuel to avoid knocking.

If you had a newer block the pipstons would physically hit the heads if you use thhe 2.5's as the space isn't available for the piston heads to fall into.

Exhaust valves on the 3.0 heads are sodium filled, inlet valves are the same

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope » 21 Touko 2005, 22:11

B-vectran V6 2.5 modeja ja dynopapereita: http://www.vvoc.com/forum/showthread.ph ... t=ossypete

1. kuva: muuten vakio mutta 4 bar bensanpaineen säädin (173,5 bhp 6190 rpm / 227,8 Nm 3530 rpm)

2. kuva: 3ltr nokat, 4bar bensanpaineen säädin (184,5 bhp 6150 rpm / 229,1 Nm 3650 rpm)

3. kuva: 4 bar regulator , a full set of omega cams , and now a cat back magnex exhaust system. Here are the results hope you are impressed with them , cos i was !!!!!! (210,5 bhp 6450 rpm / 226,4 Nm 3630 rpm)

Taisi vakioputkisto ahdistaa aika lailla mutta vääntö tipahti???

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

V6 B2-Vectran(?) ilmansuodatinkotelon muokkausta

Viesti Kirjoittaja Jope » 22 Touko 2005, 22:36

Täältä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=73326
AussiVectra kirjoitti:No tulihan tehtya, ne alkuperaiset putket ennen airboxia on aika kauheet ja mutkikkaat. niitten poistaminen edistaa vaantoo ja responsia, moottorin aanet kovalla kaasulla vahan nousee mutta kuulostaa vaan hyvalta.
maski ja lamppu taytyy ottaa veks, ehka viela loysata tuulettimen pultteja etta saa sen ekan putken paitkan pois. puskuria ei tartte ottaa pois, lampun alaruuvin saa pyorakotelosta auki. lamppu on kolmella ruuvilla kiinni. kova homma ja pienet Kadett joissa on seitseman nivelta auttaa. homma kesti noin kolme tuntia. imuilman putkena voi kayttaa sita alkuperaista putkenpatkaa joka kivasti sopii lampun ja syylarin valiin ja imee raitista ilmaa jaahdyttajan etupuolelta. ei tule edes mutkia.

Hanski
Täältä lisää juttua tuosta ilmansuodatinkotelosta.

Tämä myös voi kiinnostaa b/c?-vectran omistajia:
Kuva

ltr
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja ltr » 24 Touko 2005, 12:05

Letin vauhtipyörässä on "pieni" potero=n.puolet ecotecin 2.0l vauhtipyörän poterosta ainakin mulla vm-92..

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope » 24 Touko 2005, 16:40

Eipä tässä taida olla mitään poteroa mutta kuitenkin vanhanmallisen c20xe koneen paineasetelma kävi tuohon vauhtipyörään.
Kuva

Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2489
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope » 27 Touko 2005, 21:56

Luulisi suomenmaasta löytyvän enemmän kuin kolme v6 koneella olevaa opelia vai ovatko omistajat kenties ujoja???

Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey » 27 Touko 2005, 23:12

tänään päivällä sitten nähdään kuinka paljon tehot ovat laskeneet kun imusarjan välikappale on siistitty, oikein reilusti,, samoin pikkuisen pakosarjaa, ja pieniä kohdistuksia tehty molempiin sarjoihin. viimeiset pöntöt poistettu (pakon sanelemana), ja vapaavirtaus suodatin on kiinni.

Tehdas ilmoittaa 211hp ja 270nm ja jos ne koneesta löytyy täytyy olla tyytyväinen :P

tän penkityksen tärkoitus onkin asettaa koneelle pohja lukemat, josta sitte lähdetään niitä ylöspäin yrittämään.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t

Vastaa Viestiin