Z22yh korkeapaine pumppu

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
hapatuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 23:29
Paikkakunta: Hartola

Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja hapatuu »

Tuli tuossa mieleen että ko. moottorissa olis ainesta myös re-85 käyttöön. Näyttää vaan ettei moottori kuulu suosituslistalle. Olen ymmärtänyt että korkeapaine pumpun sisuskalut eivät kestä re-85 ainetta. Yleensäkin kp-pumppu ongelmiin voisi olla ratkaisu sähköinen pumppu kait sellaisiakin on olemassa. En vaan ole löitänyt tarkoja tietoja esim. nykyisen pumpun paine-arvoista eikä virtausmääristä. Olen uusi Opel harrastaja ja toivoisin vihjeitä mistä muualta löytyy tietoa kaikennäköisistä arvoista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Suorasuihkutus moottori joten ei taida voitelu riittää e85 aineella?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

hapatuu kirjoitti: 28 Tammi 2018, 14:02 Tuli tuossa mieleen että ko. moottorissa olis ainesta myös re-85 käyttöön. Näyttää vaan ettei moottori kuulu suosituslistalle. Olen ymmärtänyt että korkeapaine pumpun sisuskalut eivät kestä re-85 ainetta. Yleensäkin kp-pumppu ongelmiin voisi olla ratkaisu sähköinen pumppu kait sellaisiakin on olemassa. En vaan ole löitänyt tarkoja tietoja esim. nykyisen pumpun paine-arvoista eikä virtausmääristä. Olen uusi Opel harrastaja ja toivoisin vihjeitä mistä muualta löytyy tietoa kaikennäköisistä arvoista.
Tuskin löydät tähän sopivaa 80 bar painetta tuottavaa sähköistä pumppua :no: .
Unohda koko juttu ja jos RE85 oikeasti kiinnostaa niin vaihda autosi (Z22YH) Z20NET koneella varustettuun esim. Vectra C 2.0T. Sen saa helposti flexfuel malliksi softaamalla uusiksi.
Tosin....mikäli automaattilaatikko on ehdoton niin sitten tuo Z20NET ei käy, kun sitä ei automaattina saa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
hapatuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 23:29
Paikkakunta: Hartola

Re: Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja hapatuu »

Lähinnä tuossa z22yh:ssa kiinnostaa korkeampi puristussuhde ja sen mahdollisesti tuomat edut. Olen miettinyt että minkä voitelu ei riitä, kp-pumpun vai suihkutus suutinten, mielestäni ongelma on tuon kp-pumpun ja muut kumi osat, eikä se että on suorasuihku. Olen ymmärtänyt että etanolille olisi parempi polltoaineen syöttötapa nimenomaan suoraruiskutus, kuten dieseleissäkin. Siis onko tuo 80 bar. se paine joka on järjestelmän "työpaine". On tuo kp-pumppun uusiminen senverran hintava toimitus että ihme jos ei kukaan ole aiemmin aiheeseen syventynny.
Jos oikeen tosissaan haluaisin rakentaa etanoli moottorin niin lähtökohtana olisi varmaankin joku vanhempi diesel matalla puristussuhteella, n.1:18 tai jotain. Joskus luin artikkelin tällaisesta projektista, en vaan löydä sitä enää mistään. Rakenteliat oli jenkkilästä ja auto joku GM:n tila-auto.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ennemmin otat hieman vanhemman vapaastihengittävän opelin esim x20xev ja asennat siihen ahtimen niin ahdettuna 10,5 puristussuhde tulisi olla sopiva. Mutta ei siittä taloudellista tule
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
hapatuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 23:29
Paikkakunta: Hartola

Re: Z22yh korkeapaine pumppu

Viesti Kirjoittaja hapatuu »

Seurailin kp-pumpun painetta livenä ja yllätyin siitä että paine vaihteli mielestäni tosi paljon, liekö sitten normaalia. Tasaisella kaasulla n.80 km/h ajettaessa paine vaihteli 75-80 bar välillä. Rivakampi kiihdyt nosti paineen yli 100 barin. Alimmillaan moottorijarrutuksessa paine oli 35-45 bar. Löytyiskö täältä selitystä siihen että, reilusti vedin ollessa välillä tulee teräviä nykäyksiä.
Vastaa Viestiin