Power Resonator (oli:what the fu...?!)
Ottaa sitten vaikka pois katsastuksen ajaksi. Eihän vapaavirtausputsareistakaan mitään sanomista tule, vai tuleeko jossain?On 2004-05-17 15:49, FC wrote:
Kopioita voisi valmistaa helposti mutta v-mäisen katsastus-sedän reaktiota omavalmisteisiin imusarjan osiin, vähäpäästöisessä moottorissa, en tiedä.
Vectra C 1.9 cdti -08 OPC line caravan
Astra H 1.6 -07 OPC line caravan
Astra H 1.6 -07 OPC line caravan
Missä päin asustelet? Voin ottaa myös siitä lisää kuvia ja laitella sulle ja ehkäpä otan vielä ulkomitatkin. Twisteri käy kivasti ton kanssa...On 2004-05-18 09:24, mv6omega wrote:
Antaisitko FC resonaattorin mitat niin teetänpä
sellaisen itse. Näyttäis maksavan alkuperäinen
700 e. Onkos kukaan tehnyt aiemmin itse vastaavaa ??
Tulipa muuten tuossa mieleen, että katsastin auton tuossa joku aika sitten ja eipä katsastajasetä mitään sanonut resonaattorista... Että eipä niitä lappuja tarttekaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-05-18 16:41 ]</font>
Ajattelin laittaa resonaattorin ja jonkin vapaavirtaussuodattimen. Mittais tehot ennen ja jälkeen niin näkis onko näistä todella mitään hyötyä. Mutta toi hinta on kyllä ihän hirvee
yli 700 e. Ja nyt huomasin että taitaapa toi resonaaattori sopia vain vuoteen 98 asti. Itsellä mallia 99. Onkohan tuossa 98-99 tullut sitten jotain
muutoksia.
http://www.mantzel.de/catalog/product_i ... cts_id=160
yli 700 e. Ja nyt huomasin että taitaapa toi resonaaattori sopia vain vuoteen 98 asti. Itsellä mallia 99. Onkohan tuossa 98-99 tullut sitten jotain
muutoksia.
http://www.mantzel.de/catalog/product_i ... cts_id=160
Siinä on semmonen juttu, että imusarja on vaihtunut 98 hiukan erilaiseksi eli muistaakseni ne imuputken kiinnitykset oli syvemmällä tai jotain muuta eroa, että sitä ei saa siihen kiinni eli yksi vaihtoehto on vaihtaa vanhemman imusarja, jos löytyy esim. käytetty tai vastaava...
Yksi tuttu teki niin...
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-05-19 12:18 ]</font>
Yksi tuttu teki niin...
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-05-19 12:18 ]</font>
Hieman infoa (jos kiinnostaa)...
Resonaattori soveltuu vain moottoreille, joiden sylinteriluku on jaollinen kolmella, ts. 3- ja 6-sylinteriset. Resonaattori on Sylinterin, imuputken ja säiliön muodostama järjestelmä, eli kaasuvärähtelijä, jossa virtaavalla kaasulla on järjestelmän geometristen mittojen määräämä ominaistaajuus. Kun venttiilien avautumisesta ja sulkeutumisesta aiheutuva herätystaajuus on sama kuin järjestelmän ominaistaajuus, joutuu järjestelmä resonanssiin, jolloin painevärähtelyn amplitudi kasvaa voimakkaasti. Kun imuventtiilin sulkeutumis hetkellä on imukanavan venttiilin puoleisessa päässä paine suurimmillaan, jää sylinteriin puristustahdin alussa ulkoilman painetta suurempi paine! Mäntien imun vaikutuksesta virtaa ilma resonaattori säiliöön. Imuputken ja säiliön liitoskohdassa kasvaa poikkipinta-ala äkillisesti jolloin ilman nopeus alenee ja sen liike-energia muuttuu paine-energiaksi. Tällöin kasvaa paine resonaattorisäiliössä sekä siihen liitettyjen sylintereiden imukanavissa.
Siinäpä se lyhykäisyydessään!!!
Resonaattori soveltuu vain moottoreille, joiden sylinteriluku on jaollinen kolmella, ts. 3- ja 6-sylinteriset. Resonaattori on Sylinterin, imuputken ja säiliön muodostama järjestelmä, eli kaasuvärähtelijä, jossa virtaavalla kaasulla on järjestelmän geometristen mittojen määräämä ominaistaajuus. Kun venttiilien avautumisesta ja sulkeutumisesta aiheutuva herätystaajuus on sama kuin järjestelmän ominaistaajuus, joutuu järjestelmä resonanssiin, jolloin painevärähtelyn amplitudi kasvaa voimakkaasti. Kun imuventtiilin sulkeutumis hetkellä on imukanavan venttiilin puoleisessa päässä paine suurimmillaan, jää sylinteriin puristustahdin alussa ulkoilman painetta suurempi paine! Mäntien imun vaikutuksesta virtaa ilma resonaattori säiliöön. Imuputken ja säiliön liitoskohdassa kasvaa poikkipinta-ala äkillisesti jolloin ilman nopeus alenee ja sen liike-energia muuttuu paine-energiaksi. Tällöin kasvaa paine resonaattorisäiliössä sekä siihen liitettyjen sylintereiden imukanavissa.
Siinäpä se lyhykäisyydessään!!!
No tossa sulle muutama kuva alkuun ja mittoja saa tietty tosta kuvastakin ja jos jaksas autolle hipsiä mitan kanssa niin sitten muutakin...On 2004-05-20 19:52, Pekka wrote:
No, tekiskös joku tuosta muotin tai etes mittais ulkomitat + sisätilavuuden (esim. vedellä)... Tai voispa sitä maksaa pientä vuokraakin jos joltakin liikenis hetkeksi lainaan...
http://personal.inet.fi/koti/wille/mantzel.jpg
http://personal.inet.fi/koti/wille/mantzel2.jpg
Laittelen tässä kun mittailen ne mitat...
Niin nuo sinun mainitsemat säätimet ja haisteletijat muuttavat imusarjan pituutta eli kun laitat tuon power resonaattorin paikalleen, niin melkein väkisin häviää alhaalta vääntöä, mutta tietenkin yläpäähän tulee lisää ja vetää mukavasti rajoittimelle asti sillä tuolla vakio putkistolla ei oikein tahdo kiertää ylös asti kunnolla vaan alkaa hyytymään yläkierrokssilla, mutta toisaalta vääntöä on myös alhaalla enemmän...On 2004-07-13 15:23, VilkkuS wrote:
Niin ja voihan olla että myös materiaali pitäisi olla samaa? ilmaahan tuo pömpeli kyllä pukkaa enemmän sisään, jos se siitä on kiinni, ja ei ole mitään niitä "haistelijoita" / säätimiä availemassa ja tukkimassa ilman reittiä.
Ainakin itselleni oli apua kun tulppasin EGR-venttiilin, joten jos et ole sitä tulpannut niin kantsii se tehdä ja myös siitä vakio ilmanputsarikotelosta ottaa siita tuloilmaputkesta mikä tulee putsarin sisälle se ylimääräinen osa pois eli lyhentää sen kotelon sisäreunan tasalle, niin saa kanssa paremmin ilmaa...
Toivottavasti tuosta ymmärtää...
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-07-13 20:50 ]</font>
Olikos tuossa VillkuS;n omegassa tehty jotain virityksiä jo, kun tehot näytti oleva nettisivun mukaan 221, kun vakiona on 211?
Onko tuo automaattinen alustansäätö, niin tuo automaattinen perän korkeuden säätö vai ihan koko alustan säätö?
Löytyykös noista Recaroista tosiaan muuta sähkösäätöä, kuin tuo korkeuden säätö kun minulla ei ainaskaan ole?
Mikäs toi lukkoperän kytkentä napilla on? Onko se toi TC-nappi mistä lähtee luistonesto päältä vai mikä se on?
Jos muuten kiinnostaa nähdä tuo resonaattori livenä, niin käyn aika usein Tampereella, että jos haluut tulla joskus kattomaan ja ottamaan mittoja?
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-07-13 20:53 ]</font>
Onko tuo automaattinen alustansäätö, niin tuo automaattinen perän korkeuden säätö vai ihan koko alustan säätö?
Löytyykös noista Recaroista tosiaan muuta sähkösäätöä, kuin tuo korkeuden säätö kun minulla ei ainaskaan ole?
Mikäs toi lukkoperän kytkentä napilla on? Onko se toi TC-nappi mistä lähtee luistonesto päältä vai mikä se on?
Jos muuten kiinnostaa nähdä tuo resonaattori livenä, niin käyn aika usein Tampereella, että jos haluut tulla joskus kattomaan ja ottamaan mittoja?
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-07-13 20:53 ]</font>