G Astran 1.6 16V piristäminen
Nyt olisi juuri sinulle Astra G:hen sopiva viritysosa myynnissä.Tästä olisi hyvä lähteä alkuunsa ja kokeilla miten vaikuttaa imupuolen avartaminen.Linkin alla portattu kaasuläppäkotelo. Kotelo ollut Astrassa G:ssä ja myyn sen koska se ei käynyt vectran X16XEL koneeseen Kuvia on myös mahdollista saada.
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=15&0
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=15&0
Siinä on juttua lisää. Searchilla löytyy lisää
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 40&forum=4
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 40&forum=4
Vielä kertausta moottorityypeistä, tiedot ulkomuistista:
C16XE, 109hp, ei egr:ää
X16XE, 106hp, egr + erilainen imusarja
X16XEL, 100hp, egr, eri kansi ja imusarja
Kaikissa moottoreissa samat venttiilit
C16XE:n ja X16XE:n kansien mahdollisia eroja en tiedä, olisiko kenelläkään kuvia X16XE:n kanavista?
Tuossa virityskirjassa käytetystä moottorin tyypistä minulla ei ole täyttä varmuutta. Käytetty Ecotec-nimitys viittaa X16XE:hen ja hieman alle 110hp vakioteho taas C16XE:hen.
Signaturen alta mustan TR Corsan kohdalta löytyy tarinaa C16XE:n piristämisestä.
_________________
Corsa TR 1,6 16v, Corsa 3d 1,4i
<A HREF="http://www.hut.fi/u/jmiivone/kuvat">Kuvia autoista...</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2005-02-28 12:39 ]</font>
C16XE, 109hp, ei egr:ää
X16XE, 106hp, egr + erilainen imusarja
X16XEL, 100hp, egr, eri kansi ja imusarja
Kaikissa moottoreissa samat venttiilit
C16XE:n ja X16XE:n kansien mahdollisia eroja en tiedä, olisiko kenelläkään kuvia X16XE:n kanavista?
Tuossa virityskirjassa käytetystä moottorin tyypistä minulla ei ole täyttä varmuutta. Käytetty Ecotec-nimitys viittaa X16XE:hen ja hieman alle 110hp vakioteho taas C16XE:hen.
Signaturen alta mustan TR Corsan kohdalta löytyy tarinaa C16XE:n piristämisestä.
_________________
Corsa TR 1,6 16v, Corsa 3d 1,4i
<A HREF="http://www.hut.fi/u/jmiivone/kuvat">Kuvia autoista...</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2005-02-28 12:39 ]</font>
Mittasin muuten viime porttauksen / puhdistuksen yhteydessä kaasuläpän omasta (entisestä) X16XEL koneesta.. edellisissä linkeissä oli mainittu 42mm kaasuläppä, minulla ainakin oli 50mm.
jos vanhemmassa 109hp XE mallissa on 42mm niin tosta uudemmasta sais napattu luultavimmin aika paljon isomman..
omassa matolaatikossa tuon porttauksen tunsi loistavasti hanurissa, polttoaineen kulutuksen tippuessa hieman (meniköhän laihalle? =))
Gtechillä tippui vakiosta 11.5 (0-100km/h) arvoon 10.3.
Eli ei ollut persauskaan ihan väärässä.
jos vanhemmassa 109hp XE mallissa on 42mm niin tosta uudemmasta sais napattu luultavimmin aika paljon isomman..
omassa matolaatikossa tuon porttauksen tunsi loistavasti hanurissa, polttoaineen kulutuksen tippuessa hieman (meniköhän laihalle? =))
Gtechillä tippui vakiosta 11.5 (0-100km/h) arvoon 10.3.
Eli ei ollut persauskaan ihan väärässä.
Ainakin itse ymmärsin kyseessä olevan kaksi 42mm läppäkoteloa.
Mielenkiintoni heräsi aiheeseen 1.6-litraisten Astrojen ollessa huomattavasti halvempia kuin 2-litraisten kun samalla tehot on helposti päivitettävissa kohtuullisella budjetilla samaan luokkaan. Vaikkakin vääntöä 2-litraisessa on kaikesta huolimatta enemmän.
Opelin 16V mottien virityspotentiaali on yleisestikin ilmeisesti hyvä. Muistan joskus omistamani E Kadetissa olleen 2.0 16V koneen tuottaneen mitattuna rapiat 170hv ja moottorille ei oltu tehty muuta kuin kannen avarrus ja laskeminen,nokkien uudelleen ajoittaminen ja mitoitettu putkisto (V-P Kuuranteen käsialaa). Varttimailista auto suoriutui pari sadasosaa alle 15 sekkaa. Auto taitaa pyöriä tänä päivänä jossain Pieksämäen suunnalla.
Mielenkiintoni heräsi aiheeseen 1.6-litraisten Astrojen ollessa huomattavasti halvempia kuin 2-litraisten kun samalla tehot on helposti päivitettävissa kohtuullisella budjetilla samaan luokkaan. Vaikkakin vääntöä 2-litraisessa on kaikesta huolimatta enemmän.
Opelin 16V mottien virityspotentiaali on yleisestikin ilmeisesti hyvä. Muistan joskus omistamani E Kadetissa olleen 2.0 16V koneen tuottaneen mitattuna rapiat 170hv ja moottorille ei oltu tehty muuta kuin kannen avarrus ja laskeminen,nokkien uudelleen ajoittaminen ja mitoitettu putkisto (V-P Kuuranteen käsialaa). Varttimailista auto suoriutui pari sadasosaa alle 15 sekkaa. Auto taitaa pyöriä tänä päivänä jossain Pieksämäen suunnalla.