G Astran 1.6 16V piristäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Aleksi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Onks kellään kokemusta tai tietoa 1.6 16V koneen virittämisestä? Jostakin luin kaasuläppäkotelon, lastun ja nokkien uudelleen ajoittamisen tuottavan lisätehoa aika kivasti.Pitäneekö paikkaansa?
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

Ja sit on tietty tuo imusarja joka tois lisä potkua lukujen mukaan sen noin 32heposta
Irmscher DTM Edition Coupe -03
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Nyt olisi juuri sinulle Astra G:hen sopiva viritysosa myynnissä.Tästä olisi hyvä lähteä alkuunsa ja kokeilla miten vaikuttaa imupuolen avartaminen.Linkin alla portattu kaasuläppäkotelo. Kotelo ollut Astrassa G:ssä ja myyn sen koska se ei käynyt vectran X16XEL koneeseen :sad: Kuvia on myös mahdollista saada.
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=15&0
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Se juttu on kirjassa Uusi moottoritekniikka ja pitää siltä osin paikkansa. Siinä oli saatu se 150 pollee loppupäässä ulos.
Aleksi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Jep, siitä sen luinkin. Toimenpiteet oli tehty ilmeisesti GSI Corsan koneeseen, vm. noin -93 ja eteenpäin. Jos Corsassa on 110hv ja Astrassa 100hv vakiona niin onko tehoero saatu aikaiseksi pelkällä moottorinohjauksella vai onko moottorit muutenkin erilaisia?
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Sulla astrassa on X16XEL 100 Hp ja siinä kirjassa on X16XE jossa on 109Hp eli sama on tuo X16XE ilman mitää Eco vimpaimia-->EGR:iä sun muita

<font size=-1>[ This Message was edited by: 1st Opel on 2005-02-27 20:46 ]</font>
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Siinä on juttua lisää. Searchilla löytyy lisää
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 40&forum=4
Aleksi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Danke schön!
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Vielä kertausta moottorityypeistä, tiedot ulkomuistista:

C16XE, 109hp, ei egr:ää
X16XE, 106hp, egr + erilainen imusarja
X16XEL, 100hp, egr, eri kansi ja imusarja

Kaikissa moottoreissa samat venttiilit
C16XE:n ja X16XE:n kansien mahdollisia eroja en tiedä, olisiko kenelläkään kuvia X16XE:n kanavista?

Tuossa virityskirjassa käytetystä moottorin tyypistä minulla ei ole täyttä varmuutta. Käytetty Ecotec-nimitys viittaa X16XE:hen ja hieman alle 110hp vakioteho taas C16XE:hen.

Signaturen alta mustan TR Corsan kohdalta löytyy tarinaa C16XE:n piristämisestä.

_________________
Kuva Corsa TR 1,6 16v, Corsa 3d 1,4i

<A HREF="http://www.hut.fi/u/jmiivone/kuvat">Kuvia autoista...</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2005-02-28 12:39 ]</font>
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

Mittasin muuten viime porttauksen / puhdistuksen yhteydessä kaasuläpän omasta (entisestä) X16XEL koneesta.. edellisissä linkeissä oli mainittu 42mm kaasuläppä, minulla ainakin oli 50mm.

jos vanhemmassa 109hp XE mallissa on 42mm niin tosta uudemmasta sais napattu luultavimmin aika paljon isomman..

omassa matolaatikossa tuon porttauksen tunsi loistavasti hanurissa, polttoaineen kulutuksen tippuessa hieman (meniköhän laihalle? =))

Gtechillä tippui vakiosta 11.5 (0-100km/h) arvoon 10.3.
Eli ei ollut persauskaan ihan väärässä.
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Eikös se 42mm ollu sen tuplakotelon yhden reijän halkasija. Tämä siis siinä uusi
moottori tekniikka kirjassa. Ja sit kaikissa edellä mainituissa on se vakio sen 50mm.
Aleksi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Ainakin itse ymmärsin kyseessä olevan kaksi 42mm läppäkoteloa.

Mielenkiintoni heräsi aiheeseen 1.6-litraisten Astrojen ollessa huomattavasti halvempia kuin 2-litraisten kun samalla tehot on helposti päivitettävissa kohtuullisella budjetilla samaan luokkaan. Vaikkakin vääntöä 2-litraisessa on kaikesta huolimatta enemmän.
Opelin 16V mottien virityspotentiaali on yleisestikin ilmeisesti hyvä. Muistan joskus omistamani E Kadetissa olleen 2.0 16V koneen tuottaneen mitattuna rapiat 170hv ja moottorille ei oltu tehty muuta kuin kannen avarrus ja laskeminen,nokkien uudelleen ajoittaminen ja mitoitettu putkisto (V-P Kuuranteen käsialaa). Varttimailista auto suoriutui pari sadasosaa alle 15 sekkaa. Auto taitaa pyöriä tänä päivänä jossain Pieksämäen suunnalla.
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Tuossa kirjassa kaasuläppäkotelo oli korvattu sivuimukaasuttimesta tehdyllä läppäkotelolla, jossa on siis 2kpl 42mm läppiä. Eikös joku Weber... ollu
Vastaa Viestiin