Kylmää ilmaa vapaavirtaus suodattimelle

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
mige
'Senator'
'Senator'
Viestit: 359
Liittynyt: 24 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Kylmää ilmaa vapaavirtaus suodattimelle

Viesti Kirjoittaja mige »

Sattu tommonen 10cm halkaisijaltaan oleva letku jäämään kaupasta käteen minkä ajattelin virittää etupuskurin ilman otto aukon taustalle ja toisen pään suoraan vaparille. Mutta etsiskelin vielä vanhoja keskusteluja täältä ja ilmeni taas puolesta- ja vastaan väitteitä.

Eli sen takia ajattelin putken virittää jotta tuo putsari saisi kylmää ilmaa, luin että ottaa liiaksi lämmintä ilmaa konetilasta tuommoinen koteloimaton vapariputsari..? Mutta sitten löysin myös keskustelua putsarin jäätymisestä. Eli ainakin näin talvella ja yleensäkkin, saako putsari liian kylmää ilmaa tömmöisellä suoralla letkulla. Autona toimii c20xe veccu. Onko kukaan muu siis virittänyt tämmöistä ilma putkea suoraan filsulle?? Onko hyötyä oikeasti. Mielessä on myös käynyt vaparista luopuminen ja vakio ilmanputsari/kotelon takaisin laittaminen, luin myös ilmamittarin hajoamisesta vaparin käytön yhteydessä.. :-?
opel arska
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja opel arska »

Mulla on ollu tuossa astrassa tuommonen imuputki systeemi vapaavirtaus suodattimelle n. 2 vuotta eikä oo ollu mitään ongelmia oli kesä tai talvi.
yli 30 pakkasilla oon putken ottanu pois ku on ruvennu hirvittään...

Hyvät puolet, imu ääniä saa pieneneen ku laitat ton putken, ne on muuten nii rasittavat ainaki tämmösesä alitehosesa (x16xel) lotjasa
.
Huonot puolet, imee kaiken pölyn imurin lailla mitä kohilleen sattuu, saa kesällä varsinkin puhdistaa jatkuvasti vaan siinähän sitä hommaa piisaa...
Ilman putkea imuäänet turhan isot.
Sade kelillä toisen perässä ajaessa menee vettä suodattimeen ja auto hyytyy kyllä entisestäänkin. :cry:

Tietenki haitat pienenis jos sais tuota imu päätä pikkusen suojan puolelle. Mulla se putken pää on tuossa sumu valon reissä ja halkasija on n 20cm (aika iso) :-?
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
mige
'Senator'
'Senator'
Viestit: 359
Liittynyt: 24 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mige »

Jepjep. Tuli vaan mieleen, että onkohan tossa vaarana että kone käy liian laihana kun se nyt suoraan puhkuu sitä pakkas ilmaa siihen vaparille? :P
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3028
Liittynyt: 03 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Eiköhän se säädä sen kohilleen. Ainakin XEVit säätää lämpötilan ja määrän mukaan.

Toinen mikä tuli mieleen, niin kannattasko tehdä sellainen mutka siihen imuputkeen?
......._______
........| _____
........| |.......
........| |.......
____| |.......
_____|.......

Hyvällä mäihällä vesi ei sitten nousisi suodattimelle asti?

Edit vaikee piirtää, kun tämä poistaa tyhjät välilyönnit...
mige
'Senator'
'Senator'
Viestit: 359
Liittynyt: 24 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mige »

Ekto, Itse asiassa mulla menee se putki juurikin noin! :D Hyvin sai selvää "piirroksesta". Huomasin vaan että ihan kun kylmällä koneella vähän nykisi kun kiihdyttää, eli ei vastaa kaasuun ihan täydellisesti. Se voi olla kyllä seuraava vika mikä tohon on tulossa, eikä välttämättä liity putkeen.. :-? Pitää nyt kokeilla ilman sitä putkea vähän aikaa.
Vastaa Viestiin