1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi
Lähetetty: 30 Kesä 2015, 14:51
POHJATIEDOT
Opel Corsa A
Moottorinohjain: DELCO 16139619 ASFU
Muokkausalusta: Arduino UNO https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno
Yksipisteruisku: http://www.partsbase.org/opel/corsa-a-1 ... l-engines/
Mitattu resistanssi 1,8 Ohm.
TOTEUTUS
Auto on tulossa kilpailusarjaan, jossa moottoreihin saa tehdä pieniä piristyksiä. Autoon on tällä hetkellä tehty seuraavaa: Katalysaattori poistettu, vauhtipyörä kevennetty sekä tasapainotettu kampiakselin kanssa, puristuksia nostettu, kansi portattu sekä rakennettu imusarja, jossa paikat kahdelle edellämainitulle yksipisteruiskulle.
Autossa on vakiona vain yksi yllämainittu ruiskuasetelma. Uuden imusarjan johdosta autoon ollaan asentamassa kahta yksipisteruiskua vakio moottoriohjauksen ympärille. Ideana olisi käyttää hyväksi moottoriohjaimelta saatavaa pulssia, jota sitten muokataan Arduino UNO -levyllä.
Moottoriohjain antaa "uusille" ruiskulle suoraan suihkutushetken. Raakadatana saatava pulssinleveys (suuttimen aukioloaika), pilkottaisiin sopivaksi Arduinolla.
EPÄSELVÄÄ
Onko suuttimille tuleva signaali 12V kanttiaaltoa, jossa pulssinleveys on joistain millisekunneista yli kymmeneen millisekuntiin?
Onnistuuko signaalin lukeminen seuraavalla asetelmalla?
- Vakio johdotukseen asetetaan vastuksia sarjaan siten että kun jännitetaso on saatu tippumaan joidenkin vastusten välissä 5V tasolle, sitä syötettäisiin Arduinon pinnille.
Jos edellinen onnistuu, voidaanko vakio ruiskujohdotuksen kokonaisresistanssia kasvattaa (1.8 ohmista), jotta saadaan virtaa ja samalla tehoa pienennettyä, jottei tarvitse ostaa kalliita tehovastuksia.
Onnistuuko uusien ruiskujen ohjaaminen sopivalla transistorilla, jolloin kantavirtaa ohjattaisiin arduinolla?
Onko induktanssi esim. ruiskun käämin tapa vastustaa virran kasvua kun virta kytketään ja päinvastoin?
Tarvitseeko ruiskujen rinnalle kytkeä diodit, jottei ohjaava transistori hajoa induktassin seurauksena?
Opel Corsa A
Moottorinohjain: DELCO 16139619 ASFU
Muokkausalusta: Arduino UNO https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno
Yksipisteruisku: http://www.partsbase.org/opel/corsa-a-1 ... l-engines/
Mitattu resistanssi 1,8 Ohm.
TOTEUTUS
Auto on tulossa kilpailusarjaan, jossa moottoreihin saa tehdä pieniä piristyksiä. Autoon on tällä hetkellä tehty seuraavaa: Katalysaattori poistettu, vauhtipyörä kevennetty sekä tasapainotettu kampiakselin kanssa, puristuksia nostettu, kansi portattu sekä rakennettu imusarja, jossa paikat kahdelle edellämainitulle yksipisteruiskulle.
Autossa on vakiona vain yksi yllämainittu ruiskuasetelma. Uuden imusarjan johdosta autoon ollaan asentamassa kahta yksipisteruiskua vakio moottoriohjauksen ympärille. Ideana olisi käyttää hyväksi moottoriohjaimelta saatavaa pulssia, jota sitten muokataan Arduino UNO -levyllä.
Moottoriohjain antaa "uusille" ruiskulle suoraan suihkutushetken. Raakadatana saatava pulssinleveys (suuttimen aukioloaika), pilkottaisiin sopivaksi Arduinolla.
EPÄSELVÄÄ
Onko suuttimille tuleva signaali 12V kanttiaaltoa, jossa pulssinleveys on joistain millisekunneista yli kymmeneen millisekuntiin?
Onnistuuko signaalin lukeminen seuraavalla asetelmalla?
- Vakio johdotukseen asetetaan vastuksia sarjaan siten että kun jännitetaso on saatu tippumaan joidenkin vastusten välissä 5V tasolle, sitä syötettäisiin Arduinon pinnille.
Jos edellinen onnistuu, voidaanko vakio ruiskujohdotuksen kokonaisresistanssia kasvattaa (1.8 ohmista), jotta saadaan virtaa ja samalla tehoa pienennettyä, jottei tarvitse ostaa kalliita tehovastuksia.
Onnistuuko uusien ruiskujen ohjaaminen sopivalla transistorilla, jolloin kantavirtaa ohjattaisiin arduinolla?
Onko induktanssi esim. ruiskun käämin tapa vastustaa virran kasvua kun virta kytketään ja päinvastoin?
Tarvitseeko ruiskujen rinnalle kytkeä diodit, jottei ohjaava transistori hajoa induktassin seurauksena?