X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Itsellä on tuossa omegassa tuo x30xe moottori jossa vapaavirtaussuodatin paikalla ja bensapaineet nostettu baarilla ja kannet jouduttu nyt kolme kertaa plaanaamaan eli inan alempana ovat. Mutta nyt on se ongelma, että alakerran laakerit eivät jostain syystä tahdo kestää.. Kuukauteen mennyt kaksi alakertaa ja siis alakerrasta tarkoitan että kk laakerit eivät tahdo kestää. Ja kyllä autoa käytetään rajoilla poltetaan kumia ja kaasu jalka ei ole mikään herkin. Mutta siis ihan niinkuin öljyn saanti alakertaan on ongelma onko muilla jotain vastaavaa ongelmaa ollut alakerran kanssa?
Ja sen verran kerron että öljyt on vaihdettu 2 kertaa 1000km ja ei ole kuumaksi päässyt missään välissä.
Jari suontaa turku
@ jari.suontaa@hotmail.com
Puh 0400814824
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mitä öljyä olet käyttänyt?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Oliko rikkoutuneet alakerrat jotain remppaamattomia 300tkm ajettuja?
V6:ssa on ilmennyt runkolaakereiden kulumista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja ?! »

Oletko vaihtanut alakerran vai laakeroinut vanhan?
Jos olet vaihtanut vain kk laakerit niin siellä on ö.kierrossa sitä mujua vanhoista laakereista esim.öljyn jäähdyttäjässä.
Kerran kun on laakerit mennyt pahasti niin menee kyllä yleensä uudestaankin,ellei konetta käytetä täysin osina ja puhdisteta,sekä yleensä ö-jäähyn ja ö-pumpun saa heittää roskiin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja telwin »

Näitä kun lukee niin mulla on tainnu olla ihan uskomaton munkki ton oman X30XE:n kanssa...
Kasasin koneen vanhoilla runkolaakereilla, muut laakerit ja männänrenkaat uusittiin, nyt on ajettu noin 40tkm...
Kaasujalan ollessa hetkittäin kohtuullisen raskas, ainiin se orkkis lämmönvaihdin on nakattu hevonkuuseen eikä mitään korvaavaa ole asennettu.
Öljyinä on ollut Gulf:n Racing öljyä ja välillä jotain Liqui Moly:n öljyä.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja telwin »

?! kirjoitti:Oletko vaihtanut alakerran vai laakeroinut vanhan?
Jos olet vaihtanut vain kk laakerit niin siellä on ö.kierrossa sitä mujua vanhoista laakereista esim.öljyn jäähdyttäjässä.
Kerran kun on laakerit mennyt pahasti niin menee kyllä yleensä uudestaankin,ellei konetta käytetä täysin osina ja puhdisteta,sekä yleensä ö-jäähyn ja ö-pumpun saa heittää roskiin.
Niin ja jos se laakeri on kunnolla silppuna, ei pelkkä uusien laakereiden vaihto mitään auta, akseli olisi hiottava alikokoon...
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Öljyinä on ollu castrol magnatec 10-40 ja kendall öljyt oli nyt sisällä kun hajos, kumpikin alakerta oli n250tkm ajettu ja siis tehtaalaisessa kunnossa. ja nyt vaihdettiin viime kerral alakerta eli vanhasta hajonneesta ei käytetty osia tämän moottorin kasaamiseen muutakun kannet eli periaattees ei pitäis silppuu olla tullut mistään tähän alakertaan.. joo mulla on ainakin ollut sitten todella huonoa tuuria näitten kanssa.
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Ja joo pelkkä laakerien vaihto ei onnistu nyt enää, että täytyy uus alakerta melkee taas metsästää. Alkaa vaan into loppuu pikkuhiljaa toi huumori ku kk tekee kakskertaa koneen uusiks ja samaan syyhyn hajjoo.
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Joo elikkäs avasin nyt taas tän koneen tässä päivällä ja taas sama laakeri mennyt eli 6 syl kk laakeri nalkannut ja pyörinyt kierokangessa ympäri?! Öljyn kanssa siis ongelma ?
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja motorsport »

mun veikkaus on, että vanhat alakerrat (kuluneilla laakereilla) ei vaan kestä pitkiä aikoja rajoitinta vasten vakiolla öljynkierrolla ja vakioilla öljyn paineilla.
Nizuxiini
OCF Member 2019
Viestit: 2284
Liittynyt: 12 Maalis 2011, 18:07
Paikkakunta: Nokia

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja Nizuxiini »

Nokialta löytyis X30XE moottori.. Laittele YV jos tarvetta. =)
Nyk. Nyk Insignia 2.0 CDTI -11, Omega A 2.0 -88
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

nyt on kuulemma kampiakseli koneistettu ja runkolinjakin suoristettu mikä oli sattunut vääntymään uutta kankee paikal ja laakerit. öljypumppua nyt epäröin vielä mut jollain hajua mitä tollasessa koneessa öljyn painetta pitäis olla? olis tienny ennen koneistamolle viemistä ja osien tilausta niin olis hakenu motin no nyt vaihdetaan alakertaan hilppeet. ja muutakin sit samalla vaihdetaan vauhtipyörää kytkinta jne. kattoo mitä tulee kun kasaan tulee.
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

niin saako tollasen vakio pumpun öljyn painetta jollain nostettua muuten´?
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja hukka »

mielestäni
jako pään alla on paine kara ja jousi. jousta jäykantämällä nousisi (prikkoja jousen päälle)
en ole kokeillut mutta itsellä jumi joskus tuo kara ja välillä oli liikaa tai liian vähän
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: X30xe moottorin kestävyys öljy ongelma?!

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Kiios infosta täytyypi ruveta tutkimaan öljypumpun elämää seuraavaksi ennen kasaamista!:)
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
Vastaa Viestiin