16sv Irmscherin viritys?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
ajcanez
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:51

16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja ajcanez » 13 Kesä 2017, 18:02

Eli löytyy tuollainen ei-lamamallin irmscheri joka olisi tarkoitus laittaa sopivaan koriin (kunhan keksin, mihin)

Mitkä ovat yleisimmät viritykset, mitä näihin kannattaa tehdä? Vakio ecu on mykkä joten tarve uudelle poksille, mitä suosittelette. Laitanko megan, lamamallin haltecin vai ecumasterin? Tarve päästä eroon ilmamäärämittarista, joten opelin vakioecut poissuljettu vaihtoehto.

Imusarja jää alkuperäiseksi, muuten kyllä kiinnostaa mikä olisi paras/järkevin nokka, onko tarvetta vaihtaa kansi jne. Pakosarja tulee ainakin uutta. Idea olisi myös nakata virranjakaja pois ja hukka/suorasytkä tilalle..

Kone remontoidaan, niin samalla vauhtipyörä ja kanget vierailevat sorvissa.. jos siis on jotain otettavaa. Hakusessa pitkäkiertoinen kone jossa olisi menohaluja suuremmillakin kierroksilla.

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja TJT » 16 Kesä 2017, 23:20

Helpoin ja halvin viritys on korvata orggis putsarikotelo kartiofiltterillä ja tuupata 1.3:n nokka.
Tuo 1.3 nenäkeppi on jyrkempi ja menee bolt on paikoilleen.

Alkuperäisessä ilmanputsarikotelossa imuputki on meinaan pirun ahdas.

Itsellä alkoi kartiofiltterin kanssa läpät levällään puutumaan, mutta tuo 1.3 nokka ja snadi pa-paineen nosto korjasi tilanteen.

Ero vakionokkaan ja putsarikoteloon oli ihan persdynollakin huomattava. Rullille en valitettavasti keksinnön kanssa koskaan ehtinyt.

Kannen jos vaihtaa, niin melkeinpä menee imusarjakin sen seurauksena uusiksi. Ei taida oikein mitään "parempaa" löytyä tilalle, jossa kanavat osuisi kohdilleen.

Jos nyt syystä tai toisesta keksitkin pitää vakio-ohjauksen, niin 18E boksi on lähimpänä irmelin boksia. Muutkin osat on hyvinkin pitkälti 18E peruja, jos esim. kaasuvaijeria, kaasuläppäkytkintä tms. tarttee joskus uusia.

Suora vastine boksille taisi löytyä jostain Kawasakista.

Virityskohteenahan ko. pannu ei ehkä sieltä viksuimmasta päästä, mutta ei kaikkea aina tarvitse tehdä helpoimman kautta :)
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja TR81 » 21 Kesä 2017, 15:33

Kyllä noita uskaltaa kierrättää korkealle, jos on kaikki tasapainotettu hyvin. Mulla on itellä kanget ja männät 2g tarkkuudella ja joka osa painotettu erikseen ja yhdessä. Vakio venttiilikoneistolla, hydraulinostimilla ja 1.3 nokalla kierrättänyt max 9300 rpm sekoamatta. Tosin nostimet varmasti hieman kantanut ja tuosta ongelmasta pääsee eroon tekemällä "puolikovat" nostimet shimmiprikoilla.
Kansi on aika ehdoton portata. Sieltä saa aika paljon irti kun tekee hyvin. Kannesta samalla vähän siivua pois, niin hyvä tulee.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

ajcanez
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:51

Re: 16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja ajcanez » 11 Heinä 2017, 23:34

Jees, elikkä pittää alkaa etsimään tuota 1.3 nokkakeppiä, samalla pitää hieman siistiä kanavia kannesta.

Paljonko suunnilleen uskaltaisi sipaista kannesta pois? Olisiko syytä vaihtaa venttiilienjouset vahvempiin?

Nyt pienen nettiselailun tuloksena totesin että ecuksi tulee microsquirt, sillä saa riittävästi pelaamaan. Samalla pääsee ilmamäärämittarista ja virranjakajasta eroon :) pitää vierailuttaa vauhtipyörää kaverilla, saa siiitäkin napsia ylimääräisen painoin pois.

Mitäs olette mieltä, vakioveivit vai "kiinan eaglet" mäntiin tuskin tarviaa koskea, paitsi kun tasapainottaa..

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja TR81 » 12 Heinä 2017, 13:27

Jousia ei järkeä lähteä vaihtamaan vakio nokalla ja jos kierrätetään kuitenkin normi rajoissa. Rasittaa vaan turhaan koneistoa.
Kanget ja männät menee tollasella käytöllä hyvin. Jos epäilyttää niin laittaa X16XEL kanget ja männät, niin ei tarvi pelätä. Puristus nousee samalla hivenen.
Löysikkö nyt C16SE kannen, vai ajattelitko tuosta 16SV kannesta tehdä? Tuossa SV kannessa on se pyörre kanavassa, joten mulla ei oo oikein kokemusta saako siitä kairattua kuinka hyvää. Todennäköisesti saa. Perus virheet kun korjaa seetien alueelta ja ohjurin juuresta, niin ei voi huonommaks mennä. Noissa on tavannu olla aika paljon koneistusjälkiä jotka voi silottaa. Jos haluaa kokeilla, niin ohjurin kohdalta lisää tilaa. Männät ja kanget suunnilleen samaan painoon.
Jos käytät kantta hiomolla, niin kysy samalla mitä maksaisi monikulmat seeteihin. Venttiileihin voi tehdä kulmat itsekkin ja muotoa hivenen parantaa.
Kannen laskemisesta en osaa sanoa tuolla palotilalla. Sun pitäis melkeen laskea tilavuudet, se ei oo vaikea homma. Bensalla nähtävästi ajattelit ajella?
Mulla olis semmosia H-profiilikankia, jotka on n 1mm pidemmät. Niillä sais kans lisää potkua ja kestävyyttä.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4833
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 16sv Irmscherin viritys?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 12 Heinä 2017, 15:37

viewtopic.php?f=57&t=257673

Tosta löytyy nuo kanavat ja sitä myöten esim pakosarjojen sopivuus.

Vakiopakosarja hengittää hyvin (4-2-1) mutta toisioputkia saisi lyhentää.

16v x16xel männät ja kanget löytyy minulta yhdet mutta ilman renkaita ja kannattanee sitten vanha lohko porata seuraavaan ylikokoon kun ei taida priimoja enään olla. Männänrenkaat eri korkeuksilla 16v ja 8v joten voi kuluneessa pytyssä olla ongelmaksi.

Ohc vaihtipyörä on vakiona varsin kevyt eikä sen keventäminen juuri hyödytä.

Ja ei tosiaan yli 7500rpm jälkeen taida sitä voimaa enään juuri löytyä.


Perusmoottorin virityksestä on tuossa 1,2-1,6ohc topikissa lisää kun jaksaa lukea
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin