ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

eli ideana kirjata ylös tähän kaikki hyödyllinen tieto suomessa käytetyistä ohc moottoreista mitä voisi käyttää viritys mielessä osien ottoon toisista ohc moottoreista ja dohc moottoreille teen toisen topikin
aikanaan ja tietoa voi laittaa kommentteihin mitä tietää ja tästä puuttuu, niin muokkaan tähän ja täydennän muutenkin kun alfamerin kirjoja hyllyssä :food:

PIKKULOHKO OHC
hydrauliset nostajat, hammashihna,
kiertokangen alasilmät samaa kokoa kaikissa

12St 55hv
männnän halkaisija 77,8mm
iskunpituus 62,9mm
venttiilien mitat: pitkät ja pienet
Imukanavat D
vauhtipyöränpultit 6
kytkin:
kaasutin yksikurkkuinen
puristus suhde 9,0
käytetyt vaihteistot F10 4/5 vaihteisena
matalalohkoinen
putkisto 4-1
16sv tai 1,3sb 4-2-1 sovitettavissa
Öljypohjassa kiinteä "loiskelevy hitsattuna puolivälissä pohjaa.

c12nz 45hv
männänhalkaisija 72mm
iskunpituus 73,4mm
venttiilien mitat: pitkät ja pienet
sylinterikanavat:
vauhtipyöränpultit:
kytkin:
1-pisteruisku
vaihteistot:
puristus-suhde 9,1

13sb 70hv
männänhalkaisija 75mm
iskunpituus 73,4mm
venttiilien mitat pitkät ja pienet
Imukanavat D
vauhtipyöränpultit: 6
kytkin:
kaasutin:
puristus-suhde 9,2
vaihteistot F10 5-vaihteisena
putkisto 4-2-1

13S 75hv
kuten edellä mutta eri kaasutin

13 irmscher ruiskulla 82hv
suuttimet:
kaasuläppä:
1,3ohc moottoreissa on pikkulohko ohc paras vakio nokka

c14nz 60hv
männänhalkaisija 77,6mm
iskunpituus 73,4mm
imukanavat kanttiset
venttiilien mitat: pienet ja pitkät
vauhtipyöränpultit 6
kytkin:
1-pisteruisku
puristus-suhde 9,4
vaihteistot F10 4/5vaihteinen

C14se 82hv
kuten edellä mutta
4-pisteruisku
pyöreät kanavat
ISOMMAT pitkät venttiilit
puristus-suhde 9,8
F13

C16nz 75hv
männänhalkaisija 79mm
iskunpituus 81,5mm
venttiilien mitat: pienet lyhyet
1-pisteruisku
Imukanavat "kanttiset"
puristus-suhde: 9,2
kytkin:
vaihteistot F13
4-1 pakosarja jossa lambda
Erillinen loiskelevy ja 2kpl korkki tiivisteitä.

16sv 82hv
männänhalkaisija 79mm
iskunpituus 81,5mm
venttiilien mitat: pienet lyhyet
Imukanavat: "kanttiset"
kaasutin:
puristus-suhde 10,0
vaihteistot: F13

C16se 100hv
kaasuläppä:
männänhalkaisija 79mm
iskunpituus 81,5mm
venttiilien mitat: ISOT lyhyet
sylinterikanavat "pyöreät"
puristus-suhde 9,8
4-pisteruisku
F13 (corsa a gsi f13cr)

x16szr 75hv
männänhalkaisija: 79mm
iskunpituus: 81,5mm
männäntappikiertokankeen puristus sovitteella pituus 55mm
puristus-suhde 9,6
venttiilien mitat
imu halkaisija 38mm pituus 99.35mm
pako halkaisija 31mm pituus 99,65mm
venttiilinvarsi imu 6,998-7,012mm pako 6,978-6,992mm
kampilaakeritappi 42,971-42,987mm
kampiakselin runkolaakeritappi 54,980-54,997mm
vauhtipyöränpultit: 6
sylinterikanavat "pyöreät"
nakutusanturi säädetty
vaihteistot:

lähteet
http://www.netikka.net/phweb2/Auto/Opel_moottorit.php
http://sivut.koti.tpo.fi/luumu/corsa/te ... ritys.html
alfamer opel astra/zafira 1998-2004
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tiesithän tämän?
http://www.opel-infos.de/motoren/motto.html

Mutta hyvä ajatus kerätä tietoa, jota ei korjausoppaista ja opel-infos sivuilta löydy.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Wesku79 kirjoitti:Tiesithän tämän?
http://www.opel-infos.de/motoren/motto.html

Mutta hyvä ajatus kerätä tietoa, jota ei korjausoppaista ja opel-infos sivuilta löydy.

Kiitän ja täydennän aina kun on ylimääräistä aikaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

12ST ja 13S imukanavat D kirjaimen muotoiset, suora sivu alaspäin

14NZ/16SV&NZ neliskanttiset imukanavat

C14/16SE(X16SE) pyöreät imukanavat
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Muutama perussääntö mitä itellä tullut vastaan.
-Kangen alasilmän koko 46mm kaikissa sama. Myös Toyota on käyttänyt samaa kokoa joissakin moottoreissa. Toyotan kanget menevät muuten suoraan, mutta laakereiden päätyliuskat on peilikuvana, eli pirralla saa sopimaan.
-Kangen yläsilmä on 18mm kaikissa muissa paitsi 1.3 koneissa, joissa se on 20mm.
-Kaikissa on paskat männät joissa öljyura kyljessä. Vanhoissa 1.3 kuitenkin ehkä parhaat, jotka Mahlea, joissa on vahvistus kyljissä.
-Kaikissa on prässätty männät kankiin eikä männissä ole lukkosokkia.
-Kaikissa on paskat kanget, paitsi 1.3 koneessa, jossa se on hivenen vankempi joka suunnasta.
-Kaikkien kangen pituudet on samat 129.75mm. Stroukkauserot on tehty männällä, jossa lyhytiskusessa männäntappi on alempana (Joka huono ratkaisu)
-Kaikki lyhytisku kampurat (1.3-1.4) on 4 limppusia ja pitkäisku 1.6 on 8 limppunen.
-Nokkapyörät, alapyörä, vesipumppu ja remmi on vanhemmissa malleissa kantti telaa, uudemmissa pyöreällä telakuviolla. Myös öljypumput eivät sovi näiden kohdalla keskenään, koska kampuran etuosa eri.
-Kannen palotilan korkeus määrää venttiilien pituuden. Eli 1.2-1.4 kansissa on pidemmät venttiilit (5mm), kuin 1.6 kansissa, koska palotila on alempana.
-c14se palotila on 21cc, C16SE 33cc
-Isoja venttiileitä löytyy 14SE (pitkät) ja kaikki 1.6 koneet (lyhyet). Kaikissa muissa on noita pieniä venttiileitä.
-Keinuja on 2 eri vahvuutta. Vahvoja keinuja löytyy 14SE, 16SE ja joistakin uudemmista 1.4 malleista.
-Nokat ovat näissä nähtävästi melko samoja, paitsi vanhemmissa alle 90-luvun malleissa on isompi overlap, ainakin 1.3s koneiden.
- 4p ruiskuja löytyy 16SE 14SE pyöreillä kanavilla ja Irmscherin sarjaa kantti ja d-kanavana. Kanttikanavan kohdistus D kanavaan onnistuu. Pyöreän kohdistus ei onnistu d:hen. Lisäksi uudemmissa >2000 1.6 malleissa on hieman erinäköinen imusarja
-Irmscherissä on 2 osanen kaasuläppä, muissa perus pyöreä.
-Irmscherin sarja on LE2 Jetronicia ja 14SE 16SE on sitten montaa eriä. Jotkut mallit hukkakipinällä, jotku jakajalla ja sytkäkivellä.
-Lyhytiskusissa lohkoissa startin paikka on n 2 cm lähempänä kampuraa, kuin pitkäiskusissa. Näiden erona vauhtipyörä.
-Vauhtipyöriä on pääasiassa 2 eri versiota. Lyhytiskuset, joissa on pieni kehä ja pieni kytkin ja pitkäiskuset, joissa on iso kehä ja kytkin. Kuitenkin esim C14SE pienessä pyörässä on kytkimen kehä valmiiksi vähän isompi, mitä muissa, joten siihen saa hivenen isompaa kytkintä, mitä esim 1.3 versiossa.
Isoa vauhtipyörää ei voi laittaa lyhytiskuseen lohkoon, mutta pienen pyörän voi laittaa pitkäiskusen lohkoon, jos startin paikkaa siirtää jyrsimällä n 2 cm sisäänpäin.


Erikoisuutena 12ST kone, jota en ole atomeiks purkanut, joten tuon tiedot hieman hämärän peitossa.

Parhaan mahdollisen kombinaation vaparikäyttöön saa yhdistämällä: 1.6 8v lohko, 1.6 16v männät, 1.3-1.4 kampiakseli, erikoispitkät kanget, C14SE kansi jossa palotilat kairattu isommiks ja 13S nokka, C14SE/C16SE imusarja, C16SE kaasuläppä.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kiitän :worship:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lisättäköön tähän blex84
1,3 turbo kadett e.
Siihen meni x16xel moniurapyörä ja laturi sekä öljypumppu josta sai laturin jalan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Korvakoista kopsasin infoa viritystopikista
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
Lukematon viesti45 minuuttia sitten

Jonkin verran näitä värkänneenä osaan sanoa, että korvien kiinnityspaikkoja on kolmea eri tyyppiä.
- Kolmiokiinnitys lohkojen kyljessä ja kierteet kaikissa plommeissa löytyy vanhemmista esim a vectran 1.6 kaasari lohkoista.
- Kolmiokiinnitys, mutta yhdessä patissa startin puolella ei ole reikää eikä kierrettä.
- Starttimoottorin puolelta puuttuu yksi plommi kokonaan ja korvan tekemisessä joutuu soveltaan joko laturin kannaketta, tai ylempänä olevaa plommipaikkaa. Näin esim uudemmissa 16v lohkoissa.
Suurin osa mitä vastaan on tullut on juuri niitä missä ei ole täydelliset kiinnikepaikat moottorikorville.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ohc pikkulohkomoottorien speksejä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1,6 ohc vaihtipyörä punnittu kotipuntarilla 7,7kg
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin