Piristystä 1.6 16v Vectra B(2) -99 koneeseen?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Isaksson
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Isaksson »

Koska 20 sivunkaan selailun jälkeen eteen ei tullut suoraan vastausta miettimääni "ongelmaan" kysynkin nytten foorumin lukijoilta vinkkiä piristää laiskanpulskeaa 1.6 pannua. Koneen virkaa toimittaa X16XEL.

Eli onko vika vaan korvien välissä kun tuntuu, ettei mitään tapahdu täyskaasukiihdytyksessä alle n.3500rpm kierroksilla? Varsinkaan kun ilmastointi on päällä.

98E menovettä olen juottanut sille talvesta saakka, kun huomasin kulutuksen tippuvan puolisen litraa sadalla rauhallisessa ajossa. Onko muilla samantyyppisiä kokemuksia?

Jottain tarttis tehrä... Lisäksi tähän samaan laiskuuden tunteeseen tuntuu vaikuttavan ihmeellinen viive kaasussa. Eli kaasua painettaessa, kestää parin silmänräpäyksen verran ennen kuin kone vastaa ollenkaan kaasuun. Onko sisällä jotkut ECOECO-säädöt? Nimittäin kulutus maantiellä on kyllä mairitteleva, parhaimmillaan(rauhallisimmillaan) mittasin 5,8l/100km.

Onko ahtamatonta peruskonetta _aivan_ turha lähteä edes piristämään? Kuulisin mielelläni kokemuksia (hintoineen) mitä piristäminen maksaa, jos lähdetään oikeasti tavoittelemaan 120-130-140hp tehoja?

Krisu

<font size=-1>[ This Message was edited by: Isaksson on 2004-05-11 20:05 ]</font>
B-Type
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja B-Type »

Mun samanikäisessä vectrassa (X16XEL) on havaittavissa samanlaista koneen tehottomuutta alakierroksilla. Jos kyydissä on parikin kuljetettavaa, meinaa kiihdytyksissä kiihtyä kuski nopeammin kuin itse auto, vaikka vaihdan astetta pienemmälle vaihteellekin.
Miten on liikkeelle lähdön laita?
Pitääkö antaa esim. ylämäkilähdöissä pintakaasua ja liuttaa kytkintä enemmän kuin normaalisti?
Itse olen huomannut tehomontun juuri liikkeelle lähdössä, meinaa lähtö olla joskus nykimistä, kun kone vastaa viiveellä kaasuun...

Vielä tosta 98E:sta, sillä huomasin samanasian, eli kulutus on pienempää kuin 95E:llä. Tuli ilmi, kun kokeilin sen vaikutusta tyhjäkäynnin pätkimiseen/nypyttämiseen.
Eipä paljon vaikuttanut, lähdöt olivat vain vaikeampia.
Käynti parani lopulta selvästi, kun puhdistin imuilma-anturin/MAF:n Wurth:n Kontakt SW:llä.

Mikä sulla muuten on kulutus kaupunkiajossa, kun tuntuu toi 9 litraa hieman suurelta, vaikka ajotyylini on melko rauhallinen?


<font size=-1>[ This Message was edited by: B-Type on 2004-05-12 09:46 ]</font>
Isaksson
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Isaksson »

Haeskelin tuon edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen aikaisempia keskusteluja X16XEL ja 1.6 16v hauilla ja samantyyppisiä puhdittomuutta alakierroksilla tuntuu löytyvän muiltakin. Ei kai olekaan vika vaan ominaisuus :wink:

Liikkeelle lähtö ja myös ylämäkilähdöt ovat ilmeisen samanlaisia itsellänikin varsinkin pienillä kierroksilla. Kyllä sitten kun kierrokset saa sinne 4000 paikkeille ja yli niin jotain alkaa tapahtua.

Kulutuksesta sen verran vielä, että rekisteriotteessa lukee keskikulutukseksi 7,4l/100km ja olikohan ohjekirjassa kaupunkiajon kulutus n.10l/100km? Ei tuo n.9l/100km siis mikään älytön ole, vaikka onkin pieni kone.

Itse en ole kyllä kertaakaan päässyt vielä tuon 7,4l/100km yli keskikulutuksessa...! Tosin mulla tulee suhteessa kyllä enemmän maantieajoa kuin kaupunkiajoa.

Mutta jos jollain olisi vinkkejä mieluummin edullisiin toimiin, joilla konetta voisi vähän piristää, niin tietoa saa jakaa :smile:

Mm. MarkoP ja Astra G-98 ovat ilmeisesti perehtyneet enemmänkin Astra G:n X16XEL piristämiseen, sieltä yritin kaivella vinkkejä itsellenikin.

Dbilaksen imusarjahan parantaisi tilannetta kerralla, mutta hinnan lisäksi häiritsee se, että käsittääkseni imusarjan vaihto rinnastetaan moottorinvaihtoon eli muutos pitää hyväksyttää ja samalla saattaa muut osat tehoa vastaavalle tasolle. Kertokaapa viisaammat kuinka paljon eroa on esim. jarruilla 1.6 16v ja 2.0 16v välillä ja mitä muuta pitäisi vaihtaa sitten samalla?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Isaksson on 2004-05-12 15:05 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Isaksson on 2004-05-12 18:07 ]</font>
Vastaa Viestiin