1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
qurtsi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 09:23
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi

Viesti Kirjoittaja qurtsi » 30 Kesä 2015, 14:51

POHJATIEDOT

Opel Corsa A

Moottorinohjain: DELCO 16139619 ASFU

Muokkausalusta: Arduino UNO https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno

Yksipisteruisku: http://www.partsbase.org/opel/corsa-a-1 ... l-engines/

Mitattu resistanssi 1,8 Ohm.

TOTEUTUS

Auto on tulossa kilpailusarjaan, jossa moottoreihin saa tehdä pieniä piristyksiä. Autoon on tällä hetkellä tehty seuraavaa: Katalysaattori poistettu, vauhtipyörä kevennetty sekä tasapainotettu kampiakselin kanssa, puristuksia nostettu, kansi portattu sekä rakennettu imusarja, jossa paikat kahdelle edellämainitulle yksipisteruiskulle.

Autossa on vakiona vain yksi yllämainittu ruiskuasetelma. Uuden imusarjan johdosta autoon ollaan asentamassa kahta yksipisteruiskua vakio moottoriohjauksen ympärille. Ideana olisi käyttää hyväksi moottoriohjaimelta saatavaa pulssia, jota sitten muokataan Arduino UNO -levyllä.
Moottoriohjain antaa "uusille" ruiskulle suoraan suihkutushetken. Raakadatana saatava pulssinleveys (suuttimen aukioloaika), pilkottaisiin sopivaksi Arduinolla.

EPÄSELVÄÄ

Onko suuttimille tuleva signaali 12V kanttiaaltoa, jossa pulssinleveys on joistain millisekunneista yli kymmeneen millisekuntiin?

Onnistuuko signaalin lukeminen seuraavalla asetelmalla?
- Vakio johdotukseen asetetaan vastuksia sarjaan siten että kun jännitetaso on saatu tippumaan joidenkin vastusten välissä 5V tasolle, sitä syötettäisiin Arduinon pinnille.

Jos edellinen onnistuu, voidaanko vakio ruiskujohdotuksen kokonaisresistanssia kasvattaa (1.8 ohmista), jotta saadaan virtaa ja samalla tehoa pienennettyä, jottei tarvitse ostaa kalliita tehovastuksia.

Onnistuuko uusien ruiskujen ohjaaminen sopivalla transistorilla, jolloin kantavirtaa ohjattaisiin arduinolla?

Onko induktanssi esim. ruiskun käämin tapa vastustaa virran kasvua kun virta kytketään ja päinvastoin?

Tarvitseeko ruiskujen rinnalle kytkeä diodit, jottei ohjaava transistori hajoa induktassin seurauksena?
Opel Corsa A 1.4i -91 (Rally)
Opel Corsa A 1.2S -89 (Original)

Nikuzai
'Senator'
'Senator'
Viestit: 548
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 19:36

Re: 1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai » 06 Heinä 2015, 19:50

Eikö kukaan tiedä?
Vectra a2 merit c18nz
Kolisee mutta kulkee vielä

MiTu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 381
Liittynyt: 08 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Halikko

Re: 1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi

Viesti Kirjoittaja MiTu » 06 Heinä 2015, 22:54

En tiedä minäkään, mutta voin arvailla...
qurtsi kirjoitti: Onko suuttimille tuleva signaali 12V kanttiaaltoa, jossa pulssinleveys on joistain millisekunneista yli kymmeneen millisekuntiin?
On varmaan kanttiaaltoa, mutta usein suuttimien toinen napa on plussassa ja toista maadoitetaan. Eli auki-ohjaus on se 0V taso ei 12V.
qurtsi kirjoitti: Onnistuuko signaalin lukeminen seuraavalla asetelmalla?
- Vakio johdotukseen asetetaan vastuksia sarjaan siten että kun jännitetaso on saatu tippumaan joidenkin vastusten välissä 5V tasolle, sitä syötettäisiin Arduinon pinnille.
Luulisi toimivan vaikka noin. Tai tarpeeksi pieni sarjavastus ja noin 5V zeneri tasoittaamaan huiput. Puhtaassa jännitejaossa esim startissa tippuu myös se input jännite samassa suhteessa. Ja kannattaa yrittää suojata inputtipinni kaikilta jännitepiikeiltä tms.
qurtsi kirjoitti: Jos edellinen onnistuu, voidaanko vakio ruiskujohdotuksen kokonaisresistanssia kasvattaa (1.8 ohmista), jotta saadaan virtaa ja samalla tehoa pienennettyä, jottei tarvitse ostaa kalliita tehovastuksia.
Tuohon en osaa varmaksi sanoa. Voi olla että ei, monenkin ecun vikakoodeissa on suutinjännitteille ylä ja alaraja vikakoodit olemassa. Kokeile...
qurtsi kirjoitti: Onnistuuko uusien ruiskujen ohjaaminen sopivalla transistorilla, jolloin kantavirtaa ohjattaisiin arduinolla?
Varmasti, noin se varmaan ecussakin tehdään... Voi olla että jotain virran rajoituksia on ecussa kyllä, selviää varmaan mittaamalla mitä ecu itse tekee.
qurtsi kirjoitti: Onko induktanssi esim. ruiskun käämin tapa vastustaa virran kasvua kun virta kytketään ja päinvastoin?
En tiedä onko se haluttu ominaisuus, mutta tulee siitä kelasta kaupan päälle... Voi olla todennäköistä että 12V ei ajeta sinne suuttimeen ihan täydellä virralla, ainakaan jos tuo 1.8ohm on suuttimen resistanssi, hukka teho on suuri. Eli ajamalla sinne 12V saadaan sitä induktanssin virrannousua nopeutettua, ja sitten kun virta nousee niin rajataan se kohtuuteen jolloin jännite kelan yli on alle 12V... Ja katkaistaessa se virta sitten aiheuttaa kohtuullisen kovan jännitepiikin joka pitää jollain pitää aisoissa.

qurtsi kirjoitti: Tarvitseeko ruiskujen rinnalle kytkeä diodit, jottei ohjaava transistori hajoa induktassin seurauksena?
Mitä boschin skemoja olen nähnyt niin vastus-konkka snubberilla noi on tehty usein.

MiTu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 381
Liittynyt: 08 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Halikko

Re: 1-pisteruisku --> 2-pisteruiskuksi

Viesti Kirjoittaja MiTu » 06 Heinä 2015, 23:17

Ai niin... Megasquirt nimisen projektin skemoja löytyy netistä, niistä voi olla jotain apua.

Vastaa Viestiin